Οδύσσεια στο χρόνο για τα μάτια της Aelún

21.02.2017

Ανδρέας Αντωνίου
οδός Πανός
ISBN: 978-960-477-234-6

Με ένα νέο επικό έργο ο Ανδρέας Αντωνίου παρεμβαίνει στην ποιητική παραγωγή της γενιάς του, στρέφοντας ξανά το βλέμμα στο μύθο γιατί κι οι ενήλικες έχουν ανάγκη το παραμύθι. Τέσσερα χρόνια πριν εκδόθηκε «ο ποιητής και το φεγγάρι»[1], που αποτέλεσε μία αξιόλογη κριτικά επιστροφή της ποίησης στο "μεσαιωνικό" έπος, ένα έργο με διαρκείς αναφορές σε μύθους ανατολίτικους, κέλτικους ή ελληνικούς, σε τροβαδούρους ταξιδευτές που αναστήθηκαν από την ποιητική λήθη που εμφανίζονταν σε ένα ποιητικό οδοιπορικό στους μύθους, σε ένα ταξίδι στα επικά όνειρα.

Πιστός στη θεματική του ταξιδιού και της οδύσσειας της ζωής ο Αντωνίου μας παραδίδει ένα νέο έπος, «τα μάτια της Aelún» (οδός Πανός, 2016). Ας μην παραβλέπουμε ότι τα έπη αποτελούν τα πλέον αναγνωρίσιμα λαϊκά άσματα όλων των εποχών.

Πρόκειται για μία ενιαία επική σύνθεση με σημεία αναφοράς από τα αρχαία έπη μέχρι τα κατορθώματα των ηρώων του Τόλκιν και των ναυτικών του Καββαδία. Άλλωστε, οι δύο δημιουργοί τους οποίους αναφέρει σε μότο ο Αντωνίου "ανοίγουν" και "κλείνουν" την ποιητική σύνθεση. Εξάλλου, και η ίδια η θεότητα του φεγγαριού συνδέεται άμεσα με το έπος του warcraft.

Ο επικός ήρωας του Αντωνίου ταξιδεύει από την μεσανατολική αρχαιότητα (Αίγυπτο) έως τον Κ' αιώνα σε όλα τα πολιτιστικά κέντρα των εποχών αναζητώντας -με ερωτική αλληγορία- τη θέα του φεγγαριού Aelún. Χωρίς νόστο, αλλά κυνηγώντας να δει τα μάτια του φεγγαριού διασχίζει τον χρόνο και τον πλανήτη.

Θρησκειολογικές αναφορές, που συνδέονται με τη λατρεία του φεγγαριού, από την Αρχαιότητα ως τον Μεσαίωνα, διανθίζουν το έργο. Γεωγραφικές αναφορές και τοπωνύμια αναδύονται μέσα από το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται ο πρωταγωνιστής του έπους. Και κατά το καβαφικό πρότυπο ο ήρωας επισκέπτεται λιμένας πρωτοειδωμένους και σταματά σε σ’ εμπορεία αποθησαυρίζοντας εμπειρίες, γνώσεις και άφθονα ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής.

Έτσι όμως ο Αντωνίου καταφέρνει πάνω στον επικό μύθο που πλάθει να θυμίσει τις κατακτήσεις του πνεύματος και της τέχνης. Συνεπώς μόνο τυχαίες δεν είναι οι επιλογές των μότο ως αναφορές σε συγκεκριμένα ιστορικά πρόσωπα και έργα που διακρίθηκαν στις χιλιετίες του ανθρώπινου πολιτισμού.

Και τον επικό χαρακτήρα ενισχύει η έμμετρη και ομοιοκατάληκτη στιχουργία του. Ήδη οι δύο προηγούμενες συλλογές του είχαν διακριθεί για την έμμετρη κι ομοιοκατάληκτη φόρμα και την πλήρη επεξεργασία του στίχου.

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Το νέο επύλλιο απαρτίζεται από δέκα εννέα ραψωδίες (ο ποιητής τις ονομάζει κεφάλαια) εκ των οποίων οι δέκα οκτώ (πλην της XVIII) αποτελούνται από δεκαπεντασύλλαβους ιαμβικούς και αναπαίστους, ενώ οι δεκαέξι εξ αυτών χωρίζονται σε τετράστιχα στροφικά συμπλέγματα (πλην των XVII και XVIII). Και η επιλογή του τούτη δεν αποτελεί απλώς μία φορμαλιστική επιλογή. Είναι μία εκδήλωση/παραδοχή της επιρροής των επικών δημιουργών -από τον Όμηρο έως τον Καββαδία, από τα carmina bourana έως τον Goethe και τον Tolkien- που άφησαν το στίγμα τους στο ανθρώπινο πνεύμα και τον ίδιο τον ποιητή.

Ο Αντωνίου μας παραδίδει ένα οικουμενικό έργο που αποκαλύπτει τους συνεκτικούς δεσμούς και την εξελικτική ενότητα του ανθρώπινου πολιτισμού. Ένα έργο παγκόσμιο με εμφανείς τις πολιτισμικές επιρροές που καθόρισαν την τέχνη και το πνεύμα έως σήμερα.

_______________
[1] βλ. Δήμος Χλωπτσιούδης, η καββαδική οδύσσεια του Ανδρέα Αντωνίου, κριτική στην ποιητική συλλογή «Ο ποιητής και το φεγγάρι», τοβιβλίο.net (27.08.2014).

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Το Φάκελος Καταρίνα αποτελεί τη δωδέκατη -σύμφωνα με την πρωτότυπη χρονολογική σειρά- περιπέτεια του επιθεωρητή Βίλιαμ Βίστιν, αλλά και την πρώτη ενασχόλησή του με μια από τις αποκαλούμενες «ξεχασμένες υποθέσεις», δηλαδή παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις που παραμένουν...

Οι 10 χωρισμοί

Οι 10 χωρισμοί

ΟΙ 10 ΧΩΡΙΣΜΟΙ (εφηβικό σατιρικό)   Πρώτη φορά χωρίσανε, όταν ήμουνα 9, Αυτός έπαιζε χαρτιά, Αυτή όλο να φωνάζει, έφυγε για κανά μήνα, αλλά γύρισε κλαμένος και τα βρήκαν φυσικά. Μα η 2η φορά ήρθε μετά από λίγους μήνες, έλειψε όλο το βράδυ, κι όταν ήρθε το πρωί, τον...

Η Ήττα

Η Ήττα

Και τελικά πες μου. Γιατί να πετάξω; Ποιος ο λόγος τα σύννεφα να φτάσω; Έκανα το πρώτο βήμα και τόλμησα, έκανα το πρώτο άλμα με τόσες προσδοκίες. Τόσα σενάρια πιθανά, τόσες ελπίδες επιθυμητές. Αλλά, ξέχασα ότι η ζωή δεν είναι ποτάμι που κυλάει όπως επιθυμώ. Έκανα την...

Υπατία, του Δημήτρη Βαρβαρήγου

Υπατία, του Δημήτρη Βαρβαρήγου

ΥΠΑΤΙΑ Δημήτρης Βαρβαρήγος 24 γράμματα εκδόσεις - Γράφει ο Απόστολος Τριφύλλης καθηγητής φιλόλογος στο πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου - Στο έργο του με τίτλο «Υπατία» ο Δημήτρης Βαρβαρήγος τέθηκε ενώπιον της πρόκλησης να σκιαγραφήσει μια μεγάλη μορφή των ελληνικών...

Με 6 κλικ, της Γιώτας Φώτου

Με 6 κλικ, της Γιώτας Φώτου

- γράφει η Χρυσάνθη Τσιαμπαλή -   Το νεανικό μυθιστόρημα της Γιώτας Φώτου, Με 6 κλικ, εκδόσεις Ψυχογιός, κυκλοφόρησε το 2016 και η ιστορία έχει τις ρίζες της στην οικονομική κρίση που βίωσαν έντονα οι Έλληνες την περίοδο εκείνη - είχε ήδη ξεκινήσει λίγα χρόνια...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Με 6 κλικ, της Γιώτας Φώτου

Με 6 κλικ, της Γιώτας Φώτου

- γράφει η Χρυσάνθη Τσιαμπαλή -   Το νεανικό μυθιστόρημα της Γιώτας Φώτου, Με 6 κλικ, εκδόσεις Ψυχογιός, κυκλοφόρησε το 2016 και η ιστορία έχει τις ρίζες της στην οικονομική κρίση που βίωσαν έντονα οι Έλληνες την περίοδο εκείνη - είχε ήδη ξεκινήσει λίγα χρόνια...

Η κουρελού, του Τάκη Γεράρδη

Η κουρελού, του Τάκη Γεράρδη

Τριάντα οχτώ  μικρές και μεγάλες ιστορίες, κατά κύριο λόγο αυτοβιογραφικές, μας χαρίζει στο νέο του βιβλίο ο Τάκης Γεράρδης. Διηγήματα τα χαρακτηρίζει εκείνος, ψηφίδες ζωής θα τα αποκαλέσω εγώ, μιας και πρόκειται για αναμνήσεις, βιώματα, ακούσματα από την πολυκύμαντη...

O κόσμος μας

O κόσμος μας

Πόσο μικρή στα αλήθεια, μοιάζει η ζωή; Πόσο ασύστολα, παλεύει με τον χρόνο; σαν συμπυκνώνεται, σε μια μόνο στιγμή σε ένα παιχνίδι, που σε βρίσκει πάντα μόνο.   Πόσο μικρός μοιάζει ο κόσμος μας, αλήθεια;  σε ένα σύμπαν που ατέλειωτο φαντάζει όταν το συναίσθημα,...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου