Αντρέα Καμιλέρι: «Το γκρι ταγιέρ»

24.04.2019

σχόλια

Το ‘‘αργά’’ δεν είναι πάντα μια απλή λέξη…

 

Αντρέα Καμιλέρι:

«Το γκρι ταγιέρ»

Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα

γράφει ο Άγγελος Πετρουλάκης

Το ιταλικό συγγραφικό φαινόμενο ακούει στο όνομα Αντρέα Καμιλέρι. Ξεκίνησε να κυκλοφορεί τα βιβλία του στα 54 του χρόνια. Σήμερα είναι 94 χρονών, τυφλός, αλλά εργασιομανής, και μανιώδης καπνιστής. Στα σαράντα χρόνια τής συγγραφικής παραγωγής του, έγραψε περισσότερα από εκατό βιβλία, τα περισσότερα από τα οποία είναι αστυνομικά μυθιστορήματα με πρωταγωνιστή τον αστυνόμο Σάλβο Μονταλμπάνο και χώρο δράσης την επινοημένη πόλη Βιγκάτα τής Σικελίας. Στην Ελλάδα τα περισσότερα έχουν κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ σε σχήμα βιβλίου τσέπης.

Ο Αντρέα Καμιλέρι, διδάσκει, πώς ένας συγγραφέας μπορεί να γράφει λογοτεχνία, γενικά, με γνώμονα τη λιτότητα, αποφεύγοντας τη φλυαρία, χωρίς να ταλαιπωρεί τον αναγνώστη σε δαιδαλώδεις μυθοπλασίες και χωρίς να μετατρέπει το τίποτα σε δήθεν σημαντικό. Διαβάζοντάς τον, σου δημιουργείται η εντύπωση, πως περισσότερο σβήνει, παρά γράφει. Αυτή η δημιουργική αφαίρεση έχει σαν αποτέλεσμα, μικρά σε όγκο βιβλία, λιτούς διαλόγους, γρήγορη δράση και ανάδειξη του σημαντικού. Τα άλλα όλα τα αφήνει στον αναγνώστη.

Το στήσιμο και η εξέλιξη της μυθοπλασίας καταρρίπτει τα αξιώματα της δημιουργικής γραφής, αποδεικνύοντας πως όταν ο συγγραφέας έχει ερωτική σχέση με τη σκέψη και τη ζωή, δημιουργεί θαύματα ουσίας. Το απλό γίνεται ελκυστικό γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο: Φωτίζει την ουσία και φτάνει στο κέντρο τής ανθρώπινης συμπεριφοράς χωρίς να καταφύγει σε επινοημένες εκπλήξεις.

Στο βιβλίο του «Το γκρι ταγιέρ» επιλέγει ως κεντρικό θέμα την απιστία. Οι δυο σύζυγοι ανήκουν σε διαφορετικούς γαλαξίες. Εκείνη είναι νέα, εντυπωσιακά όμορφη, ιδιαίτερα αισθησιακή. Ο σύζυγος, σε ώριμη ηλικία, είναι τεχνοκράτης, αυστηρός με τον εαυτό του, αυστηρός με τους γύρω του, επιτυχημένος διευθυντής τράπεζας, που όμως φτάνει στο τέλος της καριέρας του. Ο εφιάλτης του: Η συνταξιοδότησή του.

Στον εφιάλτη αυτόν έρχεται να προστεθεί ένας ακόμα: Η συνειδητοποίηση πως η σύζυγος τον απατά.

Ο καθένας, στον παρελθόν του, έχει από έναν θάνατο. Από ατύχημα του πρώτου συζύγου τής όμορφης Αντέλε, από ασθένεια της Μικέλα, πρώτης συζύγου τού τραπεζίτη.

Το γκρι ταγιέρ τού τίτλου; Το γκρι ταγιέρ τής Αντέλα είναι αυτό που στις τελευταίες σελίδες τού βιβλίου θα δώσει τον χαρακτήρα μιας αστυνομικής χροιάς στο κλείσιμο της ιστορίας.

Ο συγγραφέας, ανοίγοντας το θέμα τής συζυγικής απιστίας, προσεγγίζει έντεχνα κάποιες από τις αιτίες της, οι οποίες και είναι η απάντηση στα «γιατί» της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Ο από μηχανής θεός των απαντήσεων κρύβεται στην ουσία των σχέσεων των δυο συζύγων, των συζύγων γενικά. Στο τι πήγε στραβά, δηλαδή, σε μια πορεία που ξεκίνησε με ιδανικές προϋποθέσεις για την κατάκτηση της ευτυχίας.

Καταλύτης της μυθιστορηματικής εξέλιξης και των αποκαλύψεων που τη συνοδεύουν είναι η φθορά, η ασθένεια, η απειλή τού θανάτου. Ο άνθρωπος που ανέχτηκε τις απιστίες τής συζύγου του, θα βρεθεί απέναντι στις δικές του ευθύνες, σε κάποιες αλήθειες που δεν είναι μόνο προσωπικές, αλλά τις συναντάμε και στη δική μας καθημερινότητα.

Ο Καμιλέρι ξετυλίγει με ιδιαίτερη λεπτότητα και ευαισθησία το κουβάρι τών ανθρώπινων σχέσεων και μας χαρίζει ένα ελκυστικό ανάγνωσμα.

Ο αναγνώστης του καθηλώνεται στις σελίδες του, απολαμβάνοντας, τόσο τη γραφή, όσο και την τεχνική τού σημαντικού Ιταλού συγγραφέα.

Ακολουθήστε μας

Το φιλί του φεγγαριού, της Εύης Γεροκώστα

Το φιλί του φεγγαριού, της Εύης Γεροκώστα

Ένα αγόρι ψάχνει τρόπους να φτάσει στο φεγγάρι που τον κοιτάζει από ψηλά. Προσπαθεί ξανά και ξανά. Θα τα καταφέρει τελικά; Αποζητάει κάποιου είδους επιβράβευση ή απλά ικανοποιεί την έμφυτη περιέργειά του; Οι γονείς του θα το στηρίξουν στον αγώνα του; Η Εύη Γεροκώστα...

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Η Λένα είναι μια ποντικίνα που μια μέρα ξύπνησε κακόκεφη. Ρωτάει συνέχεια το «γιατί», όχι τόσο για να μάθει όσο για να γκρινιάξει, με αποτέλεσμα να κουράζει τους γύρω της και ταυτόχρονα να παίρνει απρόσμενες απαντήσεις. Πόσο σημαντικό είναι να ρωτάμε και πόσο συχνά...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου Κώστας Θερμογιάννης

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Η Λένα είναι μια ποντικίνα που μια μέρα ξύπνησε κακόκεφη. Ρωτάει συνέχεια το «γιατί», όχι τόσο για να μάθει όσο για να γκρινιάξει, με αποτέλεσμα να κουράζει τους γύρω της και ταυτόχρονα να παίρνει απρόσμενες απαντήσεις. Πόσο σημαντικό είναι να ρωτάμε και πόσο συχνά...

Καχαραμπού, της Φραντζέσκας Μάνγγελ

Καχαραμπού, της Φραντζέσκας Μάνγγελ

Η Στέφη, μετά την αποκάλυψη του πρώτου βιβλίου, βρίσκεται σε κίνδυνο. Ταυτόχρονα, η κίνηση του Κίμωνα να τα παρατήσει όλα για να τη βρει άλλαξε τα συναισθήματά της απέναντί του. Αυτό θα της δώσει δύναμη να παλέψει με τον νέο της εχθρό και να τραπεί σε φυγή. Χάρη στη...

Σταύρος Σταμπόγλης: ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ. Ριζάκη‘

Σταύρος Σταμπόγλης: ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ. Ριζάκη‘

_ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - «…εχ μονιά ερημιά μου τσακάλι/αχυρόστρωμα σβήσε το αίμα: / μη σπαράζεις τα γόνατα ποίημα…» Κώστας Θ. Ριζάκης Σε ένα σύντομο βιβλίο (μονογραφία) που εν προκειμένω φέρει τον τίτλο ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ....

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου