Ανασταίνοντας τη μνήμη των βασανιστηρίων

7.03.2017

Ελευθερία Μπέλμπα
Κέδρος
ISBN:978-960-04-4645-6

Σε μία εποχή που η μνήμη σε θάβεται επετειακές τηλεοπτικές εκπομπές και την ίδια στιγμή αναδύεται το λησμονημένο σώμα του φασισμού και του ολοκληρωτισμού κάθε είδους, η Ελευθερία Μπέλμπα με τη νέα της ποιητική συλλογή «η ερμηνεία της ελευθερίας» (κέδρος, 2016), στρέφεται στο παρελθόν για να προβάλει την ανάγκη συνειδητοποίησης του χρέους για την προάσπιση της ελευθερίας.

Με μία υβριδική στιχουργική η ποιήτρια επιστρέφει το κοινό στα κολαστήρια της χούντας ανασταίνοντας τη μνήμη των βασανιστηρίων (αν ποτέ ξεχάστηκαν). Ένας συνδυασμός πεζοποιημάτων και πρόζας ορίζει τον υβριδικό χαρακτήρα της ψυχολογίας της.

Ο ρυθμός του στίχου στηρίζεται στην ελευθερία του λιτού αφηγηματικού λόγου. Η έκφραση της Μπέλμπα παραμένει αντιποιητική μέσα στο έντονα το ζωολογικό ύφος συνάδοντας με τη νατουραλιστική εξιστόρηση των βασανιστηρίων. Οι σύντομες περίοδοι κι ο ακατάστατος διαχωρισμός των στίχων διαμορφώνουν το ρυθμό και συμβάλλουν στον έλεγχο της συναισθηματικής έντασης. Οι απότομες εισαγωγές στίχων περιγράφουν τα βασανιστήρια και συγκλονίζουν. Το συναίσθημα διαστέλλεται με τις μεταφορές μέσα στη λιτή προφορικότητα.

Και την ίδια στιγμή οι καταγραφές αντίστασης και σύγκρουσης δημιουργούν ένα επικό περιβάλλον για τα πάθη της δημοκρατίας και την "αναστολή" των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μαρξιστικές θέσεις ερμηνείας και η ανάγκη σύγκρουσης με το καθεστώς τίθενται σε διαλεκτική/αντιθετική σχέση με τις τακτικές της στρατοκρατίας.

Μα η ποιήτρια δεν ξεχνά ότι ο εξανδραποδισμός κάλυπτε όλο το φάσμα του κοινωνικού βίου. Ρουφιάνοι πρόθυμοι και ασφαλίτες με στρατονόμους συλλάμβαναν αδιακρίτως αντιστασιακούς και συγγενείς, από κάθε χώρο μα κυρίως αριστερούς (μία και είχαν ήδη έτοιμο φάκελο από την εποχή του Εμφυλίου). Και δεν μας επιτρέπει να λησμονήσουμε ούτε την ασυλία που απόλαυσαν όλοι αυτοί μετά την κατάρρευση του καθεστώτος θυμίζοντας τη μη καταδίκη των βασανιστηρίων και στην απουσία πλήρους εκκαθάρισης.

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Η ποιητική σύνθεση της Μπέλμπα δεν αποτελεί μία επετειακή ανακίνηση της ιστορίας. Τίθεται σε ένα παρόν όπου η συνθηματολογική εξομοίωση των πολιτικών παθών του παρελθόντος και του παρόντος οδηγεί στη λήθη της βιαιότητας του παρελθόντος και οδηγεί σε εκούσιες εκπτώσεις στη δημοκρατία και στα θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών. Μας θυμίζει όμως, ταυτόχρονα, πως για να έρθει η ελευθερία, απαιτείται σύγκρουση δίπλα στη θεωρητική ερμηνεία. Μα πάντα η ελευθερία ζητά ως αντίβαρο αίμα. Και η ίδια η σύγκρουση με τους ανελεύθερους ολοκληρωτικούς μηχανισμούς οδηγεί στη συνειδητοποίηση του χρέους.

Όταν τα συνθήματα ισοπεδώνουν το παρόν με το παρελθόν εξομοιώνοντας τον ολοκληρωτισμό της χούντας με τις όποιες υπαναχώρησης της δημοκρατίας, η Μπέλμπα με ωμότητα δείχνει τι ήταν στην πραγματικότητα ο στρατοκρατικός φασισμός και τονίζει την πάση θυσία υπεράσπισης της δημοκρατίας, παρά τα όσα κατά καιρούς καταμαρτυρούμε κατά των πολιτικών ελίτ.

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Τι ρόλο έπαιξε η Τεργέστη στο προεπαναστατικό ζύμωμα, αν και κάτω από το αυστηρό βλέμμα του καγκελάριου Μέτερνιχ; Πώς φτάσαμε στην ανατίναξη στο Κούγκι και στον χορό του Ζαλόγγου; Γιατί ο Αλή πασάς των Ιωαννίνων ενόχλησε τελικά την Υψηλή Πύλη και πώς θα εκμεταλλευτούν...

Σείριος

Σείριος

Σε είδα σήμερα Μυστική μου ερωμένη. Μικρή μελαγχολική απροστάτευτη με έψαχνες χωρίς να ξέρεις το γιατί σε έψαχνα σε έβρισκα σε έχανα. Και ήσουν παντού δεν ήθελα να σου μιλώ να σε αρπάξω ήθελα να καταστρέψω τη εύθραυστη ηρεμία σου Να σου γυμνώσω τα στήθη Να τα δαγκώσω...

Αργότερα, του Stephen King

Αργότερα, του Stephen King

Πόσο εύκολο είναι για έναν συγγραφέα να συνδυάζει με επιτυχία τον τρόμο, το υπερφυσικό στοιχείο και τη συγκίνηση στο μυθιστόρημά του; Όταν πρόκειται για τον μετρ του είδους, τον Stephen King, η απάντηση είναι αυτονόητη και για άλλη μια φορά το αποδεικνύει μέσα από το...

Το φως δεν επαιτεί…

Το φως δεν επαιτεί…

- γράφει η Θεοδοσία Αργυράκη - Ασαργιωτάκη - Με αλαζονεία λεηλατήθηκε, δε νικήθηκε  ότι αναστήθηκε στο φως είναι εκεί  στις παγωμένες αίθουσες κραυγάζει με τέχνης ρωμαλέα, αιώνια φωνή. __Δεν σου ανήκω, δεν είμαι εδώ θρηνούν τα ακρωτηριασμένα μέλη μου  με το ρυθμό της...

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Ο Βίκτορ Λάρεντς είναι ο συγγραφέας του «Ψυχοθραύστη», μιας ιατρικής έκθεσης μ’ ένα πρωτότυπο κι ενδιαφέρον πείραμα, γραμμένο όμως με τη μορφή βιβλίου θρίλερ! Ένας καθηγητής προσκαλεί φοιτητές του με χρηματικό έπαθλο για να ανακαλύψουν τον λόγο που ο Λάρεντς έγραψε τη...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Ο Βίκτορ Λάρεντς είναι ο συγγραφέας του «Ψυχοθραύστη», μιας ιατρικής έκθεσης μ’ ένα πρωτότυπο κι ενδιαφέρον πείραμα, γραμμένο όμως με τη μορφή βιβλίου θρίλερ! Ένας καθηγητής προσκαλεί φοιτητές του με χρηματικό έπαθλο για να ανακαλύψουν τον λόγο που ο Λάρεντς έγραψε τη...

Το Γκαμπί της Βασίλισσας, του Γουόλτερ Τέβις

Το Γκαμπί της Βασίλισσας, του Γουόλτερ Τέβις

- γράφει η Κάλλη Κωνσταντινοπούλου - Σκάκι, φεμινισμός, εθισμός: μια συναρπαστική ιστορία ενηλικίωσης που κόβει την ανάσα μέχρι τη δραματική κορύφωσή της, η οποία έχει χάρη ανάλογη με το να κάνεις ματ σε τέσσερις κινήσεις.[1] «Δεν είναι το αρχαιότερο παιχνίδι στην...

Η καλύβα του μπαρμπα-Θωμά, της Χάρριετ Μπίτσερ Στόου

Η καλύβα του μπαρμπα-Θωμά, της Χάρριετ Μπίτσερ Στόου

- γράφει η Ζωή Κώτσου - Λίγα λόγια για το βιβλίο Ο πρωταγωνιστής του βιβλίου είναι ο μπαρμπα-Θωμάς είναι ένας νέγρος που αγαπάει όλους τους ανθρώπους χωρίς καμία διάκριση, είτε είναι λευκοί είτε μαύροι. Δέχεται αδιαμαρτύρητα τη μοίρα του και κάνει πάντα το καλό, γιατί...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου