Ταφόπλακα στον πολιτισμό με άλλοθι απολύσεις

17.12.2013

του Δήμου Χλωπτσιούδη

Έχουμε μάθει πια τόσο την πολιτική αντίληψη περί δημοκρατίας που επιδεικνύει η κυβέρνηση και ονομάζει δαπάνες όλες τις κοινωνικές επενδύσεις (παιδεία, υγεία, πολιτισμό). Τελευταίο επεισόδιο είναι η θεσμική ταφόπλακα στον πολιτισμό. Μετά την ΕΡΤ, μετά την επίθεση στο βιβλίο (βλ. το σχετικό μας άρθρο η κατάργηση της ενιαίας τιμής στο βιβλίο θα σκοτώσει τις νέες ιδέες!), τώρα στο στόχαστρο των περικοπών και των απολύσεων μπαίνουν η Εθνική Λυρική Σκηνή, το Εθνικό Θέατρο και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Η μανία των αγοραπωλησιών και της εμπορευματοποίησης των πάντων έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο παρακμιακής φαυλότητας ώστε ακόμα και ο πολιτισμός ξεπουλιέται. Στη μεταμοντέρνα κουλτούρα, η "κουλτούρα" έχει καταστεί προϊόν καθ’ εαυτή: η αγορά έχει γίνει υποκατάστατο του εαυτού της και έχει μετατραπεί σε εμπόρευμα αντίστοιχο με αυτά που κυκλοφορούν μέσα της. Εξάλλου, ο μεταμοντέρνος πολιτισμός έχει ταυτιστεί με την κατανάλωση, την εμπορευματοποίηση.

Ο νεοφιλελευθερισμός θαρρεί ότι μπορεί να παραγάγει πολιτισμό ποιότητας. Στο όνομα της δημοσιονομικής προσαρμογής, η κυβέρνηση προσπαθεί να περικόψει ό,τι   μπορεί να συμβάλει στην πολιτιστική ανάπτυξη της χώρας. Ετοιμάζεται να παραδώσει στα χέρια των ιδιωτών των ρεάλιτι, του πολιτισμικού βόθρου του σκυλάδικου και των ελιτίστικων κοινωνικών στρωμάτων, το μοναδικό εμπόδιο που αντιστρατεύεται το –κοινωνικό- αίσθημα μελαγχολίας. Καθημερινά βιώνουμε το βόθρο της μετανεωτερικής τέχνης και την ερημιά της υποκουλτούρας, που μένοντας μακριά από τις λαϊκές ανάγκες προβάλλονται από κάθε μέσο επικοινωνίας. Η λαϊκή και η ποιοτική κουλτούρα μετεξελίσσονται σε εύπεπτο και φτηνής ποιότητας λαϊκίστικο πρότυπο.

Και η κυβέρνηση έχει κάθε λόγο να βάλει στο σκόπευτρο και τον πολιτισμό. Αυτός μόνο συμβάλλει στην ανέλκυση και προβολή μιας σειράς προβλημάτων και προτάσεων που δεν είχαν πρόσβαση στη διατύπωση και στο δημόσιο χώρο και λόγο. Άλλωστε, η ανάδυση του ανέκφραστου αποτελεί σημαντική συμβολή στην επίλυση του προβλήματος της ανισότητας στην πρόσβαση στην παραγωγή προσωπικής γνώμης.

Ειδικά σε μία εποχή όπου τα φεστιβάλ βιομηχανοποιούνται και οι νέοι πολιτιστικοί θεσμοί βρίσκονται στα χέρια της δημιουργικής ιδιωτικής πρωτοβουλίας και ορίζονται από εργολάβους της (υπο)κουλτούρας, το δημοκρατικό κίνημα πρέπει να διαλέξει το δικό του δρόμο. Μάλιστα, τη στιγμή που ο πολιτισμός συνδέεται με τη νεοφιλελεύθερη αναμόρφωση μέσα από τον πολιτιστικό λαϊκισμό, θα μπορούσε κάποιος να μας θυμίσει ότι τα σημερινά αστικά κέντρα χάνουν τα κέντρα των πολιτισμών τους και αυτά αντικαθίστανται από πολιτιστικά κέντρα.

Άλλωστε, η Τέχνη απελευθερώνει το άτομο και το οδηγεί σε άλλους δρόμους συλλογικών συνειρμών. Είναι επίσης γεγονός ότι η Τέχνη, ως ένα δημόσιο αγαθό, αποτέλεσε εξαρχής ένα βασικό επικοινωνιακό μέσο προώθησης ιδεών και συνεπώς η σύνδεσή της με τις παντός είδους κρατικές αρχές ήταν αναπόφευκτη.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο πολιτισμός αποτελεί το μεγάλο όπλο εναντία σε κάθε σοκ, ενάντια σε κάθε λογική υποταγής. Είναι ο πιο δημιουργικός χώρος, διακρίνεται από μία δημιουργικότητα που κανένας ιδιώτης δεν μπορεί να αναπαραγάγει, επειδή ακριβώς ο πολιτισμός δεν αποτελεί αντικείμενο προς πώληση ή ενοικίαση.

Μετά την Παιδεία, ο πολιτισμός είναι ο χώρος που αναπτύσσει όσο κανένας άλλος την κριτική ικανότητα του ατόμου. Αποτελούν και τα δύο επενδύσεις μεσοπρόθεσμες στον Άνθρωπο. Η πολιτιστική ανάταση είναι ακριβή -με τη στενή οπτική της σύγχρονης οικονομίστικης λογικής. Ωστόσο, αν θυμηθούμε ότι λειτουργεί προληπτικά, ότι βοηθά στην κριτική ικανότητα, τα κέρδη τούτης της επένδυσης είναι πολλαπλάσια.

Οι προοδευτικοί πολίτες και τα κοινωνικά κινήματα οφείλουν να προστατεύσουν την Τέχνη από τις επιθέσεις του εφήμερου, από την απομόνωση της ριζοσπαστικής συλλογικής σκέψης· να προστατεύσουν τους φορείς της που δέχονται τη νεοφιλελεύθερες επιθέσεις και –οικονομική- λογοκρισία. Η Τέχνη πρέπει να απελευθερωθεί από τις αλυσίδες που της επιβάλλει η κουλτούρα του κέρδους και ο νεοφιλελευθερισμός και επιθετικά να την κάνει κτήμα όλων.

Ας θυμόμαστε, εξάλλου, ότι η λογοκρισία είναι συνηθέστερη σε περιοχές με ασθενή καλλιτεχνικό λόγο και συντηρητικές πολιτικά, καθώς στο ευρύτερο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και της εμφάνισης νέων ιδεών αντιδρούν με τρόπο ηχηρό, ειδικά όταν μισαλλόδοξες ομάδες αποκτούν τηλεοπτικό βήμα στο όνομα της πολυφωνίας. Από τη στατιστική έρευνα διαπιστώθηκε ότι τα έργα που ιστορικά δημιουργούν προβλήματα στις αρχές είναι εκείνα που έχουν επιρροές είτε από τον μαρξισμό είτε από τον φροϋδισμό, που σε συνδυασμό με την κατάργηση των φορμαλιστικών ορίων θέτουν με άμεσο τρόπο προβλήματα ταυτότητας (εθνικής, ηθικής, θρησκευτικής και πολιτισμικής). Η καλλιτεχνική πρωτοπορία είναι ωστόσο εκείνη που ανοίγει νέους δρόμους στο μέλλον και γόνιμο διάλογο με την ιστορία.

Ακολουθήστε μας

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Σύμφωνα με το ενδιαφέρον άρθρο του Βαγγέλη Κανσίζογλου στο lavart.gr, "η απόλυτη χρονολόγηση συγκρότησης των ομηρικών επών είναι αδύνατη, εικάζεται ότι αυτά, στη μνημειώδη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, συντέθηκαν ήδη κατά τον 8o προχριστιανικό αιώνα, δηλαδή ακριβώς την...

Ερωτικό

Ερωτικό

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Ερωτικό oι πόλεις συντρίβονται λίγο πριν εκτοξευθούμε στο φως μη με κοιτάζεις έτσι μόνο δώσε μου ένα μενεξέ του απρίλη -μα είναι χειμώνας- μια σταγόνα της αυγής -μα εδώ είναι έρημος- κοίταξε από το παράθυρό σου βλέπεις ό,τι βλέπεις δεν...

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Είναι εξόχως αυθαίρετη η σκέψη πως η επιλογή και η ‘διαλογή’ μπορεί να λειτουργήσει θετικά μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θαλασσινοί θρήνοι

Θαλασσινοί θρήνοι

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η μοναξιά, το αναπόφευκτο του θανάτου και η πανίσχυρη Μοίρα είναι θέματα που απαντώνται συχνά στην λογοτεχνία και μάλιστα συχνά σε ειδυλλιακά φυσικά τοπία. Ίσως γιατί ο αφανισμός είναι κομμάτι της υπόστασής μας και κατ’ επέκταση της φύσης...

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

- γράφει η Άντια Αδαμίδου -   Ανάμεσα στις πολλές και διαφορετικές απόψεις που κυκλοφορούν περί τέχνης και έκφρασης στην εποχή μας, μπορεί κανείς να διακρίνει ορισμένες οπτικές, οι οποίες αποτελούν αναμφίβολα μαθήματα και φιλοσοφία ζωής. Ο Δημήτρης...

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Στα τελευταία μου άρθρα για τον Νεοφορμαλισμό και για τα προβλήματα που παρουσιάζει η σύγχρονη κυπριακή ποίηση, έχω υποστηρίξει πως ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει η ελληνική/κυπριακή ποίηση είναι ο δρόμος της weltliteratur, δηλαδή τον...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου