Εσύ ζητάς συγγνώμη; Συγχωρείς;

26.01.2017

Κατά τη διάρκεια της ζωής μας, δυστυχώς κάνουμε και λάθη. Λάθη που δεν αφορούν πάντοτε εμάς αλλά κι άλλους ανθρώπους. Και μιλάμε για την περίπτωση που όντως γίνονται άδολα και χωρίς σκοπό να βλάψουμε ή να πληγώσουμε. Το ίδιο βέβαια συμβαίνει και σε μας. Γινόμαστε αποδέκτες λαθών άλλων και πικραινόμαστε ή πονάμε, απογοητευόμαστε ή θυμώνουμε, ανάλογα με το είδος και το μέγεθος του λάθους και κυρίως από ποιον προέρχεται.

Σαφώς συγχωρούμε ή θα έπρεπε τουλάχιστον, όπως επιθυμούμε και να μας συγχωρούν. Κάποιοι άνθρωποι συγχωρούν πιο εύκολα, πιο συχνά και περισσότερες φορές. Κάποιοι άλλοι δύσκολα ή μόνο ελάχιστες φορές ή καθόλου. Κάποιοι τα ξεχνάμε γρήγορα ή τουλάχιστον δεν τα αφήνουμε να μας δηλητηριάζουν, τα ξεπερνάμε και επουλώνουμε τα τραύματα. Δίνουμε ευκαιρία στον άλλο να επανορθώσει και να απολογηθεί. Μερικοί ωστόσο τα θυμούνται για πάντα κι όχι σιωπηλά ενίοτε, αφού φροντίζουν να τα υπενθυμίζουν και να τα «τρίβουν στη μούρη» του άλλου όπως λέμε. Ακόμη κι αν ακούσουν απολογία ή δεχτούν εξηγήσεις, ακόμη κι αν ο άλλος κάνει φιλότιμες προσπάθειες να επανορθώσει, αυτοί παραμένουν προκατειλημμένοι απέναντί του και αυστηροί κριτές. Δε θα δώσουν εύκολα περιθώριο ή άφεση αμαρτιών. Το συγχωροχάρτι είναι πολυτέλεια γι αυτούς, μη σκεπτόμενοι ότι και αυτοί είναι άνθρωποι και δεν υπάρχει τέλειο ον ή αλάνθαστο. Σαφώς οι ίδιοι δεν έχουν αυτήν τη γνώμη για τον εαυτό τους. Φρονούν πως δεν κάνουν σφάλματα ούτε σκοπίμως ούτε ασυνείδητα, συνεπώς έχουν την ίδια απαίτηση κι από τους άλλους. Ευκόλως εννοούμενο και περιττό να αναφερθεί, ότι δε γνωρίζουν οι ίδιοι πώς προφέρεται καν η λέξη συγγνώμη.

Πρέπει η λέξη συγγνώμη να υπάρχει στο λεξιλόγιό μας και μάλιστα να λέγεται συχνά όταν είναι απαραίτητο και να βγαίνει από την ψυχή μας με κάθε ειλικρίνεια όπως κι άλλες λέξεις, το σ’ αγαπώ για παράδειγμα. Βέβαια υπάρχει και η περίπτωση κάποιος να υποπίπτει σε σφάλματα συνεχώς με τη σιγουριά ότι απλά θα ζητήσει μια συγγνώμη και όλα εντάξει. Δια τούτο βγήκε και η φράση από τον λαό: «από τότε που βγήκε η συγγνώμη, χάθηκε το φιλότιμο». Το να ζητάς συγχώρεση δεν είναι παιχνιδάκι μήτε η άμυνα και η λύση στο να προβαίνεις σε λάθη έχοντας ήσυχη συνείδηση. Σε αυτήν την περίπτωση εκμεταλλεύεσαι την καλοσύνη και την ανοχή του άλλου και λειτουργείς έχοντας πλήρη επίγνωση του τι κάνεις και των συνεπειών που δεν θα έχεις λόγω των συναισθημάτων του άλλου για σένα. Το να ζητάς συγγνώμη και να παλέψεις να επανορθώσεις, μα και να δείξεις μεταμέλεια αληθινή, διδάσκεται ή τουλάχιστον πρέπει να διδάσκεται από πολύ νωρίς, από την παιδική ηλικία. Όσο πιο εγωιστής είναι ή αφήνουμε να γίνει ένας άνθρωπος, τόσο πιο δύσκολα θα βγει αυτή η λέξη από το στόμα του. Όμως το να συγχωρούμε μας κάνει κι εμάς να νιώσουμε όμορφα κι όχι μόνο τον άλλο. Δείχνει μεγαλείο ψυχής κι αν ο άλλος είναι έντιμος θα το εκτιμήσει. Όπως επίσης σπουδαίους μας κάνει το να μπορούμε οι ίδιοι να απολογούμαστε όταν φταίμε. Όχι…δε λύνονται ούτε αναιρούνται όσα έγιναν με μια συγγνώμη και δεν…καθάρισε κάποιος τη θέση του, μα είναι μια καλή αρχή κι ένα σωστό πρώτο βήμα.

_

γράφει η Θώμη Μπαλτσαβιά

Μην ξεχνάτε πως το σχόλιό σας είναι πολύτιμο!

Ακολουθήστε μας

Αρχέτυπα, Στερεότυπα και Μοτίβα: Ο Δαβίδ ο Σασούνιος

Αρχέτυπα, Στερεότυπα και Μοτίβα: Ο Δαβίδ ο Σασούνιος

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Ο Δαβίδ ο Σασούνιος είναι ένα έπος το οποίο ανήκει στην λαϊκή παράδοση της Αρμενίας. Στα ελληνικά κυκλοφόρησε το 2019 από τις εκδόσεις Βακχικόν σε μετάφραση και σχολιασμό του Γιώργου Μολέσκη, ενώ την εικονογράφηση επιμελήθηκε η Μαριάμ...

Γιατί ο Γκιλγκαμές

Γιατί ο Γκιλγκαμές

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Πολλές φορές, όταν θέλουμε να μιλήσουμε για κάποιο λογοτεχνικό κείμενο ή για κάποιον συγγραφέα, το ερώτημα που μας απασχολεί είναι το ερώτημα περί της σημασίας τού για την σύγχρονη εποχή και τον σύγχρονο αναγνώστη. Αυτό το ερώτημα γίνεται...

Ιστορίες λογοκρισίας: Charles Baudelaire, «Τα Άνθη του Κακού»

Ιστορίες λογοκρισίας: Charles Baudelaire, «Τα Άνθη του Κακού»

- γράφει η Γεωργία Βασιλειάδου   Η συλλογή του Charles Baudelaire «Les fleurs du mal» (Τα Άνθη του Κακού), αποτελούμενο αρχικά από εκατό έμμετρα ποιήματα, θεωρείται σήμερα ένα κλασικό έργο, ένα αριστούργημα, κατά τους ειδικούς, της λογοτεχνίας του 19ου αιώνα, που...

Edith Sodergran

Edith Sodergran

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Edith Sodergran Η Σουηδική λογοτεχνία του 20ου αιώνα έχει αναδείξει μεγάλα ονόματα στον χώρο της ποίησης. Ιδιαίτερη θέση μέσα σε αυτόν κατέχει η Edith Södergran (1916-1923). Μια φιγούρα που η τραγικότητα της ασθενικότητάς της και – ως εκ...

Αρνητές λογοτεχνικών βραβείων

Αρνητές λογοτεχνικών βραβείων

Με αφορμή την πρόσφατη δημόσια επιστολή του καταξιωμένου και πολυγραφότατου συγγραφέα και ποιητή Θανάση Τριαρίδη προς το Υπουργείο Πολιτισμού[1], στην οποία εκφράζει την αντίθεσή του σε οποιαδήποτε μορφή βράβευσης (ως μη αντικειμενικής και άνευ ουσίας) και δη από...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Αρνητές λογοτεχνικών βραβείων

Αρνητές λογοτεχνικών βραβείων

Με αφορμή την πρόσφατη δημόσια επιστολή του καταξιωμένου και πολυγραφότατου συγγραφέα και ποιητή Θανάση Τριαρίδη προς το Υπουργείο Πολιτισμού[1], στην οποία εκφράζει την αντίθεσή του σε οποιαδήποτε μορφή βράβευσης (ως μη αντικειμενικής και άνευ ουσίας) και δη από...

Ολέθριοι λογοτεχνικοί έρωτες

Ολέθριοι λογοτεχνικοί έρωτες

- Ολέθριοι λογοτεχνικοί έρωτες γράφει η Βάλια Καραμάνου - Στην λογοτεχνία τα πιο αταίριαστα ζευγάρια συχνά σμίγουν για να μας προσφέρουν θυελλώδεις ιστορίες πάθους. Μάλιστα, ολέθριοι έρωτες οδηγούν συχνά τους ήρωες στα πιο καταστροφικά μονοπάτια της κοινωνικής και...

Γιατί η Εκπαίδευση φοβάται την Τέχνη;

Γιατί η Εκπαίδευση φοβάται την Τέχνη;

Οι πολιτικές για την παιδεία που έρχονται ως θέσφατα και παρέρχονται το ίδιο εύκολα την επομένη των εκλογών, έχουν δημιουργήσει μια κατάσταση άγονη και πνιγηρή, η οποία όμως είναι εξόχως βολική γιατί παράγει υπηκόους αντί για πολίτες.

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου