Πείραμα μνήμης, του Sebastian Fitzek

20.11.2020

σχόλια

Ακόμα ένα βιβλίο του Sebastian Fitzek επανακυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΔΙΟΠΤΡΑ, ενθουσιάζοντας τους ήδη φανατικούς αναγνώστες του και φιλοδοξώντας να κερδίσει περισσότερους νέους. Αυτή τη φορά, ο συγγραφέας μάς προσκαλεί σε ένα… ιδιαίτερο «Πείραμα μνήμης».

Μετά από ένα αυτοκινητικό δυστύχημα, στο οποίο σκοτώθηκαν η γυναίκα του και το αγέννητο παιδί τους, ο Μαρκ Λούκας προσπαθεί να προσαρμοστεί στη νέα καθημερινότητά του. Συντετριμμένος από την απώλεια και τις τύψεις, επειδή εκείνος οδηγούσε το αμάξι, νιώθει σαν ζωντανός νεκρός. Το μόνο που θα μπορούσε να τον λυτρώσει θα ήταν να διαγράψει αυτό το τραυματικό γεγονός από τη μνήμη του. Είναι όμως δυνατόν κάτι τέτοιο;

Σύμφωνα με έναν περίεργο επιστήμονα, ναι. Αυτός ισχυρίζεται ότι εφαρμόζει μια νέα θεραπεία, ένα «πείραμα μνήμης», το οποίο διαγράφει ολικώς τη μνήμη του ασθενούς και στη συνέχεια ενσωματώνει εκ νέου στον εγκέφαλό του μόνο τις ευχάριστες αναμνήσεις. Ο Μαρκ δελεάζεται από αυτή την προοπτική, αλλά ζητά λίγο χρόνο να το σκεφτεί. Επιστρέφοντας όμως στο σπίτι του, συνειδητοποιεί πως το αυτοκίνητό του έχει εξαφανιστεί και το κλειδί του δεν ταιριάζει στην κλειδαριά. Και όταν την πόρτα ανοίγει η γυναίκα του, ολοζώντανη και υγιής, νιώθει πως τρελαίνεται. Όχι μόνο γιατί υποτίθεται πως είναι νεκρή, αλλά και γιατί δεν τον αναγνωρίζει.

Κι έτσι ξεκινάει ένας πραγματικός εφιάλτης. Ο Μαρκ βρίσκεται μετέωρος στο πουθενά· χωρίς χρήματα, χωρίς τρόπο να επικοινωνήσει με τους γνωστούς του, χωρίς να ξέρει ποιον μπορεί να εμπιστευτεί, ποιος είναι εχθρός και ποιος φίλος. Ο αδελφός του, με τον οποίο δεν έχει επαφές και μόλις πρόσφατα βγήκε από το ψυχιατρείο; Ο πεθερός του, ο άνθρωπος που εμπιστεύεται περισσότερο απ’ όλους, όμως φαίνεται πως είναι επίσης μπλεγμένος σε όλο αυτό; Ή μια παράξενη, αλλοπρόσαλλη άγνωστη γυναίκα, που ισχυρίζεται πως κι εκείνη συμμετέχει στο πείραμα και πως θέλουν να τους εξοντώσουν; Έχει αρχίσει πράγματι να τρελαίνεται ο Μαρκ ή πρόκειται για μια σκοτεινή συνωμοσία; Κι αν είναι έτσι, ποιος την οργάνωσε, γιατί και μέχρι πού έχει σκοπό να φτάσει;

Έχεις κάνει ποτέ κάτι που εύχεσαι να μπορούσες να ξεχάσεις; Με αφορμή αυτό το ερώτημα, ο συγγραφέας εμπνέεται για ακόμα μια φορά από τους ανεξερεύνητους, σκοτεινούς λαβυρίνθους του ανθρώπινου νου και στήνει μια αριστοτεχνικά δομημένη πλοκή, βασισμένη σε ένα υποθετικό (;) πείραμα μνήμης, που σκοπό έχει να εξαλείψει κάθε δυσάρεστη ή τραυματική ανάμνηση από το μυαλό του εθελοντή/ασθενούς. Κάτι τέτοιο φυσικά μπορεί να ανοίξει του κουτί της Πανδώρας, με απρόβλεπτες συνέπειες. Από εκεί ξεκινά ο Fitzek να χτίζει την ιστορία του, εμπλουτίζοντάς τη με τα στοιχεία που συναντούμε σε όλα τα βιβλία του και χαρακτηρίζουν το ιδιαίτερο στυλ γραφής του: ανατρεπτική πλοκή, καταιγιστικές εξελίξεις, αναπάντεχα γεγονότα, κυνήγι με τον χρόνο, ένα γαϊτανάκι ψέματος και αλήθειας, χαρακτήρες που βιώνουν ακραίες συναισθηματικές καταστάσεις και παραπαίουν συνεχώς ανάμεσα στη λογική και την παράνοια… Και όλα αυτά σε μια κλιμακούμενη αφήγηση γεμάτη δράση, αγωνία και έξυπνες παγίδες, ώσπου να έρθει η τελική αποκάλυψη για να βάλει τα πράγματα στη θέση τους και να απαντήσει σε όλα τα ερωτήματα – ή μήπως όχι;

Το μυαλό, οι αναμνήσεις, τα βιώματα, τα ψυχικά τραύματα, οι τραυματικές εμπειρίες, η αλήθεια και η ψευδαίσθηση, η λογική και η τρέλα, είναι όλα κομμάτια της ανθρώπινης υπόστασης. Ευχάριστες ή δυσάρεστες, οι αναμνήσεις μας αποτελούν κομμάτι του εαυτού μας και έχουν διαμορφώσει εν μέρει την προσωπικότητά μας. Επίσης, όλοι έχουμε σκεφτεί κάποια στιγμή πως θα θέλαμε να σβήσουμε ορισμένες από αυτές. Γνωρίζουμε όμως πως υπάρχουν κάποια όρια, τα οποία αν κάποιος προσπαθήσει να υπερβεί θα υπάρξουν συνέπειες. Αυτός είναι κι ένας λόγος που ταυτίζεται τόσο ο αναγνώστης με τον πολύπαθο κεντρικό ήρωα του βιβλίου: βλέπει στην πράξη ένα παράδειγμα της υπέρβασης αυτών των ορίων, παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τα παθήματα του Μαρκ και σκέφτεται πόσο τυχερός είναι που δεν βρίσκεται εκείνος στη θέση του. Το παιχνίδι του μυαλού που παίζει ο συγγραφέας μαζί του αποδεικνύεται ενδιαφέρον και πολύ επιτυχημένο!

Ο Μαρκ Λούκας είναι ένας τραγικός ήρωας και η εξέλιξή του στην πορεία της αφήγησης το επιβεβαιώνει. Ρεαλιστικός και ανθρώπινος, με ελαττώματα και πάθη, σίγουρα δεν είναι ο καλύτερος άνθρωπος του κόσμου· από την άλλη, προφανώς δεν αξίζει τα όσα περνάει – φαινομενικά, τουλάχιστον, γιατί με έναν ήρωα του Fitzek ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος! Τον δικό του χώρο στο βιβλίο κατακτά επάξια κι ο αδελφός του, Μπένι, ο οποίος πάσχει από Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας και είναι εξαιρετικά ευαίσθητος σε οποιαδήποτε αντίδραση του περιβάλλοντός του. Είναι ενδιαφέρουσα η σύμπραξη των δύο αδελφών και το πώς η περίπλοκη σχέση τους αποτυπώνεται στις σελίδες του βιβλίου, πώς εξελίσσεται και αλλάζει και τίθεται διαρκώς κάτω από διαφορετικά πρίσματα, προκαλώντας κάθε φορά μια πληθώρα διαφορετικών συναισθημάτων στον αναγνώστη. Ο δυνατός και ξεχωριστός αδελφικός δεσμός, πάντως, καταφέρνει να είναι συνεχώς παρών, ανεξάρτητα από όλα όσα έχουν μεσολαβήσει μεταξύ τους. Όπως και να έχει, ο ρόλος που καλούνται να παίξουν τόσο τα δύο αδέλφια, όσο και οι υπόλοιποι ήρωες, αποκαλύπτεται στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου, όταν όλα τα κομμάτια του γρίφου βρίσκουν τη θέση τους.

Κάποιοι αναγνώστες μπορεί να θεωρήσουν το τέλος απλοϊκό ή κατώτερο των προσδοκιών τους, έπειτα από μια τόσο καταιγιστικά δυνατή αφήγηση. Κάποιοι άλλοι θα ισχυριστούν πως, μετά από τόση παράνοια, μια δόση λογικής  ήταν απαραίτητη. Όπως και να έχει, τα γεγονότα είναι τα εξής: Στο τέλος αυτής της διαδρομής, ασχέτως όλων των άλλων συναισθημάτων, η συγκίνηση περισσεύει. Και ο Sebastian Fitzek αποδεικνύει και πάλι ότι ξέρει καλά πώς να προκαλεί συγκίνηση και να δημιουργεί ιστορίες που αφήνουν το αποτύπωμά τους στην καρδιά εκείνου που τις διαβάζει.

Ακολουθήστε μας

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - "Μερικές φορές αυτός που σε αφήνει να φύγεις σε αγαπάει περισσότερο από αυτόν που σε κρατάει κοντά του..." Αυτή είναι η φράση η οποία αντιπροσωπεύει εν ολίγοις το νόημα του βιβλίου "Το τρένο των παιδιών" της Ναπολιτάνας λογοτέχνιδας Βιόλα...

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Συνήθως όταν διαλέγουμε παραμύθια ψάχνουμε αυτά που έχουν ένα κοινωνικό μήνυμα να περάσουν, αυτά που είναι διασκεδαστικά ή αυτά που κινητοποιούν τις δεξιότητες των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια η παιδική λογοτεχνία καταπιάνεται όλο και συχνότερα με πιο «δύσκολες»...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου Χρύσα Βασιλείου

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Συνήθως όταν διαλέγουμε παραμύθια ψάχνουμε αυτά που έχουν ένα κοινωνικό μήνυμα να περάσουν, αυτά που είναι διασκεδαστικά ή αυτά που κινητοποιούν τις δεξιότητες των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια η παιδική λογοτεχνία καταπιάνεται όλο και συχνότερα με πιο «δύσκολες»...

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Ο Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό είναι σε μια κρουαζιέρα στον Νείλο και απολαμβάνει τις ξεναγήσεις στους ναούς και στις παραποτάμιες πόλεις. Όλα κυλάνε υπέροχα όταν η πλούσια κληρονόμος Λινέτ Ρίτζγουεϊ βρίσκεται δολοφονημένη αφήνοντας απαρηγόρητο τον σύζυγό της, με...

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

«Είμαι η Ελίζ Γουάιτ. Είμαι το απαγορευμένο, ο μύθος σας, και θα διεκδικήσω τη θέση μου σε αυτόν τον κόσμο». Έτσι συστήνει την ηρωίδα της στο αναγνωστικό κοινό η Χριστίνα Ψύλλα, η οποία, με το συγγραφικό της ντεμπούτο Η φλόγα της Ελεγκάντι, διεκδικεί επάξια μια θέση...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου