Πριν εκείνη με γνωρίσει του Τζούλιαν Μπαρνς, εκδόσεις Μεταίχμιο

13.12.2014

pemg.jpgΤο βιβλίο Πριν εκείνη με γνωρίσει είναι ένα από τα πρώτα βιβλία του Βρετανού συγγραφέα Τζούλιαν Μπαρνς, γραμμένο στις αρχές του 1980. Έχοντας ήδη μία πολύ θετική ιδέα για τον Μπαρνς οφείλω να ομολογήσω ότι ήμουν μέχρι ένα βαθμό θετικά προσκείμενη για το τι περίπου θα εξελισσόταν μπροστά στα μάτια μου, αλλά τελικά κατέταξα το συγκεκριμένο του μυθιστόρημα στη λίστα με τα βιβλία που θα μπορούσα να είχα αφήσει και μισοτελειωμένα.

Όλα του τα διηγήματα (ή τουλάχιστον όσα έχω διαβάσει) βασίζονται σε πρωτότυπες ιδέες που ξεδιπλώνονται καθόλη τη διάρκεια της ιστορίας και συνήθως με ένα τέλος που βάζει πολλά πράγματα σε τάξη χωρίς όμως να κατευθύνει τον αναγνώστη. Πολλές φορές το τέλος της ιστορίας δεν συμπίπτει με καμία απάντηση για το πρόβλημα ή το μυστήριο που έχει δομηθεί κατά την αφήγηση. Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα, ο συγγραφέας καταπιάνεται με ένα κοινότυπο θέμα αλλά αυτή τη φορά με μία πολύ διαφορετική οπτική.

Το κεντρικό του θέμα λοιπόν ενώ μπορεί να είναι η ζήλια, στρέφει την προσοχή του στη ζήλια του παρελθόντος. Μία μορφή ζήλιας που ενώ μπορεί να απασχολήσει τον οποιοδήποτε, σπάνια παίρνει μορφή καθώς το μάταιο του θέματος (κανείς δεν μπορεί να εισχωρήσει στο παρελθόν του άλλου και να ενταχθεί σε αυτό)πολύ γρήγορα καταρρίπτει οποιοδήποτε υποθετικό σενάριο πριν αυτό καλοσχηματιστεί μέσα στο μυαλό του καθένα. Στην ιστορία μας όμως ο πρωταγωνιστής εν ονόματι Γκράχαμ Χέντρικ συνεπαίρνεται από την αδυναμία του να ελέγξει το παρελθόν της δεύτερης γυναίκας του.

Με μανία καταδιώκει το παρελθόν της, φτιάχνει εικόνες στο μυαλό του και αφήνεται σε έναν κυκεώνα σκέψεων που αργά ή γρήγορα με μαθηματική ακρίβεια θα τον οδηγήσει στην παράνοια. Όλα αυτά ο πρωταγωνιστής τα καταλαβαίνει και τα συνειδητοποιεί αλλά νιώθει υποχρεωμένος να ερευνήσει σε βάθος το παρελθόν της συζύγου του, η οποία παρεμπιπτόντως δεν του έχει δώσει ποτέ την παραμικρή αφορμή απειλής ή δικαιολογημένης ζήλιας. Απεναντίας του συμπαραστέκεται στην τρέλα του και στην παραφροσύνη του χωρίς να την πυροδοτεί και χωρίς να την εκμεταλλευτεί καθόλου.

Και αυτό ακριβώς είναι το παράξενο. Έστω να δεχτώ ότι κάποιος άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει εμμονή με ένα τόσο παράξενο θέμα, αλλά η ύπαρξη κάποιας γυναίκας που με κάθε ειλικρίνεια απαντάει σε οποιαδήποτε παράλογη ερώτηση και δεν κάνει τίποτα για να σταματήσει αυτή την παράνοια μου φαίνεται αδιανόητη. Και κάπου εκεί νομίζω ότι ο Μπαρνς έχασε το παιχνίδι. Μπορεί το θέμα του να είναι σαγηνευτικά πρωτότυπο αλλά ίσως η τότε του απειρία να μην τον άφησε να εκμεταλλευτεί ένα κατά τα άλλα προσοδοφόρο θέμα. Οι ήρωες του Μπαρνς συνήθως μαίνονται από διάφορες εμμονές και κατάρες αλλά είναι συνήθως (είτε κεντρικοί είτε δευτερεύοντες χαρακτήρες ) ολοκληρωμένοι  και απολύτως δικαιολογημένοι. Οπότε από τη στιγμή που χάνεται η αληθοφάνεια των χαρακτήρων σχεδόν αυτόματα χάνεται και το μισό ενδιαφέρον του αναγνώστη καθώς είναι σύνηθες όταν κάποιος διαβάζει ένα μυθιστόρημα να ταυτίζεται με κάποιον χαρακτήρα, συνειδητά ή ασυνείδητα. Κόβεται λοιπόν ένας πολύ βασικός δεσμός ανάμεσα στον αναγνώστη και την ιστορία.

Επιπλέον, οι συνεχείς και εξεζητημένες θα έλεγα αναφορές του Μπαρνς σε παλιούς ηθοποιούς, ταινίες και ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα, ακριβώς λόγω της πολυαριθμίας τους κουράζουν τον αναγνώστη και τον κάνουν να απομακρυνθεί ακόμα περισσότερο από τα τεκταινόμενα. Κατανοώ βέβαια τη δίψα ενός καλλιτέχνη που στα πρώτα του βήματα προσπαθεί να δείξει σχεδόν όλην την έκταση της γνώσης του, όπως επίσης καταλαβαίνω ότι είναι μια μικρή λεπτή γραμμή που χωρίζει την επιδειξιομανία από την εκπαιδευτική ιδιότητα ενός συγγραφέα. Ευτυχώς, αυτό το στοιχείο στο μετέπειτα έργο του ο Μπαρνς έμαθε να το χαλιναγωγεί.

Εν γένει, πρόκειται για ένα βιβλίο που ενώ προμηνύει έναν έξυπνο και ξεχωριστό συγγραφέα ταυτόχρονα τον θέτει υπό αμφισβήτηση. Ευτυχώς, ο Μπαρνς με το μετέπειτα έργο του απέδειξε τι πραγματικά αξίζει και δικαίως καθιερώθηκε ανάμεσα στους καλύτερους σύγχρονους Βρετανούς συγγραφείς. Σε περίπτωση λοιπόν που κάποιος θα ήθελε να γνωρίσει και να ασχοληθεί με τον Μπαρνς θα πρότεινα ως πρώτη επαφή τα πιο πρόσφατα έργα του και αν όντως τον κερδίσει η ομολογουμένως ιδιαίτερη γραφή και σκέψη του να συνεχίσει  και με τις πρώτες απόπειρες του συγγραφέα.

Ακολουθήστε μας

«Ο Δράκος», της  Καίτης Δροσίνη

«Ο Δράκος», της Καίτης Δροσίνη

γράφει η Βάλια Καραμάνου - Ο Δράκος ζει σ’ ένα παραθαλάσσιο χωριό της Πελοποννήσου, όπου το Φως πλημμυρίζει τα σοκάκια με τις βουκαμβίλιες και τα μικρά γραφικά σπίτια  σκαρφαλώνουν το ένα πάνω στο άλλο. Ένα μέρος παραδεισένιο, όπου νομίζεις πως το Κακό δεν μπορεί να...

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - "Μερικές φορές αυτός που σε αφήνει να φύγεις σε αγαπάει περισσότερο από αυτόν που σε κρατάει κοντά του..." Αυτή είναι η φράση η οποία αντιπροσωπεύει εν ολίγοις το νόημα του βιβλίου "Το τρένο των παιδιών" της Ναπολιτάνας λογοτέχνιδας Βιόλα...

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Συνήθως όταν διαλέγουμε παραμύθια ψάχνουμε αυτά που έχουν ένα κοινωνικό μήνυμα να περάσουν, αυτά που είναι διασκεδαστικά ή αυτά που κινητοποιούν τις δεξιότητες των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια η παιδική λογοτεχνία καταπιάνεται όλο και συχνότερα με πιο «δύσκολες»...

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Ο Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό είναι σε μια κρουαζιέρα στον Νείλο και απολαμβάνει τις ξεναγήσεις στους ναούς και στις παραποτάμιες πόλεις. Όλα κυλάνε υπέροχα όταν η πλούσια κληρονόμος Λινέτ Ρίτζγουεϊ βρίσκεται δολοφονημένη αφήνοντας απαρηγόρητο τον σύζυγό της, με...

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

«Είμαι η Ελίζ Γουάιτ. Είμαι το απαγορευμένο, ο μύθος σας, και θα διεκδικήσω τη θέση μου σε αυτόν τον κόσμο». Έτσι συστήνει την ηρωίδα της στο αναγνωστικό κοινό η Χριστίνα Ψύλλα, η οποία, με το συγγραφικό της ντεμπούτο Η φλόγα της Ελεγκάντι, διεκδικεί επάξια μια θέση...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

«Είμαι η Ελίζ Γουάιτ. Είμαι το απαγορευμένο, ο μύθος σας, και θα διεκδικήσω τη θέση μου σε αυτόν τον κόσμο». Έτσι συστήνει την ηρωίδα της στο αναγνωστικό κοινό η Χριστίνα Ψύλλα, η οποία, με το συγγραφικό της ντεμπούτο Η φλόγα της Ελεγκάντι, διεκδικεί επάξια μια θέση...

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Ο Αλέξανδρος Κορρές, δημοσιογράφος και παρουσιαστής στη μεσημεριανή τηλεοπτική ζώνη, βρίσκεται δολοφονημένος, βασανισμένος και φριχτά ακρωτηριασμένος στο διαμέρισμά του στον Λυκαβηττό. Τι θέλει να δείξει ο δολοφόνος με τον τρόπο που τοποθέτησε το θύμα αφού αφαίρεσε τη...

Το Τζόκερ, της Μαργαρίτας Αλευρίδη

Το Τζόκερ, της Μαργαρίτας Αλευρίδη

Η Σοφία Πετρίδη, που η ζωή της είναι τελματωμένη και κατ’ εκείνη αποτυχημένη, παιδί κλασικής μεσοαστικής οικογένειας, βλέπει ένα προφητικό όνειρο που της δείχνει κάποιους αριθμούς. Μήπως είναι τα νούμερα του Τζόκερ; Σπεύδει λοιπόν και καταθέτει το δελτίο της. Θα...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου