Θνητή αγωνία με όπλο την καρυωτακική ειρωνεία

21.03.2017

Φωτεινή Βασιλοπούλου
Εκδόσεις των Φίλων
ISBN: 978-960-289-171-1

Η ειρωνεία αποτελεί μία βασική εκφραστική διέξοδος προκειμένου ο ποιητής να έκθεση ατομικές και συλλογικές αγωνίες. Ο πιο γνωστός εισηγητής της στην ελληνική ποίηση ήταν ο Κώστας Καρυωτάκης με το βαθύ σαρκαστικό του και μελαγχολικό πνεύμα. Το δρόμο αυτό επέλεξε στη νέα της ποιητική συλλογή, «πρωσικό μπλε» (οι εκδόσεις των φίλων, 2016), και η Φωτεινή Βασιλοπούλου, αποκαλύπτοντας αγωνίες για τη θνητή φύση του ανθρώπου και τη μοναξιά.

Στη συλλογή ο τρόμος του θανάτου είναι διαρκώς παρών. Μόλο που το ποιητικό εγώ μοιάζει να έχει συμφιλιωθεί με την ιδέα του θνητού, η κεντρική ιδέα της συλλογής ακροβατεί πάνω στη θνητότητα (horror vacui) και την ιδέα του θανάτου. Και η ειρωνεία αποτελεί το μεγάλο όπλο της ποιήτριας απέναντι στο φόβο του αναπόφευκτου.

Τούτη άλλοτε εκφράζεται μέσα από το απρόβλεπτο (πομφολυγώδης επιδερμόλυση) και άλλες φορές με το ξάφνιασμα του αναγνώστη/ακροατή με το απροσδόκητο σχόλιο της ποιήτριας (οδηγίες έντιμου βίου, εντός σου, διάσυρτος λημνίσκος, απορία) μέσα στη συνειρμική κίνηση του στίχου (εκπνοή χρόνου, ματαίωση). Ενίοτε εκτίθεται με μία σατιρική διάθεση με αλληγορικές κοινωνικές προεκτάσεις (πλάνης, θα μείνω εδώ) ή με ερωτήσεις (η γέννηση του ποιητή, μπλε κοβαλτίου).

Μα η ειρωνεία εκφράζει την εγγενή αγωνία μα και την ευαισθησία της δημιουργού τόσο απέναντι στη θνητή φύση και το τέλος όσο κι απέναντι και στις ασθένειες που πολιορκούν τον άνθρωπο (πομφολυγώδης επιδερμόλυση, διάσυρτος λημνίσκος, απορία, στον ορθοπεδικό). Είναι η δική της άμυνα απέναντι στη μελαγχολία της θνητότητας. Μα και όταν έρθει το τέλος, αυτό θα γίνει με τους όρους της (τρικυμία).

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι μερικές φορές το ποιητικό εγώ ταυτίζεται με έναν άνδρα (ματαίωση, η γέννηση του ποιητή) και όχι με το βιολογικό φύλο της ποιήτριας. Στο εκφραστικό πνεύμα, κανένας προσδιορισμός πρωτοενικού υποκειμένου δεν είναι σε γένος θηλυκό, καταφέρνοντας έτσι η δημιουργός να αποφύγει την έμφυλη διάσταση στην ποιητική της και να θέσει μία πανανθρώπινη προσέγγιση.

Και τούτο εντάσσεται σε μία λογική να αγγίξει το συλλογικό μέσα από το ατομικό (θα μείνω εδώ, πλάνης, οδηγίες εντίμου βίου). Το άτομο λειτουργεί ως μέλος της κοινότητας αν και αυτό έλκει περισσότερο την προσοχή του δημιουργού. Η διαπίστωση αυτή ενισχύεται τόσο από τη χρήση του α' πληθυντικού (η λάσπη, η γέννηση του ποιητή) όσο και με την αξιοποίηση του αοριστολογικού β' ενικού προσώπου (εντός σου).

Βέβαια, η ποικιλία των γραμματικών προσώπων προσδίδει και μία θεατρικότητα με τις ψευδοδιαλογικές τεχνικές (εκπνοή χρόνου, στον ορθοπεδικό, βροχή) και τον μονολογικό χαρακτήρα (απορία), ενώ η φυσικότητα της γλώσσας της και η εκφραστική απλότητα που διακρίνει την ποιητική της υποστηρίζουν τούτη τη σκηνική αντιμετώπιση της στιχουργικής.

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Ο Τζίμης στην Κυψέλη, του Χρήστου Χωμενίδη

Ο Τζίμης στην Κυψέλη, του Χρήστου Χωμενίδη

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - Στον κόσμο του θεάτρου, της σύγχρονης Αθήνας των τελών του 20ου και των αρχών του 21ου αιώνα - και, πιο συγκεκριμένα, της Κυψέλης-, αλλά και στον ψυχισμό του κεντρικού ήρωά του, του Τζίμη Παπιδάκη διεισδύει διεξοδικά ο μεγάλος δεξιοτέχνης...

Ο φυσιοθεραπευτής, της Μέμης Καρυώτου

Ο φυσιοθεραπευτής, της Μέμης Καρυώτου

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Το βιβλίο "Ο φυσιοθεραπευτής", μια όμορφη νουβέλα, θυμίζει παραμύθι... πραγματεύεται φαινόμενα της εποχής όπως το bulling και τον παιδικό ρατσισμό και μας περιγράφει τη μοναχική πορεία του ήρωα Σταύρου, γεμάτη ερωτηματικά και χαμένα κομμάτια...

Γλυκό μου Άλγος

Γλυκό μου Άλγος

Δεν παραδόθηκα στον Έρωτα Σε αυτόν που σε τρελαίνει  Που σου βυθίζει το κορμί σε κόκκινη άμμο Που σε γεμίζει με αισθήσεις μυστήρια όμορφες Δεν έχω παραδοθεί  Στον έρωτα εκείνο που σου γεμίζει μακάβριο φως τις νύχτες  Και σε σκεπάζει σαν δειλινό τα πρωινά Δεν έχω...

Το τρίτο λάθος, του Κωνσταντίνου Μανίκα

Το τρίτο λάθος, του Κωνσταντίνου Μανίκα

γράφει η Βάλια Καραμάνου - Όλα ξεκινούν εξήντα χρόνια πριν στο κέντρο της Αθήνας μιας άλλης εποχής σε ένα νεοκλασικό κτίριο που θα δοθεί -κατά το σύνηθες- για αντιπαροχή. Μαζί του γεννιέται και η ιστορία του κυρίου Μιχάλη και της οικογένειάς του, που προσπαθούν να...

Ίνκουμπους, του Βαγγέλη Γιαννίση

Ίνκουμπους, του Βαγγέλη Γιαννίση

Μια γυναίκα πέφτει θύμα βιασμού μέσα στο σπίτι της και ένα πτώμα ανακαλύπτεται σ’ ένα ποτάμι της πόλης του Έρενμπρο. Πώς συνδέονται αυτά τα δύο εγκλήματα; Ο βιαστής θα ξαναχτυπήσει; Πόσο βαθιά στο παρελθόν πρέπει να σκάψει ο Αρχιεπιθεωρητής Άντερς Οικονομίδης; Ποιοι...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ίνκουμπους, του Βαγγέλη Γιαννίση

Ίνκουμπους, του Βαγγέλη Γιαννίση

Μια γυναίκα πέφτει θύμα βιασμού μέσα στο σπίτι της και ένα πτώμα ανακαλύπτεται σ’ ένα ποτάμι της πόλης του Έρενμπρο. Πώς συνδέονται αυτά τα δύο εγκλήματα; Ο βιαστής θα ξαναχτυπήσει; Πόσο βαθιά στο παρελθόν πρέπει να σκάψει ο Αρχιεπιθεωρητής Άντερς Οικονομίδης; Ποιοι...

Η Μάρτα κοιμάται, της Romy Hausmann

Η Μάρτα κοιμάται, της Romy Hausmann

Μετά το συγγραφικό της ντεμπούτο με το Καλό μου παιδί, η Romy Hausmann επιστρέφει από τις εκδόσεις Μεταίχμιο με ένα ακόμα ψυχολογικό θρίλερ στο ύφος που ξέρει να χειρίζεται καλά, το Η Μάρτα κοιμάται. Πριν αρκετά χρόνια, η δεκαπεντάχρονη Νάντια Κούλκα καταδικάστηκε για...

Η ιέρεια με το τατουάζ, της Πασχαλίας Τραυλού

Η ιέρεια με το τατουάζ, της Πασχαλίας Τραυλού

Η αρχαιολόγος Αίθρα Μπάξερ αφήνεται στο αλκοόλ και στην κατάθλιψη μετά τον θάνατο του γιου και του συζύγου της σε τροχαίο και παραιτείται από τη ζωή. Μια ενδιαφέρουσα επαγγελματική πρόταση όμως και ένα αναπάντεχο γεγονός σπάνε το κουκούλι της και ξαναδίνουν σκοπό και...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου