Select Page

Η αφαιρετική εκφραστική του Νίκου Λούβρου

Η αφαιρετική εκφραστική του Νίκου Λούβρου

Νίκος Λούβρος
LIBRON Εκδοτική
ISBN: 978-618-83812-0-9

Τα πρώτα βήματα του Νίκου Λούβρου στα ελληνικά γράμματα αφήνουν θετικές εντυπώσεις. Η πρώτη του ποιητική συλλογή, «Big Bang» (libron εκδοτική, 2018) απαρτίζεται από ολιγόστιχα ποιήματα.

Οι συνθέσεις του είναι μικρά στιχουργικά σπαράγματα, μετέωρα μέσα στη βραχυλογία τους (καλειδοσκόπιο, γεωμετρία ορίζοντα, cafe la Revolution, λαχείο, άτιτλο). Ακόμα και σε μεγαλύτερες συνθέσεις όμως, στην ποιητική του έκφραση παραμένει κεντρικό σημείο αναφοράς η ελλειπτικότητα του θρυμματισμένου νοήματος (big bang, παρτιτούρα για μία απουσία, μετάληψη, cafe la Revolution, ο κύκλος των χαμένων παραδείσων), αν και κάποιες φορές εντοπίζεται ένας λόγος πιο κοντά στην προφορικότητα (βεγγαλικά καλοκαίρια, τετέλεσται).

Απότομες λιτές προτάσεις ή ελλειπτικά ονοματικά σύνολα συναποτελούν τον ποιητικό λόγο του Λούβρου μέσα σε μία αφαιρετικότητα. Στον κοφτό στιχουργικό ρυθμό που θρυμματίζει τον στίχο, ο δημιουργός συχνά αφαιρεί και το ρήμα (ανασκαφή, ευθανασία, στα τέσσερα σημεία της σταύρωσης, στις επάλξεις του θαύματος). Βέβαια, τούτο συχνά το ύφος δυσχεραίνει την πρόσληψη του περιεχομένου και λειτουργεί αντιλυρικά.

Η παρουσία του θανάτου είναι συχνή είτε άμεσα είτε ως συνυποδηλούμενο (ευθανασία εγχειρίδιο, λαβυρίνθου, μποτιλιάρισμα). Η ίδια η ατμόσφαιρα είναι πνιγηρή μέσα από τις ανατροπές και την απογοήτευση των καιρών. Μα δεν στρέφεται σε κάποια ποιητική του πένθους. Ο θάνατος συνδέεται με την ολοκλήρωση, το τέλος μέσα στην αναζήτηση της αιωνιότητας (τετέλεσται, ανασκαφή, big bang, προγηρία, ο κύκλος των χαμένων παραδείσων, ρέκβιεμ, επικήδειος).

Ξεχωρίζει μία διάθεση πειραματισμού τόσο με τη στοίχιση όσο και με το μέτρο. Σε κάποιες συνθέσεις αναζητά μία πιο οπτική έκφραση, που αισθητοποιειται με διαφορετικές τυπογραφικές στοίχισεις (τα τέσσερα σημεία της σταύρωσης, ευθανασία, Σταχτοπούτα, καλειδοσκόπιο, γεωμετρία ορίζοντα, official fan club, παζλ), μόνο που δεν φαίνεται να διατηρούν κάποιο λειτουργικό σκοπό στο ποίημα. Σε άλλες συνθέσεις πειραματίζεται με τη μετρική μέσα σε ένα θρυμματισμένο ελευθερωμένο στίχο (σημειώσεις αλχημείας, Σταχτοπούτα).

Στη συλλογή ξεχωρίζουν οι παρωδίες στην μυθολογική παράδοση που εκθέτει στον δικό του προβληματισμό. Άλλωστε, η μυθολογία επί αιώνες έχει οπλίσει την ποίηση με έτοιμα σύμβολα, που διατηρούν ένα εύληπτο συναισθηματικό βάρος (ο κύκλος των χαμένων παραδείσων, βεγγαλικά καλοκαίρια, εγχειρίδιο λαβυρίνθου, μποτιλιάρισμα, big bang). Άλλοτε παρωδεί παραμύθια (Σταχτοπούτα), ενώ ενδιαφέρον έχει η ένταξη όρων και στοιχείων της θρησκευτικής παράδοσης στις συνθέσεις του ως άλλη μορφή παρωδίας (ανασκαφή, τα τέσσερα σημεία της σταύρωσης, απεταξάμην, στις επάλξεις του θαύματος), δίνοντας εκφραστικές διεξόδους στον δημιουργό και ταυτόχρονα ενισχύοντας το περιεχόμενο.

Κράτα το

Κράτα το

Επιμέλεια κειμένου

Δήμος Χλωπτσιούδης

Ο Δήμος Χλωπτσιούδης είναι φιλόλογος και ποιητής. Γράφει δοκίμια και κριτικές ποίησης παρακολουθώντας τις νέες τάσεις στην Τέχνη. Ασχολείται με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων. Έχει συγγράψει ιστορικές και κοινωνικές μελέτες. Άρθρα (πολιτικά, εκπαιδευτικά, λογοτεχνικά) του δημοσιεύονται στο site tovivlio.net, στο tvxs.gr, στα "Ενθέματα" της Κυριακάτικης Αυγής κ.ά. Έχουν εκδοθεί οι ποιητικές συλλογές: «η οργή της πεταλούδας» (2013), «κατάστιχα» (2014) και «ακατάλληλο» (2016). Έχει συγγράψει τα πολιτικά δοκίμια βιβλία «η δημαγωγία της δημοκρατίας» (2009), «Τοπική Αυτοδιοίκηση, προοπτικές ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών» (δοκιμιακή μελέτη, 2011), και «η μεσαία τάξη στην αγχόνη της κρίσης» (2014). Επίσης, έχει εκδόσει τη συλλογή κοινωνικών δοκιμίων «7 δοκίμια» (2013).

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Εγγραφείτε στο newsletter

Οδηγός ιστοσελίδας

Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος