Select Page

Η αναβίωση της Τρούμπας σε μία νουβέλα (320 μίλια χαμένης αθωότητας)

Η αναβίωση της Τρούμπας σε μία νουβέλα (320 μίλια χαμένης αθωότητας)

Με ένα νέο μυθιστόρημα η Καρμέλα-Αντιγόνη Σώρρου έρχεται να φωτίσει την ξεχασμένη από τη λογοτεχνία των τελευταίων ετών ζωή της Τρούμπας. Η συγγραφέας αναβιώνει με φυσικότητα λίγα χρόνια πριν τη χούντα των συνταγματαρχών τη ζωή στην κακόφημη συνοικία του Πειραιά.

Μέσα από τη ζωή της ηρωίδας, μιας Κρητικοπούλας από τα Χανιά, αναγεννιούνται πτυχές του υποκόσμου της δεκαετίας του '60. Εκείνη μολονότι θύμα στην αρχή γρήγορα αποκτά τον έλεγχο της ζωής της μέσα στο ασφυκτικό πλαίσιο που της όρισε η πορνεία. Ο πληρωμένος έρωτας, η αηδία, τα μυστικά και τα ψέματα από τους οικείους αναπαριστάνονται παράλληλα με τον κεντρικό μύθο.

Σαν αστική ηθογραφία καταγράφει τις παθογένειες μιας κοινωνίας που ζει στο περιθώριο μιας πόλης. Κοινωνικές καταστάσεις, τραγωδίες, βάσανα κι επιλογές ζωής, αγώνας για επιβίωση και απελευθέρωση. Η εκπορνευμένη ζωή συναντά την παιδεραστία, την κακοποίηση και την ενδοοικογενειακή βία, τη σιωπή των θυμάτων και των γύρω. Ο εξαναγκασμός και η περιθωριοποίηση της Τρούμπας ανταμώνουν ήθη της υπαίθρου.

Η ανηθικότητα της πορνείας συγκρίνεται με την ηθική της κοινωνίας που κρύβει ένοχα μυστικά και επιβάλλει ταμπέλες σε άτομα και οικογένειες. Ωστόσο, απουσιάζουν εντελώς οι ερωτικές περιγραφές. Σημασία δε δίνεται στις σεξουαλικές περιπτύξεις, αλλά στην ψυχοσύνθεση και τις συνθήκες που διαμορφώνουν τη ζωή των ανθρώπων. Η αισχρότητα της πορνείας δίνεται με ρεαλισμό, χωρίς όμως να καταντά μυθιστόρημα κλειδαρότρυπας.

Όλα σχεδόν τα πρόσωπα του μυθιστορήματος διατηρούν τα χαρακτηριστικά του αντιήρωα. Πρόσωπα που ζουν στο περιθώριο της κοινωνίας, απόκληροι κι εγκαταλελειμμένοι αγωνίζονται να επιζήσουν στα σοκάκια του πληρωμένου έρωτα. Μποέμ τύποι κοσμικών κύκλων που συχνάζουν στα καμπαρέ και τα μπορντέλα για να ζήσουν την απελευθέρωσή τους από τους κανόνες που τους επιβάλλονται.

Στην ίδια μοίρα και η πρωταγωνίστρια, μία κλασική μορφή αντιήρωα. Στιγματισμένη από την επίσημη κοινωνία, αγωνίζεται να βρει τη δική της συνταγή για την επιτυχία και την αναγνώριση. Το μυθιστόρημα εισχωρεί στην ψυχολογία μιας πόρνης που προσπαθεί να ελέγξει τη ζωή της. Ίσως τα μόνα πρόσωπα που διατηρούν τα χαρακτηριστικά του ήρωα να είναι οι Κρητικοί γονείς της.

Με λελογισμένο ρεαλισμό και μοναδική ζωντάνια  στη γλώσσα η συγγραφέας καταφέρνει να διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον αναγνώστη μέχρι την τελευταία σελίδα. Ένας πλούτος αφηγηματικών τεχνικών που συνδέεται με την απλότητα της γλώσσας, ζωντανεύουν το χώρο δράσης.

Η φυσικότητα των διαλόγων και των τοπικών ή κοινωνικών διαλέκτων δίνει μία διάσταση θεατρική. Το χιούμορ και η ειρωνεία, οι αυτοκριτικοί μονόλογοι των κεντρικών προσώπων σε συνδυασμό με τη ζωηρότητα των διαλόγων συντελούν καταλυτικά στο συγγραφικό τόπο.

Η απουσία λεπτομερούς περιγραφής συνεισφέρει στη διατήρηση του ενδιαφέροντος. Με αφαιρετική διάθεση οι περιγραφές είναι μόνο εκείνες που χρειάζονται για να ορίσουν το σκηνικό καταγραφής και όσες διαμορφώνουν την ψυχολογία των ηρώων.

Η αφήγηση είναι τριτοπρόσωπη με μηδενική εστίαση και εξωτερική οπτική γωνία. Έτσι, φαίνεται ότι ο αφηγητής γνωρίζει περισσότερα από τους ήρωες και τους βλέπει από μία σχετική απόσταση αμέτοχος. Ωστόσο, η διαλογική γλαφυρότητα και οι πρωτοπρόσωπες ανάδρομες αφηγήσεις με τη ζωντάνια της εσωτερικής εστίασης των μονολόγων, αποτρέπουν τη μονοτονία του παντογνώστη αφηγητή.

Ο χρόνος αφήγησης συχνά διακόπτεται με αναχρονίες για να συνεχιστεί ταχύτερα από το σημείο που διακόπηκε. Η αφηγηματική επιβράδυνση βρίσκεται σε πλήρη ισορροπία με την αφηγηματική επιτάχυνση και διατηρούν ασταμάτητο το ενδιαφέρον και ακόρεστη την ανάγκη να δει ο αναγνώστης την εξέλιξη του μύθου. Η επιβράδυνση, που μεταχειρίζεται συχνά η συγγραφέας, μέσω των εγκιβωτισμών, των παρεκβάσεων και των αναχρονισμών εντείνουν την αγωνία. Ταυτόχρονα, όμως, το γεγονός ότι πολλά κεφάλαια αρχίζουν inmediaresλειτουργεί ως αφηγηματική επιτάχυνση εντείνοντας την αγωνία του αναγνώστη.

Το βιβλίο '320 μίλια χαμένης αθωότητας' μπορείτε να το βρείτε στο βιβλιοπωλείο σας.

 

Συγγραφέας: Καρμέλα Αντιγόνη Σώρρου | Εκδόσεις Bookstars | Είδος: μυθιστόρημα

επιμέλεια κειμένων & έκδοσης: Δήμος Χλωπτσιούδης | Επιμέλεια εξωφύλλου: Κώστας Θερμογιάννης

ISBN: 978-960-57104-8-4 | Αθήνα, 2014 | Τιμή: 16,00€

Επιμέλεια κειμένου

Δήμος Χλωπτσιούδης

Ο Δήμος Χλωπτσιούδης είναι φιλόλογος και ποιητής. Γράφει δοκίμια και κριτικές ποίησης παρακολουθώντας τις νέες τάσεις στην Τέχνη. Ασχολείται με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων. Έχει συγγράψει ιστορικές και κοινωνικές μελέτες. Άρθρα (πολιτικά, εκπαιδευτικά, λογοτεχνικά) του δημοσιεύονται στο site tovivlio.net, στο tvxs.gr, στα "Ενθέματα" της Κυριακάτικης Αυγής κ.ά. Έχουν εκδοθεί οι ποιητικές συλλογές: «η οργή της πεταλούδας» (2013), «κατάστιχα» (2014) και «ακατάλληλο» (2016). Έχει συγγράψει τα πολιτικά δοκίμια βιβλία «η δημαγωγία της δημοκρατίας» (2009), «Τοπική Αυτοδιοίκηση, προοπτικές ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών» (δοκιμιακή μελέτη, 2011), και «η μεσαία τάξη στην αγχόνη της κρίσης» (2014). Επίσης, έχει εκδόσει τη συλλογή κοινωνικών δοκιμίων «7 δοκίμια» (2013).

12 Σχόλια

  1. marimar

    Επιτέλους!!!! Μα χαρά και αγωνία περιμένω να το πάρω στα χέρια μου. Η Αντιγόνη είναι η αγαπημένη μου συγγραφέας πολύ προτού αποφασίσει να εκδόσει τα περίφημα Τετράδια της. Καλές στράτες ν’ ακολουθήσει το βιβλίο σου Αντιγόνη μου!!!

    Απάντηση
    • antigonh

      Να είσαι καλά Μαριμάρ μου! Δεν ξεχνώ τα λόγια σου! Ευχαριστώ!!!

      Απάντηση
  2. ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ

    Ομολογώ πως και η περίοδος η χρονική που γνώρισα, αλλά και η περιοχή την οποίαν δεν γνώρισα, και η γνώση της αξίας της πένας της Αντιγόνης, θα με ωθήσουν να το πάρω στα χέρια μου. Καλούς ανέμους στο ταξίδι του Αντιγόνη μου!!!

    Απάντηση
    • antigonh

      Δρόμοι άγνωστοι.. οι δικοί σου που ομολογουμένως ήταν ένα υπέροχο ταξίδι!!!Και οι γειτονίες που επιθυμείς να γνωρίσεις. Ευχαριστώ Χριστόφορε!

      Απάντηση
  3. Ειρηνη Σ.

    Aντιγονη μου καλοταξιδο
    να εισαι καλα και με εμπνευση για το επομενο πνευματικο παιδι σου

    Απάντηση
    • antigonh

      Ειρήνη μου να είσαι καλά! Το θάρρος μου χρειάζεται!

      Απάντηση
  4. Σταυρούλα Κουγιουμτσιάδη

    Στις 15 Ιουλίου του 2011 έγραφα σε ένα προσωπικό μήνυμα στην Καρμελίτα της καρδιάς μας, μεταξύ άλλων….
    “….Ο τρόπος που γράφεις πάει κόντρα σ’ όλους τους «αποδεκτούς τρόπους συγγραφής». Ο μόνος κανόνας που ακολουθείς είναι εκείνος της κατάθεσης ψυχής. Ο λυρισμός της γραφής σου δεν είναι προϊόν χρησιμοποίησης λογοτεχνικών στοιχείων. Το ίδιο το κείμενο τον αποπνέει, εξ αιτίας του συναισθήματος που το κατακλύζει κάθε φορά. Υιοθετείς στο γραπτό λόγο και μάλιστα με μεγάλη άνεση, στοιχεία του προφορικού, που δίνουν αμεσότητα και ζωντάνια στα κείμενά σου. Φαίνεται να ξέρεις όμως κι ένα μεγάλο μυστικό για τη συγγραφή. Διαλέγεις τα θέματά σου από την αστείρευτη λαϊκή στέρνα, μιλώντας για εποχές που οι νεότεροι δεν γνωρίζουν και μαγεύονται, αλλά και για σύγχρονες, καθημερινές συμπληγάδες, κοιτώντας τες όμως με την κρυστάλλινη ματιά της εμπειρίας, παρασύροντας τους άλλους στο ίδιο κοίταμα. Κι αυτό είναι κάτι ξεχωριστά μοναδικό. Και βέβαια, Η ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΣΟΥ ΕΜΠΛΟΚΗ στα όσα περιγράφεις, είναι το άλλο μεγάλο μυστικό της ξεχωριστής γραφίδας σου. Είτε «συγγραφική αδεία», είτε χωρίς να το συνειδητοποιείς επί της ουσίας, εγώ πιστεύω ότι συμβαίνει το δεύτερο, η συναισθηματική σου εμπλοκή με τα πρόσωπα και τα γεγονότα των κειμένων σου, δίνουν ευαισθησία, τρυφεράδα και συγκίνηση στα γραπτά σου. Αυτά περνάνε στον αναγνώστη σου, που στην πορεία της ανάγνωσης, ξεχνάει πως είναι παρατηρητής και συμπάσχει με τους ήρωές σου, έχοντας την ψευδαίσθηση πως ζει τα γεγονότα δίπλα στην Αντιγόνη του. Πίστεψέ με, έχω διαβάσει αρκετά από τα νιάτα μου ίσαμε σήμερα, ώστε να είμαι σε θέση να πω με σιγουριά, πως ελάχιστοι δημιουργοί το έχουν καταφέρει αυτό το απλό κι ανεπιτήδευτο θαύμα, στη συγγραφική τους καριέρα, όσο μεγάλοι κι αν αναγνωρίζονται.
    Αν δεν έχεις κάνει το βήμα της έκδοσης, σε παρακαλώ σκέψου το σοβαρά. Θα είναι εξαιρετική χαρά για μένα να κρατήσω στο χέρι μου συγκεντρωμένους θησαυρούς σου. Πίστεψέ με Αντιγόνη, η μυρωδιά του μελανιού για τον αναγνώστη είναι μαγική. Εντελώς διαφορετική από την κρύα οθόνη του υπολογιστή. Για μένα τουλάχιστον έτσι είναι…..”
    Σήμερα είμαι τόσο χαρούμενη! Μετά τους “Αύγουστους” Τα “320 μίλια της χαμένης μας αθωότητας”!!! Καλοτάξιδο! Από καρδιάς!

    Απάντηση
    • antigonh

      Δεν θα το ξεχάσω ποτέ! Μου έδωσες αξία και ώθηση..
      “Διάβασες” το ουσιαστικό. Δεν υπάρχει συνείδηση, μόνο ταξίδι…
      Το έχω κρατήσει! Για να παίρνω κουράγιο και να πασπαλίζω τη δειλία μου!
      ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!!!!

      Απάντηση
  5. Ανώνυμος

    Παίρνω το θάρρος να σου γράψω, γιατί σε συνάντησα στην παρουσίαση του βιβλίου της Αθηνάς. Εκεί είδα μια γλυκιά γυναίκα, καθόλου γιαγιά με την ευρύτερη έννοια, και εύχομαι καλές διαδρομές στο νέο σου βιβλίο, που βέβαια ανυπομονώ να το πιάσω στα χέρια μου. Να είσαι πάντα καλά με χίλιες δυό εμπνεύσεις, να μας χαρίσεις πολλά ακόμα.

    Απάντηση
    • antigonh

      Η Αθηνά μας ένωσε; Ηταν συγκινητική η παρουσίαση του βιβλίου της και συγχρόνως,αποκομίσαμε αισιοδοξία από όσα ειπώθηκαν!
      Ευχαριστώ, είναι τιμή μου!

      Απάντηση
  6. ElenaG

    το παρακάτω κομμάτι γράφτηκε για τους Αύγουστους της
    θα το κρατήσω έχοντας τη βεβαιότητα πως θα μπορώ να το αναρτώ σε κάθε καινούργιο της βιβλίο…(που εύχομαι να είναι πολλά!) γιατί όπως σ αυτό έτσι και στο 320 μίλια αθωότητας αυτό που σε παρασέρνει που σε καθηλώνει δεν είναι η πλοκή της ιστορίας αλλα αυτό κάθε αυτό το γράψιμο της!Ένα γράψιμο που σε παρασύρει που σε κατευθύνει μέσα από την απλότητα του στο κέντρο του πολύπλοκου όπου είναι η καρδια!
    Ένα γράψιμο συγκλονιστικό καθαρό λιτό χωρίς πλουμίδια γιατί του είναι αχρείαστα!

    ………………………………………………..
    οι λέξεις λοιπόν της Αντιγόνης μετρημένες…

    ένα γράψιμο τόσο αφαιρετικό που ώρες ώρες γίνετε οδυνηρό…

    τόσο αφαιρετικό και συνάμα τόσο περιγραφικό

    Λέξεις δυνατές

    Λέξεις μαχαίρια

    Λέξεις χάδι

    Λέξεις έρωτας

    Λέξεις ουρανός

    Θέλω να πω

    σε όσους θελήσουν να διαβάσουν τους Αύγουστους της

    να μη σταθούν μόνο στην ιστορία…

    να μη σταθούν στη πλοκή…

    αυτό που για μένα αξίζει είναι οι λέξεις της…

    διαβάζοντας απομονώστε τις λέξεις

    που γίνονται προτάσεις κοφτές

    άξιες να γίνουν ιστορία από μόνες τους…
    ……………………………………..

    E ναι μπορώ να το πω και τώρα ότι γραφει αξίζει αξίζει γιατί κουβαλά μέσα του μια αλήθεια και ένα ήθος…ακόμα και μέσα στις “κατηφόρες” της Τρούμπας κατάφερε να το κρατήσει… και να μας κατακτήσει!

    Απάντηση
  7. antigonh

    Ελενα ….κοκκίνισα! Ευχαριστώ σε!!!!

    Απάντηση

Υποβολή σχολίου

Εγγραφείτε στο newsletter

Έλληνες εκδότες

Έλληνες εκδότες

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος