Μαγδαληνές χωρίς υπέρμαχο, της Δάφνης Καλογεροπούλου

Μαγδαληνές χωρίς υπέρμαχο, σκιές στους τοίχους μιας φυλακής μακριά από τις εστίες των δικών τους ανθρώπων. Με τους δικούς τους κανόνες και ηθικές, με τη δική τους ιεραρχία. Γυναίκες αθώες και ένοχες, ισοβίτισσες και κατηγορούμενες, μητέρες και ορφανές, ψυχές γυμνές με το σεντόνι του τσαμπουκά ίσα να τις καλύπτει. Αυτή είναι η ιστορία τους.

Οι Φυλακές Ελεώνα Θηβών (μιας και απ’ ό,τι πρόσεξα η περιοχή ονομάστηκε έτσι λόγω των ελών και όχι των ελαιών) βρίσκονται στη Βοιωτία και από το 2008 μετεγκαταστάθηκαν εκεί οι Γυναικείες Φυλακές Κορυδαλλού. Η κυρία Δάφνη Καλογεροπούλου, ψυχολόγος, έγραψε σε ένα μυθιστόρημα τις ιστορίες των κρατουμένων, με κεντρικό άξονα τη φυλάκιση της αθώας Σιμόν και τον έρωτά της για την Ίριδα που αγωνίζεται να την απελευθερώσει. Πρόκειται για ένα κείμενο που διανθίζεται από προσωπικές ανώνυμες μαρτυρίες κρατουμένων και από συμπεράσματα επιστημονικών μελετών για την ψυχολογία, την ψυχοσύνθεση, τη συμπεριφορά, τον ελεύθερο χρόνο, την κοινωνική επανένταξη των τροφίμων, όχι όμως με στρυφνό και επιστημονικό τρόπο, επομένως ο αναγνώστης μπορεί άνετα να παρακολουθήσει και να μάθει τι συμβαίνει σε αυτό το κλειστό σύμπαν.

Δυστυχώς, η γραφή του μυθιστορήματος είναι αδύναμη, με μακροσκελείς σκηνές που δε βοηθούν στην ένταση της ατμόσφαιρας και ίσως να θεωρηθούν και περιττές, ειδικά αυτές με την Ίριδα και τους κοινούς με τη Σιμόν φίλους, που αγωνίζονται να βοηθήσουν όπως μπορούν να αποδείξουν την αθωότητα της Σιμόν. Περιττές γιατί εμπεριέχουν ιστορίες από την αρχαιότητα και τη μυθολογία, μιας και η Ίριδα είναι προϊσταμένη της συλλογής ανατολικών αρχαιοτήτων, επομένως γνωρίζει πολλά ιστορικά και άλλα γεγονότα. Ίσως η συγγραφέας θέλησε να κάνει κάποιες παρομοιώσεις και παραλληλισμούς, προσωπικά όμως τις προσπέρασα γρήγορα. Από την άλλη, στενοχωρέθηκα γιατί η ερωτική σχέση της Σιμόν και της Ίριδας ίσως είχε πολλές κοινοτοπίες και προσωπικά να περίμενα κάτι διαφορετικό, δυνατό, πρωτότυπο. Ήδη το βασικό θέμα, εφόσον επικεντρώνεται στην κοινωνιολογία της φυλάκισης και όχι σε ένα αστυνομικό μυστήριο, είναι από μόνο του ελκυστικό για κάποιον, επομένως θα μπορούσε και η αγάπη αυτών των δύο γυναικών να δοθεί πιο ξεχωριστά.

Τι μου άρεσε λοιπόν στις «Μαγδαληνές»; Μου άρεσε το βιβλίο εν συνόλω, γιατί όπως έγραψα πριν εντάσσει στη ροή της ιστορίας τα επιστημονικά συμπεράσματα και τις μελέτες με τρόπο εύληπτο και ανατριχιαστικά ωμό, βάζοντάς με αμέσως στον μικρόκοσμο και την ψυχολογία γυναικών που θα αργήσουν να απελευθερωθούν ή θα δυσκολευτούν να επανενταχθούν όταν με το καλό τελειώσει η οδύσσειά τους. Η συγγραφέας επίσης είχε διάσπαρτες κάποιες νότες μυστηρίου, όπως τον συνεκτικό δεσμό της Ολίβια, της υπέργηρης βαρυποινίτισσας με την υπαρχηγό της φατρίας, Μίλυ, για την οποία η κυρία Καλογεροπούλου επίσης άφησε υπαινιγμούς ότι παίζει βασικό ρόλο στην ιστορία της Σιμόν. Και με άφησε άφωνο η λύση που έδωσε η ίδια η Ίριδα στη σχέση της με τη Σιμόν, από τη στιγμή που η έγκλειστη απαίτησε να διακόψουν, μιας και η ίδια θα αργήσει να αποφυλακιστεί κι έτσι η Ίρις δεν πρέπει να χαντακώσει τη ζωή της. Το τέλος έδωσε μια σωστή ρεαλιστική χροιά και περιμένω με αγωνία το δεύτερο βιβλίο για να δω πώς θα εξελιχθεί η ιστορία.

Το μυθιστόρημα της κυρίας Καλογεροπούλου είναι ένα τρυφερό και σκληρό κείμενο για τη γυναίκα και την επιβίωσή της στις φυλακές κι ένας φόρος τιμής σε κείνες τις γυναίκες που βρίσκουν με βαριά καρδιά ένα σωρό δικαιολογίες για να εξηγήσουν στον εαυτό τους γιατί ούτε σε αυτό το επισκεπτήριο δε φώναξαν το όνομά τους. Με λίγη προσοχή στην αφήγηση της ιστορίας, είμαι σίγουρος πως η ατμόσφαιρα θα αποκτήσει τις σωστές της διαστάσεις και το κείμενο θα δεθεί τόσο σφιχτά που ο αναγνώστης δε θα είναι πρόθυμος να το εγκαταλείψει.

ΥΓ. Με λύπη μου διαπίστωσα, κατόπιν συζήτησης που εντόπισα στο διαδίκτυο, ότι το βιβλίο είναι το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας, που ξεκινάει με το βιβλίο «Κοίταξέ με για να δω ποια είμαι», όπου γνωρίζονται οι χαρακτήρες που θα ασχοληθούν με τη ζωή της Σιμόν στις «Μαγδαληνές». Είναι κρίμα που αυτό δεν αναφέρεται πουθενά, αν και πιστεύω ότι το παρόν βιβλίο μια χαρά διαβάζεται και μόνο του.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 18 – 19 Ιανουαρίου 2025

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 18 – 19 Ιανουαρίου 2025

Real News https://youtu.be/wCTThyM7GYIΚαθημερινή https://youtu.be/90I_dnJZ86U Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη...

Η παλιά αρχοντογειτονιά, του Στέλιου Λιθοξοϊδη

Η παλιά αρχοντογειτονιά, του Στέλιου Λιθοξοϊδη

γράφει ο Γεώργιος Ξενίδης Ένα μυθιστόρημα πολυπρισματικό. Παρα την εσωτερική εστίαση με πρωταγωνιστή τον αφηγητή ένα 32 Δάσκαλο, ο συγγραφέας καταφέρνει ,υπερβαίνοντας τους υποκειμενικούς μονοδιάστατους παράγοντες  όπως την ιδιοσυγκρασία και την ατομική προσωπικότητα...

