Select Page

Προσεχείς κυκλοφορίες από τις Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

Προσεχείς κυκλοφορίες από τις Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

 

Μελέτες – Μαρτυρίες – Αφηγήσεις – Συζητήσεις:

Στο νέο του βιβλίο με τίτλο Οι πικρές αλήθειες της γλώσσας μου ο καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης απαντά στις ερωτήσεις που θέτει ο δημοσιογράφος Γιάννης Ν. Μπασκόζος για την ουσία, την ποιότητα, την εξέλιξη, τη συγγένεια και την προέλευση της γλώσσας. Για τη σχολική εκπαίδευση και την παιδεία, την ποιότητα και τη στόχευση του ελληνικού σχολείου, την κατάρτιση των εκπαιδευτικών, την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, ακόμα και για «καυτά» θέματα όπως η διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας ή των Θρησκευτικών. Τέλος, συζητάνε για τα θέματα που άπτονται της ευρείας έννοιας του πολιτισμού. Πρόκειται για μια «συν-ζήτηση», κατά την οποία ερωτήσεις και απαντήσεις ενδιαφέρουν κάθε σκεπτόμενο αναγνώστη και απασχολούν ευρύτερα την ελληνική κοινωνία. (Οκτώβριος)

Η βιογραφία Ελευθέριος Βενιζέλος: Ο οραματιστής του εφικτού από τον Ομότιμο Καθηγητή Πολιτικής Ιστορίας Θάνο Βερέμη είναι μια αφήγηση της πολιτικής διαδρομής του Ελευθέριου Βενιζέλου, ενός πολιτικού που σύμφωνα με όλους τους μελετητές του υπήρξε αριστοτέχνης της έγκαιρης ενέργειας και της υλοποίησης του εφικτού.  (Νοέμβριος)


Το βιβλίο του φυσικού και αστρονόμου, επίτιμου διευθυντή του Ιδρύματος Ευγενίδου Διονύση Σιμόπουλου Είμαστε αστρόσκονη: Σύμπαν, μια Ιστορία χωρίς τέλος είναι ένα βιβλίο εκλαϊκευμένης επιστήμης για το άγνωστο που συχνά τρομάζει τον κόσμο. Πολλούς τους κάνει να αισθάνονται χαμένοι. Μόνοι. Ανασφαλείς. Σε άλλους το άγνωστο κεντρίζει την περιέργεια. Τους κάνει να αισθάνονται ανυπόμονοι. Περήφανοι. Μέρος κάτι μεγαλύτερου απ’ αυτούς. Και η απόκτηση νέων γνώσεων για το άγνωστο, ειδικά γνώσεων που προκαλούν αλλαγές στις φιλοσοφικές ιδέες του ανθρώπου σχετικά με τον εαυτό του και τη σχέση του με τη φύση, θα αντιμετωπίζεται πάντα με επαίνους και με εχθρότητα μαζί.

Στο Σύμπαν υπάρχουν περίπου ένα τρισεκατομμύριο τρισεκατομμύρια άστρα. Τόσα άστρα, όσοι είναι και οι κόκκοι της άμμου όλων των ωκεανών της Γης. Και παρ’ όλα αυτά βρίσκουμε ένα δισεκατομμύριο τρισεκατομμύρια άτομα στην ύλη που περιέχεται μέσα σε μια μόνο δαχτυλήθρα. Πού βρίσκεται λοιπόν τώρα το κέντρο του Σύμπαντος; Βρίσκεται άραγε ο άνθρωπος πραγματικά πολύ μακριά απ’ αυτό; Ή μήπως το απροσδιόριστο αυτό κέντρο δεν είναι παρά πραγματικά θέμα προοπτικής και σχετικότητας;  (Νοέμβριος)


Το νέο βιβλίο των ιστορικών Ιωάννη Γρυντάκη, Γεώργιου Δάλκου, Άγγελου Χόρτη και Έκτορα Χόρτη με τίτλο Όσα δεν γνωρίζατε για τα χρόνια του Καποδίστρια, του Όθωνα και του Γεωργίου του Α’  περιλαμβάνει κείμενα που βρίθουν από «ασήμαντες» λεπτομέρειες. Πολλές από αυτές έχουν ενδιαφέρον ιστορικό, γιατί φωτίζουν τα ιστορικά γεγονότα, άλλες πάλι μας ξαφνιάζουν για την παραδοξότητά τους, άλλες ανατρέπουν την «επίσημη» άποψη για μεγάλες προσωπικότητες, άλλες απλώς προκαλούν θυμηδία. Εστιάζοντας σε τέτοιου είδους λεπτομέρειες, προσεγγίζουμε την Ιστορία μέσα από ένα διαφορετικό κάτοπτρο, που προβάλλει το άγνωστο, το περίεργο, το «ασήμαντο» που πολλές φορές είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Ίσως αυτός να είναι ο μοναδικός τρόπος να μάθουμε κάποιες «αλήθειες» που εκούσια ή ακούσια η ιστορική έρευνα αντιπαρέρχεται ή αποσιωπά.  (Σεπτέμβριος)

 

 

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ:

Το Ρώτα τη σκόνη (Ask the dust) του John Fante (1909-1983) (μτφρ. Γιάννης Λειβαδάς), το πιο αξιόλογο μυθιστόρημα που γράφτηκε με φόντο την πόλη του Λος Άντζελες, συγκαταλέγεται στα πλέον σημαντικά λυρικά μυθιστορήματα της αμερικανικής λογοτεχνικής παρακαταθήκης του 20ού αιώνα. Είναι ένα σημαίνον αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα που πρωτοκυκλοφόρησε το 1939 κατά τη διάρκεια της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.

Ο κεντρικός του ήρωας, Αρτούρο Μπαντίνι, alter ego του John Fante, είναι ένας νεαρός Ιταλο-Αμερικανός που αγωνίζεται να τα βγάλει πέρα ως συγγραφέας και έρχεται από την επαρχία στο Λος Άντζελες: τον επίγειο παράδεισο με τις ωραίες γυναίκες και τα γρήγορα αυτοκίνητα, τα ψηλά κτίρια και τους σεισμούς. Είναι νέος κι άφραγκος, με μια ακόρεστη δίψα για τη ζωή. Κουβαλά μαζί του την ιταλική καταγωγή του και την καθολική ανατροφή του. Κι έχει έναν και μόνο σκοπό: να γράψει το μεγάλο έργο που ονειρεύεται, το βιβλίο της ζωής του, που θα το διαβάσει ο καθένας και που θα τον κάνει διάσημο.

Ο Αρτούρο Μπαντίνι, αδέκαρος, ταλαίπωρος και συμπλεγματικός, διανύει μια μάλλον ασυνήθιστη πορεία προς το δημιουργικό φως, με φόντο τις κοινωνικές και ψυχικές αντιθέσεις στην Πόλη των Αγγέλων, όπου βασιλεύουν οι φρεναπάτες και οι παραλογισμοί ανάμεσα στον ναρκισσευόμενο πλούτο και την καταναγκαστική φτώχεια. Γεμάτος ανασφάλειες, απειρία και συναισθηματική ανισορροπία, ψάχνει το πώς γνωρίζοντας το τι. Ξέρει τον στόχο, δεν μπορεί να βρει όμως τον δρόμο. Δίπλα του ζουν οι «αιώνιοι» άνθρωποι, αυτοί που μπορεί να συναντήσει κάποιος σε βρόμικες γειτονιές, σε άθλια ξενοδοχεία. Ερωτεύεται με πάθος μια νεαρή μεξικάνα σερβιτόρα, και μέσω αυτής της σχέσης αναδεικνύονται ψυχολογικές και πολιτισμικές εντάσεις οι οποίες, όντας εμπρηστικές, οδηγούν την πλοκή σε έναν, διόλου συνηθισμένο για την εποχή, παρασυρμό, γεμάτο σαρκασμό και απόγνωση. Για τούτο ο Μπαντίνι καταφέρνει ως ήρωας να παραμείνει όρθιος και να είναι σημαντικός έως σήμερα. Το 2006 το βιβλίο μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη από τον Robert Towne με πρωταγωνιστές τον Κόλιν Φάρελ και τη Σάλμα Χάγεκ.

Δυνατός στις περιγραφές του, ο αγαπημένος συγγραφέας του Τσαρλς Μπουκόβσκι, δεν φοβάται τα  συναισθήματα, δεν βάζει καλούπια ούτε εξιδανικεύει. Αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι δυνατόν να βρει όλες τις απαντήσεις, ούτε μπορεί να κατανοήσει απόλυτα την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς και στο τέλος αφήνεται στην αλήθεια της πραγματικότητας. Ο John Fante έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους εγκληματικά παραγνωρισμένους αμερικανούς συγγραφείς όπως αναφέρει το περιοδικό Time Out. Στην παρούσα έκδοση, εκτός από σημείωμα του μεταφραστή, περιλαμβάνεται πρόλογος του Μπουκόβσκι και ένα παράρτημα με επιστολές του Fante για τη δημιουργία και την αποδοχή του βιβλίου, καθώς και ένα ποίημα του Μπουκόβσκι αφιερωμένο στον Fante.  (Σεπτέμβριος)

Το βιβλίο των ψευδαισθήσεων (Τhe Book of Ιllusions - μτφρ. Ιωάννα Ιλιάδη) του κορυφαίου αμερικανού συγγραφέα Paul Auster είναι ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα γραμμένο με στοχαστική διάθεση, καθηλωτική ένταση και ακρίβεια, που καταβυθίζει τον αναγνώστη σε ένα σύμπαν όπου το κωμικό και το τραγικό, η πραγματικότητα και η φαντασία, η βιαιότητα και η τρυφερότητα γίνονται ένα.

Έξι μήνες μετά τον θάνατο της συζύγου και των δύο γιων του σε αεροπορικό δυστύχημα, ο καθηγητής συγκριτικής φιλολογίας Ντέιβιντ Τσίμερ ζει βυθισμένος στη θλίψη. Σε ένα νυχτερινό ζάπινγκ ένας ελάσσων κωμικός του βωβού κινηματογράφου, ο Έκτορ Μαν, που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς στην ακμή της καριέρας του, χωρίς να αφήσει ίχνη, κεντρίζει το ενδιαφέρον του. Η ολοένα και μεγαλύτερη εμμονή του με το μυστήριο της αληθινής ιστορίας του Μαν θα τον οδηγήσει σε ένα παράξενο και τρομακτικό ταξίδι στον γεμάτο σκιές κόσμο του ψέματος, των ψευδαισθήσεων και του απροσδόκητου έρωτα.

Τόσο ο καθηγητής όσο και ο ηθοποιός, τυλιγμένοι από τον ιστό της ίδιας μοίρας, πατούν με ακρίβεια στα ίδια βήματα, ακολουθώντας την ίδια πανομοιότυπη πορεία, της ζωής μέσα στον Θάνατο ή αλλιώς της Μετά Θάνατον Ζωής. Είναι και οι δύο Νεκροί, πολύ προτού πεθάνουν πραγματικά. Η μόνη διαφορά τους είναι ότι ο καθηγητής Τσίμερ, περιπλανώμενος στα απομεινάρια της ζωής του κωμικού, συναντά την Άλμα και τη δυνατότητα που αυτή προσφέρει μιας δεύτερης ζωής, μιας επιστροφής στον κόσμο των ζωντανών.

Στο Βιβλίο των ψευδαισθήσεων ο Auster πετυχαίνει να μεταδώσει στιγμές μεγάλης συγκινησιακής φόρτισης και να διατηρήσει ένα κατάλληλα ζοφερό κλίμα μέχρι τέλους.(Οκτώβριος)

 

Φλέγομαι (Jag Brinner - μτφρ. από τα σουηδικά Γρηγόρης Κονδύλης) του σουηδού  Torbjörn Säfve. Ένα εκρηκτικό βιβλίο, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος, μια μυθιστορηματική βιογραφία που σαν μια τεράστια πυρκαγιά εξαπλώνεται και οδηγεί στην αναπόφευκτη αυτοκτονία του Μαγιακόφσκι.

Η έρευνα την οποία έκανε ο συγγραφέας, όπως θα αντιληφθεί ο αναγνώστης, είναι πραγματικά βαθιά, και παρόλο που το βιβλίο έχει μυθιστορηματική υφή, παρελαύνουν μέσα από τις σελίδες του ιστορικά πρόσωπα, ποιητές, καλλιτέχνες και θεωρητικοί, οι οποίοι εξηγούν με πάθος τις απόψεις τους και διαπληκτίζονται ή συμφωνούν στο πλαίσιο μιας εποχής που πραγματικά έφερε τον κόσμο ανάποδα. Ο Σέβε χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη και ταξινομεί ευφυώς ένα πολυσύνθετο υλικό: τα ίδια τα κείμενα του Μαγιακόφσκι, την αυτοβιογραφία του, που ο ποιητής συμπλήρωσε και ολοκλήρωσε δύο χρόνια πριν από τον θάνατό του και της οποίας αποσπάσματα παραθέτει αυτούσια, τα ποιήματά του, τα μανιφέστα και τις επιστολές του, αλλά και μια σειρά ιστορικά ντοκουμέντα που ανασυνθέτουν με κάθε λεπτομέρεια την εποχή πριν από την Επανάσταση, την άνθηση και την απολίθωσή της. Το αποτέλεσμα είναι ένα ρεαλιστικότατο πορτρέτο του ποιητή. Η αφήγηση αρχίζει στις 26 Μαρτίου 1930, οπότε και ο Μαγιακόφσκι βρίσκεται σε κλινική με κατάθλιψη, και ολοκληρώνεται μερικές μέρες μετά, στις 14 Απριλίου 1930, οπότε και αυτοκτονεί με μια σφαίρα στην καρδιά. Μέσα σε αυτά τα εικοσιτετράωρα ο συγγραφέας «κλείνει» την ιστορία της ζωής του Μαγιακόφσκι, που την ανασυνθέτει έπειτα από εκτεταμένη έρευνα. (Οκτώβριος)

 

Το ματωμένο του έργο (His Bloody Project: Documents Relating to the Case of Roderick Macrae – μτφρ. Χίλντα Παπαδημητρίου) του βρετανού Graeme Macrae Burnet, υποψήφιο για Booker 2016, αναδείχτηκε σε μυθιστόρημα της χρονιάς το 2016.

Βρισκόμαστε στο έτος 1869. Ένα κτηνώδες τριπλό φονικό σε μια απομονωμένη κοινότητα των σκοτσέζικων Χάιλαντς οδηγεί στη σύλληψη ενός νεαρού ονόματι Ρόντερικ Μακρέι. Η υπόθεση συγκλονίζει το κοινό της εποχής και οι εφημερίδες φροντίζουν να παρουσιάσουν όλες τις φρικτές λεπτομέρειες. Ένα βιογραφικό κείμενο γραμμένο από τον κατηγορούμενο διασαφηνίζει ότι είναι ένοχος, αλλά εναπόκειται στους λαμπρότερους νομικούς και ψυχιατρικούς εγκεφάλους της χώρας να αποκαλύψουν τι τον οδήγησε να διαπράξει αυτά τα στυγνά και βίαια εγκλήματα. Ήταν τρελός; Μόνο η ευγλωττία και η πειστικότητα του δικηγόρου του μπορεί να σώσουν τον Μακρέι από την αγχόνη.

Παρουσιασµένο σαν µια συλλογή από ντοκουµέντα που ανακάλυψε ο συγγραφέας καθώς ερευνούσε τις οικογενειακές του ρίζες, το Ματωμένο του έργο αφηγείται την ιστορία των φόνων και της δίκης που ακολούθησε. Ένα βιβλίο με πολυεπίπεδη αφήγηση και εντυπωσιακή γραφή, ένα δεξιοτεχνικά στηµένο παζλ όπου ο αναγνώστης καλείται να βρει τον δρόµο του µέσα από αντικρουόµενες αφηγήσεις. Με έντονο το στοιχείο του crime, ο συγγραφέας κατορθώνει να αποτυπώσει με ακρίβεια την ατμόσφαιρα της εποχής και να μας χαρίσει ένα μαγευτικό λογοτεχνικό έργο, καθηλωτικό και ταυτόχρονα ευφυές.  

Μια ακαταμάχητη και πρωτότυπη ιστορία για την αμφιλεγόμενη φύση της αλήθειας, ακόμα κι όταν τα γεγονότα μοιάζουν ξεκάθαρα.Ένα σαγηνευτικό λογοτεχνικό θρίλερ τοποθετημένο σ' ένα σκληρό τοπίο, όπου η άσκηση εξουσίας είναι αυθαίρετη. Ένα αληθινά ευφάνταστο ιστορικό μυθιστόρημα που αξίζει όλη την προβολή που του πρόσφερε η υποψηφιότητα για το Booker.  (Νοέμβριος)

Παρακολουθήστε το trailer του βιβλίου.

Περισσότερα για τον συγγραφέα και τα βιβλία του (συνεντεύξεις, κριτικές, βίντεο) θα βρείτε στο προσωπικό του site graememacraeburnet.wordpress.com και στον λογαριασμό του στο twitter: https://twitter.com/GMacraeBurnet 

 

Ο Gervasio Posadas από την Ουρουγουάη στο μυθιστόρημά του Ο πνευματιστής του Χίτλερ (El mentalista de Hitler - μτφρ. Αγγελική Βασιλάκου) μεταπλάθει λογοτεχνικά μια πραγματική ιστορία. Στο Βερολίνο της δεκαετίας του '30, που άλλαξε εν μιά νυκτί, ένας άνδρας μπορεί να προβλέψει το μέλλον μιας χώρας – όχι όμως και το δικό του. Με στοιχεία ιστορικού μυθιστορήματος, ψυχολογικού θρίλερ και ρομάντζου, το βιβλίο αυτό είναι η ιστορία του πνευματιστή του Χίτλερ, του Έρικ Χάνουσεν, που αποδίδεται μυθιστορηματικά για πρώτη φορά.

Ο νεαρός Χοσέ Ορτέγα βρίσκεται στο Βερολίνο ως ανταποκριτής μιας ισπανικής εφημερίδας. Απολαμβάνει την μποέμικη ατμόσφαιρα της πόλης, την ελευθερία που επικρατεί παντού. Τυχαία γνωρίζεται με έναν παράξενο τύπο, τον Έρικ Χάνουσεν, έναν πνευματιστή που δίνει παραστάσεις στην πόλη, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Ο νεαρός και άπειρος δημοσιογράφος θα γοητευτεί από μία γυναίκα που βρίσκεται στον κύκλο του Χάνουσεν (ως μία από τις πολλές ερωμένες του), γνωστή ως «βαρόνη», αλλά και από τον ίδιο τον πνευματιστή, που του προκαλεί αντικρουόμενα συναισθήματα. Εξαιτίας διάφορων επιτυχημένων προβλέψεών του, η καριέρα του Χάνουσεν και η δημοτικότητά του εκτοξεύονται στα ύψη. Μια από αυτές τις προβλέψεις αφορά την ανάρρηση του Χίτλερ στην εξουσία. Αυτό τον κάνει να έρθει σε επαφή με τον αρχηγό του Εθνικοσοσιαλιστικού κόμματος, και να κερδίσει την εμπιστοσύνη του.

Το βιβλίο είναι ένα ζωντανό πορτρέτο της Γερμανίας στη δεκαετία του ’30. Γύρω από τον κεντρικό ήρωα ο συγγραφέας τοποθετεί και άλλα υπαρκτά πρόσωπα όπως τον Τόμας Μαν, τον Φρόιντ, τον Αϊνστάιν, τον Πέτερ Λόρε, τη Λένι Ρίφενσταλ κ.ά. Ένα καλογραμμένο μυθιστόρημα που ζωντανεύει γοητευτικά μια σκοτεινή εποχή, αναδεικνύοντας και τη σύνδεση του ναζισμού με το μεταφυσικό στοιχείο. (Νοέμβριος)

Περισσότερα για τον συγγραφέα και τα βιβλία του (συνεντεύξεις, κριτικές, βίντεο) θα βρείτε στο προσωπικό του site: gervasioposadas.com και στον λογαριασμό του στο twitter: https://twitter.com/gervasioescrito

 

Τον Νοέμβριο πρόκειται να επανεκδοθούν τα δύο αυτοβιογραφικά μυθιστορήματα του Κούρτσιο Μαλαπάρτε (Curzio Malaparte, 1898-1957), στα οποία καταγράφει τις εμπειρίες του ως δημοσιογράφου και αξιωματικού από τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τα οποία τον καθιέρωσαν ως έναν από τους σύγχρονους κλασικούς.

Το Καπούτ (Kaputt - μτφρ. Παναγιώτης Σκόνδρας), ένα από τα πιο σκληρά βιβλία που έχουν γραφτεί για τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, είναι το χρονικό της πολιτιστικής και ηθικής κατάρρευσης της Ευρώπης, όπως τις καταγράφει ο συγγραφέας ως αυτόπτης μάρτυρας. Η Ευρώπη πεθαίνει. Σωρός ερειπίων, θέατρο καταστροφής και θανάτου, η Γηραιά Ήπειρος σέρνει το μακρύ της ψυχορράγημα μέσα στη φρίκη του πολέμου. Στο μεταξύ, πρίγκιπες και πρέσβεις, κορυφαία στελέχη και κυρίες της αριστοκρατίας, ο καλός κόσμος της υψηλής κοινωνίας και των μποέμ καλλιτεχνών και λογοτεχνών, παρηκμασμένος, χρονοτριβεί εν μέσω διπλωματικών γευμάτων και λαμπρών δεξιώσεων. Γραμμένο μεταξύ του 1941 και του 1943, το Καπούτ είναι ένα έντονα λυρικό μυθιστόρημα και μαζί μια ωμή μαρτυρία για τη φρικτή πραγματικότητα της εποχής.

Το δέρμα (La pelle - μτφρ. Παναγιώτης Σκόνδρας) γράφτηκε αµέσως µετά το Καπούτ, του οποίου αποτελεί ένα είδος συνέχειας, αφού τέλειωσε ο Β΄ Παγκόσµιος Πόλεµος. Εκτόξευσε στα ύψη τη διασηµότητα του Μαλαπάρτε και έγινε το εµβληµατικό του αριστούργηµα. Ενώ το Καπούτ εκθέτει µε απίστευτη σκληρότητα το αδιέξοδο ενός ευρωπαϊκού κόσµου που έχει χάσει την ανθρωπιά του, το Δέρµα δείχνει έναν πιο περιορισµένο κόσµο, τον ιταλικό, που προσπαθεί να ανακτήσει αυτή την ανθρωπιά µε χίλιους δυο τρόπους.  Με πρωταγωνιστές τους ανθρώπους της Νάπολης, λαό ταλαιπωρημένο από τα δεινά του πολέμου, πεινασμένο, θρησκόληπτο, εκπορνευμένο, που παλεύει με έναν σχεδόν ποιητικό τρόπο να επιβιώσει, ο Μαλαπάρτε, ιδιαίτερα αμφιλεγόμενος ως προσωπικότητα, στηλιτεύει για άλλη μια φορά τα ήθη της εποχής, ασκεί δριμεία κριτική σε υψηλούς κοινωνικούς και πολιτικούς παράγοντες, φωτίζει με ειρωνεία και χιούμορ τη διαφορά ανάμεσα στους ελευθερωτές Αμερικανούς και τους Ευρωπαίους και συνοψίζει τα δεινά των συρράξεων και του φασισμού – την απώλεια της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ίδιας της ανθρώπινης ιδιότητας.

«Μεγάλες αφηγήσεις» είναι ο τίτλος της σειράς που επιμελείται ο συγγραφέας Δημήτρης Στεφανάκης και περιλαμβάνει αριστουργήματα της παγκόσμιας κλασικής λογοτεχνίας. Μια σειρά που φιλοδοξεί να καλύψει ορισμένα κενά στην ελληνική βιβλιαγορά, αλλά κυρίως να οικοδομήσει μια συστηματική σχέση του νεοέλληνα αναγνώστη με ό,τι θεωρείται σημαντικό και αξεπέραστο στην τέχνη της αφήγησης.

Τέσσερα ακόμα κλασικά έργα έρχονται να προστεθούν στη σειρά έως το τέλος του χρόνου:

Το μυθιστόρημα Ο κλέφτης των ποδηλάτων (Ladri di biciclette – μτφρ. Κούλα Καφετζή) του Luigi Bartolini (1892-1963) εκδόθηκε για πρώτη φορά στη Ρώμη το 1946 και μέχρι σήμερα παραμένει ένα από τα πιο πετυχημένα και πολυδιαβασμένα βιβλία της μεταπολεμικής περιόδου, ενώ ενέπνευσε το ομώνυμο κινηματογραφικό αριστούργημα του Βιτόριο Ντε Σίκα, που θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών.

Ένας άντρας βρίσκει δουλειά ως αφισοκολλητής, αλλά την πρώτη μέρα τού κλέβουν το ποδήλατο. Καθώς είναι αδύνατον να δουλέψει χωρίς αυτό, ξεκινά με τον μικρό γιο του μια απελπισμένη αναζήτηση στους δρόμους της Ρώμης. Η αφήγηση ζωντανεύει από την πρώτη στιγμή με την περιγραφή των προσώπων που κινούνται σαν μέσα σε μια αυλή θαυμάτων, όπου εναλλάσσονται το χιούμορ και ο θυμός, ενώ ο αφηγητής, πότε συμμετέχοντας και πότε αντιδρώντας, γίνεται κι ο ίδιος ήρωας του μυθιστορήματος. Αντιμέτωπος με τη συνενοχή και την αλληλεγγύη, προσπαθεί να εξιχνιάσει την υπόθεση αρχίζοντας πάλι απ’ την αρχή κάθε φορά που χάνεται στα αδιέξοδα των λανθασμένων επιλογών. Αυτό του επιτρέπει όχι μόνο να περιγράψει τα πράγματα που παρατηρεί, τις προσδοκίες και τις απογοητεύσεις, αλλά και την πραγματικότητα μιας ταπεινής και θλιβερής ανθρωπότητας, τη συνάντηση με ψεύτες και απατεώνες, με υποκριτές αλλά και ευχάριστους ανθρώπους, που συχνά προκαλούν συμπάθεια. Το κλεμμένο ποδήλατο είναι ο στόχος που πρέπει να κατακτήσει μέσα σ’ αυτό το παιχνίδι πονηριάς και διορατικότητας, υπομονής και θυμού.

Μια συγκινητική ιστορία που αποτυπώνει μοναδικά την εποχή με ζωντανές περιγραφές και λεπτή ειρωνεία. Την έκδοση προλογίζει ο σκηνοθέτης Σωτήρης Γκορίτσας(Οκτώβριος)

Το βαμμένο πουλί του Jerzy Kosinski (1933-1991) (The Painted Bird -  μτφρ. Τρισεύγενη Παπαϊωάννου) είναι μια συγκλονιστική αφήγηση με θέμα την οδύσσεια ενός εξάχρονου αγοριού στην Ανατολική Ευρώπη το οποίο οι γονείς του το στέλνουν σε μια ανάδοχη οικογένεια για να επιβιώσει από τη λαίλαπα του Β' Παγκόσμιου πολέμου. Γράφτηκε στις ΗΠΑ όπου ο πολωνός συγγραφέας εγκαταστάθηκε το 1957, ένα κλασικό πλέον βιβλίο το οποίο όταν πρωτοεκδόθηκε, το 1965, με νωπές ακόμη τις μνήμες από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και από τη χειρότερη περίοδο του ανατολικού μπλοκ, δίχασε την κριτική, άλλοι το αποθέωσαν και άλλοι κατηγόρησαν τον συγγραφέα του ότι περιγράφει υπερβολικά βίαιες σκηνές. Ο Kosinski υπέφερε για πολλά χρόνια λόγω αυτού του βιβλίου: η έκδοση απαγορεύτηκε στην Πολωνία, τη γενέτειρά του, και η οικογένειά του υπέστη προπηλακισμούς από Ανατολικοευρωπαίους οι οποίοι θεωρούσαν ότι το βιβλίο έθιγε τον πολιτισμό τους. Το έργο του όμως άντεξε στον χρόνο και σήμερα θεωρείται κλασικό, επειδή ακριβώς περιγράφει μοναδικά την ίδια τη φύση της βαναυσότητας αλλά και την πάλη για επιβίωση. Ένα βιβλίο-ντοκουμέντο για τη φρίκη του πολέμου, ένα αριστουργηματικό  έργο για την ανθρώπινη φύση, την Ιστορία, τη σύγκρουση μεταξύ του ανυπεράσπιστου ατόμου και της πανίσχυρης κοινωνίας και τέλος την τύχη και την ανάγκη να υπάρξεις με οποιοδήποτε κόστος ή τίμημα. Με χειρουργική ακρίβεια, με αναλυτική και ψυχρή καταγραφή της εξωτερικής και εσωτερικής πραγματικότητας, με διαύγεια και ειρωνεία ο Kosinski υποδεικνύει σε αυτό το βιβλίο τη χρεοκοπία του πολιτισμού μας. Η έκδοση περιλαμβάνει προλογικό σημείωμα του συγγραφέα Αλέξη Πανσέληνου.  (Οκτώβριος)

Το αριστούργημα του Stendhal (1783-1842 Το μοναστήρι της Πάρμας (La chartreuse de Parme – μτφρ. και πρόλογος: Δημήτρης Στεφανάκης) αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μυθιστορήματα της γαλλικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας. Μια εξαίσια αναπόληση του Μιλάνου του 1796, τον καιρό της γαλλικής κατοχής, το δράμα του Βατερλώ, καθώς και η σπαρταριστή απεικόνιση των ραδιουργιών σε μια μικρή ηγεμονική Αυλή των πρώτων δεκαετιών του 19ου αιώνα. Χαρακτηρίστηκε ως «αριστούργημα της λογοτεχνίας ιδεών» από τον Μπαλζάκ και «το ωραιότερο μυθιστόρημα του κόσμου» από τον Ίταλο Καλβίνο. Είναι το πιο προσωπικό απ’ όλα τα έργα του συγγραφέα, με διαχρονική αξία, καθώς οι περιπέτειες του πρωταγωνιστή του ανακατεύονται με τις ονειροπολήσεις, τις αναμνήσεις, τη νοσταλγία, τη ζωή και τους έρωτες του ίδιου του συγγραφέα.

Ο ήρωας του βιβλίου, έφηβος ακόμη, απονήρευτος και ενθουσιώδης, θαυμαστής του Ναπολέοντα, ξεφεύγει από την επιτήρηση του φιλοαυστριακού αυταρχικού πατέρα του, για να πολεμήσει στο πλευρό του μεγάλου στρατάρχη, χωρίς ουσιαστικά να έχει συνειδητοποιήσει για ποιο σκοπό αγωνίζεται ή ποια ιδανικά πρόκειται να υπερασπιστεί.

Συνταιριάζοντας πειστικά και αβίαστα τις εκρήξεις της ιστορίας με τα ατομικά πεπρωμένα των χαρακτήρων του, ο Σταντάλ καταλήγει να στήσει το διασκεδαστικό θέατρο του κλειστού αλλά πραγματικού κόσμου της δικής του Πάρμας με ύφος πικάντικο, όλο αιφνιδιασμούς για τον αναγνώστη.Το Μοναστήρι της Πάρμας, ένα βιβλίο με μεγάλη πλοκή, όπου οι σκηνές, γραφικές και ολοζώντανες, διαδέχονται η μία την άλλη, αποτέλεσε έμπνευση για κινηματογραφική ταινία, τηλεοπτική σειρά, όπερα και μουσική κωμωδία σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, από τη δεκαετία του 1930 μέχρι και τις μέρες μας.  (Δεκέμβριος)

Το διάσημο έργο Θάνατος στη Βενετία (Der Tod der Venedig - μτφρ. Βασίλης Τσαλής) του βραβευμένου με Νόμπελ Λογοτεχνίας Thomas Mann (1875-1955) γράφτηκε το 1912 και γνώρισε τεράστια επιτυχία. Είναι ένα εκπληκτικής δεξιοτεχνίας χρονικό της παρακμής. Ο συγγραφέας αναλύει και καταγράφει με ακρίβεια τις τάσεις της εποχής του, τις αγωνίες της ωριμότητας, την εσωτερική αναζήτηση και την προσωπική ολοκλήρωση, την άβυσσο του θανάτου, που περισσότερο από τον καθένα βιώνει και αισθάνεται ο δημιουργός.

Ο Γουσταύος φον Άσενμπαχ είναι ένας διάσημος συγγραφέας που ζει στο Μόναχο και φημίζεται προπαντός για τη νηφαλιότητα και την αυτοπειθαρχία του. Μεσόκοπος πια, αποφασίζει να κάνει διακοπές στη Μεσόγειο, με τέρμα του ταξιδιού του τη Βενετία, αναζητώντας ενδόμυχα την πλήρωση της ψυχής του. Εκεί θα δει τον δεκατετράχρονο Τάτζιο, και γοητευμένος από την ομορφιά του, θα παρατείνει την παραμονή του στη Βενετία, αγνοώντας τις προειδοποιήσεις για την επιδημία χολέρας που έχει ξεσπάσει και επιλέγοντας να βγει «εκτός εαυτού» σε μια πανέμορφη επικίνδυνη πόλη. Η επικρεμάμενη απειλή του θανάτου, σε μια Βενετία που προσπαθεί ν' αποσιωπήσει το κακό για να μην πληγεί ο τουρισμός της, λειτουργεί για τον Άσενμπαχ σαν επιφοίτηση. Έτσι, αποφασίζει να θυσιάσει τη θέληση και την αξιοπρέπεια μιας ολόκληρης ζωής, μπροστά στο υπέρτατο κάλλος και την τέχνη που του αποκαλύπτει η ύπαρξη του Τάτζιο. Ένα ατμοσφαιρικό, αλληγορικό, αριστούργημα για τη δημιουργία και για την ομορφιά, για τον έρωτα και τον θάνατο. Το βιβλίο μεταφέρθηκε στο σινεμά το 1971 από τον σκηνοθέτη Λουκίνο Βισκόντι. Την παρούσα έκδοση προλογίζει ο συγγραφέας και μεταφραστής Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης.  (Δεκέμβριος)

 

Επιμέλεια κειμένου

Χριστίνα Παπαβασιλείου

Γεννήθηκα στην όμορφη Θεσσαλονίκη, όμως οι συγκυρίες με έφεραν στη ζεστή Λάρισα. Με τα χρόνια την αγάπησα και αυτήν. Τελευταία, οι γύρω μου λένε πως μεγάλωσα, δεν είμαι πια παιδί. Τους αγνοώ και συνεχίζω να ονειρεύομαι. Από μικρή ήμουν βιβλιόπαιδο, αγαπούσα τα βιβλία και τις περίεργες λέξεις τους. Μια νύχτα με βροχή στάθηκε η αφετηρία για να πιάσω ενεργά χαρτί και μολύβι. Έπειτα, ακολούθησαν και άλλες τέτοιες νύχτες -ενίοτε και μέρες- που οι σκέψεις μου αποτυπώνονταν στο χαρτί. Ελπίζω ότι κάποια μέρα θα γίνω καλύτερος άνθρωπος. Ως τότε, θα συνεχίσω να χορεύω στο ρυθμό της ζωής…

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Follows

Κερδίστε το!

Εγγραφείτε στο newsletter

Εκδηλώσεις

Φόρτωση περισσότερων

Διαγωνισμοί σε εξέλιξη

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος

Pin It on Pinterest

Αν σας άρεσε...

κοινοποιήστε το στους φίλους σας!