Νάσα Παταπίου

9.09.2018

Η Νάσα Παταπίου γεννήθηκε στο Ριζοκάρπασο το οποίο βρίσκεται στο  κατεχόμενο από τους Τούρκους, τμήμα της Αμμοχώστου. Σπούδασε βυζαντινή-νεοελληνική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και αργότερα ιστορία και αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παράλληλα σπούδασε Θέατρο. Εργάστηκε σε σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, ως φιλόλογος. Αργότερα εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών Κύπρου ως ιστορικός – ερευνήτρια με πεδίο έρευνας τη φραγκοκρατία και κυρίως τους χρόνους της βενετικής κυριαρχίας στην Κύπρο. Στη συνέχεια υπηρέτησε ως Μορφωτική Ακόλουθος και Διευθύντρια στο σπίτι της Κύπρου, στην Κυπριακή Πρεσβεία στην Αθήνα. Το 1988 τιμήθηκε με Πρώτο Κρατικό Βραβείο Ποίησης από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου για την ποιητική συλλογή της «Το φωνήεν σώμα». Το 2001 βραβεύτηκε ως ιστορικός από την Ακαδημία Αθηνών και την Ελληνική Κυβέρνηση για το βιβλίο της «Το Προξενείο της Επτανησιακής Πολιτείας στην Κύπρο, 1800 – 1807 και ο Πρόξενος Παναγής Αγγελάτος». Έχει ασχοληθεί με την ελληνική και ιταλική παλαιογραφία.

Μεταξύ άλλων είναι μέλος της Εταιρείας Κυπριακών Σπουδών, της Εταιρείας Ιστορικών Σπουδών Κύπρου και της Εταιρείας Συγγραφέως Ελλάδας.
Έχει δώσει πληθώρα διαλέξεων σε πανεπιστήμια, στην Κύπρο και το εξωτερικό, σε συμπόσια και συνέδρια και επιστημονικούς φορείς. Έχει εκδώσει  προσωπικές ποιητικές συλλογές και ποιήματά της συμπεριλαμβάνονται σε πολλές συλλογικές ανθολογίες ποίησης. Δημοσίευσε ποίησή της σε πολλά λογοτεχνικά περιοδικά τόσο της Κύπρου, όσο και της Ελλάδας.

Η ποίησή της, καθαρά ερωτική, αισθαντική, με γλώσσα που κάποτε ξαφνιάζει, συνδυάζει το προσωπικό βίωμα με τη μοίρα και την ιστορία της Κύπρου.

 

 

Η ωραία που έρχεται

                                       

Νάσα  Παταπίου

 

Αναρριγούν οι παρειές σου

 

λες και ξυπνάς από τη νάρκη των αιώνων,

 

σαν ακουμπώ στον ύπνο μου

 

την  έγχρωμή σου προτομή

 

εγκλωβισμένη σε  μουσείο ξένο.

 

Τι αρμονία καλλονής !

 

Είσαι η ωραία που έρχεται,

 

η θυγατέρα  του  μονάρχη Ασιάτη

 

Ταδουκίπαν,

 

η τριτότοκη κι έφηβη

 

μόλις   δεκατριών  ετών.

 

Προτού το καραβάνι φθάσει

 

πριν αφιχθείς στου Αμενόφιου τη χώρα,

 

αρκούσε η περιγραφή της ομορφιάς σου

 

ακαριαία να σ’ ερωτευτεί

 

και η λατρεία του κισσός επάνω σου

 

να σε τυλίξει μέχρι θανάτου.

 

Πριν αφιχθείς αρκούσε μόνο η περιγραφή σου

 

να σε βαπτίσει ονοματίζοντάς σε:

 

« Νεφερτίτη,

 

η ωραία που έρχεται».

 

Έλα, στην ώρα σου ως ωραία

 

ευλογημένη γυναίκα

 

φορώντας  περιδέραιο κι ενώτια

 

γαλάζια γιασεμιά.

 

Αχ! Νεφερτίτη

 

που σ’ απήγαγαν

 

σε κούρσεψαν οι Γερμανοί.

 

Αφού ξεκίνησες απ’ την Ανατολή

 

φέρε μαζί σου τη λεβάντα,

 

τη χρυσομηλιά και τη ροδιά,

 

το περσικό κι ακριδοκτόνο

 

μαγικό νερό,

 

στην έρημή μας  πλέον χώρα…

 

 

Ακολουθήστε μας

Πώς θα ήταν τα Νεοελληνικά Γράμματα χωρίς τον Σολωμό και τον Παπαδιαμάντη

Πώς θα ήταν τα Νεοελληνικά Γράμματα χωρίς τον Σολωμό και τον Παπαδιαμάντη

- γράφει ο Αντώνης Χρ. Περδικούλης - Η γνωστή τελειομανία που χαρακτήριζε τον Σολωμό, μας δείχνει ότι ένα γραπτό κείμενο μπορεί να μην τελειώνει ποτέ, ιδιαιτέρως όταν πρόκειται για ποίημα. Βάζει τελεία όταν το θελήσει ο δημιουργός του, κι επιπλέον μας στεριώνει την...

Μνήμη Αλέκου Φασιανού

Μνήμη Αλέκου Φασιανού

  Μνήμη Αλέκου Φασιανού «Τρεις γείτονες τον συνόδευσαν στο τελευταίο του σπίτι. Τρεις γείτονες, όχι φίλοι. Τρεις μαύρες ομπρέλες ανοίχτηκαν. Να συγκρατήσουν τα δάκρυα της βροχής που κυλούσαν για συμπαράσταση» (Βαγγέλης Χρόνης, ‘Οι μαύρες ομπρέλες’). _ γράφει ο...

Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Β’)

Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Β’)

- - γράφει η Βάλια Καραμάνου -  Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Β’) (δείτε το Α' μέρος του αφιερώματος εδώ) Ο Κάμπος στις φλόγες Το 1953 εκδίδεται η συλλογή δεκαεφτά διηγημάτων με τίτλο «Ο Κάμπος στις φλόγες», λίγο πριν το «Πέδρο Πάραμο», δύο έργα ικανά να...

Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Β’)

Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Α’)

- - γράφει η Βάλια Καραμάνου -  Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Α’) (δείτε το Β' μέρος του αφιερώματος εδώ)  Πέδρο Πάραμο Ο Χουάν Προυσιάδο υπόσχεται στο νεκροκρέβατο της μητέρας του Ντολόρες πως θα πάει στην αγαπημένη της Κομάλα για να βρει τον πατέρα του, τον...

Η αληθινή τέχνη, μια αναγκαιότητα

Η αληθινή τέχνη, μια αναγκαιότητα

Η αληθινή τέχνη διαθέτει τη δύναμη να προκαλέσει καίριες μεταβολές στη συλλογική συνείδηση, μέσα από τη δημιουργική επινόηση, από το γόνιμο και από τον ουσιώδη διαλογισμό, από το αισθητικό της περιεχόμενο και από την εφαρμόσιμη γνώση της.  Από τα απαραίτητα στοιχεία...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Η αληθινή τέχνη, μια αναγκαιότητα

Η αληθινή τέχνη, μια αναγκαιότητα

Η αληθινή τέχνη διαθέτει τη δύναμη να προκαλέσει καίριες μεταβολές στη συλλογική συνείδηση, μέσα από τη δημιουργική επινόηση, από το γόνιμο και από τον ουσιώδη διαλογισμό, από το αισθητικό της περιεχόμενο και από την εφαρμόσιμη γνώση της.  Από τα απαραίτητα στοιχεία...

Ο Τάκης Βαρβιτσιώτης μεταφράζει αριστοτεχνικά ποιήσεις του Stefan Mallarme

Ο Τάκης Βαρβιτσιώτης μεταφράζει αριστοτεχνικά ποιήσεις του Stefan Mallarme

  γράφει ο Αντώνης Χρ. Περδικούλης Η εντέλεια της μετάφρασης δεν έγκειται απλά στη μορφολογική μεταφορά της αντίστοιχης επιλεγμένης λέξης, ούτε αρκείται σε μια αυστηρή απόδοση των εκφραστικών μέσων και εννοιών του πρωτοτύπου. Aυτή ενδημεί μέσα στο αισθητήριο των...

Αριστοτέλης, Dune και Game of Thrones

Αριστοτέλης, Dune και Game of Thrones

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - διὸ ὥσπερ εἴπομεν ἤδη καὶ ταύτῃ θεσπέσιος ἂν φανείη Ὅμηρος παρὰ τοὺς ἄλλους, τῷ μηδὲ τὸν πόλεμον καίπερ ἔχοντα ἀρχὴν καὶ τέλος ἐπιχειρῆσαι ποιεῖν ὅλον· λίαν γὰρ ἂν μέγας καὶ οὐκ εὐσύνοπτος ἔμελλεν ἔσεσθαι ὁ μῦθος, ἢ τῷ μεγέθει μετριάζοντα...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου