Οι προστάτες των βιβλίων της Σελιδούπολης

18.10.2017

Μάγια Δεληβοριά
εικον: Κωνσταντίνα Ζαφείρη
Κέδρος
ISBN: 978-960-04-4482-7

Το παιδικό βιβλίο οφείλει να καλλιεργεί την παιδική φαντασία. Δυστυχώς, τόσο το σχολικό περιβάλλον όσο και η πολύωρη παρακολούθηση παιδικών σειρών στην τηλεόραση οδηγούν  απλά σε στείρωση της φαντασίας. Το μεν σχολείο με τη στείρα διδασκαλία και η τηλεόραση με τις έτοιμες εικόνες και τη λεπτομερή σκηνογραφία την απονεκρώνουν εν τη γενέσει της.

Και το χειρότερο είναι ότι τα παιδιά συχνά αδυνατούν να εκφράσουν τα θετικά τους συναισθήματα (όχι όμως τα αντικοινωνικά, όπως την επιθετικότητα, την ανταγωνιστικότητα και τη ζήλια), δεν μπορούν να εκφράσουν την αλληλεγγύη ως συναίσθημα, την υποστήριξη, τη φιλία και τη συμπαράσταση.

Στο ατομοκεντρικό περιβάλλον του σχολείου όπου για όλα θεωρείται υπεύθυνο το παιδί και μόνο αυτό αξιολογείται –βαθμολογικά– (όχι οι γονείς ή ο δάσκαλος), η φαντασία και η έκφραση συναισθημάτων είναι η μόνη οδός με ψυχοπαιδαγωγικά κριτήρια που δύναται να οικοδομήσει πολύπλευρους χαρακτήρες, με αποκλίνοντα τρόπο σκέψης, μακριά από τις συγκλίνουσες συμβατικές λύσεις της παραγωγικής μεθόδου των σχολικών εγχειριδίων.

Το δρόμο αυτόν της φαντασίας και της αναζήτησης λύσεων στα κάθε λογής προβλήματα, με έμφαση στην αγάπη για το βιβλίο καλλιεργεί και το βραβευμένο βιβλίο της Μάγια Δεληβοριά «αδέλφια ενωμένα, ποτέ νικημένα» (κέδρος, 20142.).

Πρόκειται για ένα βιβλίο που λαμβάνει τις στιγμές της παιδικής ζωής σε μια οικογένεια, τις εντάσεις μεταξύ των μικρών αδελφών, τους καβγάδες και τα πειράγματα, με τρόπο τόσο πιστό και ζωντανό ώστε οι μικροί αναγνώστες αμέσως ταυτίζονται με τους ήρωες, καθώς μοιάζει σα να "διαβάζουν" τη δική τους ζωή.

Η περιπέτεια των δύο αδελφών, της Χριστίνας και του Ηλία, αρχίζει από το δεύτερο κεφάλαιο. Τα παιδιά μεταφέρονται στη Σελιδούπολη με ένα σίφουνα και εκεί τους ανατίθεται η αποστολή να γίνουν φυλακές των βιβλίων «Κοκκινοσκουφίτσα» και «Παπουτσωμένος Γάτος», προκειμένου αυτά να μην ξεχαστούν από τους ανθρώπους στο μέλλον.

Κι ενώ προκειμένου να ολοκληρώσουν την αποστολή, τους δίνεται μία πυγολαμπίδα ως  οδηγός, η Χριστίνα δεν την ακολουθεί και βρίσκεται σε ένα τρομακτικό δάσος να παλεύει με μία γυναίκα νυχτερίδα, την Κλεονίκη, και τελικά να χάνει τα γράμματα από την «Κοκκινοσκουφίτσα» γιατί η πεινασμένη νυχτερίδα τα τρώει.

Η Χριστίνα καταλήγει υπεύθυνη για τον ολοκληρωτικό αφανισμό της ιστορίας της «Κοκκινοσκουφίτσας», εκτός και αν επιλέξουν να φτάσουν στην Μολυβοχώρα εκεί που είναι το Σκοτεινό Πηγάδι προκειμένου να γραφτεί το βιβλίο και πάλι. Η Χριστίνα αποφασίζει να πάρει το μονοπάτι που οδηγεί στο Σκοτεινό Πηγάδι αφού και η μαμά τους τα είχε καταφέρει παλαιότερα. Αυτό που την κάνει να νιώθει καλύτερα μέσα στο «τρομακτικό δάσος στη μέση της νύχτας» είναι το χεράκι του Ηλία που γλιστρά μέσα στο δικό της.

Η συγγραφέας αξιοποιεί τις φοβίες των παιδιών και τις εντάσεις στη μυθοπλασία απαλλάσσοντας τις από τον τρόμο (νυχτερίδες, υπόγεια κλπ). Παράλληλα, βρίσκει ευκαιρία να μιλήσει για τον στιγματισμό και τα στερεότυπα για τις αδυναμίες των παιδιών που κρατούν μυστικά τα μικρά ατυχήματα κ.ά.τ για όλα τους εντάσσονται με φυσικότητα στο μύθο.

Οι γονείς παραμένουν σταθερά ο φάρος της πορείας τους με το παράδειγμα της ζωής τους καθώς τα παιδιά βιάζονται να μεγαλώσουν αντιμετωπίζοντας σε πραγματικό ή μυθοπλαστικό επίπεδο τα δικά τους προβλήματα κοινωνικοποίησης.

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Ραγιάς – ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821, του Γιάννη Καλπούζου

Ραγιάς – ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821, του Γιάννη Καλπούζου

- γράφει η Άννα Δεληγιάννη - Τσιουλπά - Ο γνωστός και πολυγραφότατος λογοτέχνης Γιάννης Καλπούζος, με το τελευταίο του έργο-μυθιστόρημα «ραγιάς - ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821» Εκδόσεις Ψυχογιός, εισχωρεί τολμηρά στα δύσβατα μονοπάτια της πεζογραφίας και χαράσσει δρόμους και...

Τα χρόνια της βραδύτητας, του Fernando Aramburu

Τα χρόνια της βραδύτητας, του Fernando Aramburu

«Τα χρόνια της βραδύτητας» τιτλοφορείται το βραβευμένο μυθιστόρημα του Ισπανού συγγραφέα  Φερνάντο Αραμπούρου, μιας βραδύτητας πνευματικής, ηθικής και πολιτιστικής που ευνοήθηκε από το δικτατορικό καθεστώς του Φράνκο και τον αγώνα των Βάσκων κατά τις δεκαετίες του ’60...

Το κουτί, των Camilla Läckberg & Henrik Fexeus

Το κουτί, των Camilla Läckberg & Henrik Fexeus

Η Camilla Läckberg επιστρέφει στο λογοτεχνικό είδος που τη γνωρίσαμε και την αγαπήσαμε, το αστυνομικό, αυτή τη φορά με συνοδοιπόρο της τον βραβευμένο πνευματιστή και συγγραφέα Henrik Fexeus. Αποτέλεσμα της συνεργασίας τους είναι το Κουτί, το πρώτο μέρος μιας τριλογίας...

Μην πατάς ξυπόλυτη, της Αστερόπης Λαζαρίδου

Μην πατάς ξυπόλυτη, της Αστερόπης Λαζαρίδου

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - "Γιατί γράφεις για σένα;" "Γιατί τόσο καλά δεν ξέρω κανέναν άλλο". "Η ζωή μου είναι αστεία και γλυκόπικρη. Σαν γαλλική ταινία με ρουμάνικους υπότιτλους. Και αποκτά νόημα, μόνο όταν την αφηγούμαι σε όσους έχουν όρεξη να ακούσουν. Αυτές...

Η Λέσχη των Άλλοθι, της Tami Hoag

Η Λέσχη των Άλλοθι, της Tami Hoag

Η Έλενα Έστες ανακαλύπτει ένα πτώμα κοντά στο ιπποφορβείο όπου εργάζεται στο Παλμ Μπιτς της Φλόριντα και ο ντετέκτιβ Τζέιμς Λάντρι από το Γραφείο του Σερίφη ερευνά την υπόθεση. Η νεκρή γυναίκα, όπως όλα δείχνουν, ήταν η ψυχή των κοσμικών πάρτι της περιοχής, μόνο που...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Η Λέσχη των Άλλοθι, της Tami Hoag

Η Λέσχη των Άλλοθι, της Tami Hoag

Η Έλενα Έστες ανακαλύπτει ένα πτώμα κοντά στο ιπποφορβείο όπου εργάζεται στο Παλμ Μπιτς της Φλόριντα και ο ντετέκτιβ Τζέιμς Λάντρι από το Γραφείο του Σερίφη ερευνά την υπόθεση. Η νεκρή γυναίκα, όπως όλα δείχνουν, ήταν η ψυχή των κοσμικών πάρτι της περιοχής, μόνο που...

Για του Κόσμου τα Μάτια, του Βαγγέλη Γιάννου

Για του Κόσμου τα Μάτια, του Βαγγέλη Γιάννου

- γράφει η Άννα Δεληγιάννη - Τσιουλπά - Ένα δυνατό συγγραφικό ταλέντο, αναδεικνύει για άλλη μια φορά το νέο μυθιστόρημα του Βαγγέλη Γιάννου «για του Κόσμου τα Μάτια». Στις σελίδες του- που συναρπάζουν με τη συνεκτικότητα, την απέριττη λιτότητα και το συμβολισμό...

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Τι ρόλο έπαιξε η Τεργέστη στο προεπαναστατικό ζύμωμα, αν και κάτω από το αυστηρό βλέμμα του καγκελάριου Μέτερνιχ; Πώς φτάσαμε στην ανατίναξη στο Κούγκι και στον χορό του Ζαλόγγου; Γιατί ο Αλή πασάς των Ιωαννίνων ενόχλησε τελικά την Υψηλή Πύλη και πώς θα εκμεταλλευτούν...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου