Γέλιο στο σκοτάδι, του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

3.01.2015

Μπορεί ο Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ να είναι γνωστός από το πιο αναγνωρισμένο του έργο τη Λολίτα αλλά πιστεύω πως, όπως συνήθως συμβαίνει, η φήμη αυτή οφείλεται σε ένα βιβλίο που κατάφερε να προκαλέσει κοινή γνώμη. Θέλοντας λοιπόν να διορθώσω αυτή την κοινοτοπία θα ήθελα να σας συστήσω το βιβλίο ‘Γέλιο στο σκοτάδι’ (εκδ. Άγρα) ή όπως ονομάστηκε αρχικά από το συγγραφέα το 1933 ‘Camera Obscura’.

Απαιτείται να έχει κανείς απεριόριστη πίστη στο ταλέντο του για να ξεκινήσει το βιβλίο του λέγοντας ‘Μια φορά και ένα καιρό ζούσε στο Βερολίνο ο Αλμπίνους… Μια ωραία μέρα εγκατέλειψε τη γυναίκα του για χάρη νεαρής ερωμένης. Ήταν ερωτευμένος, όχι όμως και εκείνη. Η ζωή του τελείωσε σε πλήρη καταστροφή. ‘ Μέσα στις τρεις πρώτες σειρές ο συγγραφέας δεν μας έχει κρύψει τίποτα, γιατί λοιπόν κάποιος να συνεχίσει να διαβάζει;

Πιστεύω πως ένας έξυπνος αναγνώστης δεν θα τολμούσε ποτέ να παρατήσει αυτό το βιβλίο λόγω των πρώτων αυτών γραμμών. Εγώ τουλάχιστον αυτό που ακούω είναι ‘Συνέχισε να διαβάζεις καλέ μου αναγνώστη και θα σε ανταμείψω με κάθε λέξη’, και το καταφέρνει.

Ο Ναμπόκοφ δεν χρησιμοποιεί ούτε μία περιττή λέξη. Κάθε λεπτομέρεια που εμφανίζεται ξαφνικά σε μία παράγραφο στην επόμενη θα παίξει σημαντικό ρόλο. Ακόμα και αν καμιά φορά οι προτάσεις του μοιάζουν ασύντακτες…υπάρχει λόγος. Αδιαμφισβήτητα, με το τέλος του πρώτου κεφαλαίου ο αναγνώστης έχει ξεχάσει την πρώτη παράγραφο. Και αυτό είναι ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ενός ταλαντούχου συγγραφέα.

Ο κύριος Αλμπίνους λοιπόν, αξιοσέβαστος κριτικός τέχνης, εύπορος, ευφυής και όπως αποδεικνύεται αργότερα, ευάλωτος διανύοντας ίσος την κρίση της μέσης ηλικίας αφήνει τον εαυτό του να οδηγηθεί με βήματα ακριβείας στην καταστροφή. Συναντά και ερωτεύεται μέσα σε μια σκοτεινή αίθουσα ενός κινηματογράφου τη νεαρά Μαργκό. Μια Μαργκό 16 χρονών στις απαρχές της γυναικείας της φύσης, περιτυλιγμένη από το σκοτάδι της αίθουσας και καταφανώς πληγωμένη από την προηγούμενη ζωή της.

Στα παιδικά της χρόνια η Μαργκό κακοποιούταν από τους γονείς της και από τον αδερφό της. Μόλις βρήκε μια κάποια δουλειά εγκατέλειψε το πατρικό της σπίτι και αφέθηκε έρμαιο στα χέρια μίας ‘κυρίας’ η οποία άθελά της τη μύησε στον έρωτα. Η Μαργκό στον πρώτο της έρωτα στηρίχτηκε, δόθηκε ολοκληρωτικά και στο τέλος πληγώθηκε. Πείσμωσε, δεν απογοητεύτηκε στιγμή και έβαλε με το μυαλό της πως έπρεπε να γίνει ηθοποιός.

Μέχρι εδώ ωραία και καλή η μοιροχτυπημένη Μαργκό. Τίποτα όμως, δεν δικαιολογεί τη συμπεριφορά της απέναντι στον Αλμπίνους. Τον εκμεταλλεύτηκε μέχρις εσχάτων χωρίς ποτέ να νιώσει το παραμικρό γι’ αυτόν, εκτός ίσως από αποστροφή. Αν και μικρή μπόρεσε αμέσως να αντιληφθεί τι έλειπε από τον Αλμπίνους και ήταν πρόθυμη να του το δώσει, γνωρίζοντας ότι μπορεί να τον κάνει να τα παρατήσει όλα απλά και μόνο για ένα φιλί της. Και ο Αλνπίνους έπεσε φαρδύς πλατύς στην παγίδα της.

Πριν καν του χαρίσει το πρώτο της φιλί του ζητάει να την αφήσει να δει το σπίτι του, και αυτός την αφήνει!!! Του ζητάει να της αγοράσει σπίτι και αυτός της αγοράζει!!! Του ζητάει διάφορων λογιών παράλογα και ο Αλμπίνους δεν της αρνείται τίποτα.  Και για να τον ανταμείψει η Μαργκό, βρίσκει εραστή. Κατά τύχη βέβαια είναι ο πρώτος της εραστής, ναι ναι εκείνος ο αχρείος που την είχε παρατήσει, και αρχίζουν μαζί να ροκανίζουν την περιουσία του ερωτευμένου Αλμπίνους ο οποίος στο μεσοδιάστημα έχει παρατήσει τη σύζυγό του και έχει εγκαταλείψει την κόρη του.

Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού τους προς το νότο, για να ξεχαστεί η ατάλαντη Μαργκό από την πρώτη αποτυχημένη της κινηματογραφική απόπειρα, ο Αλμπίνους ενημερώνεται από έναν πολύ έμπιστο φίλο του ότι η Μαργκό και ο παρατρεχάμενος φίλος τους έχουν προσάψει ερωτική σχέση. Ο Αλμπίνους τρελαίνεται, είναι έτοιμος να γίνει δολοφόνος, να σπαταλήσει όλη του τη ζωή αρκεί να εκδικηθεί για αυτό το άσχημο παιχνίδι που παίξανε εις βάρος του. Και όμως, η μικρή του ερωμένη, αμόρφωτη και απαίδευτη έχει τον τρόπο της να τον κάνει να ξεχάσει όλα όσα ξέρει και να τον πείσει (όχι και με καμία ιδιαίτερη προσπάθεια) ότι του είναι πιστή. Αναστατωμένος ο κύριος Αλμπίνους αρπάζει την Μαργκό του να φύγουν μακριά από όλα αυτά, στον δρόμο τους όμως μετά από ένα ατύχημα ο Αλμπίνους καταλήγει εγκλωβισμένος στην δικιά του προσωπική camera obscura και τελείως εξαρτώμενος από την Μαργκό.

Οι περιγραφές του Ναμπόκοφ για το σκοτάδι που κατακλύζει τον Αλμπίνους, είναι τόσο ξεχωριστές και ιδιαίτερες για το λόγο ότι ο συγγραφέας έπασχε από συναισθησία. Έτσι περιγράφει τη νέα κατάσταση του ήρωα με έναν μοναδικό τρόπο. Οι σκηνές που ακολουθούν στο μικρό σαλέ όπου το ζευγαράκι αποτραβιέται για την  ανάρρωση του Αλμπίνους, θα τις ζήλευε μέχρι και ο Κοκκινόπουλος.

Ένα ερωτικό τρίγωνο, μία καλοστημένη απάτη και τρεις άνθρωποι διατεθειμένοι να κάνουν τα πάντα για να ικανοποιήσουν  τις  λαίμαργες επιθυμίες τους συνάδουν στη δημιουργία ενός υπέροχου μυθιστορήματος. Η αφήγηση τύπου φιλμ νουάρ, το αδιανόητο της νεανικής αυθάδειας και η ερωτική τυφλότητα συνθέτουν ένα έργο κατάλληλο για παντός είδους αναγνώστες.

Ακολουθήστε μας

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - "Μερικές φορές αυτός που σε αφήνει να φύγεις σε αγαπάει περισσότερο από αυτόν που σε κρατάει κοντά του..." Αυτή είναι η φράση η οποία αντιπροσωπεύει εν ολίγοις το νόημα του βιβλίου "Το τρένο των παιδιών" της Ναπολιτάνας λογοτέχνιδας Βιόλα...

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Συνήθως όταν διαλέγουμε παραμύθια ψάχνουμε αυτά που έχουν ένα κοινωνικό μήνυμα να περάσουν, αυτά που είναι διασκεδαστικά ή αυτά που κινητοποιούν τις δεξιότητες των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια η παιδική λογοτεχνία καταπιάνεται όλο και συχνότερα με πιο «δύσκολες»...

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Ο Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό είναι σε μια κρουαζιέρα στον Νείλο και απολαμβάνει τις ξεναγήσεις στους ναούς και στις παραποτάμιες πόλεις. Όλα κυλάνε υπέροχα όταν η πλούσια κληρονόμος Λινέτ Ρίτζγουεϊ βρίσκεται δολοφονημένη αφήνοντας απαρηγόρητο τον σύζυγό της, με...

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

«Είμαι η Ελίζ Γουάιτ. Είμαι το απαγορευμένο, ο μύθος σας, και θα διεκδικήσω τη θέση μου σε αυτόν τον κόσμο». Έτσι συστήνει την ηρωίδα της στο αναγνωστικό κοινό η Χριστίνα Ψύλλα, η οποία, με το συγγραφικό της ντεμπούτο Η φλόγα της Ελεγκάντι, διεκδικεί επάξια μια θέση...

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Ο Αλέξανδρος Κορρές, δημοσιογράφος και παρουσιαστής στη μεσημεριανή τηλεοπτική ζώνη, βρίσκεται δολοφονημένος, βασανισμένος και φριχτά ακρωτηριασμένος στο διαμέρισμά του στον Λυκαβηττό. Τι θέλει να δείξει ο δολοφόνος με τον τρόπο που τοποθέτησε το θύμα αφού αφαίρεσε τη...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Ο Αλέξανδρος Κορρές, δημοσιογράφος και παρουσιαστής στη μεσημεριανή τηλεοπτική ζώνη, βρίσκεται δολοφονημένος, βασανισμένος και φριχτά ακρωτηριασμένος στο διαμέρισμά του στον Λυκαβηττό. Τι θέλει να δείξει ο δολοφόνος με τον τρόπο που τοποθέτησε το θύμα αφού αφαίρεσε τη...

Το Τζόκερ, της Μαργαρίτας Αλευρίδη

Το Τζόκερ, της Μαργαρίτας Αλευρίδη

Η Σοφία Πετρίδη, που η ζωή της είναι τελματωμένη και κατ’ εκείνη αποτυχημένη, παιδί κλασικής μεσοαστικής οικογένειας, βλέπει ένα προφητικό όνειρο που της δείχνει κάποιους αριθμούς. Μήπως είναι τα νούμερα του Τζόκερ; Σπεύδει λοιπόν και καταθέτει το δελτίο της. Θα...

Μυστήριο στην Καραϊβική, της Agatha Christie

Μυστήριο στην Καραϊβική, της Agatha Christie

Η μις Μαρπλ δεν ευχαριστιέται τις διακοπές της στην Καραϊβική κι ας είναι δώρο του ανιψιού της, Ρέιμοντ Γουέστ, ώσπου η φλυαρία του ταγματάρχη Πάλγκρεϊβ για έναν δολοφόνο που εξακολουθεί να μένει ασύλληπτος της κεντρίζει το ενδιαφέρον. Την επόμενη μέρα ο ταγματάρχης...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου