Αμαρόκ, του Βαγγέλη Γιαννίση

19.06.2020

σχόλια

Με το «Αμαρόκ», ο συγγραφέας Βαγγέλης Γιαννίσης επιστρέφει στον κόσμο του αγαπημένου των αναγνωστών επιθεωρητή Άντερς Οικονομίδη, ο οποίος καλείται να εξιχνιάσει μια ακόμα πολύπλοκη υπόθεση.

Όλα ξεκινούν με την αυτοκτονία μιας γυναίκας, δίπλα στο πτώμα της οποίας βρίσκεται ένα σημείωμα με μια μόνο λέξη γραμμένη επάνω: «Αθώος». Με αυτό, η γυναίκα αναφέρεται στον σύζυγό της, που βρίσκεται εδώ και δώδεκα χρόνια στη φυλακή, κατηγορούμενος για την αποτρόπαιη δολοφονία ενός έφηβου κοριτσιού. Ο Φαϊζάλ Αμπντί είχε ομολογήσει το έγκλημά του, εξέτιε την ποινή του και η κοινωνία μπορούσε να είναι ήσυχη ότι είχε αποδοθεί δικαιοσύνη. Είναι όμως πράγματι έτσι;

Η αυτοκτονία της γυναίκας του Φαϊζάλ γίνεται η αφορμή ώστε ο Άντερς και η ομάδα του να ανοίξουν ξανά τη συγκεκριμένη υπόθεση. Η έρευνα αρχίζει και πάλι και στο φως έρχονται στοιχεία που είχαν παραβλεφθεί ή εσκεμμένα αποκρυφθεί, αφού εμπλεκόταν στην υπόθεση και μια κόρη αστυνομικού. Αυτό προκαλεί τριγμούς στο εσωτερικό της αστυνομίας, που θεωρεί χρέος τιμής να ξεκαθαρίσει την υπόθεση. Η δε υπόνοια ότι ένας αθώος άνθρωπος πέρασε τόσα χρόνια της ζωής του άδικα στη φυλακή εξοργίζει όλη την ομάδα, η οποία είναι αποφασισμένη να φτάσει στο βάθος αυτής της υπόθεσης.

Όσο οι έρευνες προχωρούν, τόσο ο Άντερς και οι συνεργάτες του πιστεύουν ότι έχει στηθεί μια ολόκληρη σκευωρία ώστε να ενοχοποιηθεί ο Αμπντί. Και είναι αποφασισμένοι να βρουν τον πραγματικό ένοχο και να απονείμουν δικαιοσύνη, έστω και με καθυστέρηση δώδεκα χρόνων. Την ίδια στιγμή, όσοι εμπλέκονταν στην παλιά υπόθεση βλέπουν τις ζωές τους να ανατρέπονται και τον κίνδυνο των αποκαλύψεων να καραδοκεί. Άραγε, ποιος είναι ο πραγματικός ένοχος; Και πώς εμπλέκεται σε όλο αυτό ένας παράξενος τύπος, με το ψευδώνυμο «Αμαρόκ»;

Συνήθως, όταν η πλοκή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος αρχίζει με έναν θάνατο, η αστυνομία καλείται να εξιχνιάσει αυτόν. Εδώ, με ένα ευφάνταστο εύρημα, ο συγγραφέας ουσιαστικά «χρησιμοποιεί» την απελπισμένη κίνηση μιας γυναίκας, συζύγου και μητέρας να προβεί σε αυτοκτονία, έτσι ώστε να ωθήσει την αστυνομία να εστιάσει την προσοχή της στην υπόθεση του άντρα της. Ταυτόχρονα, δίνεται έτσι η ευκαιρία στον ίδιο τον Γιαννίση να χτίσει μια πλοκή ευρηματική, συναρπαστική, πολυεπίπεδη και -δυστυχώς- πάντα επίκαιρη. Στο πρόσωπο του Φαϊζάλ Αμπντί, ενός φτωχού μετανάστη από τη Σομαλία που δεν μιλάει καλά τη σουηδική γλώσσα, που δουλεύει ως επιστάτης σε ένα σχολείο όπου σχεδόν όλοι τον κοιτάζουν αφ’ υψηλού λόγω του χρώματος ή της ιδιότητάς του, που ελαφρά τη καρδία χρησιμοποιήθηκε ως αποδιοπομπαίος τράγος σε ένα έγκλημα και που η γυναίκα του οδηγήθηκε στο έσχατο σημείο απελπισίας ώστε να τραβήξει την προσοχή των αρχών στην περίπτωσή του, σε αυτό λοιπόν το πρόσωπο παίρνουν σάρκα και οστά όλοι οι Φαϊζάλ Αμπντί αυτού του κόσμου.

Από την άλλη, αρκετός χώρος αφιερώνεται και στην άλλη μεγάλη μάστιγα της εποχής μας: το περιβόητο bullying στο σχολικό περιβάλλον, με αυτουργούς εφήβους που θα έπρεπε να γεμίζουν τον χρόνο τους με όνειρα και σχέδια για το μέλλον και όχι να αναλώνουν τη σκέψη τους σε τρόπους χλευασμού και βασανισμού άλλων. Οι ακραίες καταστάσεις στις οποίες μπορεί αυτό να οδηγήσει και το πόσο μπορεί να στιγματίσει και να καταστρέψει πολλές ζωές με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, αναλύεται στις σελίδες του βιβλίου και ξεδιπλώνεται όσο προχωρά η πλοκή. Ούτε εδώ χαρίζει κάστανα ο συγγραφέας – άλλωστε, μιλάμε για περιπτώσεις όπου τίποτα δεν μπορεί να ωραιοποιηθεί.

Γενικά σε κάθε του βιβλίο, εκτός από την αμιγώς αστυνομική υπόθεση που καλείται να εξιχνιάσει κάθε φορά η αστυνομία, ο συγγραφέας καταπιάνεται και με κοινωνικά ζητήματα που στιγματίζουν την καθημερινότητα όλων μας. Ο κοινωνικός ρατσισμός, η ξενοφοβία, η κατάχρηση εξουσίας, η διαφθορά, η ενδοοικογενειακή βία, το bullying και η σεξουαλική παρενόχληση είναι μόνο μερικά από αυτά. Και κάθε φορά φροντίζει να τα ενσωματώνει με τρόπο καυστικό και επιτυχημένο μέσα στην αστυνομική έρευνα, χωρίς να αφαιρεί τίποτα από την ένταση και την αγωνία που προκαλεί αυτή, αλλά φροντίζοντας ταυτόχρονα να ταράξει, να προβληματίσει και να αφυπνίσει τον αναγνώστη. Γιατί η εικόνα της Σουηδίας που παρουσιάζεται στα βιβλία του Γιαννίση είναι η εικόνα κάθε ευρωπαϊκής και μη μεγαλούπολης του λεγόμενου «ανεπτυγμένου κόσμου», η οποία δεν απέχει καθόλου από τη δική μας πραγματικότητα και τα όσα άσχημα συμβαίνουν καθημερινά γύρω μας. Αιχμηρή όσο ακριβώς χρειάζεται, αλλά όχι σκόπιμα προβοκατόρικη, η πένα του συγκεκριμένου συγγραφέα δημιουργεί ιστορίες που είναι κάτι περισσότερο από απλές εξιχνιάσεις εγκλημάτων.

Το δικό της ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ιδιαίτερη ιστορία του «Αμαρόκ», η οποία παρεμβάλλεται ανάμεσα στα κεφάλαια και αφηγείται τη ζωή ενός παιδιού που αναγκάζεται να παλέψει για την επιβίωσή του σε ακραίες συνθήκες καταστροφής, σε μια εμπόλεμη ζώνη κάπου στα Βαλκάνια. Οι πρωτόγνωρες καταστάσεις στις οποίες καλείται να αντεπεξέλθει δημιουργούν σιγά-σιγά μια διαταραγμένη προσωπικότητα, που θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην υπόθεση· ρόλο που θα αποκαλυφθεί στο τέλος και θα αφήσει τον αναγνώστη με ανοιχτό το στόμα.

Το «Αμαρόκ» είναι ένα μυθιστόρημα που οπωσδήποτε θα χορτάσει τη δίψα του αναγνώστη για μια καλή αστυνομική ιστορία, αλλά και ένα παζλ εικόνων της εποχής και της κοινωνίας μας, με το οποίο δεν είναι δύσκολο να ταυτιστεί κανείς. Ο Βαγγέλης Γιαννίσης αποδεικνύει για άλλη μια φορά πως κάθε νέος Άντερς είναι καλύτερος από τον προηγούμενο και μας προ(σ)καλεί να το επιβεβαιώσουμε!

Οι προσφορές των εφημερίδων

Ακολουθήστε μας!

Οδηγός ιστοσελίδας

Αρχείο

Επιμέλεια άρθρου Χρύσα Βασιλείου

Επιμέλεια άρθρου

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου