Η ά-λογη κι ανατρεπτική ποίηση του Πέτρου Γκολίτση

28.11.2017

Πέτρος Γκολίτσης
Θράκα
ISBN: 978-618-5155-32-2

Ο Πέτρος Γκολίτσης αποτελεί μία από τις δημιουργικές φωνές στην ελληνική ποίηση. Με διαρκή παρουσία στο χώρο της κριτικής και σπάνιου βάθους μελέτες σε ποιητές του μοντερνισμού, ο Γκολίτσης αφήνει ανεξίτηλα χνάρια στα ελληνικά γράμματα. Με την πρόσφατα εκδοθείσα συλλογή του, «σκάζοντας κρέας» (θράκα, 2017), η τέταρτή του, ο ποιητής ξεπερνά τον Λόγο, όπως τον όρισε αριστοτελικά ο Διαφωτισμός, και μας ταξιδεύει στο χώρο μιας ποιητικής ανατροπής.

Συνδιαλέγεται με την ιστορία και με προσωπικότητες του πνεύματος. Προχωρά σε έναν για διακειμενικό διάλογο (Αλέξης Ακριθάκης, Ραφαήλ, Δομίνικος Θεοτοκόπουλος) για τον άνθρωπο και την τέχνη. Εκθέτει τις κοινωνικές του ανησυχίες, άλλοτε άμεσα (στην παραλία, μπάσταρδη ώρα του μεσημεριού, Αλέξης Ακριθάκης) και άλλες φορές με εύληπτες αλληγορίες (μία μαύρη τρύπα ουρανός, αίμα μονάχο να φωνάζει, δέντρα φαντάσματα στη λίμνη).

Στίχοι θρυμματισμένοι και ακανόνιστοι προσδίδουν οπτικά μία κίνηση (ανάληψη,  Αλέξης Ακριθάκης, στην παραλία,  δέντρα φαντάσματα στη λίμνη, μία μαύρη τρύπα ουρανός,  μπάσταρδη ώρα του μεσημεριού, τα μάτια σάπιο κρέας, ηλιακή καταιγίδα, σώμα μετά από σώμα), ενώ ταυτόχρονα διάλογοι (σώμα μετά από σώμα, Αλέξης Ακριθάκης) και ερωτήσεις (ηλιακή καταιγίδα, γκρεμός και χώρου και χρόνου γωνία, σε ένα δέντρο, δέντρα φαντάσματα στη λίμνη, Αλέξης Ακριθάκης) προσφέρουν μία σκηνική ζωντάνια στην σουρεαλιστική ροή της στιχουργικής του, πλάι στο β' ενικό (σκόνη που κατακάθισε, σώμα μετά από σώμα, δέντρα φαντάσματα στη λίμνη).

Και έχει σημασία να υπογραμμίσουμε τη φωτεινή εικονοποιία του Γκολίτση. Συχνή είναι στη στιχουργία του είναι η χρήση της "φωτιάς" (σώμα μετά από σώμα, του μεσημεριού τα μάτια, σάπιο κρέας, από τον ενικό στον πληθυντικό των κηδειών, η ρίζα και οι φωτιές). Με ζωντάνια, χρώμα και κίνηση ο ποιητής επενδύει με υπερρεαλιστική ρώμη το ποιητικό του κάδρο. Σε μία δυναμική εκφραστικότητα με επίκεντρο τη μεταφορική χρήση του λόγου αξιοποιεί τα στοιχεία της φύσης προσδίδοντας φως και κίνηση σε ανοιχτούς χώρους.

Η συχνή εμφάνιση σιδερένιων σωμάτων, όπως τα "άστρα" (μία μαύρη τρύπα ουρανός, οι κερασιές και τ' άστρα, από τον ενικό στον πληθυντικό των κηδειών,  μπάσταρδη ώρα του μεσημεριού,  ο αέρας και τα έντομα-άστρα, νεκρά λουλούδια και ένα τσιγκέλι, ο Λουκιανός ο Παύλος ο Κικέρων), ο "ήλιος" (ηλιακή καταιγίδα, τα μάτια σάπιο κρέας, ο ουρανός και η πομπή, σπαράγματα) και η αστραπή (αίμα μονάχο να φωνάζει, σώμα μετά από σώμα) γεμίζουν άπλετο φως στο καναβάτσο.

Ταυτόχρονα, η συχνή εμφάνιση του "ουρανού" (η ρίζα και οι φωτιές, νέα λουλούδια και ένα τσιγκέλι, μία μαύρη τρύπα ουρανός, από τον ενικό στον πληθυντικό των κηδειών, ηλιακή καταιγίδα, ο ουρανός και η πομπή) φωτίζει ως ανοιχτός ορίζοντας ή/και χρωματικά τον υπερρεαλιστικό του καμβά λειτουργώντας ως ένα σύμβολο ελπίδας.

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Τούτα όμως αισθητοποιούν και την ανάγκη για φως και αισιοδοξία σε μια κοινωνία που βουλιάζει στις λάσπες του αίματος (τα μάτια σάπιο κρέας, αίμα μονάχο να φωνάζει, σε ένα δέντρο, γκρεμός και χώρου και χρόνου γωνία). Εξάλλου, ο θάνατος και οι νεκροί έχουν μία διαρκή παρουσία στη συλλογή (ηλιακή καταιγίδα, σώμα μετά από σώμα, από τον ενικό στον πληθυντικό των κηδειών, μπάσταρδη ώρα του μεσημεριού, στην παραλία, Αλέξης Ακριθάκης, μαύρο χορτάρι και κόκκινο σιντριβάνι), όπως και το κρέας σάρκα (σώμα μετά από σώμα, τα μάτια σάπιο κρέας, γκρεμός και χώρου και χρόνου γωνία, νεκρά λουλούδια και ένα τσιγκέλι), εκθέτοντας ακριβώς τις κοινωνικές αγωνίες του ποιητή σε μία κοινότητα κανιβαλιστική που εκμεταλλεύεται εργαλειακά τον άνθρωπο και τη φύση. Βέβαια δεν απουσιάζουν και υπαρξιακές αναζητήσεις για τον χρόνο (σκόνη που κατακάθισε, σώμα μετά από σώμα, γκρεμός και χώρου και χρόνου γωνία, ο αέρας και τα έντομα-άστρα, νεκρά λουλούδια και ένα τσιγκέλι, οι κερασιές και τ' άστρα).

Η ποίηση του Πέτρου Γκολίτση είναι ανατρεπτική. Ο ποιητής πολιορκεί τη λογική και εισβάλλει στον ορθολογισμό με τις εικόνες του. Το πολιτικό συμπλέκεται με το κοινωνικό και το υπαρξιακό σε έναν σουρεαλιστικό λυρισμό που δομείται στο απρόσμενο και το ά-λογο.

πρώτη δημοσίευση

α το

Ακολουθήστε μας

Το ένστικτο, της Ashley Audrain

Το ένστικτο, της Ashley Audrain

Το ένστικτο τιτλοφορείται το συγγραφικό ντεμπούτο της Ashley Audrain, το οποίο καταπιάνεται με ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα: τη μητρότητα ιδωμένη από μια ρεαλιστική και πιο σκοτεινή πλευρά. Η Μπλάιθ Κόνορ έχει ζήσει μια τραυματική παιδική ηλικία. Η μητέρα της ποτέ δεν...

Amor Fati, της Νέλλης Σπαθάρη

Amor Fati, της Νέλλης Σπαθάρη

Η Νάντια και η Τίνα είναι δυο φίλες που μεγαλώνουν μαζί στη ρευστή δεκαετία του 1970. Η μία έχει αδιάφορους, ουδέτερους, κτητικούς γονείς, η άλλη εγκαταλείφθηκε από τον πατέρα της. Πώς αντικατοπτρίζει το παρελθόν τις τωρινές τους συμπεριφορές; Πώς θα καταφέρει η...

Στέλιος Κυριακίδης, ο άνθρωπος που έτρεξε για έναν ολόκληρο λαό, της Μαρίας Κοντού

Στέλιος Κυριακίδης, ο άνθρωπος που έτρεξε για έναν ολόκληρο λαό, της Μαρίας Κοντού

Ποιος ήταν ο Στέλιος Κυριακίδης που έτρεξε για έναν ολόκληρο λαό; Πού γεννήθηκε, πώς έζησε, τι κατάφερε με τη νίκη του στον Μαραθώνιο του 1946; Ποιος ήταν ο χαρακτήρας του, πώς σκληραγωγήθηκε, πώς τον αντιμετώπισε η Αμερική και ο κόσμος όλος; Ο Στέλιος Κυριακίδης...

Στη ροή του ποταμού Έβρου, της Κυριακής Καζακίδου

Στη ροή του ποταμού Έβρου, της Κυριακής Καζακίδου

Ο Χαράλαμπος, με τη σύμφωνη γνώμη του πατέρα του, αφήνει τις αγροτικές δουλειές και γράφεται στο γυμνάσιο της Αδριανούπολης. Ο ξάδερφός του, Αναστάσης, ακούει τη φωνή της καρδιάς του και ξεκινάει μια νέα ζωή στη Φιλιππούπολη, ερωτευμένος με τη μέλλουσα γυναίκα του,...

Ένα τάμπλετ μια φορά…, της Γλυκερίας Γκρέκου

Ένα τάμπλετ μια φορά…, της Γλυκερίας Γκρέκου

Τι είναι το τάμπλετ και πώς πρέπει να χρησιμοποιείται από τα παιδιά; Τι αλλαγές θα επιφέρει στη ζωή τους και πώς οφείλουν να το χειρίζονται; Πώς πρέπει να το αντιμετωπίσουν οι γονείς και τι κανόνες να θεσπίσουν; Είναι καλό ή κακό να έχει κανείς μια τέτοια συσκευή στα...

Διαβάστε κι αυτά

Ένα τάμπλετ μια φορά…, της Γλυκερίας Γκρέκου

Ένα τάμπλετ μια φορά…, της Γλυκερίας Γκρέκου

Τι είναι το τάμπλετ και πώς πρέπει να χρησιμοποιείται από τα παιδιά; Τι αλλαγές θα επιφέρει στη ζωή τους και πώς οφείλουν να το χειρίζονται; Πώς πρέπει να το αντιμετωπίσουν οι γονείς και τι κανόνες να θεσπίσουν; Είναι καλό ή κακό να έχει κανείς μια τέτοια συσκευή στα...

Ζήτημα χρόνου, του Ross Stewart

Ζήτημα χρόνου, του Ross Stewart

ΤΙΤΛΟΣ: Ζήτημα χρόνου ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Stewart Ross ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Η αγάπη για τους συνανθρώπους μας/Οι φιλικοί δεσμοί/Η αγάπη ΑΛΛΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΙΔΟΣ: Μυθιστόρημα ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Έρωτας, Κόσοβο, Πόλεμος ΔΙΑΦΟΡΑ: ΣΕΛΙΔΕΣ: 121 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ: Μπορεί κανείς να τη...

Του πεπρωμένου σκάλες

Του πεπρωμένου σκάλες

Ανηφοριές, κατηφοριές έχει η ζωή μεγάλες κύκλους διαγράφουν οι στιγμές όμορφες, γκρίζες κι άλλες του πεπρωμένου σκάλες . Όταν η λύπη σου χτυπά απρόσκλητη την πόρτα δοκιμασία που ζητά υπομονής την νότα . Πολλών σου στόχων το βουνό απότομο κι οδυνηρό θα το ανεβείς...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου