Πού ανήκω επιτέλους; της Χρυσούλας Μελισσά – Χαλικιοπούλου

Η Αννέτα είναι ένα έγχρωμο κορίτσι που υιοθέτησαν οι γονείς της από αγάπη και ενδιαφέρον και σε αυτό το βιβλίο αναπτύσσονται οι σκέψεις της, οι αμφιβολίες της, οι ανασφάλειές της, η αγωνία της για πολλές απόψεις της ζωής της, για το μέλλον της, για τον ίδιο της τον εαυτό αλλά κυρίως πού ανήκει και πόσο εύκολο είναι να συμβιώνει με λευκούς συμμαθητές σε μια κοινωνία λευκών. Η αφήγηση δεν επικεντρώνεται μόνο σε αυτό το κομμάτι ούτε περιγράφει την τετριμμένη περίπτωση σχολικού εκφοβισμού με τις αντίστοιχες συνέπειες. Αντίθετα, η πρωταγωνίστρια καλωσορίζει τον αναγνώστη στη ζωή της από την έκτη δημοτικού ως την τρίτη λυκείου και χρησιμοποιεί αυτήν τη διαφορετικότητα ως κεντρικό άξονα για να ξεδιπλώσει πολλές άλλες προτάσεις, ιδέες, συναισθήματα και δυσκολίες που απασχολούν όλους τους σημερινούς εφήβους.

Η αφήγηση παρατίθεται σε πρώτο πρόσωπο απο την Αννέτα κυρίως και δευτερευόντως από την αγαπημένη της νονά που ζει στο Παρίσι. Με αφοπλιστική ειλικρίνεια, παρατηρητικότητα και διεισδυτικότητα, με χιούμορ και συγκρατημένη αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση η Αννέτα κάνει φιλίες, ζει κάποια πρώτα συναισθηματικά σκιρτήματα, προσπαθεί να ανταποκριθεί στο εκάστοτε καινούργιο σχολικό περιβάλλον (η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο είναι μια σοβαρή πηγή άγχους για τα παιδιά), αποδέχεται το γεγονός ότι είναι υιοθετημένη και κάπου κάπου αναρωτιέται πού να είναι οι γονείς της κι αν τη σκέφτονται κι εκείνοι.

Το μυθιστόρημα δεν είναι μελοδραματικό ούτε μονοδιάστατο. Μου άρεσε ακριβώς αυτό, ότι μέσα σε περίπου 170 σελίδες υπάρχει μια συμπυκνωμένη αφήγηση που δε με έκανε να ασφυκτιώ και μια εξέλιξη στην πλοκή που δε γνώριζα προς τα πού θα κατευθυνθεί και πώς θα τη χειριστεί η συγγραφέας. Επίσης, η κυρία Μελισσά-Χαλκιοπούλου κατάφερε ευφυυέστατα να ξεγλιστρήσει από όλες σχεδόν τις παγίδες που θα μπορούσε να στήσει η ίδια της η ιστορία: 1) τον Βασίλη, το παιδί που ασκεί ψυχολογική βία στην Αννέτα, καταφέρνει να τον κάνει τον καλύτερό της φίλο με την αλήθεια του χαρακτήρα της, 2) το διαζύγιο των γονιών του Βασίλη δε δίδεται με φωνές, μίση και αλλληλοσπαραγμούς αλλά απόλυτα αληθινό, καθημερινό και με ανερυθρίαστα αισιόδοξο σχετικά φινάλε (όσο δύσκολη και τραυματική κι αν είναι αυτή η εμπειρία για κάθε μέλος της οικογένειας που τη βιώνει, δεν καταλήγουν όλες στα δικαστήρια ή σε συναισθηματικές και σωματικές ακρότητες), 3) το άγχος και η αγωνία της Αννέτας να αποδώσει σωστά στις εξετάσεις και να πετύχει στο πανεπιστήμιο δεν καταλήγει στην κλασική κόντρα του παιδιού με τους γονείς, ειδικά αν είναι υιοθετημένο, όπου με αφορμή αυτήν τη δύσκολη περίοδο βγαίνουν τα απωθημένα χρόνων. Και ταυτόχρονα καμία από αυτές τις ιστορίες και τις παραμέτρους της ζωής της Αννέτας δεν καταντά ιδιαίτερα ροζ και εκβεβιασμένα αισιόδοξη. Υπάρχει επομένως μια λογική, ρεαλιστική συνέπεια και ταυτόχρονα ένα συγκροτημένο σύνολο γεγονότων που δεν μπατάρει ούτε μπάζει νερά.

Πάνω σε αυτόν τον άξονα κινείται και η ζωή του Βασίλη, ο οποίος ξαφνικά βρίσκεται να παλεύει με τον καρκίνο, όμως ούτε εδώ έχουμε ολοφυρμούς ή πεπατημένη λύση. Δε θα αποκαλύψω φυσικά αν το παιδί θα καταφέρει να νικήσει αυτήν την αρρώστια, όμως μέχρι το τέλος του βιβλίου, ξανά χωρίς ακρότητες, ο αγώνας του αποτυπώνεται ανάγλυφος, αληθινός, στις πραγματικές του διαστάσεις, με περιστατικά που πότε με γέμιζαν αισιοδοξία και πότε με έκαναν να αγωνιώ.

Πιστεύω ειλικρινά πως οι έφηβες αναγνώστριες, μιας και αυτές είναι κυρίως ο στόχος του συγκεκριμένου βιβλίου, θα ταυτιστούν αν όχι απόλυτα, τουλάχιστον εν μέρει με την πρωταγωνίστρια. Θα αναγνωρίσουν στη ζωή της κοπέλας δικά τους στοιχεία: την αγάπη προς τους γονείς, τις δυσκολίες από ένα διαζύγιο, τις σχολικές εξετάσεις ή μια σοβαρή ασθένεια. Οι απορίες και οι αμφιβολίες της Αννέτας, όπως «γιατί ζούσαν ειρηνικά οι λαοί μεταξύ τους και γιατί άρχισαν να συγκρούονται», «γιατί δίνουμε έμφαση σε όσα μας χωρίζουν και όχι σε αυτά που μας ενώνουν», η ανάγκη και η προϋπόθεση να επικοινωνήσεις ουσιαστικά με τον συνάνθρωπό σου και να καταλάβεις την πραγματικότητα της δικής του ζωής, απαντώνται, τονίζονται και αντιμετωπίζονται με αγάπη, ουσιαστικό ενδιαφέρον και καθόλου διδακτισμό. Μια πολύ καλή συντορφιά για έφηβους αναγνώστες με απαιτήσεις.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 25 – 26 Μαΐου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 25 – 26 Μαΐου 2024

Real News Καθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να διαγραφείτε με ένα κλικ και δεν θα...

Σε πέντε χρόνια – Rebecca Serle

Σε πέντε χρόνια – Rebecca Serle

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Ένα ζευγάρι Εβραίων, η Ντάνι και ο Ντέιβιντ, εργασιομανείς και οι δύο, συζούν εδώ και κάμποσο καιρό και στα μελλοντικά τους σχέδια έχουν τοποθετήσει τον γάμο τους. Ο Ντέιβιντ, είναι ψηλός και αδύνατος, γενναιόδωρος και ευγενικός και...

Γάμοι μεταξύ ανδρών: οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη, του Τζων Μπόσγουελ

Γάμοι μεταξύ ανδρών: οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη, του Τζων Μπόσγουελ

O John Boswell (1947-1994) ήταν διακεκριμένος Αμερικανός ιστορικός με ειδίκευση στην ομοφυλοφιλία συγκριτικά με τη θρησκεία και αυτό είναι το τέταρτο και τελευταίο βιβλίο που εξέδωσε πριν πεθάνει. Ήταν πολύγλωσσος και τα έργα του επέφεραν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Βιβλιοκριτικές
Σε πέντε χρόνια – Rebecca Serle
Σε πέντε χρόνια – Rebecca Serle

Σε πέντε χρόνια – Rebecca Serle

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Ένα ζευγάρι Εβραίων, η Ντάνι και ο Ντέιβιντ, εργασιομανείς και οι δύο, συζούν εδώ και κάμποσο καιρό και στα μελλοντικά τους σχέδια έχουν τοποθετήσει τον γάμο τους. Ο Ντέιβιντ, είναι ψηλός και αδύνατος, γενναιόδωρος και ευγενικός και...

Βιβλιοκριτικές
Γάμοι μεταξύ ανδρών: οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη, του Τζων Μπόσγουελ
Γάμοι μεταξύ ανδρών: οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη, του Τζων Μπόσγουελ

Γάμοι μεταξύ ανδρών: οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη, του Τζων Μπόσγουελ

O John Boswell (1947-1994) ήταν διακεκριμένος Αμερικανός ιστορικός με ειδίκευση στην ομοφυλοφιλία συγκριτικά με τη θρησκεία και αυτό είναι το τέταρτο και τελευταίο βιβλίο που εξέδωσε πριν πεθάνει. Ήταν πολύγλωσσος και τα έργα του επέφεραν σημαντικές αλλαγές στον...

ΒιβλιοκριτικέςΕφηβική λογοτεχνία
Τα χρώματα των παιδιών, της Αλέκας Τρίπου – Μάνου
Τα χρώματα των παιδιών, της Αλέκας Τρίπου – Μάνου

Τα χρώματα των παιδιών, της Αλέκας Τρίπου – Μάνου

Μια παρέα παιδιών σε μια σχολική τάξη της έκτης δημοτικού θα ζήσει διάφορες και ποικίλες περιπέτειες. Κάποιοι θα υποστούν bullying, κάποιοι θα κινδυνέψουν, κάποιοι θα χάσουν τη γη κάτω απ’ τα πόδια τους, όλοι τους όμως αν τους παρατηρήσει κανείς καλά θα διαπιστώσει...

Βιβλιοκριτικές
Μακάριος: οι μεγάλες αλήθειες, του Γιώργου Παπαδόπουλου – Κυπραίου
Μακάριος: οι μεγάλες αλήθειες, του Γιώργου Παπαδόπουλου – Κυπραίου

Μακάριος: οι μεγάλες αλήθειες, του Γιώργου Παπαδόπουλου – Κυπραίου

Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Μακάριος Γ΄ (1913-1977) ήταν ο προκαθήμενος της Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κύπρου (από το 1950) και πρώτος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας (από το 1960) -και τα δύο αξιώματα τα διατήρησε ως τον θάνατό του. Η ηγετική μορφή του και...

Βιβλιοκριτικές
Κρασί από τα χείλη σου, του Κώστα Κρομμύδα
Κρασί από τα χείλη σου, του Κώστα Κρομμύδα

Κρασί από τα χείλη σου, του Κώστα Κρομμύδα

Ο γιος και η κόρη δύο αντίπαλων στον χώρο της οινοποιίας οικογενειών εξομολογούνται τον έρωτά τους ο ένας στον άλλον. Χρόνια αργότερα, εκείνος πρέπει να επιστρέψει με αφορμή ένα δυσάρεστο γεγονός και βρίσκει τα πάντα αλλαγμένα. Γιατί και υπό ποιες συνθήκες έφυγε;...

Βιβλιοκριτικές
Το σεξ και πώς να το αποφύγετε – Αύγουστος Κορτώ
Το σεξ και πώς να το αποφύγετε – Αύγουστος Κορτώ

Το σεξ και πώς να το αποφύγετε – Αύγουστος Κορτώ

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Σίγουρα υπάρχουν φορές που θέλουμε να αποφύγουμε το σεξ. Οι περισσότεροι έχουμε βρεθεί σε αυτή τη θέση. Όχι γιατί δεν μας αρέσει, απλά γιατί τη δεδομένη στιγμή δεν έχουμε το σθένος να συμβάλλουμε δυναμικά ή να απολαύσουμε τα οφέλη της...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου