Οι κούκλες του μουσείου, της Γλυκερίας Γκρέκου

Ένα κοριτσάκι καταφέρνει να σωθεί με την οικογένειά της και με την αγαπημένη της κούκλα από τα δεινά του πολέμου που ξέσπασε στη χώρα της. Το πρώτο βράδυ που έφτασαν στην Αθήνα κοιμήθηκαν δίπλα σ’ ένα μουσείο Παιδικής Κούκλας κι έτσι η Φατίμα ζει μια αξέχαστη εμπειρία που θα την ταξιδέψει στον χρόνο και στις δύσκολες στιγμές της ελληνικής ιστορίας μέσα από κάποιους πολύ ξεχωριστούς αφηγητές.

Η κεντρική ιδέα είναι ευρηματική: με τα μάτια των παιχνιδιών ζωντανεύουν τραγικά γεγονότα από την αρχαία ως την πρόσφατη Ιστορία της Ελλάδας, τονίζοντας έτσι την ανάγκη για ειρήνη και την απανθρωπιά του πολέμου. Το κείμενο είναι εντυπωσιακό, με πλούσιο λεξιλόγιο, γεμάτο συναίσθημα και υπέροχες μεταφορές. Η συγγραφέας δε δίνει μασημένη τροφή στον μικρό αναγνώστη, δεν του λέει εξαρχής ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές ή τι κάνουν αλλά τον αφήνει να το καταλάβει μόνος του μέσα από προσεγμένες λιτές περιγραφές που αφήνουν υπονοούμενα ως προς την ταυτότητά τους και τη δύσκολη θέση τους. Με αυτόν τον εύληπτο τρόπο ξεδιπλώνονται και οι περίοδοι των πολέμων που έφεραν απόγνωση και δάκρυα σε παιδικά μάτια, κάτι που αποτυπώθηκε στην ψυχή των κουκλών.

Η κούκλα της Φατίμα τρυπώνει στο Μουσείο μαζί με την ιδιοκτήτριά της, που τόσα πέρασαν και δε θέλει να την αφήσει μόνη της. Κι αυτή η νύχτα θα διαφέρει από τις άλλες, μιας και, συζητώντας με τα παιχνίδια του μουσείου, θα ταξιδέψουν μαζί στην ιστορία του παιχνιδιού από την αρχαιότητα ως την εποχή μας. Η πλαγγόνα του 4ου αιώνα π. Χ., τα νιννία του Βυζαντίου, οι κουτσούνες της Τουρκοκρατίας, η αρχοντική Σμυρνιά κούκλα, οι μαριονέτες του κουκλοθέατρου κινούνται μέσα σε συγκεκριμένο ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο που καταγράφει συναρπαστικές και απλά δοσμένες λεπτομέρειες της εκάστοτε καθημερινότητας: δούλοι και τελάληδες της αρχαίας Αθήνας που υποχωρούν ή προσελκύουν αντίστοιχα τους πλουσίους, ήθη και έθιμα στην Κωνσταντινούπολη του 13ου αιώνα, το φριχτό παιδομάζωμα από τον Οθωμανό δυνάστη και το έθιμο των αρραβωνιασμάτων που τόσο παραστατικά απεικόνισε ο Νικόλαος Γύζης σε πίνακά του, η φινέτσα και η κομψότητα της Σμύρνης πριν το τέλος της, σημαντικές πληροφορίες για το κουκλοθέατρο του μπαρμπα-Μυτούση είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά περιστατικά που ζωντανεύουν μέσα από ευφάνταστους διαλόγους μεταξύ των παιχνιδιών.

Πόσο εύσχημος είναι ο τρόπος παραλληλισμού του σήμερα, που έφυγε η Φατίμα κυνηγημένη, με τη σικελική εκστρατεία του 415 π. Χ. που έζησε η πλαγγόνα, με την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους το 1204 που βίωσε η βυζαντινή κούκλα, με τις φριχτές μέρες κάτω από την τουρκική κυριαρχία τις οποίες μοιράστηκε η κουτσούνα με το παιδί που την κρατούσε, με τη μικρασιατική καταστροφή που ταξίδεψε την Μπεμπέκα ως τον Πειραιά, με την Κατοχή όπου ο Λουκάς αγωνιζόταν να χαρίσει ένα χαμόγελο στα παιδιά που τον παρακολουθούσαν, με αποτέλεσμα, μέσα από κάθε ιστορία, να πηγάζει το ίδιο τρυφερό αντιπολεμικό μήνυμα.

Η συγκίνηση εναλλάσσεται με το κλάμα, οι αστείες αντιπαραθέσεις μεταξύ των παιχνιδιών είτε στο μουσείο είτε με τους συμπρωταγωνιστές τους στις εκάστοτε ιστορίες φέρνουν γέλιο όταν τα δεινά του πολέμου προκαλούν την κατήφεια. Η συγγραφέας παραθέτει σκληρές και δύσκολες στιγμές, χωρίς να τις ωραιοποιεί αλλά και χωρίς να χρησιμοποιεί περιττή βία. Τα γεγονότα δίνονται όπως τα έζησαν οι πρωταγωνιστές, με τους μικρούς αναγνώστες να αφήνονται μόνοι τους να ψάξουν για περισσότερες λεπτομέρειες σε όποια πληροφοριακή πηγή θέλουν. Η ασπρόμαυρη εικονογράφηση της Κατερίνας Χαδουλού ενισχύει τη φαντασία των παιδιών με τις αξιοπρόσεκτες λεπτομέρειες των παιχνιδιών, τα συναισθήματα που αποτυπώνει με ρεαλισμό στα πρόσωπα των παιδιών και με τις σωστές προοπτικές και οπτικές γωνίες.

«Οι κούκλες του μουσείου» είναι ένα συναρπαστικό παιδικό μυθιστόρημα γεμάτο περιπέτειες και ιστορικά γεγονότα που καταγράφονται ολοζώντανα και στρωτά μέσα από τα μάτια των πιο αθώων πλασμάτων, των παιδιών. Πρόκειται για καταγραφή των δεινών που φέρνει ο πόλεμος και μέσα από αυτήν αναδεικνύεται η εξέλιξη του παιχνιδιού ανά τους αιώνες. Γιατί, όπως λέει και ο ψυχολόγος Ζαν Πιαζέ, «Όλα τα συμβάντα στη ζωή των παιδιών, ευχάριστα ή δυσάρεστα, θα έχουν αντίκτυπο στην κούκλα τους». Το βιβλίο είναι κατάλληλο για παιδιά από 10 ετών και πάνω και ανήκει στη Σειρά κατανόησης και ανάγνωσης «Φρούτα», στο στάδιο «Διαβάζω μυθιστορήματα». Η σειρά «Φρούτα» είναι «μια πρώτη γεύση από το πολύχρωμο περιβόλι της λογοτεχνίας, με ελκυστική εικονογράφηση και αισθητική αρτιότητα», ταυτίζεται με το γλωσσικό επίπεδο του παιδιού και το βοηθάει να διαχειρίζεται συναισθήματα με τέτοιο τρόπο που να αγαπήσει το διάβασμα.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 25 – 26 Ιανουαρίου 2025

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 25 – 26 Ιανουαρίου 2025

Real News https://youtu.be/Y1TtsIwJFKsΚαθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να...

Φτάνουμε επιτέλους; – Marta Bartolj

Φτάνουμε επιτέλους; – Marta Bartolj

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Το σημερινό βιβλίο είναι πολύ ιδιαίτερο, πολύ διαφορετικό από όλα όσα σας έχω μέχρι τώρα παρουσιάσει. Πρόκειται για ένα βιβλίο χωρίς καθόλου κείμενα. Ναι, καλά διαβάσατε, ένα βιβλίο χωρίς κείμενα μόνο με εικόνες, οι οποίες μας περιμένουν για...

Πορφυρό πέλαγος, της Γεωργίας Κακαλοπούλου

Πορφυρό πέλαγος, της Γεωργίας Κακαλοπούλου

γράφει ο Πάνος Τουρλής Ρόδη και Έμμα, δυο γυναίκες σε διαφορετικές εποχές προσπαθούν να επιβιώσουν και να κατανοήσουν τα όσα διαδραματίζονται γύρω τους. Η πρώτη ζει μια ανέμελη καθημερινότητα στον Κιρκιντζέ ως τον Αύγουστο του 1922 και η δεύτερη έχει αμνησία και...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Φτάνουμε επιτέλους; – Marta Bartolj
Φτάνουμε επιτέλους; – Marta Bartolj

Φτάνουμε επιτέλους; – Marta Bartolj

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Το σημερινό βιβλίο είναι πολύ ιδιαίτερο, πολύ διαφορετικό από όλα όσα σας έχω μέχρι τώρα παρουσιάσει. Πρόκειται για ένα βιβλίο χωρίς καθόλου κείμενα. Ναι, καλά διαβάσατε, ένα βιβλίο χωρίς κείμενα μόνο με εικόνες, οι οποίες μας περιμένουν...

Βιβλιοκριτικές
Πορφυρό πέλαγος, της Γεωργίας Κακαλοπούλου
Πορφυρό πέλαγος, της Γεωργίας Κακαλοπούλου

Πορφυρό πέλαγος, της Γεωργίας Κακαλοπούλου

γράφει ο Πάνος Τουρλής Ρόδη και Έμμα, δυο γυναίκες σε διαφορετικές εποχές προσπαθούν να επιβιώσουν και να κατανοήσουν τα όσα διαδραματίζονται γύρω τους. Η πρώτη ζει μια ανέμελη καθημερινότητα στον Κιρκιντζέ ως τον Αύγουστο του 1922 και η δεύτερη έχει αμνησία και...

Βιβλιοκριτικές
Ημερήσιο Ημερολόγιο 2025 – Το ταξίδι της δικής σου Ευτυχίας
Ημερήσιο Ημερολόγιο 2025 – Το ταξίδι της δικής σου Ευτυχίας

Ημερήσιο Ημερολόγιο 2025 – Το ταξίδι της δικής σου Ευτυχίας

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Το ημερήσιο ημερολόγιο «Το ταξίδι της δικής σου Ευτυχίας», είναι η συνέχεια του ημερήσιου ημερολογίου του 2023 «Τα Μονοπάτια της Ευτυχίας» και αν σας πάω και παλαιότερα, είναι η συνέχεια του ημερήσιου ημερολογίου του 2022 «Το Ταλέντο να...

Βιβλιοκριτικές
Η παλιά αρχοντογειτονιά, του Στέλιου Λιθοξοϊδη
Η παλιά αρχοντογειτονιά, του Στέλιου Λιθοξοϊδη

Η παλιά αρχοντογειτονιά, του Στέλιου Λιθοξοϊδη

γράφει ο Γεώργιος Ξενίδης Ένα μυθιστόρημα πολυπρισματικό. Παρα την εσωτερική εστίαση με πρωταγωνιστή τον αφηγητή ένα 32 Δάσκαλο, ο συγγραφέας καταφέρνει ,υπερβαίνοντας τους υποκειμενικούς μονοδιάστατους παράγοντες  όπως την ιδιοσυγκρασία και την ατομική...

Βιβλιοκριτικές
Η δεύτερη μύηση, του Μάνου Ταμιωλάκη
Η δεύτερη μύηση, του Μάνου Ταμιωλάκη

Η δεύτερη μύηση, του Μάνου Ταμιωλάκη

γράφει ο Πάνος Τουρλής Ο Άλεξ ζει στη Βιέννη και προσπαθεί να ξεφύγει από τη μέτρια ζωή του και τη βαρετή δουλειά του. Έχει έναν κύκλο γνωριμιών, κάνει διαλογισμό, δυο γυναίκες όμως θα τον φέρουν στα όριά του και θα τον αναγκάσουν να δει βαθιά μέσα του για να...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Όλα μισά – Κατερίνα Καρόγιαννη
Όλα μισά – Κατερίνα Καρόγιαννη

Όλα μισά – Κατερίνα Καρόγιαννη

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Μια φορά και ένα καιρό, υπήρχε ένα αγόρι που ότι έκανε το άφηνε στη μέση. Τα μαθήματά του, το φαγητό του, τα αθλήματα με οποία ασχολούταν, τα βιβλία που επέλεγε να διαβάσει, όλα. Όλο με κάτι καταπιανόταν και ποτέ δεν το ολοκλήρωνε, μα το...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου