Η υπερρεαλιστική εικονοποία του Τρεκλίδη

9.03.2017

Μάξιμος Τρεκλίδης
Γαβριηλίδης
ISBN: 978-960-576-559-0

Κατά τον P. Valery οι εικόνες χαρίζουν τη μουσική ιδιότητα στην ποίηση, αφού αποτελούν μια διαρκή ταλάντευση ανάμεσα στο νόημα και στον ήχο. Για τον Bandelaire η εικόνα είναι το μέσο για να καταλάβει ο ποιητής «τη γλώσσα των λουλουδιών και των βουβών πραγμάτων», ενώ κατά τον Rimband «ο ποιητής κάνει τον εαυτό του οραματιστή με τη σκόπιμη «διατάραξη» των αισθημάτων» αντλώντας εικόνες από τον κόσμο της φαντασίας που είναι πιο πραγματικός από τον κόσμο της πραγματικότητας.

Τον ιδιαίτερο δρόμο της υπερρεαλιστικής εικονοποιίας μέσα σε ένα μείγμα φυσιολατρίας και στοχαστικών αναζητήσεων, ακολουθεί και ο Μάξιμος Τρεκλίδης, με τα «εωθινά βαλς ενός μόνου» (Γαβριηλίδης, 2016).

Το φυσικό στοιχείο, όπως αβίαστα εισάγεται, δίνει μία ρομαντική διάσταση στην υπερρεαλιστική κίνηση του στίχου (δαα', εα', the woman of Nowhere, IV, XXIX, XXXX). Και αξίζει να υπογραμμίσουμε τις εντυπωσιακές μεταφορές που συνοδεύουν το φυσιολατρικό στοιχείο (μουρμουρίσματα, δβα', XIV, XVII, XVIII). Αναφαίνεται μία στενή σχέση του ποιητή με τη φύση που προκύπτει από την ίδια την εικονοποιία, καθώς εκείνη καλύπτει πτυχές της χλωρίδας σε διάφορες χρονικές στιγμές (δβαβ', η σιωπηλή μαρτυρία της Μάλτας, ραρα', ιβ', δβαβ').

Και τούτη η ρομαντική διάσταση ενισχύεται από τη συνειρμική πορεία της γραφής του Τρεκλίδη (ποίημα για την καταπολέμηση του πυρετού, γγ', ια', XIV, III, X, XII, XV, XVI, στοχασμοί μιας παράταιρης διάθεσης). Εξάλλου με την ίδια υπερρεαλιστική κίνηση εκφράζεται και η ποιητική ειρωνεία (σβ', XVI, XXVII).

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Πάνω ακριβώς στο φυσικό στοιχείο ο δημιουργός στοχάζεται για την ανθρώπινη ύπαρξη (η σιωπηλή μαρτυρία της Μάλτας, άτιτλο μέχρι την επόμενη νύχτα, XIII, XXIV, XVIII, IX, X) και το χρόνο (γγ', σβ', ρρα', I, στοχασμοί παράταιρης διάθεσης, XVII) με τη μνήμη (ΙΙ). Οικοδομεί την προβληματική του για τον έρωτα (III, IV, και η ποιητική ενότητα «χέρια ταραγμένα») και εκφράζει την αγωνία του το θάνατο (XV, XIV, XVI, VI).

Η έκφρασή του θεμελιώνεται στο αυτοαναφορικό υποκείμενο διαμορφώνοντας έτσι ένα εκμυστηρευτικό ύφος με υπαρξιακές αναζητήσεις. Το β' ενικό γραμματικό πρόσωπο και οι κλητικές προσφωνήσεις συντηρούν τον εξομολογητικό χαρακτήρα της συλλογής προσδίδοντας ταυτόχρονα μία θεατρικότητα.

Αξίζει, ωστόσο, να συμπληρώσουμε ότι διαρκής στην ποιητική του είναι η παρουσία του ουρανού. Σαν να ακολουθεί το ρομαντικό και το ερμητικό πρότυπο, ο Τρεκλίδης βρίσκει στον ουρανό τα μυστικά των ανθρώπινων αγωνιών και συναισθημάτων. Άλλωστε, μόνο το απέραντο ουράνιο μπορεί να χωρέσει τα ανθρώπινα συναισθήματα.

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Ο χρόνος κι ο καιρός

Ο χρόνος κι ο καιρός

Πέρασε τώρα ο καιρός να μην φοβάσαι κι αυτό το μούδιασμα  του πόνου που θυμάσαι μια ζάλη είναι, π’ αντιστέκεται στην σκέψη   Πέρασε τώρα ο καιρός να μην γκρινιάξεις τον εαυτό σου ερειπωμένο να κοιτάξεις αν χρειαστεί, δωσ’ του μια ανάμνηση να παίξει   Γιατί...

Acqua

Acqua

Η θάλασσα σκοπός γι’ αυτούς που δεν φοβούνται Ν’ αγγίξουν τον βυθό κι ας μην ξαναγυρίσουν Στην έρημη ακτή τα πάντα λησμονιούνται  Ο βράχος πάπλωμα σκληρό Η άμμος το σεντόνι  Αέρας που σφυρά στ’ αυτιά Τις σκέψεις σου σαρώνει  Οι γλάροι που πετούν ψηλά Τα κύματα κοιτάνε...

Οι ερωτήσεις που θα αλλάξουν τον κόσμο, του Αντώνη Ζαρίντα

Οι ερωτήσεις που θα αλλάξουν τον κόσμο, του Αντώνη Ζαρίντα

Η Κοσμόπολη, μια πόλη με πολλούς ανθρώπους και πολλά καλώδια που τους ένωναν όλους κινδυνεύει να βυθιστεί. Οι κάτοικοί της περνούν καθημερινά ατέλειωτες ώρες με τα κινητά τους και την τηλεόραση. Έτσι η Κοσμόπολη θα βουλιάξει από το βάρος των πληροφοριών! Υπάρχει άραγε...

Ο κοσμικός ταξιδιώτης

Ο κοσμικός ταξιδιώτης

Στο στέρφο αμπέλι φύσηξε κρύος ο βοριάς, την ώρα του φωτός της τελευταίας αχτίδας. Ματιά υγρή, από ταξίδι, θαρρώ, πως έρχεται μακρύ,  ξανθή˙ στο χρώμα της σταφίδας.   Ο ξένος ψάχνει για μια γη, στάση να κάνει… λίγη θαλπωρή…  Της ιστορίας το κουβάρι του σα...

Monty

Monty

Εγώ που σ' αγαπώ σου υπόσχομαι να τρέξω αν τύχει και προσέξω πως έχεις πληγωθεί Κι η γη κι ο ουρανός δεν θα 'χουν σημασία θα ‘ναι χωρίς αξία μάρτυς μου ο Θεός   Εγώ που σ' αγαπώ αν χρειαστεί θα διώξω του ουρανού το τόξο το φως θα παραβγώ Σε μια σταλαγματιά θα...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Monty

Monty

Εγώ που σ' αγαπώ σου υπόσχομαι να τρέξω αν τύχει και προσέξω πως έχεις πληγωθεί Κι η γη κι ο ουρανός δεν θα 'χουν σημασία θα ‘ναι χωρίς αξία μάρτυς μου ο Θεός   Εγώ που σ' αγαπώ αν χρειαστεί θα διώξω του ουρανού το τόξο το φως θα παραβγώ Σε μια σταλαγματιά θα...

Σοβόφ 1: Ο κινούμενος ήλιος, της Λέττας Βασιλείου

Σοβόφ 1: Ο κινούμενος ήλιος, της Λέττας Βασιλείου

Ένα αλληγορικό, δυνατό, ανατρεπτικό μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας, αρκετά διαφορετικό από όλα όσα έχω διαβάσει ως τώρα. Ένα κείμενο-ύμνος για τη φιλία, την επανάσταση που φέρνουν στο μυαλό το διάβασμα και η ψυχαγωγία και ταυτόχρονα μια αστυνομικής υφής πλοκή που...

Πέρνα με

Πέρνα με

Πέρνα με. Μη με κοιτάς στη διαδρομή  και μην χρεώσεις τη βροχή στον ουρανό. Το ξέρουμε και οι δυο πως και την πιο μικρή ψιχάλα  την έφεραν τα μάτια μας όταν συνειδητά αλλάξαμε πορείες.   Πέρνα με, μα μην προπορευτείς. Θυμήθηκα τα χρόνια μας. Νέα ανάσα. Ξημέρωμα...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου