Αναζητώντας τον “Παράδεισο” μέσα από την ποίηση του Γιώργου Κακουλίδη

14.06.2016

Γιώργος Κακουλίδης
Γαβριηλίδης
ISBN: 978-960-576-475-3

Ο ποιητής, συγγραφέας και ζωγράφος Γιώργος Κακουλίδη εντάσσεται στη γενιά του '80, τη γενιά του "ιδιωτικού οράματος" που από νωρίς γύρισε στην πλάτη της στην πολιτικοποίηση της προηγούμενης δεκαετίας.

Η νέα του ποιητική συλλογή,  «μην ακούς τον Παράδεισο» (Γαβριηλίδης, 2016), έχει στέρεες βάσεις στον υπερρεαλισμό με χαρακτηριστικά μίας καθαρής γνησιότητας που "γδέρνει" χαϊδεύοντας τον αναγνώστη/ακροατή, μέσα από την κυριαρχία της συνειρμικότητας και του παράλογου. Μικροί συμβολισμοί διαπνέουν όλη την μακροσκελή ποιητική σύνθεση που σεναριογραφείται με θεατρικότητα σαν το τελευταίο ταξίδι της ζωής με ένα σουρεαλιστικό τρένο προς τον Παράδεισο, που συνειρμικά γεννά σκέψεις με μία χροιά αποκαλυπτικού στοιχείου και μυθολογίας.

Στις άτιτλες τρίστιχες και τετράστιχες -κατά κύριο λόγο- σκηνές που εναλλάσσονται ο ποιητής με έναν αφοπλιστικό αυθορμητισμό μιλά για τον έρωτα, τις αντιδράσεις των ανθρώπων σε οτιδήποτε τους ξαφνιάζει· η πορνεία, η Καισαριανή και η Τρεμπλίνκα αναδύονται πλάι στις προσωπικές μνήμες· ασθένειες και ο φόβος του θανάτου συνδέονται με την δοκιμασία για την είσοδο στον Παράδεισο, αφήνοντας ένα χαμόγελο στα χείλη του αναγνώστη με τις ξαφνικές αλλαγές θέματος.

Ένας νεκρός στην άκρη του δρόμου
Είναι στη σωστή θέση για να γίνει λουλούδι

Διακρίνονται επιρροές τόσο από τον "θολό" -χωρίς λεπτομέρειες- σουρεαλισμό του Εγγονόπουλου, όσο και τον πολύχρωμο συμβολικό υπερρεαλισμό του Σαχτούρη. Σε μία αστική παράθλαση του χώρου, σκύλοι πλαισιώνουν συχνά το καναβάτσο στο ιδιόρρυθμο ταξίδι του. Μια ελαφριά ειρωνεία διαπερνά ένα εξομολογητικό πλαίσιο άρνησης προς τις -κάθε λογής- θρησκευτικές σέχτες που απαιτούν τη μόνη αλήθεια του δικού τους δρόμου προς τον Παράδεισο, όπως εκείνες τον παρουσιάζουν.

Ο ουρανός εμφανίζεται συχνά στη σύνθεση, ενισχύοντας τη φωτεινότητα των εικόνων του, που αναδύονται αυθόρμητα μέσα από το αφηγηματικό ύφος. Ταυτόχρονα προσφέρει μία μεταφυσική διάσταση με μία αλληγορική προσέγγιση. Άλλωστε, το φως διαποτίζει κάθε σκηνικό κάδρο του Κακουλίδη, προσφέροντας μία μυστηριακή γοητεία. Τα χερουβείμ και οι σκηνές μεταμόρφωσης συμπληρώνουν εικαστικά τις μυστικιστικές σκηνές του.

Ακόμη κι η μοίρα
Όταν με χτυπούσε αλύπητα
Το έκανε σαν τη μάνα
Που δέρνει τον τρελό γιο της

Μάταιος κόπος
Χειρότερος έβγαινα από τα χτυπήματα

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Η προφορικότητα του λόγου του έρχεται σε ισορροπία με τις υπερρεαλιστικές ανταύγειες που φωτίζουν την αφήγησή του. Παραμένει οικεία μέσα στη λιτότητα της καθημερινής γλώσσας με την κυριαρχία ρημάτων, ουσιαστικών κι εμπρόθετων προσδιορισμών, προσφέροντας μία σκηνική ζωντάνια.

Και σε τούτο συνηγορεί η αξιοποίηση όλων των αφηγηματικών προσώπων στην αφηγηματική πορεία του μυστικιστικού επύλλιου. Η πρωτοενική διατύπωση με εσωτερική εστίαση δίνει τη θέση της στο γ΄ γραμματικό πρόσωπο και το β΄ ενικό, προσφέροντας παραστατικότητα και θεατρικότητα. Οι διάλογοι υποστηρίζουν ακόμη περισσότερο το δραματικό στοιχείο.

Η ποίηση του Κακουλίδη, ειλικρινής και πηγαία, μοιάζει να σαρκάζει μέσα από το προσωπείο της σοβαρότητας.  Σαν γιατρός θεραπεύει με στίχους· σαν άλλος παπάς προσφέρει ποιητική όστια στους συνεπιβάτες του δικού του ταξιδιού.

Ακολουθήστε μας

Γεράκια στο κλουβί, της Κωνσταντίνας Μόσχου

Γεράκια στο κλουβί, της Κωνσταντίνας Μόσχου

Μεσόγειος, 1829. 201 κατάδικοι, απατεώνες, εγκληματίες ποινικού δικαίου και διαβόητοι Έλληνες πειρατές (τα Γεράκια της Μεσογείου) οδηγούνται στο ιστιοφόρο Νόρφοκ που θα τους οδηγήσει στον τόπο της εξορίας, τη μακρινή Νότια Γη ή Terra Australis. Ανάμεσα τους βρίσκεται...

Έξυπνα ηλεκτρονικά VS Έξυπνα βιβλία, της Νικολέτας Καπίλλα

Έξυπνα ηλεκτρονικά VS Έξυπνα βιβλία, της Νικολέτας Καπίλλα

Τα βιβλία είναι παρατημένα κι εγκαταλειμμένα στα ράφια μιας σκονισμένης βιβλιοθήκης και παραπονιούνται έντονα, κάτι που θυμώνει τη σμαρτ τιβί που βρίσκεται μπροστά τους. Μιας και νιώθουν πως όλες οι έξυπνες συσκευές αποβλακώνουν και χειραγωγούν τους ανθρώπους και με...

Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’

Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’

Εκδόσεις Καστανιώτη _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’ «Πως νοσταλγείς ωραία καλοκαίρια που δεν έζησες. Μόνο να ονειρεύεσαι μπορείς αυτά που ίσως έλθουν» Βαγγέλης Χρόνης, ‘Νοσταλγία’   Από τις εκδόσεις Καστανιώτη, κυκλοφορούν, το...

Ιστορίες της θάλασσας, της Καρίνας Βέρδη (επιμ.)

Ιστορίες της θάλασσας, της Καρίνας Βέρδη (επιμ.)

Η Καρίνα Βέρδη, σε συνεργασία με τον Γιώργο Δάγλα, ετοίμασαν μια συλλογή διηγημάτων με το αγαπημένο θέμα πολλών, τη θάλασσα, συγκεντρώνοντας κείμενα σκληρά και διασκεδαστικά, πρωτότυπα και διαφορετικά, που όλα μυρίζουν αλάτι και ιώδιο. Φίλοι και γνωστοί που συνδέονται...

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Το Φάκελος Καταρίνα αποτελεί τη δωδέκατη -σύμφωνα με την πρωτότυπη χρονολογική σειρά- περιπέτεια του επιθεωρητή Βίλιαμ Βίστιν, αλλά και την πρώτη ενασχόλησή του με μια από τις αποκαλούμενες «ξεχασμένες υποθέσεις», δηλαδή παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις που παραμένουν...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Το Φάκελος Καταρίνα αποτελεί τη δωδέκατη -σύμφωνα με την πρωτότυπη χρονολογική σειρά- περιπέτεια του επιθεωρητή Βίλιαμ Βίστιν, αλλά και την πρώτη ενασχόλησή του με μια από τις αποκαλούμενες «ξεχασμένες υποθέσεις», δηλαδή παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις που παραμένουν...

Οι 10 χωρισμοί

Οι 10 χωρισμοί

ΟΙ 10 ΧΩΡΙΣΜΟΙ (εφηβικό σατιρικό)   Πρώτη φορά χωρίσανε, όταν ήμουνα 9, Αυτός έπαιζε χαρτιά, Αυτή όλο να φωνάζει, έφυγε για κανά μήνα, αλλά γύρισε κλαμένος και τα βρήκαν φυσικά. Μα η 2η φορά ήρθε μετά από λίγους μήνες, έλειψε όλο το βράδυ, κι όταν ήρθε το πρωί, τον...

Η Ήττα

Η Ήττα

Και τελικά πες μου. Γιατί να πετάξω; Ποιος ο λόγος τα σύννεφα να φτάσω; Έκανα το πρώτο βήμα και τόλμησα, έκανα το πρώτο άλμα με τόσες προσδοκίες. Τόσα σενάρια πιθανά, τόσες ελπίδες επιθυμητές. Αλλά, ξέχασα ότι η ζωή δεν είναι ποτάμι που κυλάει όπως επιθυμώ. Έκανα την...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου