Τι καθορίζει την τιμή ενός βιβλίου;

13.02.2017

Έχετε αναρωτηθεί πόσο κοστίζει ένα βιβλίο; Εχετε σκεφτεί ποτέ πόσοι πληρώνονται με τα 10 ή τα 15 ευρώ που καταβάλετε για ένα αντίτυπο; Ξέρετε ότι ο συγγραφέας του βιβλίου είναι εκείνος που αμείβεται με τα λιγότερα χρήματα από κάθε πώληση του πνευματικού του έργου; Γνωρίζετε ότι ένα βιβλίο, όσο καλό κι αν είναι, δεν υπάρχει περίπτωση να προχωρήσει εάν δεν υπάρχει σωστό δίκτυο διανομής που να το υποστηρίξει;

Οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα είναι εκείνα που θα ολοκληρώσουν τον πρώτο κύκλο της αρθρογραφίας μας για τις βασικές γνώσεις σχετικά με την αυτοέκδοση. Από την επόμενη εβδομάδα, στο έργο μας αυτό θα κληθούν να συνδράμουν οι ίδιοι οι εκδότες και από τη στήλη μας αυτή θα περάσουν όλα τα πρόσωπα – πυλώνες της ελληνικής βιομηχανίας βιβλίου.

Η τιμή

Οι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν την τιμή ενός βιβλίου είναι:

  • Κόστος εκτύπωσης
  • Αμοιβή εκδότη
  • Αμοιβή διανομέα (όπου υπάρχει)
  • Αμοιβή βιβλιοπώλη
  • Αμοιβή συγγραφέα
  • ΦΠΑ 6%

Χρησιμοποιούμε τον όρο «αμοιβή», καθώς το «κέρδος» είναι απλώς ένα μια προσπάθεια όμοια με εκείνη του νεαρού Πιπ που ‘θελε να γίνει τζέντλεμαν, στο έργο του Ντίκενς «Μεγάλες προσδοκίες».

Ως παράδειγμα θα χρησιμοποιήσουμε ένα βιβλίο 300 σελίδων, με έγχρωμο εξώφυλλο, που έχει κυκλοφορήσει σε 500 αντίτυπα. Για το βιβλίο αυτό τα κοστολόγια και οι αμοιβές έχουν ως ακολούθως:

  • Κόστος εκτύπωσης 3 ευρώ
  • Αμοιβή εκδότη 4 ευρώ

Με τα 7 ευρώ ως αρχικό κοστος, θεωρούμε ότι η τελική τιμή του βιβλίου θα είναι το διπλάσιο και σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί η αμοιβή του συγγραφέα. Αρα 7Χ2=14 ευρώ + 15% = 16,1 ευρώ

Αρα, από τα 16,1 ευρώ – 7 ευρώ = 9,1 ευρώ. Το ποσό αυτό είναι το έσοδο από την τελική τιμή.

Όμως, ένα βιβλίο με το που μπει στο βιβλιοπωλείο, αμέσως δίδεται από το βιβλιοπώλη έκπτωση 10% στον αγοραστή. Ετσι, μετά την έκπτωση, η τιμή του διαμορφώνεται περίπου στα 14 ευρώ.

Οπότε, το ποσό που απομένει ως καθαρό έσοδο (με ΦΠΑ 6%) είναι κάτι λιγότερο από 7 ευρώ.

Από αυτά τα χρήματα το κέρδος του βιβλιοπώλη είναι 5,5 ευρώ εάν δεν παρεμβάλλεται διανομέας. Εάν παρεμβάλλεται διανομέας, τότε εκείνος παρακρατεί το 35% των 5,5 ευρώ.

Το 1,5 ευρώ που απομένει από το αρχικό έσοδο πάει στο συγγραφέα. Σας ζάλισα;

Αυτή είναι η ωμή πραγματικότητα. Γεγονός που σημαίνει πως ακόμα κι αν εκδώσετε μόνος σας ένα βιβλίο, χρηματοδοτήσετε τα πάντα, τότε στην καλύτερη περίπτωση θα κερδίσετε από την πώληση ένα ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 35% της τιμής πώλησης.

Το κομμάτι της είσπραξης των χρημάτων από τα βιβλιοπωλεία, είναι μια άλλη συζήτηση.

Βέβαια, όλα τα παραπάνω ισχύουν μόνο για χρονικό διάστημα τόσο, όσο βρίσκεται στα ράφια των βιβλιοπωλείων η πρώτη έκδοση. Αν το βιβλίο πάει σε δεύτερη έκδοση ή αν έχει περάσει ένας χρόνος από την κυκλοφορία του, τότε αμέσως τα μεγάλα βιβλιοπωλεία κατεβάζουν τη λιανική τιμή πώλησης σχεδόν στο μισό και αυτό συνεπάγεται: Ξεπούλημα, για τους πρώτους που θα ρίξουν την τιμή, στοκ εμπόρευμα για όλους τους υπόλοιπους. Για τον πόλεμο μεταξύ μικρών βιβλιοπωλών και δικτύων βιβλιοπωλείων θα μιλήσουμε σε άλλο άρθρο.

Πρέπει να σημειωθεί πως έχει καταργηθεί η ενιαία τιμή βιβλίου που προστάτευε την πρώτη τιμή του βιβλίου για 2 χρόνια. Όμως ακόμα και με την απαγόρευση σε ισχύ, η πράξη έχει δείξει ότι άπαντες σέβονται την αρχική τιμή για περίπου ένα χρόνο, ή για περισσότερο αν το βιβλίο «τραβάει».

Τα ποσοστά που σας περιέγραψα πιο πάνω είναι εκείνα που ισχύουν στην αγορά με μικρές αποκλίσεις που δεν υπερβαίνουν το 10%.

Η οικονομία του βιβλίου είναι τόσο σφιχτή, που όχι μόνο δεν έχει περιθώρια κέρδους (πλην ελάχιστων εξαιρέσεων), αλλά επιπρόσθετα είναι πια ζημιογόνος. Οι μεγάλες αλυσίδες βιβλίων, τα σκληρά παιχνίδια στην αγορά, ακόμα και τα bazaar βιβλίου με τις εξαιρετικές προσφορές, αποτελούν τους παράγοντες που αργά και σταδιακά γονατίζουν αυτή τη σπουδαία πνευματική βιομηχανία.

Αυτά τα θέματα θα τα παρακολουθήσουμε μαζί. Αναγνώστες, συγγραφείς, επιμελητές, βιβλιοπώλες, αρθρογράφοι και εκδότες να καταλάβουμε τα προβλήματα και όλοι μαζί να διαμορφώσουμε δράσεις για τις σελίδες που τόσο αγαπάμε.

Μην ξεχνάτε πως το σχόλιό σας είναι πολύτιμο!

Ακολουθήστε μας

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Σύμφωνα με το ενδιαφέρον άρθρο του Βαγγέλη Κανσίζογλου στο lavart.gr, "η απόλυτη χρονολόγηση συγκρότησης των ομηρικών επών είναι αδύνατη, εικάζεται ότι αυτά, στη μνημειώδη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, συντέθηκαν ήδη κατά τον 8o προχριστιανικό αιώνα, δηλαδή ακριβώς την...

Ερωτικό

Ερωτικό

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Ερωτικό oι πόλεις συντρίβονται λίγο πριν εκτοξευθούμε στο φως μη με κοιτάζεις έτσι μόνο δώσε μου ένα μενεξέ του απρίλη -μα είναι χειμώνας- μια σταγόνα της αυγής -μα εδώ είναι έρημος- κοίταξε από το παράθυρό σου βλέπεις ό,τι βλέπεις δεν...

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Είναι εξόχως αυθαίρετη η σκέψη πως η επιλογή και η ‘διαλογή’ μπορεί να λειτουργήσει θετικά μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θαλασσινοί θρήνοι

Θαλασσινοί θρήνοι

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η μοναξιά, το αναπόφευκτο του θανάτου και η πανίσχυρη Μοίρα είναι θέματα που απαντώνται συχνά στην λογοτεχνία και μάλιστα συχνά σε ειδυλλιακά φυσικά τοπία. Ίσως γιατί ο αφανισμός είναι κομμάτι της υπόστασής μας και κατ’ επέκταση της φύσης...

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

- γράφει η Άντια Αδαμίδου -   Ανάμεσα στις πολλές και διαφορετικές απόψεις που κυκλοφορούν περί τέχνης και έκφρασης στην εποχή μας, μπορεί κανείς να διακρίνει ορισμένες οπτικές, οι οποίες αποτελούν αναμφίβολα μαθήματα και φιλοσοφία ζωής. Ο Δημήτρης...

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Στα τελευταία μου άρθρα για τον Νεοφορμαλισμό και για τα προβλήματα που παρουσιάζει η σύγχρονη κυπριακή ποίηση, έχω υποστηρίξει πως ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει η ελληνική/κυπριακή ποίηση είναι ο δρόμος της weltliteratur, δηλαδή τον...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου