Ένα συρτάρι με μισοτελειωμένες ιστορίες | τοβιβλίο.net

Select Page

Ένα συρτάρι με μισοτελειωμένες ιστορίες

Ένα συρτάρι με μισοτελειωμένες ιστορίες

Φαντάσου πως δουλεύεις σερβιτόρος, μπαίνεις στην κουζίνα ενός εστιατορίου, και βλέπεις τον μάγειρα κακόκεφο να κάθεται στον πάγκο της κουζίνας με μια κατσαρόλα πάνω στη σβηστή εστία και τις πατάτες καθαρισμένες μεν αλλά άκοπες.

“Τι θα σερβίρουμε σήμερα;” ρωτάς.

“Τίποτα, ξεκίνησα να μαγειρεύω αλλά χάθηκα κάπου στη διαδρομή, με έπιασαν και τα υπαρξιακά μου και δεν ξέρω αν αξίζω σαν μάγειρας και έτσι το φαγητό το άφησα μισομαγειρεμένο.”

Αν οι συγγραφείς δικαιούνται να αφήνουν ιστορίες στη μέση γιατί να μη μπορούν και οι άλλοι επαγγελματίες να κάνουν το ίδιο; 

Το δημιουργικό μπλοκάρισμα μπορεί να μας πετύχει σε διαφορετικές φάσεις του γραψίματος. Άλλοι το παθαίνουμε με το που κοιτάμε τη λευκή σελίδα, άλλοι στα μισά ενός μυθιστορήματος κι άλλοι πριν το τέλος της ιστορίας. Κάποιοι λέμε, σήμερα θα καθίσω να γράψω και μετά από πέντε λεπτά χαζεύουμε το news feed στο Facebook κι άλλοι ξεκινάμε να γράψουμε και μετά βρίσκουμε ένα σωρό αφορμές για να καταστρέψουμε τη συγκέντρωση μας. Έτσι, οι ιστορίες παραμένουν είτε αγέννητες στο μυαλό μας, είτε μισοτελειωμένες στα συρτάρια μας, είτε στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή μας.

Πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε τον δημιουργικό μας εαυτό να γράψει; Παρακάτω θα βρείτε πέντε χρήσιμους τρόπους  που με βοήθησαν να ολοκληρώσω κάποιο συγγραφικό πρότζεκτ.

1) Γιατί είναι σημαντική η ιστορία που προσπαθείς να πεις;

Κάνε αυτή την ερώτηση στον εαυτό σου για να καταλάβεις γιατί την γράφεις. Είναι γιατί θέλεις να επικοινωνήσεις με τους άλλους ανθρώπους; Γιατί θέλεις να τους διδάξεις; Να τους εμπνεύσεις; Νιώθεις πως είναι σημαντική για σένα; Πώς πρέπει να βγει από μέσα σου; Πρέπει να μοιραστεί με τους αναγνώστες; Όποιος κι αν είναι ο λόγος ή οι λόγοι πάρε μια κόλλα χαρτί και κατέγραψε τον/τους. Τι θα κερδίσεις; Πρώτα από όλα θα ξεκινήσεις να γράφεις! Έπειτα, αν είσαι στην πρώτη φάση του γραψίματος θα σου δώσει υλικό για το θέμα σου και ίσως και για τη δομή της ιστορίας. Αν έχεις ήδη ξεκινήσει και είσαι στα μισά ή προς το τέλος θα σε κάνει να επανασυνδεθείς με την ιστορία σου. Να καταλάβεις πως νιώθεις τώρα και αν η κατάσταση που βρίσκεσαι είναι η ίδια με εκείνη όταν ξεκίνησες να την γράφεις. Ειδικά για μεγάλα πρότζεκτ όπως είναι ένα μυθιστόρημα ή ένα σενάριο ταινίας είναι καλό να επιστρέφουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα και να τσεκάρουμε γιατί είναι σημαντική η ιστορία μας και τι θέλουμε να πούμε. Σαν τακτική είναι καλό να παρακολουθούμε και τις υποενότητες (για παράδειγμα: κεφάλαια και σκηνές) κατά πόσο υπηρετούνε αυτό που θέλουμε να πούμε με την ιστορία μας.

2) Φτιάξε ένα σχεδιάγραμμα με την πλοκή της ιστορίας σου.

Δεν χρειάζεται να είναι ολοκληρωμένο και δεν είναι ανάγκη να το κάνεις όταν ξεκινάς να γράφεις μια ιστορία. Αν το κάνεις από την αρχή θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις το ταξίδι του πρωταγωνιστή της ιστορίας σου. Θα σου δώσει επίσης έναν μπούσουλα για το τι να γράψεις στα επόμενα κεφάλαια ή ποιες θα είναι οι σκηνές του έργου σου. Αν έχεις ξεκινήσει ήδη να γράφεις την ιστορία σου και είσαι για παράδειγμα κάπου στα μισά, το να γράψεις το πως εξελίσσεται η ιστορία σου θα σε βοηθήσει αφενός να εντοπίσεις κενά στην πλοκή και αφετέρου το προς τα που θες να την πας. Πώς θα το κάνεις αυτό; Λογικά θα πρέπει να βρεις τον δικό σου τρόπο. Εγώ συνήθως σχεδιάζω έναν χρονολογικό άξονα όπου πάνω σε κάθε γραμμή γράφω τα σημαντικά γεγονότα κάθε κεφαλαίου αλλά και τι βλέπω ότι συμβαίνει στον κεντρικό μου ήρωα. Όταν στο τέλος κοιτάξω τη συνολική διαδρομή, μπορώ εύκολα να εντοπίσω αν υπάρχουν κενά, προς τα που πάει η ιστορία κι αν κάποιο κεφάλαιο είναι ανεπαρκές μιας και δεν τροφοδοτεί με αρκετό υλικό την ιστορία μου. Αυτούς τους “άξονες” που σχεδιάζω μπορεί να τους κάνω για την ιστορία συνολικά αλλά και για τους ήρωες ξεχωριστά. Ένα απλό παράδειγμά είναι παρακάτω:

Παράδειγμα χρονοδιαγράμματος πλοκής

Εντοπίζεις κάποια έλλειψη στην παραπάνω ιστορία; Με μια πρώτη παρατήρηση βλέπουμε ότι ο ήρωας δεν έχει καμιά κοινωνική συναναστροφή. Άρα θα μπορούσαμε να βάλουμε κάποια εμβόλιμα κεφάλαια όπου συναναστρέφεται με φίλους, οικογένεια κλπ.

 

3. Τάισε το μυαλό σου ή ξεκούρασε το.

Αν δε μπορείς να ξεκινήσεις μια ιστορία, δεν μπορείς να τη συνεχίσεις ή να την ολοκληρώσεις τότε ήρθε η ώρα να κάνεις ένα διάλειμμα. Ρώτα έναν φίλο να σου πει τι ιστορία θα τον ενδιέφερε να διαβάσει ή πως φαντάζεται το τέλος της ιστορίας που δεν έχεις τελειώσει. Βρες μια δραστηριότητα που θα σου δημιουργήσει νέα ερεθίσματα. Δες μια ταινία, παρατήρησε πως αναπτύσσονται οι χαρακτήρες και πως ξεδιπλώνεται η ιστορία. Διάβασε ένα βιβλίο, πήγαινε σε ένα μουσείο ή μια έκθεση ζωγραφικής. Πιες ένα καφέ σε ένα πολυσύχναστο σημείο, παρατήρησε τους ανθρώπους γύρω σου, πως μιλάνε πως περπατούν, αν τα πρόσωπα τους είναι χαρούμενα ή θλιμμένα. Σκέψου τι ιστορίες μπορεί να κρύβουν. Αν τίποτα από όλα αυτά δε σε εμπνέει τότε ίσως η λύση να είναι η ξεκούραση. Δεν είμαστε δημιουργικές μηχανές που τους βάζεις ένα κέρμα και πετάνε ιδέες. Κοιμήσου, πήγαινε μια βόλτα στη θάλασσα, πέρνα χρόνο με αυτούς που αγαπάς.

4. Γράψε!

Ναι, το αντίδοτο στο δημιουργικό μπλοκάρισμα είναι το γράψιμο. Δεν χρειάζεται να γράψεις ένα μυθιστόρημα ή το πιο εντυπωσιακό σενάριο της ζωής σου. Γράψε κάτι απλό έστω και μισή σελίδα. Ένα όνειρο που είδες, μια σελίδα στο ημερολόγιο σου, μια αγαπημένη σου ανάμνηση. Αν δεν ξέρεις πως να ξεκινήσεις ψάξε στο ίντερνετ για ασκήσεις δημιουργικής γραφής ή αγόρασε ένα βιβλίο με ασκήσεις. Μην σκέφτεσαι το αποτέλεσμα. Αν η ιστορία σου θα είναι καλή ή κακή. Απλά συγκεντρώσου στο γράψιμο. Αν θέλεις να κάνεις κάτι παραπάνω, δοκίμασε να γράψεις ένα γράμμα στον δημιουργικό σου εαυτό και μίλησε του για τα θετικά του στοιχεία. Αν το δοκιμάσεις και διαπιστώσεις πως γράφεις αρκετά αρνητικά πράγματα δεν πειράζει. Ότι και να γράψεις ξανακοίτα το με ψυχραιμία την επόμενη μέρα, μπορεί να σε βοηθήσει να καταλάβεις πως ο τρόπος σκέψης σου μπορεί να μπλοκάρει τον εαυτό σου.

5. Αγάπησε τον συγγραφέα που έχεις μέσα σου! 

Συγχαρητήρια που έφτασες μέχρι αυτό το σημείο. Αύριο ίσως να σημαίνει πως βρήκες κάποια στοιχεία του άρθρου ενδιαφέροντα μα πιο πολύ χαίρομαι γιατί σημαίνει πως άρχισες ήδη να βοηθάς τον εαυτό σου να επιστρέψει στο γράψιμο. Αν δεν ξέρεις πως να ξεκινήσεις να γράφεις ρώτα έναν συγγραφέα να σου πει μια συμβουλή. Ή όπως είπα και πιο πάνω μπορείς να ψάξεις και να βρεις ένα σεμινάριο που να ταιριάζει στις ανάγκες σου. Ένα σεμινάριο θα σε βοηθήσει να βελτιώσεις την τεχνική σου, να γράψεις αλλά και να γνωρίσεις κι άλλους ανθρώπους σαν κι εσένα. Αν πάλι σε αγχώνει κάτι τέτοιο ίσως θα μπορούσες να δοκιμάσεις να κάνεις ένα δώρο στον εαυτό σου. Κανόνισε να πας για μασάζ για να χαλαρώσει το σώμα σου ή κάνε διαλογισμό έστω και μέσω Youtube ώστε να καθαρίσει το κεφάλι σου από τις σκέψεις. Μπορείς επίσης να βρεις κάποιο άλλο δημιουργικό σεμινάριο. Ακόμα κι αν δεν έχει άμεση σχέση με το γράψιμο θα σε βοηθήσει να ανοίξεις τα εκφραστικά σου μέσα.

Μην ξεχνάς πως οτιδήποτε κάνουμε για να φροντίσουμε τον εαυτό μας μάς βοηθάει στον να φροντίσουμε και τον συγγραφέα που έχουμε μέσα μας.

Επιμέλεια κειμένου

Ειρήνη Δερμιτζάκη

Η Ειρήνη Δερμιτζάκη γεννήθηκε το 1982 στη Σητεία. Σπούδασε βιομηχανικό σχέδιο και θέατρο στην Ελλάδα, κινηματογράφο και δημιουργική γραφή στο Λονδίνο. Γράφει σε διάφορα ιστολόγια και περιοδικά λογοτεχνίας. Έχει επίσης γράψει διάφορα κείμενα για το ραδιόφωνο, για comics, θεατρικά κείμενα, σενάρια για ταινίες μικρού μήκους και έχει συμμετάσχει σε πέντε συλλογές διηγημάτων και ένα συλλογικό μυθιστόρημα. Διηγήματα της έχουν βραβευτεί σε διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς σε Ελλάδα, Αυστραλία και Αγγλία. Το βιβλίο της “Αυτό που δεν γνωρίζω ακόμα” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Anima.

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Ημερολόγιο 2019

Εγγραφείτε στο newsletter

Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου

Ακολουθήστε μας στο Twitter

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος