Το Αιγαίο στην ποίηση του Ράμμη

17.07.2018

Το Αιγαίο και γενικότερα η ελληνική θάλασσα αποτελούν μία διαχρονική πηγή έμπνευσης για την ποίηση. Από την εποχή των πρώτων επών η θάλασσα τραγουδήθηκε όσο τίποτε άλλο στην Ελληνική Λογοτεχνία. Και είναι λογικό χιλιάδες χρόνια μετά ακόμα να εμπνέουν τη δημιουργία νέων συνθέσεων. Η θάλασσα συνδέθηκε με τον χρόνο, την περιπέτεια και τον νόστο, τη ζωή και τον θάνατο, τη γυναίκα και τον έρωτα.

Σαν ένα ταξιδιωτικό βιβλίο στο Αιγαίο μοιάζει και η νέα ποιητική συλλογή του Παναγιώτη Ράμμη, «άνεμος συναξαριστής» (εκδόσεις των φίλων, 2017). Η ποιητική σύνθεση του Ράμμη είναι ένα στιχουργικό ταξίδι αναμνήσεων, σαν ταξιδιωτικό έπος, που κυλά με την ευκολία του πεζού λόγου και τη γλύκα που αφήνει ο λυρικός τόνος της ποίησης.

Θρυμματισμένες συνθέσεις και ολιγόστιχα ποιήματα αρμόζουν την ενιαία ποιητική σύνθεση. Το διαφορετικό στιχουργικό ύφος των συνθέσεων (θραύσματα, πεζοποιήματα, συνθέσεις μεγαλύτερης έκτασης, θρυμματισμένος στίχος σε ορισμένα και επιμήκης σε άλλα) δημιουργούν μία απαγγελτική και οπτική ποικιλία.

Η διαύγεια και η εκφραστική απλότητα συνδέονται με τις μεταφορές και τον ήπιο σουρεαλισμό σε ένα φωτεινό ποιητικό καναβάτσο με επίκεντρο το νησιωτικό τοπίο και το α’ ενικό, δημιουργώντας ένα λυρικό στιχούργημα. Προσωποποιήσεις μετωνυμίες και παρομοιώσεις σαν δελφίνια βρίσκουν με φυσικότητα τη ρότα τους στην ποιητική του Ράμμη.

Με ένα ύφος αφηγηματικό που θεμελιώνεται στην απλότητα της προφορικότητας, εμπλουτισμένης με λυρισμό και τρυφερότητα, ο Ράμμης εξακοντίζει με τους φθόγγους του το συναίσθημα. Όμορφες μεταφορές παρεισφρέουν στο περιγραφικό ύφος ενισχύοντας το συναίσθημα που διαχέεται με στοχαστικές απολήξεις.

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Με επιρροές από τη φωτεινότητα και το θαλασσινό μπλε του Ελύτη και μία έμπνευση ποιητικής σύνθεσης, ο ποιητής παραδίδει ένα λυρικό επίλλυο που ταξιδεύει τον ακροατή για τον περιγραφικό του λόγο. Η συνειρμική εναλλαγή των εικόνων και η πλούσια εικαστική τους αποτύπωση δημιουργεί μία ποιητική θαλασσογραφία που γοητεύει. Την ίδια στιγμή υπερρεαλιστικά στοιχεία συμπλέουν στην εικονοπλασία του ενισχύοντας τη συναισθηματική κλιμάκωση.

Το αρχαιοελληνικό στοιχείο συνδιαλέγεται με το θρησκευτικό και το θαλασσινό τοπίο. Ήχοι και κίνηση συνοδοιπορούν με τον σχολιασμό και το ρομαντικό στοχασμό. Ο Πάνας, τα μάρμαρα, η Παναγία και οι ξερολιθιές μαγεύουν τον ποιητή σε ένα στιχουργικό κρεσέντο συγκρητισμού της αιγαιακής ομορφιάς.

Ας μην ξεχνάμε, επιλογικά, πως το Αιγαίο αποτελεί σταυροδρόμι πολιτισμών, θρησκειών και καλλιτεχνικών δρόμων. Και μέσα από το πρωτοενικό βίωμα ο Ράμμης αναδεικνύει ακριβώς αυτή τη διαχρονική αξία του αιγαιακού πελάγους για τον ελληνικό πολιτισμό καθιστώντας το σύμβολο για τη ζωή, τον έρωτα και τις ελπίδες των ανθρώπων.

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Για του Κόσμου τα Μάτια, του Βαγγέλη Γιάννου

Για του Κόσμου τα Μάτια, του Βαγγέλη Γιάννου

- γράφει η Άννα Δεληγιάννη - Τσιουλπά - Ένα δυνατό συγγραφικό ταλέντο, αναδεικνύει για άλλη μια φορά το νέο μυθιστόρημα του Βαγγέλη Γιάννου «για του Κόσμου τα Μάτια». Στις σελίδες του- που συναρπάζουν με τη συνεκτικότητα, την απέριττη λιτότητα και το συμβολισμό...

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Τι ρόλο έπαιξε η Τεργέστη στο προεπαναστατικό ζύμωμα, αν και κάτω από το αυστηρό βλέμμα του καγκελάριου Μέτερνιχ; Πώς φτάσαμε στην ανατίναξη στο Κούγκι και στον χορό του Ζαλόγγου; Γιατί ο Αλή πασάς των Ιωαννίνων ενόχλησε τελικά την Υψηλή Πύλη και πώς θα εκμεταλλευτούν...

Σείριος

Σείριος

Σε είδα σήμερα Μυστική μου ερωμένη. Μικρή μελαγχολική απροστάτευτη με έψαχνες χωρίς να ξέρεις το γιατί σε έψαχνα σε έβρισκα σε έχανα. Και ήσουν παντού δεν ήθελα να σου μιλώ να σε αρπάξω ήθελα να καταστρέψω τη εύθραυστη ηρεμία σου Να σου γυμνώσω τα στήθη Να τα δαγκώσω...

Αργότερα, του Stephen King

Αργότερα, του Stephen King

Πόσο εύκολο είναι για έναν συγγραφέα να συνδυάζει με επιτυχία τον τρόμο, το υπερφυσικό στοιχείο και τη συγκίνηση στο μυθιστόρημά του; Όταν πρόκειται για τον μετρ του είδους, τον Stephen King, η απάντηση είναι αυτονόητη και για άλλη μια φορά το αποδεικνύει μέσα από το...

Το φως δεν επαιτεί…

Το φως δεν επαιτεί…

- γράφει η Θεοδοσία Αργυράκη - Ασαργιωτάκη - Με αλαζονεία λεηλατήθηκε, δε νικήθηκε  ότι αναστήθηκε στο φως είναι εκεί  στις παγωμένες αίθουσες κραυγάζει με τέχνης ρωμαλέα, αιώνια φωνή. __Δεν σου ανήκω, δεν είμαι εδώ θρηνούν τα ακρωτηριασμένα μέλη μου  με το ρυθμό της...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Το φως δεν επαιτεί…

Το φως δεν επαιτεί…

- γράφει η Θεοδοσία Αργυράκη - Ασαργιωτάκη - Με αλαζονεία λεηλατήθηκε, δε νικήθηκε  ότι αναστήθηκε στο φως είναι εκεί  στις παγωμένες αίθουσες κραυγάζει με τέχνης ρωμαλέα, αιώνια φωνή. __Δεν σου ανήκω, δεν είμαι εδώ θρηνούν τα ακρωτηριασμένα μέλη μου  με το ρυθμό της...

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Ο Βίκτορ Λάρεντς είναι ο συγγραφέας του «Ψυχοθραύστη», μιας ιατρικής έκθεσης μ’ ένα πρωτότυπο κι ενδιαφέρον πείραμα, γραμμένο όμως με τη μορφή βιβλίου θρίλερ! Ένας καθηγητής προσκαλεί φοιτητές του με χρηματικό έπαθλο για να ανακαλύψουν τον λόγο που ο Λάρεντς έγραψε τη...

Το Γκαμπί της Βασίλισσας, του Γουόλτερ Τέβις

Το Γκαμπί της Βασίλισσας, του Γουόλτερ Τέβις

- γράφει η Κάλλη Κωνσταντινοπούλου - Σκάκι, φεμινισμός, εθισμός: μια συναρπαστική ιστορία ενηλικίωσης που κόβει την ανάσα μέχρι τη δραματική κορύφωσή της, η οποία έχει χάρη ανάλογη με το να κάνεις ματ σε τέσσερις κινήσεις.[1] «Δεν είναι το αρχαιότερο παιχνίδι στην...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου