Select Page

Η Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα συνομιλεί με τη Βούλα Παπατσιφλικιώτη

Η Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα συνομιλεί με τη Βούλα Παπατσιφλικιώτη

Μέσα από το έργο της κάνουμε ένα νοητό ταξίδι στην ιστορία και καταστάσεις που αγνοούμε!

 

Σας επέλεξε η γραφή ή την επιλέξατε; Με ποιο κόστος;

Από παιδί αγαπούσα πολύ το διάβασμα ιστορικών κυρίως βιβλίων αλλά και λογοτεχνικών με ιδιαίτερη έμφαση στο μυθιστόρημα. Ως μαθήτρια αγαπούσα ιδιαίτερα τη γλώσσα, την ιστορία και γενικότερα τα φιλολογικά μαθήματα. Επομένως, νομίζω ότι η γραφή ήταν το φυσικό επακόλουθο μιας κλίσης που όμως καλλιεργήθηκε επί πολλές δεκαετίες με τις φιλολογικές και ιστορικές σπουδές μου, με την εργασία μου στον χώρο της εκπαίδευσης και της ιστορικής έρευνας και με τα προσωπικά μου πνευματικά ενδιαφέροντα και βιώματα. Εννοείται ότι η κλίση αυτή ενθαρρύνθηκε και ενισχύθηκε από το οικογενειακό μου περιβάλλον, καθώς και από εμπνευσμένους δασκάλους και καθηγητές που ευτύχησα να διατελέσω μαθήτριά τους. Αν λοιπόν πρέπει να δώσω μια απάντηση ξεκάθαρη στο ερώτημά σας, θα έλεγα ότι επέλεξα εγώ τη γραφή, έχοντας συνείδηση ότι αποτελεί για μένα αναγκαίο τρόπο για την εξωτερίκευση σκέψεων, ιδεών, συναισθημάτων, γνώσεων σε ένα κοινό ευρύτερο από τον στενό κύκλο των προσωπικών μου γνωριμιών.

Η επιλογή της γραφής ως τρόπου αυτής της εξωτερίκευσης όχι μόνο δεν είχε κόστος για μένα αλλά με έχει ποικιλοτρόπως ανταμείψει, κυρίως με την εσωτερική ικανοποίηση την οποία μου προκαλεί η ολοκλήρωση ενός κειμένου. Ασφαλώς απαιτεί χρόνο που μερικές φορές τον στερώ από άλλες μορφές διασκέδασης ή ξεκούρασης. Τον χρόνο αυτό δεν τον θεωρώ κόστος, γιατί δεν αφαιρεί από αλλά προσθέτει στην ποιότητα της ζωής μου.

 

 

Πείτε μας λίγα λόγια για το βιβλίο σας.

Το βιβλίο μου «Η χρυσή κύλικα» είναι η μυθιστορηματική απόδοση ενός μεγάλου σκανδάλου που συνέβη στα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Το σκάνδαλο ξεκίνησε ως οικονομικό: ο θησαυροφύλακας του Αλέξανδρου έκλεψε μεγάλο μέρος του θησαυρού που είχε οριστεί να διαχειρίζεται και ζήτησε άσυλο στην Αθήνα. Από τη στιγμή εκείνη το σκάνδαλο έγινε και πολιτικό, λόγω των εντάσεων που προκάλεσε στην πολιτική ζωή της πόλης. Δίκες, καταδίκες, δημόσια κατακραυγή, συκοφαντικοί και μη υπαινιγμοί από τη θεατρική σκηνή για τον ρόλο προσώπων πασίγνωστων στη δημόσια ζωή της Αθήνας σε συνδυασμό με τη διάχυτη ανησυχία του δήμου για πιθανά αντίποινα από την πλευρά του Αλέξανδρου, δημιούργησαν μια εκρηκτική κατάσταση, με αφορμή την οποία η μυθοπλασία του βιβλίου παρουσιάζει πτυχές και εικόνες της δημόσιας και της ιδιωτικής ζωής εκείνης της εποχής.

Παράλληλα, μια αστυνομικού χαρακτήρα ιστορία που διαδραματίζεται στη σημερινή εποχή, αποδεικνύεται στην πορεία ότι συνδέεται τόσο στενά με το αρχαίο σκάνδαλο, ώστε η λύση του σύγχρονου μυστηρίου να περνά μέσα από τη διερεύνηση παραμέτρων της υπόθεσης που είχε συνταράξει την αρχαία Αθήνα.

 

Γιατί επιλέξατε να γράψετε ένα μυθιστόρημα το οποίο έχει τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα ανάμεσα στις δύο ιστορίες που εξελίσσονται; Ήταν στις προθέσεις σας να τονίσετε με αυτόν τον τρόπο τη συνέχεια του Ελληνικού πολιτισμού;

Η επιλογή του μεγάλου χρονικού διαστήματος ανάμεσα στις δύο ιστορίες του μυθιστορήματος είχε σε μεγάλο βαθμό πρακτικό χαρακτήρα: Ήθελα να δοθούν μέσα από τους σύγχρονους διαλόγους, πληροφορίες και ιδίως οπτικές της αρχαίας ιστορίας που δεν θα ήταν εύκολο να γνωρίζουν ή να ενστερνίζονται οι πρωταγωνιστές της εποχής εκείνης. Από την άλλη πλευρά, το είδα και ως ένα είδος αντίβαρου στον προεξάρχοντα ιστορικό χαρακτήρα της αρχαίας ιστορίας, όπου παραθέτω στοιχεία τα οποία μπορεί και να κουράσουν κάποια στιγμή τον αναγνώστη, ενώ η σύγχρονη πλοκή είναι, παρά το τραγικό θέμα της δολοφονίας ενός νέου ανθρώπου, πιο ανάλαφρη και ξεκούραστη. Δεν ήταν στις προθέσεις μου με το συγκεκριμένο μυθιστόρημα τόσο η προβολή της συνέχειας του Ελληνικού πολιτισμού, την οποία θεωρώ δεδομένη, αφού ως λαός συνεχίζουμε να μιλάμε την ίδια γλώσσα και να διατηρούμε πανάρχαιες παραδόσεις και έθιμα, όσο η διαπίστωση ότι σε όλες τις εποχές οι άνθρωποι έχουν παρόμοια συναισθήματα, αγωνίες, αδυναμίες και προβλήματα. Με άλλα λόγια, ήθελα να δείξω ότι αυτοί που έζησαν δύο και πλέον χιλιάδες χρόνια πριν, δεν είχαν και πολλές διαφορές από μας.

 

Οι πρωταγωνίστριες στο βιβλίο σας είναι γυναίκες. Ποιο ρόλο, κατά τη γνώμη σας, διαδραμάτισαν οι γυναίκες στην εξέλιξη της χώρας μας, μιλώντας πάντα για την περίοδο που πραγματεύεστε στο μυθιστόρημά σας;

Επέλεξα γυναίκες πρωταγωνίστριες, διότι ενώ διαδραμάτισαν καταλυτικό ρόλο σε όλες τις εποχές, είναι οι μεγάλες αδικημένες της ιστορίας. Όχι τόσο επειδή δεν κατέλαβαν μεγάλες θέσεις στο παρελθόν ή επειδή δεν προβλήθηκαν παρά μόνο για πολύ συγκεκριμένους ρόλους τους που άπτονται της μητρότητας και της σεξουαλικότητάς τους, αλλά κυρίως επειδή δεν τους δόθηκε η δυνατότητα να αφήσουν, με ελάχιστες εξαιρέσεις, γραπτές πηγές που να αναδεικνύουν τις δικές τους οπτικές. Όλα σχεδόν τα κείμενα που μας σώζονται από παλαιότερες εποχές προέρχονται από άνδρες, που είναι φυσικό να βλέπουν τον κόσμο από το δικό τους πρίσμα. Στο μυθιστόρημά μου επιδίωξα να ανασηκώσω, στο βαθμό που μπορώ, την «κουρτίνα» που αποκρύπτει την πολλαπλή παρουσία και συμβολή των γυναικών στη ζωή και στην εξέλιξη της κοινωνίας. Γιατί προφανώς η ιστορία δεν είναι μόνο οι στρατιωτικές συγκρούσεις και οι πολιτικές εξελίξεις αλλά και η οικονομία, η τέχνη, η θρησκεία, η ηθική, η υγεία, η ανατροφή των παιδιών και η εκπαίδευση των νέων, ο έρωτας, η διατροφή και γενικά όλα όσα συναποτελούν τη ζωή της ανθρώπινης κοινωνίας. Σήμερα, φυσικά, η συμβολή των γυναικών είναι πλέον πολύ σημαντική και στους παραδοσιακά ανδροκρατούμενους τομείς της πολιτικής και του πολέμου.

 

Πόσο χρήσιμη ήταν τελικά η εμπειρία σας στην εκπαίδευση για τη συγγραφή της Χρυσής Κύλικας;

Η εκπαιδευτική μου εμπειρία υπήρξε πολύτιμη. Με άσκησε στο να αφηγούμαι ιστορίες με αρχή, μέση και τέλος, κατά τη γνωστή αριστοτελική ρήση, να προσπαθώ να γίνομαι κατανοητή χωρίς γλωσσικές εκζητήσεις και ακροβατισμούς, να σέβομαι τους ανθρώπους στους οποίους απευθύνω το κείμενό μου και να μην ξεχνώ ότι το περιεχόμενο του κειμένου μου κρίνεται και αξιολογείται από αυτούς που το διαβάζουν. Δεν σας κρύβω όμως ότι και η επιθυμία να δώσω ιστορική πληροφόρηση, με ευχάριστο όμως τρόπο, για μια περίοδο που δεν είναι τόσο πολύ γνωστή στο ευρύ κοινό υπήρχε πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου, προϊόν οπωσδήποτε της θητείας μου στην εκπαίδευση.

 

Τι θα ήταν αυτό που θα θέλατε να παραμείνει στο πίσω μέρος του μυαλού του, όταν ο αναγνώστης διαβάσει και την τελευταία του λέξη;

Θα ήθελα να έχει συμπαθήσει και κατανοήσει τους πρωταγωνιστές μου και τις αδυναμίες τους σαν να ήταν δικοί του άνθρωποι.

 

Ποια είναι η αγαπημένη σας φράση;

Μου είναι δύσκολο να ξεχωρίσω κάποια. Αν ξεχώριζα, θα ήταν κάποια από τις σκέψεις της Καλλινίκης, όταν αναζητούσε τις αιτίες της δυστυχίας της και τον τρόπο που έπρεπε να αντιδράσει.

 

Ετοιμάζετε κάποιο καινούργιο έργο;

Ετοιμάζω ένα νέο ιστορικό μυθιστόρημα που θα αναφέρεται κι εκείνο σε παράλληλες ιστορίες διαφορετικών ιστορικών περιόδων συνδεδεμένες μεταξύ τους. Η θεματική του θα σχετίζεται με τον αδυσώπητο ανταγωνισμό μεταξύ των Διαδόχων του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όχι όμως στο πεδίο των μαχών αλλά σε εκείνο της εκμετάλλευσης των συμβόλων.

H χρυσή κύλικα

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άνεμος

 

Η δολοφονία μιας νεαρής φιλολόγου στην Πειραϊκή μπορεί να εξιχνιαστεί μέσα από την αποκάλυψη ενός μεγάλου οικονομικού σκανδάλου στην αυλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και των πολιτικών αναταράξεων που προκάλεσε αυτό το σκάνδαλο στην Αθήνα της εποχής του Δημοσθένη;

Και ποια ήταν η σχέση του μεγάλου ρήτορα με το βαρύτιμο αγγείο, που θεωρήθηκε στην εποχή του σύμβολο της διαπλοκής και της πολιτικής διαφθοράς;

Πώς ο πόνος μιας μάνας για τον άδικο χαμό του παιδιού της θα την οδηγήσει σε σκοτεινές ατραπούς, όπου τα μαγικά ξόρκια και οι κατάρες των χαλδαίων μάγων θα φορέσουν το προσωπείο των ιεροτελεστιών στα Ελευσίνια μυστήρια;

Μια απλή γυναίκα από την Όλυνθο της Μακεδονίας, η Καλλινίκη, θα βρεθεί στο επίκεντρο μιας δίνης δραματικών γεγονότων της αρχαιότητας, που οι συνέπειές τους θα οδηγήσουν στην αποκάλυψη της δράσης μια συμμορίας αρχαιοκαπήλων και δουλεμπόρων της σημερινής Αθήνας.

Στο μυθιστόρημα αυτό πραγματοποιεί ο αναγνώστης ένα παράλληλο ταξίδι ανάμεσα στο μακρινό χθες και στο σήμερα, διαπιστώνοντας ότι τα μεγάλα ηθικά διλήμματα και τα προσωπικά πάθη των ανθρώπων παραμένουν διαχρονικά.

 

-

Διαβάστε εδώ

την κριτική του βιβλίου από τον Κώστα Θερμογιάννη

-

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα:

Η Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα γεννήθηκε στη Δράμα. Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, από το οποίο έλαβε και το διδακτορικό της δίπλωμα στην Ιστορία.

Υπηρέτησε ως καθηγήτρια Φιλολογίας σε Γυμνάσια και Λύκεια και ως Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων. Διετέλεσε επίσης, Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με αρμοδιότητα το μάθημα της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει σε πολλά ιστορικά και παιδαγωγικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και είναι συγγραφέας βιβλίων και άρθρων σχετικών με τη διδακτική του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και με τη νεότερη ελληνική Ιστορία.

Είναι παντρεμένη, μητέρα δύο παιδιών και γιαγιά μιας εγγονής. Από τότε που συνταξιοδοτήθηκε, αφιερώνει τον ελεύθερο χρόνο της στη μελέτη της ελληνικής ιστορίας και στη συγγραφή ιστορικών μυθιστορημάτων.

Μην ξεχνάτε πως το σχόλιό σας είναι πολύτιμο!

Επιμέλεια κειμένου

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Follows

Κερδίστε τα!

Ημερολόγιο 2018

Εγγραφείτε στο newsletter

Εκδηλώσεις

Φόρτωση περισσότερων

Διαγωνισμοί σε εξέλιξη

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος

Pin It on Pinterest

Αν σας άρεσε...

κοινοποιήστε το στους φίλους σας!