Το Νησί και ο Πέρα Κόσμος, της Νέλλης Σπαθάρη

Ένας άντρας που ξενιτεύτηκε για να γλυτώσει τη φρίκη αποφασίζει να επιστρέψει στον τόπο του για μια ημερήσια επίσκεψη. Ξέρει πως τα πράγματα έχουν αλλάξει αλλά η οικονομική του ευμάρεια τον κάνει να νιώθει σίγουρος πως δε θα τον πειράξει κανείς. Σύντομα όμως διαπιστώνει πως τα πράγματα είναι χειρότερα απ’ ό,τι περίμενε.

Η Νέλλη Σπαθάρη έγραψε μια ενδιαφέρουσα νουβέλα με κλιμακούμενη πλοκή και καλές ανατροπές που με κράτησε ως το τέλος. Ο ανώνυμος πρωταγωνιστής της ιστορίας έφυγε μακριά από το Νησί πριν από τριάντα χρόνια και τώρα επιστρέφει γιατί έχει μεγαλώσει και νιώθει πως έχει χάσει τις μνήμες από τον τόπο των παιδικών του χρόνων. Άλλωστε «…χειρότερη από τον θάνατο ήταν η απώλεια της μνήμης».

Φοβάται ακόμη αλλά πλέον νιώθει πως η οικονομική δύναμη που απέκτησε θα τον κρατήσει στο απυρόβλητο. Παρ’ όλο που ήρθε για μια ημερήσια επίσκεψη, σύντομα διαπιστώνει πως παγιδεύτηκε σ’ έναν στρατοκρατούμενο δικτατορικό κόσμο. Η δράση εκτυλίσσεται σ’ έναν τόπο αποκομμένο, παρ’ όλο που τον χωρίζει μόνο ένα θαλάσσιο πέρασμα από τον Πέρα Κόσμο. Περίεργες απαγορεύσεις και αυστηρή πειθαρχία αντιδιαστέλλονται με τη γλυκύτητα του νόστου που ξεπηδάει όταν ο ήρωας της ιστορίας βρίσκει το μισογκρεμισμένο πατρικό του σπίτι. Θυμάται τις γιορτές, τα γλέντια, τις όμορφες στιγμές τους, σύντομα όμως η προσμονή αντικαθίσταται από συναισθηματικό κενό.

Η συγγραφέας ζωντανεύει έναν τόπο του οποίου τα επιμέρους χαρακτηριστικά είναι οικεία στους αναγνώστες. Άνδρες και γυναίκες φορούν τα ίδια ρούχα, δε χτίστηκαν στο ενδιάμεσο σύγχρονα σπίτια, δεν υπάρχει πουθενά άσπρο παρά μόνο χαρούμενα χρώματα  κι αυτά ανάκατα κι αυθαίρετα. Δεκτά γίνονται μόνο τα νομίσματα της ξενιτιάς κι όχι του Πέρα Κόσμου, η δομή της κοινωνίας και οι σχέσεις μέσα σε αυτήν διαμορφώνονται από επανάληψη εντολών και χωρίς λογική ανάλυσή τους. Δεν επιτρέπεται να πάει κανείς στο νεκροταφείο ως επισκέπτης, δεν επιτρέπεται να κυκλοφορεί γυμνός (και οι άνθρωποι αυτοί ζουν σε νησί!) παρά μόνο με τη στολή του τόπου, πάνω στην οποία υπάρχουν σιρίτια με διαφορετικά γράμματα και το πιο παράξενο απ’ όλα είναι που απαγορεύεται με νόμο η θλίψη! Στα σχολεία δε διδάσκονται γεωγραφία και ιστορία αλλά οι γνώσεις που χρειάζονται για την επιβίωση και την αναπαραγωγή της κοινωνίας! Απαγορεύονται τα βιβλία και οι εφημερίδες, ό,τι δηλαδή εξασφαλίζει διάδοση της γνώσης, οι ειδήσεις, άρα δεν υπάρχουν πολιτισμός, επιστήμες, όνειρα, ο καθαυτός Πέρα Κόσμος κι επιπλέον οι κάτοικοι απλώς προσφωνούνται, με τα βαφτιστικά τους ονόματα να έχουν εξαφανιστεί. Πώς γίνεται κανείς μέλος της κοινότητας του Νησιού; Ποιος αποφασίζει τους κανόνες που διέπουν την καθημερινότητα των κατοίκων; Γιατί είναι άυλος; Κι από δουλειά, ελεύθερο χρόνο, μισθό, ασφάλιση; Ας το αφήσουμε αυτό, γιατί ανατρίχιασα με την εργασία που ανάγκασαν τον ήρωα να κάνει, με τις συνθήκες και το περιβάλλον, με το πρόγραμμα που ήταν υποχρεωμένος να ακολουθήσει, την ανταμοιβή που του αντιστοιχούσε από το μεροκάματο που έκανε και πολλά άλλα!

Μέσα σε αυτό το δυστοπικό απάνθρωπο περιβάλλον ο πρωταγωνιστής προσπαθεί να εγκλιματιστεί μέχρι να βρει έναν τρόπο να δραπετεύσει. Η δυνατή, παραστατική, ρεαλιστική γραφή και η πρωτότυπη πλοκή αποτυπώνουν σχεδόν ανάγλυφα τα αισθήματα του πρωταγωνιστή που επιστρέφει στον τόπο του και τον βρίσκει εντελώς αλλαγμένο. Τα γεγονότα που βιώνει τον αλλάζουν, μεταστρέφουν τη γνώμη του και στο τέλος μετατρέπουν τα σχέδιά του για επιστροφή σε κάτι ουτοπικό, ανέφικτο. Ηττάται, υποχωρεί, διαπιστώνει πως το χρήμα δεν έχει καμιά αξία κι ας τον έκανε να νιώθει δυνατός, επομένως πώς θα καταφέρει να υποκριθεί τον υποταγμένο και τον ηττημένο αλλά να κρατήσει το μυαλό του διαυγές; Τι είναι αυτό που κάνει τους κατοίκους του Νησιού πειθήνιους; Εφόσον δεν τους επιβάλλεται κάτι με τη βία, πώς γίνεται ένα σκέτο «απαγορεύεται» να εξαφανίσει τη δυναμικότητα και τα όνειρα των κατοίκων;

«Το Νησί και ο Πέρα Κόσμος» είναι ένα δυνατό, ενδιαφέρον και σκληρό κείμενο γεμάτο ρεαλιστικές περιγραφές μιας κοινωνίας γεμάτης αυστηρότητα, διακρίσεις, απομόνωση και πλήρη προγραμματισμό και υποταγή. Οι εξελίξεις τονίζουν με ανατριχιαστικό τρόπο τη βασική φράση του μυθιστορήματος «Ο άρχοντας των μυγών» του William Golding («Οι άνθρωποι κοίταζαν το σύστημα αντί να κοιτάζουν τους ανθρώπους») και δείχνουν με ποικίλους τρόπους την τάση του ανθρώπου για υποταγή, χειραγώγηση, υπακοή και σε ποιο σημείο αποκτήνωσης φτάνει με όλα αυτά. Το ωμό και απότομο τέλος που ταιριάζει απόλυτα με το ύφος και το περιεχόμενο του βιβλίου αυτού με άφησε με ανοιχτό στόμα και με ανατρίχιασε!

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 16 – 17 Νοεμβρίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 16 – 17 Νοεμβρίου 2024

Real News https://youtu.be/yIDnoZD2PaEΚαθημερινή  Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής   Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ...

Τα τρία μαϊμουδάκια – Blake Quentin

Τα τρία μαϊμουδάκια – Blake Quentin

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Μικροί μου φίλοι είστε έτοιμοι να διαβάσουμε για σκανταλιές; Σας αρέσουν οι σκανταλιές ή έτσι νομίζω; Χμ… μάλλον σας αρέσουν και γι’ αυτό σήμερα επέλεξα να σας παρουσιάσω ένα βιβλίο που είναι ξέχειλο από δαύτες! Να σας ρωτήσω κάτι ακόμη....

Το εργαστήρι του εφευρέτη – Ruth Amos

Το εργαστήρι του εφευρέτη – Ruth Amos

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Το σημερινό βιβλίο, έχει για μικρούς αλλά και για μεγάλους, τρομερό ενδιαφέρον. Παρέα με τη Ρουθ έχουμε τη δυνατότητα να μάθουμε για τις εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο. Μέσα στις σελίδες του, είμαστε σε θέση να ακολουθήσουμε τη διαδρομή...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Τα τρία μαϊμουδάκια – Blake Quentin
Τα τρία μαϊμουδάκια – Blake Quentin

Τα τρία μαϊμουδάκια – Blake Quentin

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Μικροί μου φίλοι είστε έτοιμοι να διαβάσουμε για σκανταλιές; Σας αρέσουν οι σκανταλιές ή έτσι νομίζω; Χμ… μάλλον σας αρέσουν και γι’ αυτό σήμερα επέλεξα να σας παρουσιάσω ένα βιβλίο που είναι ξέχειλο από δαύτες! Να σας ρωτήσω κάτι ακόμη....

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Το εργαστήρι του εφευρέτη – Ruth Amos
Το εργαστήρι του εφευρέτη – Ruth Amos

Το εργαστήρι του εφευρέτη – Ruth Amos

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Το σημερινό βιβλίο, έχει για μικρούς αλλά και για μεγάλους, τρομερό ενδιαφέρον. Παρέα με τη Ρουθ έχουμε τη δυνατότητα να μάθουμε για τις εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο. Μέσα στις σελίδες του, είμαστε σε θέση να ακολουθήσουμε τη διαδρομή...

Βιβλιοκριτικές
Η κατάλυση του χρόνου, του Μιχάλη Αλμπάτη
Η κατάλυση του χρόνου, του Μιχάλη Αλμπάτη

Η κατάλυση του χρόνου, του Μιχάλη Αλμπάτη

Η κατάλυση του χρόνου Μιχάλης Αλμπάτης Εκδόσεις Νήσος 2024 Επιμέλεια: Δημήτρης Λυμπερόπουλος - γράφει η Βάλια Καραμάνου - Φιλόσοφος ή επαναστάτης; Συμβιβασμένος ενήλικας ή ανένταχτος έφηβος στην Χώρα του Ποτέ, στην Ουτοπία; Και αν είναι κατακριτέα η πρώτη επιλογή,...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Γιγάντιος – Rob Biddulph
Γιγάντιος – Rob Biddulph

Γιγάντιος – Rob Biddulph

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Αγαπημένοι μου φίλοι. Για σήμερα σας έχω ένα υπέροχο βιβλίο, με φανταστική εικονογράφηση που σίγουρα θα σας ξετρελάνει! Βρισκόμαστε στη θάλασσα του Ατλαντικού Ωκεανού, στη μέση μιας καταιγίδας. Βροντές και αστραπές κάνουν το τοπίο...

Βιβλιοκριτικές
Τριγμοί από το παρελθόν, της Άνας Ζάχαρη
Τριγμοί από το παρελθόν, της Άνας Ζάχαρη

Τριγμοί από το παρελθόν, της Άνας Ζάχαρη

γράφει ο Πάνος Τουρλής Τρεις νέοι άνθρωποι ανακαλύπτουν πως στο οικογενειακό τους παρελθόν υπήρξε ένα ατύχημα που ίσως τελικά να ήταν δολοφονία. Ξεκινάνε αμέσως τις έρευνες και βρίσκουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες κι ενώ το κουβάρι ξετυλίγεται διαπιστώνουν πως...

Βιβλιοκριτικές
«ΑΝΕΜΟΣ ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ» της Ελένης Τσιρογιάννη – Πράντζου
«ΑΝΕΜΟΣ ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ» της Ελένης Τσιρογιάννη – Πράντζου

«ΑΝΕΜΟΣ ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ» της Ελένης Τσιρογιάννη – Πράντζου

«ΑΝΕΜΟΣ ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ» Ελένης Τσιρογιάννη - Πράντζου _ γράφει η Όλγα Καλύβα - Κάθε φορά που λυσσομανάει ο αγέρας και βαριανασαίνει σιμά στα παραθυρόφυλλα του νου και της καρδιάς των ανθρώπων, συλλογίζομαι πως δε γίνεται παρά να είναι ο «ΑΝΕΜΟΣ ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ», ο άνεμος...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου