Η υπερρεαλιστική ειρωνεία της Βασιλείας Οικονόμου

25.05.2017

Βασιλεία Οικονόμου
Γκοβόστη
ISBN:978-960-446-994-9

Η «ποίηση της αγανάκτησης[1]» μοιάζει μέσα στο μεταμοντέρνο καλλιτεχνικό τοπίο να ανακαλύπτει ξανά την εκφραστική δύναμη του υπερρεαλισμού. Σε έναν κόσμο παράλογο γεμάτο ανατροπές ο σουρεαλισμός μοιάζει να παρέχει όλα εκείνα τα εκφραστικά εργαλεία στους νέους ποιητές προκειμένου να εκφράσουν τις βαθύτερες αγωνίες τους.

Η επαναστατική του ορμή με την "ανοικείωση" και το ξάφνιασμα, την πηγαία ειρωνεία και την πολύχρωμη και γεμάτη κίνηση αισθητική του αποτύπωση μέσα από φθόγγους, γίνεται ένα όπλο ποιητικής αντίστασης απέναντι στην νωχελικότητα και τη μοιρολατρία· ένα υπερόπλο άρνησης να αποτυπωθεί ο ρημαγμένος κόσμος όπως παραδίδεται και που κρύβει μέσα του ως ριζοσπαστικό στοιχείο την αισιοδοξία να εξεταστεί ο ανθρώπινος χώρος από μία άλλη ματιά αντί της "λογικής": εκείνη του συναισθήματος και του αυθορμητισμού.

Το δρόμο αυτό ακολουθεί και η Βασιλεία Οικονόμου στην πρώτη της ποιητική συλλογή, «το υπόλοιπο της αφαίρεσης» (Γκοβόστης, 2015). Η στιχουργική της ακολουθεί μία συνειρμική κίνηση που ρέει ανάμεσα σε εικόνες και συναίσθημα.

Η δημιουργός αξιοποιεί δυναμικά τη λαϊκή κουλτούρα, όπως αυτή ενσωμάτωσε θρησκευτικά ή λαογραφικά, ιστορικά και μυθικά στοιχεία στο διάβα των αιώνων, και τη συνδέει με ατομικές και συλλογικές αγωνίες και τον μεταμοντέρνο σουρεαλισμό (μετά το φεγγάρι, Μεγάλες Εβδομάδες, μανταλάκια, μαζικοί τάφοι, οι αγωνίες των λέξεων) επιμένοντας στην αναζήτηση του βαθύτερου συναισθήματος και της ειλικρινούς εκμυστήρευσης (κέντημα)· μιλά για τη μνήμη και την καταγωγή (το σπίτι) ή το θάνατο ως αναπόδραστη συνθήκη ζωής (μανταλάκια, αποχρώσεις αποχωρήσεων, δωμάτιο) και το χρόνο (κάτι) με τη μοναξιά (γενέθλια, μανταλάκια).

Και ο σουρεαλισμός εφοδιάζει με πλήθος αλληγοριών την ποιητική της που συνδεόμενες με το πρωτοπληθυντικό υποκείμενο αποκτούν κοινωνική διάσταση (μετά το φεγγάρι, ψαλμοί, αποχρώσεις αποχωρήσεων,  μαζικοί τάφοι, πόρτα), η οποία αποκαλύπτει την άρνηση υποταγής στο φασισμό της λογικής (ψαλμοί).

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Ταυτόχρονα, η μίμηση με το μυθοπλαστικό ποιητικό "εγώ" ενισχύει την ποιητική ειρωνεία που εκφράζει τον βαθύτερο πόνο της δημιουργού για τον άνθρωπο (Μεγάλες Εβδομάδες). Άλλωστε, το εσωτερικό άλγος διά του σαρκασμού αποκαλύπτει και ο τίτλος της ποιητικής συλλογής που συνδέει την απουσία από την αφαίρεση με το περίσσευμα/υπόλοιπο· ένα υπόλοιπο με το οποίο καλούμαστε να σταθούμε ικανοποιημένοι, μα όχι κι η δημιουργός.

Οφείλουμε όμως να υπογραμμίσουμε ότι η παράλογη αντιμετώπιση του κόσμου αφήνει μέσα από το μειδίαμα του ακροατή και τη συναισθηματική δύναμη των λέξεων να αναδυθεί μία αισιοδοξία. Εξάλλου, η ποιητική ειρωνεία που οικοδομούν τα σχόλια (ψαλμοί, βροχή, κέντημα) και οι αντιθέσεις (γενέθλια, τριάντα, συνέβη σήμερα) ή τα διαλογικά μέρη που ορίζουν οι ερωτήσεις (ψαλμοί, Εδέμ, μετά το φεγγάρι, βροχή) και το β' γραμματικό πρόσωπο (μανταλάκια, ήταν λοιπόν αυτός ο Έρως;), αφήνουν ένα -δηκτικό συχνότατα- χαμόγελο στα χείλη του κοινού.

______________
[1] βλ. Δήμος Χλωπτσιούδης, Οι ποιητές της αγανάκτησης, τοβιβλίο.net (12.05.2015).

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Άνταμ Τολέντο: Καρδιά μου θυμήσου να γυρίσεις σπίτι νωρίς

Άνταμ Τολέντο: Καρδιά μου θυμήσου να γυρίσεις σπίτι νωρίς

Μπορείς να με λες Αδάμ ή ό, τι σου αρέσει Λέω στον φίλο μου Ρούμπιν στο όνειρό μου   Ξέρεις τι εννοώ Ρούμπιν Δώσε μου την εντολή σου Δώσε μου τις παραγγελίες σου   Είμαστε και τα δύο παιχνιδιάρικα παιδιά που συμπεριφέρονται σαν ενήλικες που θέλουν να γίνουν διάσημοι...

Ο θάνατος του 007, του Anthony Horowitz

Ο θάνατος του 007, του Anthony Horowitz

Ακόμα κι αν κάποιος δεν είναι φανατικός αναγνώστης του Ian Fleming και οπαδός του πιο διάσημου μυστικού πράκτορα στον κόσμο, ένα βιβλίο με τίτλο Ο θάνατος του 007 αποκλείεται να μην του τραβήξει το ενδιαφέρον. Ο συγγραφέας Anthony Horowitz αποδέχεται την...

Αμείωτη ταλάντωση

Αμείωτη ταλάντωση

Και σιγανά είπε: «Είμαι λυπημένη Έχω κατάθλιψη Χρειάζομαι βοήθεια  την χρειάζομαι τώρα Γιατί είμαι εδώ πνιγμένη  Σε μία θάλασσα από ατυχή συμβάντα  και λάθος υποθέσεις Τη θεραπεύεις; Αυτή την έλλειψη γνώσεων που κυλά στα δικά μου  τα γονίδια Τη μαγεύεις; Την μάζωξη...

Ταξιδεύοντας, της Εύης Ρούτουλα

Ταξιδεύοντας, της Εύης Ρούτουλα

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Πρόκειται για ένα οδοιπορικό σε οχτώ διαφορετικούς προορισμούς, ο καθένας με τον δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα, αλλά όλοι μαζί ταυτόχρονα αποτελούν ένα μεγάλο εξωτικό ταξίδι για τον αναγνώστη. Ουσιαστικά, περιγράφεται με απλή γλώσσα και...

Εν συντομία

Εν συντομία

Σκηνοθετούσε τη ζωή αρνιόταν την ανατομία του χρόνου ερωτοτροπούσε με τα προσωποποιημένα όνειρα βάδιζε πάνω σε θραύσματα νεκρών τρεφόταν με άγριο ρεαλισμό αγαπούσε τις πληγές των εβένινων πλασμάτων μετρούσε τις γραμμές του πεπρωμένου πάντα κατέληγαν σε θηλιές άγγιζε...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Εν συντομία

Εν συντομία

Σκηνοθετούσε τη ζωή αρνιόταν την ανατομία του χρόνου ερωτοτροπούσε με τα προσωποποιημένα όνειρα βάδιζε πάνω σε θραύσματα νεκρών τρεφόταν με άγριο ρεαλισμό αγαπούσε τις πληγές των εβένινων πλασμάτων μετρούσε τις γραμμές του πεπρωμένου πάντα κατέληγαν σε θηλιές άγγιζε...

Πάστα σεράνο, του Τάκη Ζαχαράτου

Πάστα σεράνο, του Τάκη Ζαχαράτου

Ο Άγγελος εκτίει είκοσι χρόνια για ένα έγκλημα και τώρα προσπαθεί να προετοιμαστεί για την αποφυλάκισή του. Τι συνέβη στη ζωή του; Είναι αθώος ή ένοχος; Τι ψυχικά τραύματα κουβαλάει και πόσο υπεύθυνος είναι για τις πράξεις του; Θα βρει επιτέλους τη λύτρωση που...

Γόρδιος δεσμός

Γόρδιος δεσμός

Δεκαπέντε πουλιά σε χρώμα χακί τα φτερά μας ξύρισαν σήμερα. Αναπνεύσαμε κάπως βαριά Αργά το απόγευμα Ιούνη του ‘20 σαν πέρασαν τα θεριά στον αέρα τρώγοντας τις σκεπές απ' τις παλιές οικοδομές. Τις σκέψεις κάρφωσαν σαν πόνο στο στομάχι κι ας είπαν άσκηση πως ήταν....

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου