Από τη μεριά του προβάτου, της Δέσποινας Χαραλάμπους

Δέσποινα Χαραλάμπους

Εκδόσεις Γραφή 2023

γράφει η Βάλια Καραμάνου

Ο κόσμος της Δέσποινας Χαραλάμπους, όπως υφαίνεται μέσα από πενήντα μία «ανορθόδοξες» ιστορίες μικρής φόρμας, είναι ένας κόσμος ανεστραμμένος, με διογκωμένα δυστοπικά χαρακτηριστικά, ενώ «χρωματίζεται» από στοιχεία επιστημονικής φαντασίας και θεατρικά ή κινηματογραφικά σκηνικά, που λειτουργούν ως ενεργό πλαίσιο της δράσης των ηρώων. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για τον δικό μας κόσμο, αλλά από μια άλλη οπτική γωνία, αυτήν του προβάτου και όχι του σφαγέα, που καλώς ή κακώς είναι περισσότερο οικεία σε όλους μας. Μέσα από τον συμβολισμό λοιπόν των ιστοριών μπορούμε να ανιχνεύσουμε γνώριμα σε μας στοιχεία που παρουσιάζονται με τρόπο λιτό, απρόσκοπτο και επώδυνα ειλικρινή στον αναγνώστη.

Ένα παιδί εγκλωβισμένο σε σώμα γέρου προσπαθεί μάταια να θυμηθεί τι του έχει συμβεί , ένα ανυποψίαστο πρόβατο οδηγείται στην σφαγή, τρεις πυροσβέστες παλεύουν με το πύρινο θηρίο για να βρεθούν σε έναν άλλο κόσμο, πέρα από τον θάνατο. Αλλά και οι σχέσεις μεταξύ των ζευγαριών χαρακτηρίζονται από το αλλόκοτο και το βίαιο στοιχείο: μια γυναίκα σχετίζεται με έναν εξωγήινο, μια άλλη βρίσκεται σκόπιμα θαμμένη ζωντανή, ενώ η όμορφη ερωμένη μαχαιρώνεται μέχρι θανάτου κατά την διάρκεια της βραδινής προβολής ενός θερινού σινεμά. Στον φουτουριστικό κόσμο της Δέσποινας Χαραλάμπους τα πάντα είναι εξαγοράσιμα, όπως η ηδονή, οι δεύτερες και τρίτες ευκαιρίες, οι οικογένειες ανάγονται σε επίπεδο αοράτων ανθρώπων – αν και υπάρχει και η αυτογονιμοποίηση- ενώ η δουλειά παραμένει δουλεία, σαν ένας εφιάλτης. Ακόμα και ο ήλιος, το υπέρτατο σύμβολο ζωής, άλλοτε φέγγει ασθενικά για μία μόνο ώρα, άλλοτε είναι φονικός απανθρακώνοντας όσους εκτεθούν στην ακτινοβολία του. Όλα αποτελούν ένα θλιβερό γκροτέσκο της αληθινής ζωής σαν μια επέκταση του θανάτου. Πράγματι, τα όρια ανάμεσα στους ζωντανούς και τους νεκρούς είναι συγκεχυμένα, καθότι ο μελλοντικός άνθρωπος είναι μεν αιωνόβιος αλλά παραμένει εκφυλισμένος και καταδικασμένος σε διαρκείς μετενσαρκώσεις που μοιάζουν με λούπα, ενώ ο Παράδεισος βρίσκεται κάπου μακριά, πίσω από έναν πέτρινο τοίχο τον οποίο πρέπει να διαπεράσει κάποιος αργά και βασανιστικά. Ο χρόνος παραμένει κυρτωμένος σαν μια αιώνια καταδίκη για τους ήρωες. Ο άνθρωπος βιώνει επώδυνα την προδοσία, αναζητά αγωνιωδώς την ταυτότητά του, αλλά καταλήγει παθητικά ως «πρόβατο για σφαγή», ανίκανος ν’ αντιδράσει μπροστά στον αφανισμό του. Η έξοδος από την προσωπική του καραντίνα συχνά φαντάζει πιο τρομαχτική και από την ίδια την φυλάκισή του.

Οι ιστορίες της συγγραφέως είναι εξαιρετικά καλογραμμένες, δυνατές όσο μια σφαίρα που βρίσκει τον στόχο της, δικαιώνοντας τις προσδοκίες του αναγνώστη. Προσωπικά, θεωρώ πως η μικρή φόρμα είναι το πιο δυνατό στοιχείο της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας και αυτό ακριβώς επιβεβαιώνει η συγκεκριμένη συλλογή διηγημάτων. Μέσα από διαφορετική αφηγηματική οπτική γωνία σε κάθε ιστορία ξεδιπλώνεται ένας ζοφερός κόσμος μιας ανθρωπότητας τραγικής και ανήμπορης ν’ αντιδράσει στην επερχόμενη καταστροφή, που ζει σε σχέσεις καρικατούρες, που κατοικεί σε έναν πλανήτη που διαρκώς φθίνει και οδηγείται στον όλεθρο. Η οικολογική ανησυχία, οι υπαρξιακές αναζητήσεις, η μοναξιά και η έλλειψη συναισθήματος, καθώς και η κυρίαρχη αίσθηση εγκλωβισμού είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που θέτει εύστοχα η συγγραφέας. Αξιοσημείωτες είναι και οι περιγραφές – μεγάλο προτέρημα όταν αυτό γίνεται σε λίγες μόνο φράσεις- ενός μελλοντικού κόσμου άνυδρου, χωρίς ζωή, όμοιου με Καθαρτήριο, με διακριτές ωστόσο τις πινελιές της τέχνης του Θεάτρου και του Κινηματογράφου (ίσως και λόγω της ιδιότητας της συγγραφέως).

Πρόκειται για μια συλλογή διηγημάτων που διαβάζεται απνευστί για να καταλήξει ο αναγνώστης στην φρικτή υποψία πως όλα είναι ειπωμένα «από την μεριά του προβάτου», από την δική μας δηλαδή πλευρά, τόσο οικεία και εντελώς καταδικασμένη στην παθητικότητά μας. Μήπως πράγματι ζούμε ζωές εγκλωβισμένες σε σώματα υπέργηρα που αποσυντίθενται, διψασμένα για ζωή και έρωτα που σε κάθε βραδινή παράσταση θα «πυροβολούν» αυτό που δεν μπορούν να αποκτήσουν, αυτό που μας πληγώνει; Μήπως τελικά δεν μπορούμε ν’ αποφύγουμε αυτόν τον ανελέητο σφαγέα που μας οδηγεί μοιρολατρικά στην σφαγή; Μήπως ολόκληρος ο κόσμος μας είναι μια αέναη Δύση; Η Δέσποινα Χαραλάμπους δίνει την δική της απρόσμενη και «ανορθόδοξη» εκδοχή.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 07 – 08 Δεκεμβρίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 07 – 08 Δεκεμβρίου 2024

Real News Καθημερινή  Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να διαγραφείτε με ένα κλικ και...

Πέντε παπάκια – Reid, Camilla

Πέντε παπάκια – Reid, Camilla

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Μικροί μου φίλοι και αγαπητοί γονείς, σήμερα θα σας παρουσιάσω ένα πολύ μα πολύ αγαπημένο βιβλίο. Από τότε που είχα τα δικά μου παιδιά μικρά, λάτρευα αυτού του είδους τα βιβλία. Προσιτά στην παιδική αθωότητα, χαρτονένιες σελίδες που δεν...

Η θεία Πορτοκαλένια και το όρους Τουπουνγκάτο, της Μαρίας Δασκαλάκη

Η θεία Πορτοκαλένια και το όρους Τουπουνγκάτο, της Μαρίας Δασκαλάκη

γράφει ο Πάνος Τουρλής Ποια είναι η πραγματική ταυτότητα της θείας Πορτοκαλένιας; Πώς μπορεί και αφηγείται τόσο παραστατικά χιλιάδες ιστορίες; Τις βίωσε πραγματικά ή είναι αποτέλεσμα της ζωηρής φαντασίας της; Τι συμβαίνει στο Τουπουνγκάτο και γιατί ο κόσμος χρειάζεται...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Πέντε παπάκια – Reid, Camilla
Πέντε παπάκια – Reid, Camilla

Πέντε παπάκια – Reid, Camilla

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Μικροί μου φίλοι και αγαπητοί γονείς, σήμερα θα σας παρουσιάσω ένα πολύ μα πολύ αγαπημένο βιβλίο. Από τότε που είχα τα δικά μου παιδιά μικρά, λάτρευα αυτού του είδους τα βιβλία. Προσιτά στην παιδική αθωότητα, χαρτονένιες σελίδες που δεν...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Η θεία Πορτοκαλένια και το όρους Τουπουνγκάτο, της Μαρίας Δασκαλάκη
Η θεία Πορτοκαλένια και το όρους Τουπουνγκάτο, της Μαρίας Δασκαλάκη

Η θεία Πορτοκαλένια και το όρους Τουπουνγκάτο, της Μαρίας Δασκαλάκη

γράφει ο Πάνος Τουρλής Ποια είναι η πραγματική ταυτότητα της θείας Πορτοκαλένιας; Πώς μπορεί και αφηγείται τόσο παραστατικά χιλιάδες ιστορίες; Τις βίωσε πραγματικά ή είναι αποτέλεσμα της ζωηρής φαντασίας της; Τι συμβαίνει στο Τουπουνγκάτο και γιατί ο κόσμος...

Βιβλιοκριτικές
Τα παράξενα Χριστούγεννα του κυρίου Σέριμαν, του Δημήτρη Μαμαλούκα
Τα παράξενα Χριστούγεννα του κυρίου Σέριμαν, του Δημήτρη Μαμαλούκα

Τα παράξενα Χριστούγεννα του κυρίου Σέριμαν, του Δημήτρη Μαμαλούκα

γράφει ο Πάνος Τουρλής Ένας άντρας κι ένα μικρό κορίτσι. Εκείνος έχει μια βαρετή ζωή, εκείνο έχει καρκίνο. Πώς θα γνωριστούν; Τι θα τους δέσει; Αν μπορούσες ποτέ να σώσεις κάποιον, ποιον θα επέλεγες και με τι κριτήρια; Τι μπορεί να συμβεί αυτά τα Χριστούγεννα στη...

Βιβλιοκριτικές
Όσο αντέχει η καρδιά – Ελισάβετ Πατσούρα
Όσο αντέχει η καρδιά – Ελισάβετ Πατσούρα

Όσο αντέχει η καρδιά – Ελισάβετ Πατσούρα

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Πόσα αλήθεια μπορεί να αντέχει η καρδιά; Κανείς δεν ξέρει, κανείς δεν μπορεί να αναλογιστεί. Αν η καρδιά κρύβει δύναμη, πολλά μπορεί να αντέξει, όπως η καρδιά της Μαρίας, της γυναίκας που θα μας απασχολήσει καθ’ όλη τη διάρκεια του βιβλίου....

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Ένα αλλιώτικο γράμμα για τον Αϊ Βασίλη, της Γιώτας Αλεξάνδρου
Ένα αλλιώτικο γράμμα για τον Αϊ Βασίλη, της Γιώτας Αλεξάνδρου

Ένα αλλιώτικο γράμμα για τον Αϊ Βασίλη, της Γιώτας Αλεξάνδρου

γράφει ο Πάνος Τουρλής Οι εκδόσεις Susaeta ετοίμασαν με αγάπη και φροντίδα δύο παραμύθια για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά που θα τα βοηθήσουν να κατανοήσουν τις αντιθέσεις και τις διαφορετικές οπτικές γωνίες με τις οποίες αντιμετωπίζουν το ίδιο πράγμα δύο άνθρωποι...

Βιβλιοκριτικές
Ο Ρούπερτ Τίκερμπι και το ρολόι των Χριστουγέννων
Ο Ρούπερτ Τίκερμπι και το ρολόι των Χριστουγέννων

Ο Ρούπερτ Τίκερμπι και το ρολόι των Χριστουγέννων

 γράφει ο Πάνος Τουρλής Ένας διάσημος ωρολογοποιός κάνει μια ευχή την παραμονή των Χριστουγέννων με αποτέλεσμα να σταματήσει ο χρόνος και να έρθουν τα πάνω κάτω. Πώς θα διορθωθεί αυτό το λάθος; Πώς θα καταλάβουν οι κάτοικοι ότι ήρθαν τα Χριστούγεννα; Πόση προσοχή...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου