Για να μην χάνεσαι στη γειτονιά, του Πατρίκ Μοντιανό

30.09.2017

σχόλια

Το βιβλίο «Για να μην χάνεσαι στη γειτονιά» του νομπελίστα συγγραφέα Πατρίκ Μοντιανό που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις ΠΟΛΙΣ, σε μετάφραση και επίμετρο Ρούλας Γεωργακοπούλου, είναι μια εντυπωσιακή καταβύθιση στη μνήμη, μια αναζήτηση των τραυμάτων και των συνέπειών τους καθώς και αυτής της ίδιας της ταυτότητας του βασικού του χαρακτήρα.

Ένα βιβλίο λίγων σελίδων, ένα ψυχογράφημα χωρίς σημαντική πλοκή, με φόντο το μεταπολεμικό Παρίσι, τόσο έντονο όμως που δεν μπορώ να το βγάλω από το μυαλό μου.

Το βασικό θέμα του βιβλίου είναι ο πόνος και η μνήμη. Άραγε ό,τι έχει χαθεί έχει ξεχαστεί και τι είναι αυτό που προκαλεί τις μνήμες του παρελθόντος; Το παιχνίδι της μνήμης καθώς και η μεταπολεμική Ευρώπη συναντώνται συχνά στα έργα του Μοντιανό ο οποίος έτσι  δίνει την εντύπωση ότι προσπαθεί να ξορκίσει και δικούς του δαίμονες. Ο ίδιος εξάλλου έχει δηλώσει ότι μερικές φορές αισθάνεται σαν να γράφει το ίδιο βιβλίο ξανά και ξανά.

Στο «Για να μην χάνεσαι στη γειτονιά», ο ήρωας του Μοντιανό, ο ηλικιωμένος συγγραφέας Ζαν Νταραγκάν ζει απομονωμένος στο διαμέρισμά του στο Παρίσι, όταν ένα τυχαίο τηλεφώνημα τον αναγκάζει να αναζητήσει στο παρελθόν του, ίχνη από γεγονότα και μυστικά  με τα οποία νόμιζε ότι είχε συμβιβαστεί και γι’ αυτό τα είχε ξεχάσει.

Τα φαντάσματα της παιδικής του ηλικίας επιστρέφουν και αιωρούνται πάνω από την πραγματικότητα σε τόπους και ανθρώπους που έχει ξεχάσει και έκανε προσπάθεια να μην ξαναθυμηθεί. Αναγκάζεται έτσι να επιστρέψει στα χρόνια της Κατοχής  καθώς και στην επόμενη δεκαετία, σ’ένα ταξίδι που κάνει  με σημαντική απροθυμία και συγκεκαλυμμένο τρόμο. Ένα ταξίδι στο οποίο κυριαρχούν από τη μια η αίσθηση της επιστροφής στο Παρίσι κι από την άλλη ένα επτάχρονο εγκαταλελειμμένο παιδί που η μόνη του ασφάλεια ήταν ένα χαρτάκι διπλωμένο στα τέσσερα με μια διεύθυνση και μια σημείωση, με γυναικεία γράμματα, «ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ».

patrick-modiano

 

Υπάρχει ωστόσο μια σύγχυση και μια αβεβαιότητα για το κατά πόσο αυτές οι αναμνήσεις που έρχονται σιγά σιγά και αναδύονται με κόπο στο μυαλό του Νταραγκάν είναι πραγματικές ή αποκυήματα της φαντασίας του. Ο ίδιος ο συγγραφέας – όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο του βιβλίου – είχε πει ότι «Δεν μπορώ να δώσω την πραγματικότητα των γεγονότων, μπορώ να παρουσιάσω μόνο τη σκιά τους

 

 

Είναι ένα περίπλοκο μυθιστόρημα, που πρέπει να διαβαστεί αφενός γνωρίζοντας ότι η λύση του μυστηρίου του βρίσκεται στις λέξεις που δεν γράφτηκαν και αφετέρου  για την ομορφιά της γραφής του συγγραφέα και τον προβληματισμό του σχετικά με το τι θυμόμαστε και τι επιλέγουμε να ξεχάσουμε.

Εκδόσεις : ΠΟΛΙΣ

Ακολουθήστε μας

Το φιλί του φεγγαριού, της Εύης Γεροκώστα

Το φιλί του φεγγαριού, της Εύης Γεροκώστα

Ένα αγόρι ψάχνει τρόπους να φτάσει στο φεγγάρι που τον κοιτάζει από ψηλά. Προσπαθεί ξανά και ξανά. Θα τα καταφέρει τελικά; Αποζητάει κάποιου είδους επιβράβευση ή απλά ικανοποιεί την έμφυτη περιέργειά του; Οι γονείς του θα το στηρίξουν στον αγώνα του; Η Εύη Γεροκώστα...

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Η Λένα είναι μια ποντικίνα που μια μέρα ξύπνησε κακόκεφη. Ρωτάει συνέχεια το «γιατί», όχι τόσο για να μάθει όσο για να γκρινιάξει, με αποτέλεσμα να κουράζει τους γύρω της και ταυτόχρονα να παίρνει απρόσμενες απαντήσεις. Πόσο σημαντικό είναι να ρωτάμε και πόσο συχνά...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου Ομάδα σύνταξης

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Η Λένα είναι μια ποντικίνα που μια μέρα ξύπνησε κακόκεφη. Ρωτάει συνέχεια το «γιατί», όχι τόσο για να μάθει όσο για να γκρινιάξει, με αποτέλεσμα να κουράζει τους γύρω της και ταυτόχρονα να παίρνει απρόσμενες απαντήσεις. Πόσο σημαντικό είναι να ρωτάμε και πόσο συχνά...

Καχαραμπού, της Φραντζέσκας Μάνγγελ

Καχαραμπού, της Φραντζέσκας Μάνγγελ

Η Στέφη, μετά την αποκάλυψη του πρώτου βιβλίου, βρίσκεται σε κίνδυνο. Ταυτόχρονα, η κίνηση του Κίμωνα να τα παρατήσει όλα για να τη βρει άλλαξε τα συναισθήματά της απέναντί του. Αυτό θα της δώσει δύναμη να παλέψει με τον νέο της εχθρό και να τραπεί σε φυγή. Χάρη στη...

Σταύρος Σταμπόγλης: ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ. Ριζάκη‘

Σταύρος Σταμπόγλης: ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ. Ριζάκη‘

_ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - «…εχ μονιά ερημιά μου τσακάλι/αχυρόστρωμα σβήσε το αίμα: / μη σπαράζεις τα γόνατα ποίημα…» Κώστας Θ. Ριζάκης Σε ένα σύντομο βιβλίο (μονογραφία) που εν προκειμένω φέρει τον τίτλο ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ....

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου