Παραμυθοταξιδεύοντας!

28.01.2014

 

Περί παραμυθιού ποιείν ό λόγος ....

 

Μια φορά κι ένα καιρό, έτσι κάπως όλα τα παραμύθια ξεκινούν κι έπειτα ο ήρωας ή οι ήρωες ακολουθούν το πεπρωμένο τους ή τουλάχιστον το δρόμο, που ο συγγραφέας έχει από πριν αποφασίσει ότι θα ακολουθήσει το δημιούργημα του. Είναι τόσο άπλο, μέχρι στιγμής.

Όμως τα παιδικά βιβλία θέλουν προσοχή. Τα μηνύματα που υπάρχουν σε ένα ίσως αθώο παιδικό βιβλίο μπορεί να προετοιμάζουν μια νέα πραγματικότητα, την οποία ίσως τα παιδιά δύσκολα να αντιλαμβάνονται, αλλά με τη βοήθεια μιας εύστοχης και όμορφης εικονογράφησης αυτό να γίνει ευκολότερο!

Το παιδικό βιβλίο οφείλει κατ' εμέ να είναι προσβάσιμο προς όλα τα παιδιά, να είναι γραμμένο σε απλή γλώσσα, χωρίς δυσνόητα μηνύματα ή ακόμη και ακαταλαβίστικες λέξεις ή λέξεις που δεν εξηγούνται στη συνέχεια της ιστορίας. Οφείλουμε να σεβαστούμε τον κόσμο των παιδιών και την φαντασία τους. Η ιστορία μας δε χρειάζεται να έχει σκηνές ωμής βίας ή βαρβαρότητας.

Το παραμύθι έχει τη δύναμη να πλάθει χαρακτήρες ακόμη και συμπεριφορές, αλλά και να εκπαιδεύει το παιδί, πως θα μπoρούσε να αντιμετωπίσει τους όποιους φόβους του ή ακόμα και να οξύνει την φαντασία ακόμη περισσότερο,  κι όπως έλεγε ο Αινστάιν, εάν θες να έχεις "ένα έξυπνο παιδί, διάβασε του κάθε βράδυ ένα παραμύθι".

Ο κάθε συγγραφέας οφείλει να είναι ο ίδιος ένα παιδί ή να νιώθει παιδί  και να ξέρει τουλάχιστον ότι το μονοπάτι που έχει διαλέξει δεν είναι εύκολο ούτε με δάφνες στρωμένο. Πολλοί μπαίνουν στο χώρο του παιδικού βιβλίου νομίζοντας ότι είναι ο εύκολος δρόμος προς την συγγραφή και την αναγνωρισιμότητα! Λίγοι όμως είναι και παραμένουν καταξιωμένοι παραμυθάδες ακόμη και μέχρι σήμερα. Ο Αίσωπος με τους μύθους του, έδωσε σε μια γενιά ηθικές αξίες και παραδείγματα που θα τους συντροφεύουν για πάντα. Κι άλλοι πολλοί που θα ήθελα σελίδες και σελίδες για να τους εκθέσω, βοήθησαν γενιές ολόκληρες να αφυπνιστούν και να συνεχίσουν τα όνειρά τους, να τα κάνουν αληθινά. Η τεχνική του παραμυθά κρύβει μια μαγική εικόνα, που οφείλουμε να τη σεβαστούμε αλλά και να την ανανεώσουμε σύμφωνα με τους νόμους της ηθικής αλλά και του ωραίου. Άλλωστε όλοι μας θα θέλαμε να διαβάζουμε τα παραμύθια που το τέλος θα είναι πάντα καλύτερο και ελπιδοφόρο για εμάς αλλά και τους γύρω μας.

 

Γράφει η Εύα Πετροπούλου Λιανού

Μην ξεχνάτε πως το σχόλιό σας είναι πολύτιμο!

Ακολουθήστε μας

Το πέπλο της μοίρας, της Ελένης Βαηνά

Το πέπλο της μοίρας, της Ελένης Βαηνά

Ποια είναι η Ηλέκτρα και γιατί νοσηλεύεται στην εντατική του νοσοκομείου; Τι τη συνδέει με τη ζωή της έκπτωτης δούκισσας Έλενα Αλεξέγιεβνα που κατέφυγε στη Βουδαπέστη μ’ ένα μωρό στην αγκαλιά όταν ξέσπασε η Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917; Πώς μπορεί κάποιος να...

Αφιέρωμα στην Ζυράννα Ζατέλη

Αφιέρωμα στην Ζυράννα Ζατέλη

Αφιέρωμα στην Ζυράννα Ζατέλη (αναμένοντας το μυθιστόρημά της «Ορατή σαν Αόρατη» από τις εκδόσεις Καστανιώτη) (αναμένοντας το μυθιστόρημά της «Ορατή σαν Αόρατη» από τις εκδόσεις Καστανιώτη)- - γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η Ζυράννα Ζατέλη (το «αληθινό της ψευδώνυμο»,...

Η Ποίηση στον κινηματογράφο

Η Ποίηση στον κινηματογράφο

- - γράφει η Βάλια Καραμάνου - Όταν η Ποίηση «εισβάλλει» στον χώρο της έβδομης Τέχνης προκύπτουν μικρά αριστουργήματα που συμπληρώνουν την μουσική, τις ερμηνείες και τα σκηνικά υπογραμμίζοντας κάθε καρέ της ιστορίας που λαμβάνει σάρκα και οστά. Παραθέτω μερικές μόνο...

Αν μείνουν τα πράγματα, όπως έχουν

Αν μείνουν τα πράγματα, όπως έχουν

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Αν μείνουν τα πράγματα, όπως έχουν   Αν μείνουν τα πράγματα, όπως έχουν, είστε ηττημένοι. Ο φίλος σας είναι η αλλαγή. Η συμμαχία σας είναι το δίλλημα. Από το τίποτα, εσείς πρέπει να κάνετε το κάτι. Ωστόσο και το παντοδύναμο οφείλει να...

Ακούγοντας λογοτεχνία

Ακούγοντας λογοτεχνία

Σήμερα, όταν αναφερόμαστε στον όρο «λογοτεχνία» εννοούμε τα έντυπα βιβλία και ίσως να συμπεριλαμβάνουμε σε αυτά και τις ιστοσελίδες λογοτεχνικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, τα ιστολόγια (blogs) συγγραφέων και τις πύλες εκδοτών ή πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Έτσι, τα...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ακούγοντας λογοτεχνία

Ακούγοντας λογοτεχνία

Σήμερα, όταν αναφερόμαστε στον όρο «λογοτεχνία» εννοούμε τα έντυπα βιβλία και ίσως να συμπεριλαμβάνουμε σε αυτά και τις ιστοσελίδες λογοτεχνικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, τα ιστολόγια (blogs) συγγραφέων και τις πύλες εκδοτών ή πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Έτσι, τα...

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Σύμφωνα με το ενδιαφέρον άρθρο του Βαγγέλη Κανσίζογλου στο lavart.gr, "η απόλυτη χρονολόγηση συγκρότησης των ομηρικών επών είναι αδύνατη, εικάζεται ότι αυτά, στη μνημειώδη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, συντέθηκαν ήδη κατά τον 8o προχριστιανικό αιώνα, δηλαδή ακριβώς την...

Ερωτικό

Ερωτικό

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Ερωτικό oι πόλεις συντρίβονται λίγο πριν εκτοξευθούμε στο φως μη με κοιτάζεις έτσι μόνο δώσε μου ένα μενεξέ του απρίλη -μα είναι χειμώνας- μια σταγόνα της αυγής -μα εδώ είναι έρημος- κοίταξε από το παράθυρό σου βλέπεις ό,τι βλέπεις δεν...

2 σχόλια

2 Σχόλια

  1. Βάσω Αποστολοπούλου

    “Το παραμύθι έχει τη δύναμη να πλάθει χαρακτήρες ακόμη και συμπεριφορές, αλλά και να εκπαιδεύει το παιδί”

    Από τα πιο δύσκολα λογοτεχνικά είδη το παιδικό παραμύθι – ίσως το δυσκολότερο. Η προσέγγιση στην εύπλαστη παιδική ψυχή, που απορροφά σαν σφουγγάρι τα πάντα που ακούει και βλέπει, πρέπει να γίνεται με άκρα προσοχή κι ευαισθησία – γιατί μέσα από τα παραμύθια μαθαίνουν τον κόσμο και τον τρόπο να ενταχθούν σ΄αυτόν.

    Και συμφωνώ απόλυτα, φίλη μου Εύα – “Ο κάθε συγγραφέας οφείλει να είναι ο ίδιος ένα παιδί ή να νιώθει παιδί”

    Απάντηση
  2. Βασίλης Ακριβούσης

    Θυμάμαι τον Νίκο Πιλάβιο, ως παραμυθά, με τον οποίο μεγάλωσε η δικιά μας γεννιά. Ευτυχώς που ακόμη και σήμερα υπάρχουν αξιόλογοι αφηγητές-παραμυθάδες, όπως ο Στέλιος Πελασγός κι αξιόλογοι δάσκαλοι για την ομαλή ωρίμανση της παιδικής ψυχής, όπως η Καίτη Καραχάλιου. Εύχομαι, όπως οι γιαγιάδες κι οι παππούδες μας κάνανε, να συνεχιστεί η παράδοση των αφηγήσεων και στις νεώτερες γεννιές!!

    Απάντηση

Υποβολή σχολίου