20 Μαρτίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Ερρίκος Ίψεν

20.03.2021

γράφει η Άννα Αργύρη

Ο αρχιμάστορας Σόλνες είναι πια μεσόκοπος, αλλά ακμαίος άνδρας, με μουστακάκι, παχιά μαύρα φρύδια. Φοράει το πρασινόγκριζο σακάκι του με φαρδύ “ρεβέρ” και τα γυαλιά του με το λεπτό, χρυσό σκελετό. Η Χίλντα από την άλλη, είναι ένα λυγερό, λεπτοκαμωμένο κορίτσι με βαθιά και μαζί παιχνιδιάρικη ματιά. Θυμίζει με γλυκιά αυθάδεια στον Σόλνες ότι πριν δέκα χρόνια της είχε υποσχεθεί ότι θα την “ανεβάσει ψηλά”… σε ένα πύργο χαρίζοντας της ένα βασίλειο.
Φεβρουάριος 1891 και ο Ίψεν εκμυστηρεύεται σε ένα Γερμανό φίλο του γιατρό πως η “Χίλντα” βασίζεται σε μια μικρή δεκαοχτάχρονη Βιεννέζα από το Τιρόλο, που γνώρισε το καλοκαίρι του 1889. Εκείνος ήταν εξήντα ενός! Το λογικά ακατόρθωτο παραμέρισε κι έδωσε τη θέση του στην “ερωτική φιλία”. Ήταν αδύνατο να αντισταθεί στο γλυκό της βλέμμα αλλά κι εκείνος είχε την αίγλη μα και τα λόγια του που τη συγκλόνιζαν σαν “τρομερά ωραίο ηφαίστειο”. Ο ίδιος την παρομοίασε με “δαιμονικό καταστροφέα” που ήθελε να τον συμπεριλάβει στα… θύματα της.
«(…) Αλλά δε με ‘τσάκωσε’ την ‘τσάκωσα’ εγώ για το έργο μου!”. Ο Χενρικ Ίψεν, οπλισμένος με της δραματουργίας την αρματωσιά, πολέμησε κάθε λογής συμβιβασμούς για να ανασάνει, να βρει το “χρονοχώρο” της ελεύθερα η αγάπη.
Ο Ερρίκος Ίψεν γεννήθηκε 20 Μαρτίου 1828 και στο θέατρο… ήρθε επισήμως η Άνοιξη.

Ακολουθήστε μας

Οι ταινίες της εβδομάδας

Πληγωμένη Άνοιξη

Πληγωμένη Άνοιξη

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η Άνοιξη, ως περίοδος Αναγέννησης και άνθησης, συχνά αποτελεί συνώνυμο της ζωής και της ευτυχίας. Ωστόσο, καμιά γέννα δεν προκύπτει χωρίς ωδίνες και μάλιστα – σε ορισμένες περιπτώσεις- ο πόνος ξεπερνά κατά πολύ και επισκιάζει την ακμή της...

30 Μαρτίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ

30 Μαρτίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ

- γράφει η Άννα Αργύρη - 1888. Ο Σερά απασχολεί με τον Pointillism τα φιλότεχνα καφενεία στη Rive Gauche του Παρισιού. Ο Σεζάν από την άλλη απομονώνεται δημιουργικά στο Αιξ. Κι ένας νέος με ασκητική μορφή και γεμάτος πάθος αναχωρεί από το Παρίσι για τη Νότια Γαλλία....

Ο Τζόναθαν Κόου, ο κ. Γουάιλντερ και η Ελλάδα

Ο Τζόναθαν Κόου, ο κ. Γουάιλντερ και η Ελλάδα

Ο Τζόναθαν Κόου είναι ένας ευφυής συγγραφέας που δεν αρκείται στο να αφηγηθεί απλώς μια ιστορία. Καταβάλλει πάντα κόπο ως προς την επιλογή και τη δόμηση των χαρακτήρων του, στην επιλογή της γλώσσας και τη διερεύνηση των πολιτικών γεγονότων που συνιστούν τη συνήθη...

Το 1821, η ιστορία, και η πρόσληψη του από τον ποιητή Βαγγέλη Χρόνη

Το 1821, η ιστορία, και η πρόσληψη του από τον ποιητή Βαγγέλη Χρόνη

  Βαγγέλης Χρόνης Κωνσταντίνος Μπούρας ‘Μελλοντική ελευθερία’   «Ο χορευτής αφού λειτούργησε στην σκηνή υπό τον ήχο των στίχων αποχώρησε εξαντλημένος. Είχε καταφέρει να προσθέσει νέες λέξεις όπως δεν τις είχε διανοηθεί ο ποιητής. Γράφει και ο χορευτής...

Η ολιγαρχία των δεδομένων… και στην τηλεκπαίδευση!

Η ολιγαρχία των δεδομένων… και στην τηλεκπαίδευση!

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Άραγε, είμαστε αυθόρμητα κοινωνικοί; Αν και ως άνθρωποι όντως κατέχουμε αυθόρμητα ορισμένες ατομικές ιδιότητες, η κοινωνικότητα τού είδους μας μάλλον έχει προκύψει αρχικώς ως μια επίκτητη ανάγκη επιβίωσης, η οποία στη συνέχεια...

Διαβάστε κι αυτά

Η ολιγαρχία των δεδομένων… και στην τηλεκπαίδευση!

Η ολιγαρχία των δεδομένων… και στην τηλεκπαίδευση!

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Άραγε, είμαστε αυθόρμητα κοινωνικοί; Αν και ως άνθρωποι όντως κατέχουμε αυθόρμητα ορισμένες ατομικές ιδιότητες, η κοινωνικότητα τού είδους μας μάλλον έχει προκύψει αρχικώς ως μια επίκτητη ανάγκη επιβίωσης, η οποία στη συνέχεια...

Η μελαγχολία της ευφυΐας

Η μελαγχολία της ευφυΐας

γράφει η Παναγιώτα Ψυχογιού - Πριν από 2.500 χρόνια ο Αριστοτέλης υποστήριξε πως «δεν υπάρχει καμία μεγάλη ιδιοφυΐα χωρίς κάποια δόση παράνοιας». Σήμερα ο ισχυρισμός του αποδεικνύεται επιστημονικά καθώς πολυάριθμες μελέτες τεκμηριώνουν πως η ευφυΐα σχετίζεται με την...

Πότε είναι κανείς σπίτι του;

Πότε είναι κανείς σπίτι του;

γράφει η Παναγιώτα Ψυχογιού - O Ράινερ Μαρία Ρίλκε, γράφει για τη νοσταλγία: «Αυτό ’ναι η νοσταλγία: να κατοικείς στο κύµα/και να µην έχεις πατρίδα µες στον χρόνο». Για τον Όμηρο η Ιθάκη είναι το σύμβολο αιώνιας νοσταλγίας και η Οδύσσεια το κατεξοχήν ποίημα της...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου