ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ ORBIS- Th.Dreiser, Η Κάρι μας

8.05.2018

σχόλια

 

Η ΚΑΡΙ ΜΑΣ

Theodore Dreiser

Μετάφραση: Έλλη Φιλοκύπρου

 

Με πλήθος θαυμαστές πρόθυμους να τη βοηθήσουν η ομορφούλα Κάρι κυνηγά μια καλύτερη ζωή  και  «απελευθερώνει το αμερικανικό μυθιστόρημα» (John Dos Pasos).

Γεμάτη «τρελά όνειρα για μακρινούς, ασαφείς θριάμβους» η Κάρι ξεκινά, τον Αύγουστο του 1899, από το χωριό της για το Σικάγο. Μια καινούργια ζακέτα, ένα καπελάκι, αυτά είναι τα πρώτα που επιθυμεί. Ο μισθός όμως από την κουραστική  δουλειά που βρίσκει με μεγάλη δυσκολία δεν επαρκεί. Ο καλοντυμένος κύριος που γνώρισε στο τρένο είναι πολύ πρόθυμος να τη διευκολύνει. Ο τρόπος να κατακτήσει το «αμερικανικό όνειρο» είναι να ενδώσει στις προτάσεις του;

«Ρυπαρή και ανήθικη» για τους Αμερικανούς του 1900, «έργο υψίστης δύναμης, ακριβές όπως η ίδια η ζωή και μεγάλο, με όλη τη μεγαλοσύνη της χώρας που το γέννησε» την επόμενη χρονιά για τους Άγγλους, η Κάρι μας «ήρθε στην Αμερική σαν δυνατός, απελευθερωτικός δυτικός άνεμος· όπως η πρώτη δροσερή πνοή μετά τον Μαρκ Τουέιν και τον Γουίτμαν», όπως τόνισε ο Sinclair Lewis παραλαμβάνοντας το Νομπέλ Λογοτεχνίας του 1930.

Πρώτο σπουδαίο αστικό μυθιστόρημα των ΗΠΑ,« αφηγείται αφενός την πορεία ενός ανθρώπου από την άγνοια στη γνώση, από την αφάνεια και τη φτώχεια στο θρίαμβο, αφετέρου την αργή πτώση ενός άλλου», γράφει η μεταφράστρια της Έλλη Φιλοκύπρου. «Αποτυπώνει την καθημερινότητα βλέποντας την ανθρώπινη μοίρα να καθορίζεται από το περιβάλλον, τις πράξεις των ατόμων να κυβερνώνται όχι από το λογικό αλλά από ένστικτα, όπως το σεξουαλικό» και συνθέτει έναν ολόκληρο κόσμο, όχι μόνο την Αμερική της εποχής, αλλά οποιαδήποτε χώρα με παρόμοιο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον ακόμα και σήμερα.

Πατέρας του βορειοαμερικανικού κοινωνικού μυθιστορήματος· περιζήτητος, λόγω του πολύ ελκυστικού τρόπου γραφής του, σεναριογράφος στο Χόλυγουντ, με επιτυχίες όπως την Κάρι (ελλ. τίτλος Συντρίμμια της ζωής) με τον Λόρενς Ολίβιε και τη Τζένιφερ Τζόουνς και Μια θέση στον ήλιο με τον Μοντγκόμερι Κλιφτ και τη Λιζ Τέιλορ· ίνδαλμα του Τσάπλιν· από τους πρώτους ακτιβιστές· «εχθρός των ΗΠΑ» την περίοδο των διώξεων του γερουσιαστή Μακάρθι· πηγή έμπνευσης για τον Γούντι Άλεν: ο Θίοντορ Ντράιζερ (1871-1945) άσκησε τεράστια επιρροή σε όλη την εποχή του και σε συγγραφείς όπως ο Φιτζέραλντ, ο Φόκνερ, ο Ντος Πάσος.

 

Έγραψαν

Ο συγγραφέας που απελευθέρωσε το αμερικανικό μυθιστόρημα.

John Dos Pasos

 

Το πρότυπο μου ήταν πάντα ο Ντράιζερ.

Saul Bellow

 

H Κάρι μας ήρθε στην Αμερική σαν δυνατός, απελευθερωτικός δυτικός άνεμος · όπως η πρώτη δροσερή πνοή μετά τον Μαρκ Τουέιν και τον Γουίτμαν.

Sinclair Lewis (παραλαμβάνοντας το Νομπέλ Λογοτεχνίας του 1930)

 

Ο συγγραφέας που, ξεκινώντας με την Κάρι μας, μας έδειξε όλες τις πτυχές του «αμερικανικού τρόπου ζωής» και που κατάλαβε καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο ότι η σύγκρουση – οικονομική, κοινωνική, πολιτική, φυλετική – ήταν πάντα η κινητήριος δύναμη της Αμερικής.

The Washington Post

 

Ελάχιστα μυθιστορήματα σημάδεψαν την ιστορία της αμερικανικής λογοτεχνίας όσο «Η Κάρι μας». Και ελάχιστα παρουσιάζουν τόσο ξεκάθαρα όσο αυτό, μεταξύ πολλών άλλων, τον μετασχηματισμό της αμερικανικής, αλλά και διεθνούς οικονομίας, το πώς κινητήριος δύναμη της σταμάτησε να είναι η παραγωγή και έγινε η κατανάλωση.

The New York Times

 

Από τα 100 που πρέπει να διαβάσετε. Συναρπαστική και ακριβής εικόνα της Αμερικής στις αρχές του 20ου αιώνα – ενός αιώνα στον οποίο οι ΗΠΑ έπαιξαν αποφασιστικό ρόλο.

The Guardian

 

Μια εντυπωσιακή ιστορία, σκληρή και ρεαλιστική, που θα χαραχθεί στη μνήμη του αναγνώστη.

Daily Express

 

Στην Κάρι μας βρίσκουμε συγκεντρωμένους  και την Μποβαρί και την Οτίλια από τις Εκλεκτικές Συγγένειες του Γκαίτε και τον γοητευτικό Βαλμόν των Επικίνδυνων Σχέσεων του Λακλό και πρόσωπα που θυμίζουν Ντοστογιέφσκι. 

Frankfurter Allgemeine

 

Ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του αμερικανικού κοινωνικού μυθιστορήματος κι ένα αναμφισβήτητα αριστουργηματικό έργο.

El Pais

 

Με φόντο τεράστια πορτρέτα του Μαρξ και του Λένιν ο Τσάρλι Τσάπλιν, η Ολίβια ντε Χάβιλαντ και ο Θίοντορ Ντράιζερ καλούσαν παραγωγούς του Χόλυγουντ, έπιναν βότκα, έτρωγαν χαβιάρι και φρόντιζαν να προσθέσουν στις ταινίες στοιχεία σοβιετικής προπαγάνδας.

Από το βιβλίο «Οι προδότες του Χόλυγουντ» με θέμα την περίοδο του μακαρθισμού

 

Όσα έγραφε ο Ντράιζερ το 1900 θα μπορούσε να τα έχει γράψει σήμερα ο Τσόμσκι.

Occupy Wall Street

 

To Match Point του Γούντι Άλεν είναι εμπνευσμένο από τον Ντράιζερ.

Daily Mail

Ακολουθήστε μας

Ραγιάς – ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821, του Γιάννη Καλπούζου

Ραγιάς – ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821, του Γιάννη Καλπούζου

- γράφει η Άννα Δεληγιάννη - Τσιουλπά - Ο γνωστός και πολυγραφότατος λογοτέχνης Γιάννης Καλπούζος, με το τελευταίο του έργο-μυθιστόρημα «ραγιάς - ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821» Εκδόσεις Ψυχογιός, εισχωρεί τολμηρά στα δύσβατα μονοπάτια της πεζογραφίας και χαράσσει δρόμους και...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Τα χρόνια της βραδύτητας, του Fernando Aramburu

Τα χρόνια της βραδύτητας, του Fernando Aramburu

«Τα χρόνια της βραδύτητας» τιτλοφορείται το βραβευμένο μυθιστόρημα του Ισπανού συγγραφέα  Φερνάντο Αραμπούρου, μιας βραδύτητας πνευματικής, ηθικής και πολιτιστικής που ευνοήθηκε από το δικτατορικό καθεστώς του Φράνκο και τον αγώνα των Βάσκων κατά τις δεκαετίες του ’60...

Πώς θα ήταν τα Νεοελληνικά Γράμματα χωρίς τον Σολωμό και τον Παπαδιαμάντη

Πώς θα ήταν τα Νεοελληνικά Γράμματα χωρίς τον Σολωμό και τον Παπαδιαμάντη

- γράφει ο Αντώνης Χρ. Περδικούλης - Η γνωστή τελειομανία που χαρακτήριζε τον Σολωμό, μας δείχνει ότι ένα γραπτό κείμενο μπορεί να μην τελειώνει ποτέ, ιδιαιτέρως όταν πρόκειται για ποίημα. Βάζει τελεία όταν το θελήσει ο δημιουργός του, κι επιπλέον μας στεριώνει την...

Μνήμη Αλέκου Φασιανού

Μνήμη Αλέκου Φασιανού

  Μνήμη Αλέκου Φασιανού «Τρεις γείτονες τον συνόδευσαν στο τελευταίο του σπίτι. Τρεις γείτονες, όχι φίλοι. Τρεις μαύρες ομπρέλες ανοίχτηκαν. Να συγκρατήσουν τα δάκρυα της βροχής που κυλούσαν για συμπαράσταση» (Βαγγέλης Χρόνης, ‘Οι μαύρες ομπρέλες’). _ γράφει ο...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου