Η εκφραστική ιδιαιτερότητα της Αληφραγκή

πρόσεξε παιδάκι
μη σε πατήσει το μέλλον...

Σίσσυ Αληφραγκή
Μανδραγόρας
ISBN: 978-960-592-012-8

Η αναζήτηση νεωτερισμών στην ποιητική έκφραση οδήγησε κατά το παρελθόν σε ακρότητες, όπως τουλάχιστον τις αντιλαμβάνονταν στην εποχή τους (υπερρεαλισμός, μεταμοντέρνος στίχος κλπ). Ωστόσο, η συμβολή τους στην ποίηση, με τον ένα ή άλλο τρόπο -παρά τα σχισμένα ιμάτια των κριτικών και τις τοποθετήσεις περί κατάπτωσης των τεχνών- επέδρασε καταλυτικά στην τέχνη, δείχνοντας νέες εκφραστικές οδούς.

Βέβαια, ένα βασικό κριτήριο είναι η ισορροπία της έντασης και να μην μετατραπεί ο νεωτερισμός σε αυτοσκοπό. Και σήμερα τούτες οι αναζητήσεις αποτελούν βασικό σημείο σε μια εποχή ποιητικής ανάπτυξης πέρα από ηλικίες και γενιές. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της πρωτοεμφανιζόμενης Σίσσυς Αληφραγκή («a contrario», Μανδραγόρας 2015).

έρωτος δώρο ιερό μυσταγωγία μνήμης

Η Αλιφραγκή επιχειρεί έναν προσωπικό διάλογο με τον έρωτα και το φόβο. Επιχειρεί να δώσει μία δική της a contrario επιχειρηματολογία πάνω στον έρωτα και τις υπαρξιακές αναζητήσεις. Η ποίηση της ισορροπεί ανάμεσα στην υπαρξιακή και την ερωτική ποίηση. Πινελιές λανθάνουσας λαγνείας διανθίζουν τις συνθέσεις της. Ωστόσο, η δημιουργός -χωρίς να μειώνει τον ερωτισμό- αποφεύγει συνειδητά την προκλητικότητα, που τόσο μας κούρασε στο επιδεικτικό λογοτεχνικό πλαίσιο του παρελθόντος.

Πρόκειται για μία συλλογή που διακρίνεται από την ολιγόλεκτη με σουρεαλιστικό υπόβαθρο και αποφθεγματική διατύπωση και την πειραματική αναζήτηση μιας νέας εκφραστικότητας. Αν και η ποιήτρια αποφεύγει τα λογοτεχνικά σχήματα (πλην όσων έχουν σουρεαλιστική αναφορά, όπως οι μετωνυμία και οι μεταφοράς), χαρακτηριστική είναι η συχνά παρενθέσεων για την απόδοση αποφθεγματικών σχολίων. Στις περισσότερες περιπτώσεις λειτουργούν ως επιμύθιο εντείνοντας το ερωτικό συναίσθημα ή της υπαρξιακής αγωνίας. Βέβαια, η επιλογή τούτη δε γίνεται αντιληπτή από έναν ακροατή, καθιστώντας έτσι υποχρεωτική την ανάγνωση.

φτερουγίζω στις πέντε αισθήσεις.
συν μία.
λαγνεία στην απουσία

Τελείες σε κάθε στίχο, εντείνοντας με τις απότομες παύσεις την ένταση και αποδίδοντας μία τραγικότητα. Οι στίχοι της μοιάζουν να έχουν κοπεί με ξυράφι. Τα στιχουργικά σπαράγματα με έντονα υπερρεαλιστικά στοιχεία ενισχύουν το αίσθημα απομόνωσης και πόνου. Το "απότομο" ύφος συχνά δηλώνεται με ελλειπτικές προτάσεις και περιόδους μόνο με ονοματικά σύνολα ξεπερνώντας συχνά την ποιητική αποφθεγματικότητα και αγγίζοντας την προφορική ελλειπτική λιτότητα.

Έτσι, όμως επιβάλλει έναν πρωτόγνωρο -σχετικά αργό- ρυθμό ανάγνωσης/απαγγελίας, με μεγάλες παύσεις που φέρνει μια ισοζυγία με την βραχυλογία και τους "κομμένους" στίχους.

Η ποιητική συλλογή του Δήμου Χλωπτσιούδη "κατάστιχα" στο cosmotebooks ή το myebooks.gr

Τούτη η έκφραση καθιστά τον αναγνώστη ενεργό συμμέτοχο, καθώς καλείται να συμπληρώσει τα νοηματικά "κενά". Και αυτή η εκφραστική επιλογή της ποιήτριας συνδέεται και με τις υπερρεαλιστικές καταβολές της ποιητικής της, τόσο στην έκφραση όσο και στην εικαστική της. Το ποιητικό κάδρο της Αληφραγκή είναι διαυγές και πλούσιο. Χρώματα και φως πλουτίζουν τον περιβάλλοντα χώρο.

Ο νεοϋυπερρεαλισμός αποτελεί μία διαφορετική ποιητική διάλεκτο, ξεπερνώντας κατά πολύ την πρώτη του εμφάνιση κατά το Μεσοπόλεμο. Διακρίνεται όχι μόνο από τη συνειρμική διάσταση στην εκφραστική της αγανάκτησης -μέσα από μετωνυμίες και μεταφορές ή την δυναμική του εικονοπλασία- αλλά και από τον πειραματισμό στο στίχο και τις διατυπώσεις. Και αυτή ακριβώς τη δυναμική της εκφραστικής αναζήτησης με σουρεαλιστικό υπόβαθρο υπηρετεί η Σίσσυ Αληφραγκή.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 22 – 23 Ιουνίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 22 – 23 Ιουνίου 2024

Real News Καθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να διαγραφείτε με ένα κλικ και δεν θα...

Πού έκαναν sex στην Αθήνα του Μεσοπολέμου; των Εύας Γανίδου και Τάσου Θεοφίλου

Πού έκαναν sex στην Αθήνα του Μεσοπολέμου; των Εύας Γανίδου και Τάσου Θεοφίλου

Ας πάμε ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο και ας γυρίσουμε στην Αθήνα του Μεσοπολέμου. Ας περπατήσουμε στα στενά της πόλης, στα κακοφωτισμένα σημεία, μακριά από τις λεωφόρους και τους κεντρικούς δρόμους. Από τον Βούθουλα στο Μεταξουργείο και στα Πετράλωνα κι από κει στην...

Εργαστήριο ραπτικής, της Χρυσούλας Διπλάρη

Εργαστήριο ραπτικής, της Χρυσούλας Διπλάρη

Η Πάτρα είναι μια νέα γυναίκα με όνειρα και φιλοδοξίες. Μαθητεύει δίπλα στην αυστηρή θεία της για να γίνει ράφτρα κι όταν τα καταφέρνει ανοίγει το δικό της μοδιστράδικο κι έτσι γνωρίζουμε τις πελάτισσες, τις μαθητευόμενες, τις γειτόνισσες, τις φίλες της σε μια Ελλάδα...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Εργαστήριο ραπτικής, της Χρυσούλας Διπλάρη

Εργαστήριο ραπτικής, της Χρυσούλας Διπλάρη

Η Πάτρα είναι μια νέα γυναίκα με όνειρα και φιλοδοξίες. Μαθητεύει δίπλα στην αυστηρή θεία της για να γίνει ράφτρα κι όταν τα καταφέρνει ανοίγει το δικό της μοδιστράδικο κι έτσι γνωρίζουμε τις πελάτισσες, τις μαθητευόμενες, τις γειτόνισσες, τις φίλες της σε μια Ελλάδα...

Αυτοθέλητος Ζητιάνος

Αυτοθέλητος Ζητιάνος

Μου ‘δωσαν να βάλω τα ρούχα του γείτονα. Μου ‘ταν πολύ φαρδιά.  Μου ‘δωσαν ενός άλλου, πολύ στενά. Άρχισαν να μου λεν πως έχω άτσαλο σουλούπι, πως μόνο για κουρέλια είμαι. Μα σαν φόραγα τα… κουρέλια μου, μόνο με ζητιάνος δεν έμοιαζα. Ήταν σα να ‘χαν φτιαχτεί για...

Υπάρχει ένας τίγρης στο τρένο – Mariesa Dulak

Υπάρχει ένας τίγρης στο τρένο – Mariesa Dulak

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Μια όμορφη μέρα, ένας μπαμπάς και ο γιος του αποφασίζουν να πάνε στην παραλία με το τρένο. Επιβιβάζονται, κάθονται πλάι – πλάι και ο μπαμπάς αμέσως σπεύδει στο αγαπημένο του σπορ που δεν είναι άλλο από την οθόνη του κινητού του. Ξαφνικά...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου