Η τελευταία πτήση, της Julie Clark

8.10.2021

σχόλια

Στην Τελευταία πτήση της Julie Clark, δύο εντελώς άγνωστες μεταξύ τους γυναίκες αποφασίζουν να ξεφύγουν από μια ζωή που διαρκώς τις καταπιέζει, τις περιορίζει και τις τρομάζει και να ξεκινήσουν από την αρχή σε έναν νέο τόπο, με νέα ταυτότητα, μακριά απ’ ό,τι θυμίζει το παρελθόν τους.

Η Κλερ ζει μια φαινομενικά τέλεια ζωή. Παντρεμένη με έναν πλούσιο και ισχυρό άντρα με πολιτικές βλέψεις, ζει σε ένα πολυτελέστατο σπίτι, συναναστρέφεται την καλή κοινωνία και φιγουράρει στις λαμπερές σελίδες των περιοδικών. Όμως, πίσω από τις κλειστές πόρτες του σπιτιού τους το χαμόγελο του συζύγου της αντικαθίσταται από βλοσυρές ματιές, αιχμηρά σχόλια, απειλές και ξυλοδαρμούς. Έχοντας απομακρυνθεί από όλους τους παλιούς φίλους της και με κάθε της κίνηση να παρακολουθείται, η Κλερ έχει μετατραπεί σε πραγματικό υποχείριο του άντρα της. Μέχρι που αποφασίζει να τον εγκαταλείψει και αρχίζει να προετοιμάζει μεθοδικά τη φυγή της.

Όμως όλα τα σχέδιά της ανατρέπονται, όταν γίνεται μια απροσδόκητη αλλαγή στο προγραμματισμένο ταξίδι της. Απελπισμένη και απογοητευμένη, η Κλερ συναντά στο αεροδρόμιο μια άγνωστη γυναίκα, την Εύα. Μετά από μια σύντομη κουβέντα, οι δυο τους ανακαλύπτουν ότι έχουν κάτι κοινό: θέλουν και οι δύο να εξαφανιστούν. Έτσι, ανταλλάσουν τα αεροπορικά τους εισιτήρια, ώστε η καθεμιά να κάνει μια νέα αρχή σε ένα μέρος όπου κανείς δεν τη γνωρίζει.

Αλλά όταν η πτήση της Εύας συντρίβεται πάνω από τον Ατλαντικό, ένας νέος εφιάλτης ξεκινά για την Κλερ. Όλοι τη θεωρούν νεκρή, ενώ εκείνη έχει οικειοποιηθεί την ταυτότητα μιας άγνωστής της γυναίκας. Επιπλέον, ανακαλύπτει ότι η Εύα τής είχε ξεφουρνίσει μια ψεύτικη ιστορία σχετικά με τη ζωή της και έκρυβε τα δικά της μυστικά – μυστικά που μπορούν να τη βάλουν σε μεγάλο κίνδυνο. Γιατί οι άνθρωποι από τους οποίους προσπαθούσε η Εύα να ξεφύγει είναι πολύ επικίνδυνοι…

Το πρώτο πράγμα που μπορεί να πει κανείς για το συγκεκριμένο βιβλίο είναι πως είναι καλογραμμένο. Η χρήση της γλώσσας και το ύφος είναι προσεγμένα, η ροή κυλά αβίαστα, οι εξελίξεις διαδέχονται η μία την άλλη. Και παρόλο που σε κάποια σημεία θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει το θέμα του υπερβολικό, στην πλειοψηφία του φαντάζει άκρως ρεαλιστικό. Και πράγματι, η συγγραφέας έχει πλάσει μεν μια μυθιστορηματική πλοκή, εμπλουτισμένη δε με γεγονότα που, δυστυχώς, θα φανούν οικεία σε πολλές αναγνώστριες που θα τη διαβάσουν. Η ενδοοικογενειακή βία, ο ψυχολογικός εκβιασμός, η αβεβαιότητα, η αγωνία, ο φόβος των γυναικών είναι διαχρονικά ανοιχτές πληγές, που μαστίζουν ένα σημαντικό ποσοστό της σύγχρονης κοινωνίας – και όχι μόνο. Σε μια εποχή που το κίνημα #MeToo έχει λάβει παγκόσμιες διαστάσεις, με δραματικές ιστορίες γυναικών που έχουν υποστεί κάθε είδους κακοποίηση να έρχονται στο φως καθημερινά, η Clark κατορθώνει να κερδίσει τις εντυπώσεις με μια ξεκάθαρα γυναικοκεντρική πλοκή και δύο ηρωίδες που αναμφίβολα έχουν πολλά να πουν.

Υπό κανονικές συνθήκες, η Κλερ και η Εύα δεν θα συναντιούνταν ποτέ. Η μία αποτελεί μέλος της καλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης, ο ρόλος της είναι αυτός της συζύγου-τρόπαιο ενός οξύθυμου και χειριστικού τύπου και ονειρεύεται να καταφέρει να ξεφύγει από την πολυτελή φυλακή της. Η άλλη έχει μεγαλώσει στο αυστηρό περιβάλλον ενός μοναστηριού, εκδιώχθηκε από το κολέγιο όπου φοιτούσε παλιότερα, ασχολείται με παράνομες πράξεις και θέλει να ξεφύγει από ορισμένους επικίνδυνους ανθρώπους, αλλά και από τους ομοσπονδιακούς. Κι όμως, παρά τις διαφορές σε κάθε τομέα της ζωής τους, αυτά που τις ενώνουν είναι πολλά περισσότερα. Είναι και οι δύο εγκλωβισμένες σε μια κατάσταση που όχι μόνο ασφυκτιούν μέσα σ’ αυτήν, αλλά ανά πάσα στιγμή κινδυνεύει η ζωή τους. Είναι δύο μοναχικές υπάρξεις, αποκομμένες από τον περίγυρό τους, κλεισμένες η καθεμία στον μικρόκοσμό της. Αποφασίζουν και οι δύο ότι η μοναδική λύση γι’ αυτές είναι να αφήσουν πίσω το παρελθόν και την παλιά τους ζωή και να ξεκινήσουν από την αρχή, μακριά απ’ όλους και απ’ όλα. Και είναι διατεθειμένες να ρισκάρουν τα πάντα ώστε να το καταφέρουν.

Τα κεφάλαια είναι μικρά και εναλλάσσονται κάθε λίγες σελίδες. Η Κλερ αφηγείται την ιστορία της σε πρώτο πρόσωπο, ενώ αυτή της Εύας ξεδιπλώνεται μέσα από τριτοπρόσωπη αφήγηση. Με αυτό το ευρηματικό τέχνασμα, η κάθε ηρωίδα έχει την ευκαιρία να προσεγγίσει τον αναγνώστη, να του εκθέσει την αλήθεια της και όλα όσα την οδήγησαν εδώ: τους φόβους, τα διλήμματα, τις κρυφές σκέψεις, τις δύσκολες αποφάσεις, τα συναισθήματά της καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής της.

Ο γυναικοκεντρικός χαρακτήρας του βιβλίου φανερώνεται κι από το γεγονός πως τις δύο γυναίκες περιβάλλουν κυρίως άλλες γυναίκες. Έχοντας δευτερεύοντα ρόλο στην πλοκή, είναι παρ’ όλα αυτά αυτές που εμφανίζονται, θα ισχυριζόταν κανείς, ως «από μηχανής θεοί» την ώρα που τις χρειάζονται περισσότερο. Αντίθετα, οι άντρες είναι εκείνοι που τις εκμεταλλεύονται για τους δικούς τους σκοπούς και τις επιβάλλουν, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, το τι θα πρέπει να κάνουν. Όχι γιατί είναι απαραίτητα φαλλοκράτες ή μισογύνηδες, αλλά γιατί στον κόσμο της Κλερ και της Εύας υπάρχουν  τέτοιοι άντρες.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν πως το βιβλίο στερείται των χαρακτηριστικών που το κατατάσσουν στην κατηγορία των καλών θρίλερ μυστηρίου, αφού το σασπένς κυριαρχεί σε κάθε σελίδα και η πλοκή περιπλέκεται διαρκώς, ώστε το ενδιαφέρον να παραμένει αμείωτο. Όσο για το στοιχείο της έκπληξης, αυτό διατηρείται μέχρι την τελευταία σελίδα, εκεί όπου γεννάται εν τέλει και η συγκίνηση. Η Τελευταία πτήση είναι πράγματι ένα συγκλονιστικό και καθηλωτικό page turner, που υπόσχεται ένα αξέχαστο λογοτεχνικό ταξίδι.

Ακολουθήστε μας

Ο φόνος είναι εύκολος, της Agatha Christie

Ο φόνος είναι εύκολος, της Agatha Christie

Ο συνταξιούχος αστυνομικός Λουκ Φιτζγουίλιαμ, ταξιδεύοντας με τρένο για το Λονδίνο, συναντάει μια ηλικιωμένη επιβάτισσα που επιμένει ότι υπάρχει ένας επικίνδυνος δολοφόνος στο χωριό της, το Γουίτσγουντ, ο οποίος έχει ήδη διαπράξει τρία εγκλήματα και σύντομα θα κάνει...

Στα ίχνη του κρυμμένου θησαυρού, της Μαρίας Δασκαλάκη

Στα ίχνη του κρυμμένου θησαυρού, της Μαρίας Δασκαλάκη

Η Γοργώ και η Αρετή κατάγονται από πλούσια οικογένεια της Κέρκυρας και ζουν με τους γονείς τους στην Κρήτη. Το καλοκαίρι, μόλις κλείνουν τα σχολεία, πηγαίνουν στον παππού και τη γιαγιά για διακοπές, μόνο που φέτος έχουν το προαίσθημα πως θα βιώσουν κάτι συγκλονιστικό!...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου Χρύσα Βασιλείου

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Στα ίχνη του κρυμμένου θησαυρού, της Μαρίας Δασκαλάκη

Στα ίχνη του κρυμμένου θησαυρού, της Μαρίας Δασκαλάκη

Η Γοργώ και η Αρετή κατάγονται από πλούσια οικογένεια της Κέρκυρας και ζουν με τους γονείς τους στην Κρήτη. Το καλοκαίρι, μόλις κλείνουν τα σχολεία, πηγαίνουν στον παππού και τη γιαγιά για διακοπές, μόνο που φέτος έχουν το προαίσθημα πως θα βιώσουν κάτι συγκλονιστικό!...

Όταν κλείνω τα μάτια, του Γιώργου Μεσολογγίτη

Όταν κλείνω τα μάτια, του Γιώργου Μεσολογγίτη

γράφει η Βάλια Καραμάνου - Εφτά ιστορίες, βγαλμένες από την σύγχρονη αστική και επαρχιακή πραγματικότητα, λειτουργούν σαν παραμορφωτικός καθρέφτης που μετατρέπει την ρεαλιστική καθημερινότητα σε Κόλαση. Ο κόσμος μας καταρρέοντας μεταμορφώνεται σε αυτό που όλοι...

Η ξεχασμένη δολοφονία, της Agatha Christie

Η ξεχασμένη δολοφονία, της Agatha Christie

Η Γκουέντα Ριντ, εν αναμονή του συζύγου της, επιστρέφει στην Αγγλία και από σύμπτωση ενοικιάζει το σπίτι όπου έμενε όταν ήταν παιδί, με αποτέλεσμα σταδιακά να αρχίσει να γεμίζει αναμνήσεις που κρύβουν ένα μυστικό για τη δεύτερη σύζυγο του πατέρα της που είχε...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου