Η τολμηρή Έμα!

2.10.2013

 

Προκάλεσε… με την απόφασή της να διεκδικήσει την ευτυχία στις εφήμερες αγκαλιές ανδρών, αψηφώντας το στενό – συντηρητικό περιβάλλον στο οποίο ζούσε.   

Πολεμήθηκε… από τους ηθικολόγους της εποχής οι οποίοι με την πρώτη δημοσίευσή της έσπευσαν να την χαρακτηρίσουν ανήθικη και επικίνδυνη για τα χρηστά τους ήθη.

Μισήθηκε… από άνδρες μα και από γυναίκες καταπιεσμένες που δεν κατάφεραν όπως εκείνη να σπάσουν τα στερεότυπα που τις κρατούσαν δέσμιες σε μια ανιαρή ζωή. 

Αγαπήθηκε… από εκατομμύρια αναγνώστες ανά τον κόσμο οι οποίοι της χάρισαν μια θέση στο πάνθεον των λογοτεχνικών ηρώων.

Ο λόγος για την Έμα, την ηρωίδα του γάλλου συγγραφέα Γκυστάβ Φλωμπέρ. Μια γυναίκα με έντονη προσωπικότητα, επαναστάτρια, τολμηρή η οποία δεν θέλησε να μείνει εγκλωβισμένη στα στενά όρια της ηθικής της Γαλλίας του 19ου αιώνα και τόλμησε να ζήσει όπως πρόσταζε η καρδιά της.

Ο αστός πατέρας της ήθελε να τη γαλουχήσει με τις θρησκευτικές αρχές και γι’ αυτό την έκλεισε σε μοναστήρι. Εκείνη διάβαζε κρυφά αισθηματικά μυθιστορήματα και λίγα χρόνια αργότερα το εγκατατέλειψε για να ζήσει έναν έρωτα σαν και αυτούς που ζούσαν οι ηρωίδες των βιβλίων που διάβαζε. Όμως τα πράγματα δεν εξελίχτηκαν έτσι όπως θα ήθελε. Ο σύζυγός της Τσάρλς Μποβαρύ, ο αγροτικός γιατρός της περιοχής, δεν φάνηκε αντάξιος των προσδοκιών της. Η ήσυχη οικογενειακή ζωή που της προσέφερε την έκανε ακόμα πιο δυστυχισμένη. Η Έμα αναζητούσε έναν δυνατό έρωτα να την τραβήξει από την ανιαρή πραγματικότητα στην οποία ζούσε και έτσι δεν άργησε να τον αναζητήσει σε άλλες αγκαλιές μα και πάλι δεν κατάφερε να ευτυχήσει. Ακόμη και ο μεγάλος παράνομος έρωτάς της, Ροδόλφος, την πρόδωσε. Η Έμα απελπίστηκε. Έπεσε σε κατάθλιψη και τελικά έδωσε μόνη της το τέλος αυτοκτονώντας με αρσενικό. Ίσως, αυτή η τελευταία πράξη της, να ήταν ακόμη μια προσπάθεια να ξεφύγει από τη ασφυκτικά ανούσια πραγματικότητα μέσα στην οποία ζούσε.

Η Έμα ή αλλιώς Μαντάμ Μποβαρύ, προκάλεσε, πολεμήθηκε, μισήθηκε μα κατάφερε να παραμείνει στην ιστορία της λογοτεχνίας ως μια γυναίκα που δεν δίστασε να πάει κόντρα στους ψευτο-ηθικολόγους της εποχής και να σπάσει τα στερεότυπα διεκδικώντας την ευτυχία ενώ ταυτόχρονα χάρισε στο δημιουργό της την αθανασία καθώς 157 χρόνια μετά την πρώτη δημοσίευσή της η “Μαντάμ Μποβαρύ” συνεχίζει αγαπιέται από εκατομμύρια  αναγνώστες ανά τον κόσμο.

του Χάρη Γαντζούδη

Ακολουθήστε μας

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Σύμφωνα με το ενδιαφέρον άρθρο του Βαγγέλη Κανσίζογλου στο lavart.gr, "η απόλυτη χρονολόγηση συγκρότησης των ομηρικών επών είναι αδύνατη, εικάζεται ότι αυτά, στη μνημειώδη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, συντέθηκαν ήδη κατά τον 8o προχριστιανικό αιώνα, δηλαδή ακριβώς την...

Ερωτικό

Ερωτικό

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Ερωτικό oι πόλεις συντρίβονται λίγο πριν εκτοξευθούμε στο φως μη με κοιτάζεις έτσι μόνο δώσε μου ένα μενεξέ του απρίλη -μα είναι χειμώνας- μια σταγόνα της αυγής -μα εδώ είναι έρημος- κοίταξε από το παράθυρό σου βλέπεις ό,τι βλέπεις δεν...

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Είναι εξόχως αυθαίρετη η σκέψη πως η επιλογή και η ‘διαλογή’ μπορεί να λειτουργήσει θετικά μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θαλασσινοί θρήνοι

Θαλασσινοί θρήνοι

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η μοναξιά, το αναπόφευκτο του θανάτου και η πανίσχυρη Μοίρα είναι θέματα που απαντώνται συχνά στην λογοτεχνία και μάλιστα συχνά σε ειδυλλιακά φυσικά τοπία. Ίσως γιατί ο αφανισμός είναι κομμάτι της υπόστασής μας και κατ’ επέκταση της φύσης...

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

- γράφει η Άντια Αδαμίδου -   Ανάμεσα στις πολλές και διαφορετικές απόψεις που κυκλοφορούν περί τέχνης και έκφρασης στην εποχή μας, μπορεί κανείς να διακρίνει ορισμένες οπτικές, οι οποίες αποτελούν αναμφίβολα μαθήματα και φιλοσοφία ζωής. Ο Δημήτρης...

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Στα τελευταία μου άρθρα για τον Νεοφορμαλισμό και για τα προβλήματα που παρουσιάζει η σύγχρονη κυπριακή ποίηση, έχω υποστηρίξει πως ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει η ελληνική/κυπριακή ποίηση είναι ο δρόμος της weltliteratur, δηλαδή τον...

1 σχόλια

1 Σχόλιο

  1. Βάσω Αποστολοπούλου-Αναστασίου

    “Η Έμα ή αλλιώς Μαντάμ Μποβαρύ, προκάλεσε, πολεμήθηκε, μισήθηκε μα κατάφερε να παραμείνει στην ιστορία της λογοτεχνίας ως μια γυναίκα που δεν δίστασε να πάει κόντρα στους ψευτο-ηθικολόγους της εποχής και να σπάσει τα στερεότυπα διεκδικώντας την ευτυχία…”

    Κάτι που δεν το συναντάς εύκολα ακόμα και σήμερα, που τα πράγματα έχουν αλλάξει κατά πολύ από κείνη την εποχή. Πολύ ενδιαφέρουσα και η ανάλυση και η κριτική. Καλημέρα Χάρη!

    Απάντηση

Υποβολή σχολίου