Η δεύτερη μύηση, του Μάνου Ταμιωλάκη

Η δεύτερη μύηση, του Μάνου Ταμιωλάκη

γράφει ο Πάνος Τουρλής Ο Άλεξ ζει στη Βιέννη και προσπαθεί να ξεφύγει από τη μέτρια ζωή του και τη βαρετή δουλειά του. Έχει έναν κύκλο γνωριμιών, κάνει διαλογισμό, δυο γυναίκες όμως θα τον φέρουν στα όριά του και θα τον αναγκάσουν να δει βαθιά μέσα του για να γλυτώσει...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Βιβλιοκριτικές
Η παλιά αρχοντογειτονιά, του Στέλιου Λιθοξοϊδη
Η παλιά αρχοντογειτονιά, του Στέλιου Λιθοξοϊδη

Η παλιά αρχοντογειτονιά, του Στέλιου Λιθοξοϊδη

γράφει ο Γεώργιος Ξενίδης Ένα μυθιστόρημα πολυπρισματικό. Παρα την εσωτερική εστίαση με πρωταγωνιστή τον αφηγητή ένα 32 Δάσκαλο, ο συγγραφέας καταφέρνει ,υπερβαίνοντας τους υποκειμενικούς μονοδιάστατους παράγοντες  όπως την ιδιοσυγκρασία και την ατομική...

Βιβλιοκριτικές
Η δεύτερη μύηση, του Μάνου Ταμιωλάκη
Η δεύτερη μύηση, του Μάνου Ταμιωλάκη

Η δεύτερη μύηση, του Μάνου Ταμιωλάκη

γράφει ο Πάνος Τουρλής Ο Άλεξ ζει στη Βιέννη και προσπαθεί να ξεφύγει από τη μέτρια ζωή του και τη βαρετή δουλειά του. Έχει έναν κύκλο γνωριμιών, κάνει διαλογισμό, δυο γυναίκες όμως θα τον φέρουν στα όριά του και θα τον αναγκάσουν να δει βαθιά μέσα του για να...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Όλα μισά – Κατερίνα Καρόγιαννη
Όλα μισά – Κατερίνα Καρόγιαννη

Όλα μισά – Κατερίνα Καρόγιαννη

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Μια φορά και ένα καιρό, υπήρχε ένα αγόρι που ότι έκανε το άφηνε στη μέση. Τα μαθήματά του, το φαγητό του, τα αθλήματα με οποία ασχολούταν, τα βιβλία που επέλεγε να διαβάσει, όλα. Όλο με κάτι καταπιανόταν και ποτέ δεν το ολοκλήρωνε, μα το...

Βιβλιοκριτικές
Ριζιμιό, της Άννας Γαλανού
Ριζιμιό, της Άννας Γαλανού

Ριζιμιό, της Άννας Γαλανού

γράφει ο Πάνος Τουρλής Μια κοπέλα επιστρέφει μετά από δεκαπέντε χρόνια στην Κρήτη όπου βίωσε μια προσωπική τραγωδία. Οι μνήμες κι εκείνος ξανάρχονται ορμητικά στη ζωή της. Τι συνέβη ανάμεσά τους και γιατί χώρισαν; Τι ρόλο παίζει το κρεμαστό χρυσό κόσμημα που το...

Βιβλιοκριτικές
Σκοτεινός δρόμος, της Lisa Gray
Σκοτεινός δρόμος, της Lisa Gray

Σκοτεινός δρόμος, της Lisa Gray

γράφει ο Πάνος Τουρλής Μια νέα κοπέλα εξαφανίζεται στον ερημικό αυτοκινητόδρομο Τουεντινάιν Παλμς του Λος Άντζελες και η μητέρα της αναθέτει στον ιδιωτικό ερευνητή Ματ Κόνορ να τη βρει. Σύντομα ο Κόνορ και η βοηθός του, Τζέσικα Σο, ανακαλύπτουν πως στο ίδιο σημείο...

Βιβλιοκριτικές
Νεκρωταφίο Ζώων, του Stephen King
Νεκρωταφίο Ζώων, του Stephen King

Νεκρωταφίο Ζώων, του Stephen King

γράφει ο Πάνος Τουρλής Είμαστε στο 1983 και μια οικογένεια μετακομίζει στο Λάντλοου του Μέιν για μια καινούργια αρχή. Είναι όλα υπέροχα, το τοπίο γαλήνιο, οι γείτονες διακριτικοί και φιλικοί, η δουλειά του μπαμπά ενδιαφέρουσα, τα πάντα όμως θα αλλάξουν όταν πεθάνει...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου