Αντιθέσεις και διάθεση δραπέτευσης στην ποίηση του Δημήτριου Δημητριάδη

15.06.2017

Δημήτριος Δημητριάδης
Γκοβόστη
ISBN: 978-960-606-006-9

Ο χρόνος στην ποίηση κατέχει ιδιαίτερα σημαντική θέση ως θέμα μια και τούτος συνδέεται άμεσα με τη ζωή των ίδιων των ποιητών. Άλλοτε για τη φθορά που αφήνει στο σώμα καθώς γερνά κι άλλοτε για την επίκληση της μνήμης και τούτα συχνότατα συνδέονται με την απώλεια αγαπημένων προσώπων ή καταστάσεων ενός ιδεατού παρελθόντος που ορώνται με μία ρομαντική διάσταση.

Σε μία τέτοια διάσταση κινείται και η πρώτη ποιητική συλλογή του Δημήτριου Δημητριάδη, «χρόνος αυτόχειρας» (Γκοβόστης, 2016) η οποία διακρίνεται από τη διαρκή αναζήτηση ποιητικής έκφρασης με επίκεντρο τον άνθρωπο. Διαφαίνεται μία διάθεση πειραματισμού και αναζήτησης ενός προσωπικού ύφους.

Ο ποιητής πειραματίζεται με τη φόρμα και το στίχο υιοθετώντας άλλοτε μία πιο θρυμματισμένη στιχουργική (δίδυμες σκιές/του έρωτα, δίδυμες σκιές/στο χώμα, κάποτε, απώλεια) και άλλοτε μακροσκελείς στίχους (τα φαντάσματα του François Villon, διάλογος, μονόλογος σε δεύτερο πρόσωπο, ο κύκλος). Αν και δεν προχωρά σε μία πιο συμπαγή στροφική φόρμα, εντούτοις ελέγχει με επιτυχία το στιχουργικό ρυθμό. Ο χωρισμός σε στροφές υπηρετεί τη συνειρμικότητα και υποστηρίζει το ρυθμό, ενώ συμβάλλει δυναμικά στην κλιμάκωση της συναισθηματικής έντασης (χρόνιος αυτόχειρας). "Μετέωροι" στίχοι (ασάλευτα, εμμονή, μαύρο χώμα, παραμύθι, τα άνθη του χειμώνα) και επαναλήψεις (μνήμα στο βυθό) συμβάλλουν στη συγκράτηση του ρυθμού και αισθητοποιούν το κυρίαρχο συναίσθημα.

Η γλώσσα του παραμένει ζωντανή προφορική με πλήρεις προτάσεις που προσφέρουν ζωντάνια. Και τούτη η γλωσσική παραστατικότητα αποκτά μία σκηνική διάσταση χάρη στο ψευδοδιαλογικό β' ενικό γραμματικό πρόσωπο στο οποίο απευθύνεται συχνά ο ποιητής (μνήμα στο βυθό, κλεψύδρα, σωμα-τοποίηση, διάλογος, μονόλογος σε δεύτερο πρόσωπο, τρία χρώματα, τα άνθη του χειμώνα).

Η ήπιων τόνων έκφρασή του στη μεταφορική της διάσταση (ασάλευτα, μαύρο χώμα, διάλογος) λειτουργεί εικονιστικά (τα φαντάσματα του François Villon, τρία χρώματα, επανάσταση σε δύο πράξεις/δύση, σωματο-ποίηση) με κύριο όμως στοιχείο το συναίσθημα. Ένα χάδι ήπιας υπερρεαλιστικής συνειρμικότητας αγγίζει τη στιχουργική κίνηση και την έκφρασή του (μονόλογος, σε δεύτερο πρόσωπο, επανάσταση σε δύο πράξεις/ανατολή, εμμονή, τα άνθη του χειμώνα, το νυφικό, το παραλήρημα του εραστή, αποσύνθεση). Και ο σουρεαλισμός τροφοδοτεί με πλήθος παραστάσεων γεμάτων κίνηση και χρώμα το ποιητικό του κάδρο.

Οι χώροι του κατά βάση είναι εξωτερικοί και φωτεινοί. Ωστόσο, τούτη η φωτεινότητα έρχεται σε απόλυτη αντίθεση με τους χαμηλούς τόνους και την μειλίχια μελαγχολική διάθεση των συνθέσεων. Και αυτή η αντίθεση εντείνει το συναισθηματικό βάρος και την αγωνία του ποιητή που ενίοτε αφήνει σκούρες αποχρώσεις (τρία χρώματα, αποσύνθεση).

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Στο ίδιο συναισθηματικό πλαίσιο εντάσσονται και οι στενοί χώροι–κελιά (απώλεια, μαύρο χώμα, ασάλευτα, επανάσταση σε δύο πράξεις/ανατολή) που έρχονται σε αντιδιαστολή προς εξωτερικούς ελεύθερους χώρους. Μα πάντα υπάρχει μία ισορροπία. Άλλωστε, το άχαρο αστικό τοπίο μοιάζει να κυριαρχεί (ασάλευτα) ακόμα και όταν επιχειρούνται εκφραστικές "αποδράσεις" με παραστάσεις από το φυσικό περιβάλλον (τα άνθη του χειμώνα, εμμονή, επανάσταση σε δύο πράξεις/ανατολή, επανάσταση σε δύο πράξεις/δύση, κάποτε, διάλογος) μια και το φυσικό στοιχείο αντιμετωπίζεται ως "αξιοθέατο" ποιητικό από έναν αστό κάτοικο.

Ακόμα και το ερωτικό στοιχείο εντάσσεται αρμονικά στην ψυχική αυτή διάθεση, ίσως και ως "δραπέτευση" από τη μονοτονία. Ένας ερωτισμός συχνά παρεισφρέει με φυσικότητα μέσα στο στίχο που αφήνει μία αίσθηση συγκαλυμμένης λαγνείας δίχως να προκαλεί (διάλογος, ο κύκλος, μονόλογος σε δεύτερο πρόσωπο, μνήμα στο βυθό, σωματο-ποίηση, το παραλήρημα του εραστή, χρόνιος αυτόχειρας, φωνές). Μυθικά και θρησκευτικά στοιχεία (τα φαντάσματα του François Villon, μαύρο χώμα, επανάσταση σε δύο πράξεις/δύση, το παραλήρημα του εραστή, διάλογος, τα άνθη του χειμώνα) εντάσσονται αβίαστα στη στιχουργική του ως σύμβολα με εύληπτο συναισθηματικό περιεχόμενο.

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Εβόρα, του Κώστα Κρομμύδα

Εβόρα, του Κώστα Κρομμύδα

Τι είναι η Εβόρα και πώς μπορεί να τη βρει κανείς; Πώς θα βοηθήσει τον άνθρωπο η επαφή του με τη φύση και με ποιον τρόπο θ’ αλλάξει η ζωή του αν σεβαστεί το οικοσύστημα του οποίου αποτελεί αναπόσπαστο μέρος; Πόσο δυνατός είναι ο έρωτας της Αριάδνης και του Αντώνη;...

Ολική έκλειψη καρδιάς, της Μαρίας Παναγοπούλου

Ολική έκλειψη καρδιάς, της Μαρίας Παναγοπούλου

Η Αρετή, μέλος μιας δεμένης παρέας παιδιών, γνωρίζει τον Αντρέα και ξεμυαλίζεται μαζί του. Ένα βράδυ του Ιουλίου, εν πλω για την Τήνο, ο Αντρέας εξαφανίζεται και τίποτα δε θα είναι ξανά το ίδιο για κείνη. Πέντε χρόνια μετά, η Αρετή έχει προχωρήσει στη ζωή της κι έχει...

Σχετικά με το Τίποτα, του Woody Allen

Σχετικά με το Τίποτα, του Woody Allen

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - Το λιγότερο ιδιαίτερη, όσο και ιδιόρρυθμη θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την αυτοβιογραφία του μεγάλου κωμικού ηθοποιού, σεναριογράφου και σκηνοθέτη Γούντι Άλεν, μια αυτοβιογραφία, η οποία έχει, όμως, το προνόμιο να είναι τόσο κωμική και...

Σκεπτικόν

Σκεπτικόν

Δολιχό ήττας θρόϊσμα ταλάνιζε την σκέψη, κάννες και υποκόπανοι όμηρο με κρατούν, μα δεν λογίστηκα ποτέ της έπαρσης την στέψη, θωπευτικά δεν ακουμπούν μονάχα οι νικηταί. Της αντοχής υπεροψία, ντύμα της ήττας γιορτινό. Πώς δεν ευδόκησες Επιθυμία! Τι μ’ απομένει να...

Ο βιβλιοπώλης του Σελινούντα, του Roberto Vecchioni

Ο βιβλιοπώλης του Σελινούντα, του Roberto Vecchioni

Τι συμβαίνει στην πόλη του Σελινούντα; Γιατί οι άνθρωποι έπαψαν να μιλούν και να βρίσκουν ακριβή νοήματα στις λέξεις; Τι σχέση έχει με αυτό η άφιξη ενός απρόσιτου και περίεργου βιβλιοπώλη αρκετά χρόνια πριν; Τι το ξεχωριστό είχε αυτός ο άνθρωπος και γιατί τον είχαν...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ο βιβλιοπώλης του Σελινούντα, του Roberto Vecchioni

Ο βιβλιοπώλης του Σελινούντα, του Roberto Vecchioni

Τι συμβαίνει στην πόλη του Σελινούντα; Γιατί οι άνθρωποι έπαψαν να μιλούν και να βρίσκουν ακριβή νοήματα στις λέξεις; Τι σχέση έχει με αυτό η άφιξη ενός απρόσιτου και περίεργου βιβλιοπώλη αρκετά χρόνια πριν; Τι το ξεχωριστό είχε αυτός ο άνθρωπος και γιατί τον είχαν...

Άδακρυς γη

Άδακρυς γη

Δεν πότισα τότε, στης ανάγκης τον καιρό, και  Ξεράθηκε η γη μου  Το χώμα στέγνωσε και άνοιξαν ρωγμές, Διάβρωσης συμπτώματα Λουλούδια καν δεν πρόλαβαν να ανθίσουν Τα κατάπιε η άβυσσος  Φταίει το ότι δεν έκλαψα… ποτέ  Φταίει που τον πιο άγιο σπόρο δε φύτεψα… ποτέ  ...

Οι ντετέκτιβ της βεράντας, της Ιωάννας Μπαμπέτα

Οι ντετέκτιβ της βεράντας, της Ιωάννας Μπαμπέτα

Η Άννα και ο Δημήτρης επισκέπτονται τα Σαββατοκύριακα τον παππού και τη γιαγιά τους αντίστοιχα που μένουν στις απέναντι πολυκατοικίες κι έτσι γνωρίστηκαν. Μια μέρα διαπιστώνουν πως το σκυλί της γειτόνισσας της Άννας λείπει κι αρχίζουν τις έρευνες. Ποιος το πήρε και...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου