Η ένοικος, της Katrine Engberg

11.09.2020

σχόλια

«Η ένοικος» τιτλοφορείται το συγγραφικό ντεμπούτο της Katrine Engberg, με το οποίο μας συστήνει το αστυνομικό δίδυμο των Γέπε Κέρνερ και Ανέτ Βέρνερ.

Μια νέα κοπέλα βρίσκεται άγρια δολοφονημένη στο διαμέρισμά της, έχοντας χαραγμένο ένα περίεργο μοτίβο στο πρόσωπό της, με τα στοιχεία να δείχνουν πως ο δολοφόνος ήταν γνωστός της. Την υπόθεση αναλαμβάνουν οι ντετέκτιβ Κέρνερ και Βέρνερ, της Αστυνομικής Διεύθυνσης Κοπεγχάγης, με την ομάδα τους.

Η Έστερ ντε Λορέντι, σπιτονοικοκυρά του θύματος, είναι από τα πρώτα άτομα που εξετάζουν οι αστυνομικοί. Συνταξιούχος καθηγήτρια πανεπιστημίου και επίδοξη συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας, η Έστερ έχει εμπνευστεί την ηρωίδα της από τη νοικάρισσά της. Και σαν να μην έφτανε αυτό, επιπλέον η περιγραφή του φόνου στο βιβλίο της είναι ακριβώς η ίδια με τον πραγματικό. Άραγε, καθιστά αυτό τη σπιτονοικοκυρά του θύματος ως τη βασική ύποπτη για τη δολοφονία; Πρόκειται απλά για μια μακάβρια τυχαία σύμπτωση; Ή μήπως έχει πέσει και η ίδια θύμα ενός αρρωστημένου και καλοστημένου σχεδίου, που σκοπό έχει να την τιμωρήσει για κάτι που έγινε πριν χρόνια και αφορά το παρελθόν της;

Οι έρευνες δεν σταματούν ούτε στιγμή, όμως ο δολοφόνος φαίνεται να είναι συνεχώς ένα βήμα πιο μπροστά από τους αστυνομικούς και δεν αργεί να χτυπήσει και πάλι. Στην πορεία προκύπτουν κι άλλοι ύποπτοι, καθένας από τους οποίους φαίνεται να έχει προσωπικό κίνητρο για να τη σκοτώσει: από τον εμμονικό πατέρα της μέχρι πρώην αλλά και επίδοξους μελλοντικούς εραστές. Και στο κέντρο όλων, πάντα η Έστερ. Το δίδυμο των αστυνομικών θα πρέπει να ερευνήσει τις ζωές του θύματος και της γυναίκας αυτής εξονυχιστικά, ξεθάβοντας πράξεις του παρελθόντος και μυστικά που έρχονται στο φως και διαψεύδουν τα όσα γνωρίζουν μέχρι τώρα. Ποια είναι τελικά η αλήθεια, ποιος κρύβεται πίσω απ’ αυτά τα στυγερά εγκλήματα και ποιο είναι το κίνητρό του;

Η συγγραφέας στήνει μια ιστορία που φαίνεται να έχει όλα τα στοιχεία για να εξελιχθεί σε ένα δυνατό αστυνομικό θρίλερ. Η ανακάλυψη ενός κατακρεουργημένου πτώματος δεν είναι ό,τι πιο πρωτότυπο ως πρώτο βήμα, όμως σ’ αυτού του είδους τα βιβλία αυτό που μετράει είναι η συνέχεια. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ντεμπούτο, στο οποίο -εκτός από την αμιγώς αστυνομική πλοκή- καλείσαι να παρουσιάσεις για πρώτη φορά στο αναγνωστικό κοινό ολόκληρο τον κόσμο που έχεις χτίσει: την πόλη όπου διαδραματίζονται τα γεγονότα, τους ήρωες και τις ζωές τους – ειδικά εκείνων που θα συναντήσουμε ξανά στη συνέχεια.

Η ομάδα των ντετέκτιβ που αναλαμβάνει την υπόθεση είναι ολιγομελής και ο καθένας φαίνεται να γνωρίζει τη θέση και τον ρόλο του σ’ αυτήν. Οι επικεφαλής ντετέκτιβ Κέρνερ και Βέρνερ είναι δύο άκρως αντίθετες προσωπικότητες: ο Κέρνερ προέρχεται από έναν διαλυμένο γάμο που ακόμη δεν μπορεί να ξεπεράσει και είναι εσωστρεφής κι ευαίσθητος. Η Βέρνερ είναι με τον σύντροφό της πολλά χρόνια και φαίνονται να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα, είναι εξωστρεφής, ανυπόμονη και πιο χοντρόπετση από τον συνάδελφό της. Γύρω τους κινούνται τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, τα οποία περιορίζονται στην επαγγελματική τους ιδιότητα και ουσιαστικά δεν μαθαίνουμε τίποτα για την προσωπική τους ζωή. Ούτε και για τη ζωή της Βέρνερ αποκαλύπτονται πολλά, καθώς ο Κέρνερ είναι εκείνος που περνάει χρόνο κάνοντας εσωτερικές σκέψεις και αναλύοντας πιθανότητες και ενδεχόμενα, καθώς η έρευνα «τρέχει» και οι εκάστοτε εξελίξεις τους προλαβαίνουν.

Παρόλο που υπάρχουν αρκετοί ύποπτοι και όλοι λίγο-πολύ «αποκαλύπτονται» μέσω της έρευνας, το ενδιαφέρον εστιάζεται στις δύο γυναίκες: το νεαρό θύμα και την ηλικιωμένη εκκεντρική συγγραφέα. Ενώ δείχνουν να τις χωρίζουν πολλά, τελικά φαίνεται πως έχουν βιώσει παρόμοιες καταστάσεις, που καμία δεν είναι πρόθυμη να εξομολογηθεί. Κι όμως, ίσως αυτό το ένοχο μυστικό που κρύβει η καθεμία για τον εαυτό της να είναι ο λόγος για τον οποίο συνέβησαν όλα. Είναι πράγματι έτσι ή πρόκειται για μια ακόμα παραπλάνηση της συγγραφέως;

Μέσα από την πλοκή θίγονται ορισμένα σοβαρά κοινωνικά ζητήματα, όπως το ασφυκτικό οικογενειακό περιβάλλον, η τήρηση των προσχημάτων με κάθε κόστος, η ενδοοικογενειακή βία κάθε μορφής, η μοναξιά της τρίτης ηλικίας, η καχυποψία, ο φόβος, η άρνηση αποδοχής της πραγματικότητας, τα ψυχικά τραύματα που πολλοί κουβαλούν και κρατούν μέσα τους, ώσπου τελικά να ξεσπάσουν με απρόσμενες ή και τραγικές συνέπειες. Η συγγραφέας τα θίγει, τα ενσωματώνει στην αφήγησή της και αφήνει τον αναγνώστη να σχηματίσει την προσωπική του άποψη για το καθένα από αυτά, καθώς και να κρίνει τους εμπλεκόμενους.

Παρόλο που το κείμενο δεν κάνει κάποια κοιλιά και οι περιγραφές της πόλης και των συμβάντων είναι αρκετά ζωντανές, όσο η πλοκή προχωράει οι παλμοί φαίνονται να κατεβαίνουν. Κάποια πράγματα ο αναγνώστης τα συνειδητοποιεί ήδη από πολύ νωρίς, κάποια άλλα δείχνουν να χάνουν τη δυναμική τους· ακόμα και οι ίδιοι οι αστυνομικοί μοιάζουν κουρασμένοι, ανυπόμονοι να κλείσουν την υπόθεση και να γυρίσουν στα σπίτια τους. Η δε κατάληξη μοιάζει απολύτως αναμενόμενη. Γίνεται μια φιλότιμη προσπάθεια για ένα όσο γίνεται πιο περίπλοκο τέλος, όμως όσο πιο πολύ μπερδεύονται τα πράγματα, τόσο πιο υπερβολικά φαίνονται. Και όταν όλα ξεκαθαρίζουν τελικά, ουσιαστικά απλά επιβεβαιώνονται οι αναγνωστικές προβλέψεις, με το στοιχείο της τελικής έκπληξης – αποκάλυψης να απουσιάζει παντελώς και να επέρχεται η αναμενόμενη κανονικότητα. Για τους ήρωες βέβαια, μετά απ’ όλα όσα πέρασαν, αυτό το ενδεχόμενο δεν φαντάζει καθόλου κακό.

Ημερολόγιο 2021 – Πρόσκληση

Ακολουθήστε μας!

Κερδίστε το!

Κερδίστε το!

Οδηγός ιστοσελίδας

Αρχείο

Επιμέλεια άρθρου Χρύσα Βασιλείου

Επιμέλεια άρθρου

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου