Select Page

μια προσέγγιση του μοντερνισμού στο λόγο του Κ. Γ. Καρυωτάκη (δοκίμιο – ποιητική)

μια προσέγγιση του μοντερνισμού στο λόγο του Κ. Γ. Καρυωτάκη (δοκίμιο – ποιητική)

 

δοκίμιο

ποιητική

μια προσέγγιση του μοντερνισμού

στο λόγο του Κ.Γ.Καρυωτάκη

(«Ελεγεία και Σάτιρες»)

 

Ο μοντερνισμός έχει ρίζες στη γραφή της ειρωνικής απεικόνισης ή της πραγματιστικής προσέγγισης του κόσμου. Ο Καρυωτάκης γράφοντας «στον ενικό του περιθωρίου» υποκίνησε την κριτική να εστιάσει στον προβληματισμό του συναισθηματικού υπόβαθρου της ποίησής του και λιγότερο στην αισθητική της αξία. Έτσι υποβαθμίστηκε κριτικά λόγω της ψυχαναλυτικής, βιογραφικής ή ιδεολογικής προσπέλασης των κειμένων του που θεωρήθηκαν επαναστατικού ύφους[1].

Ο Καρυωτακισμός αποτέλεσε μια υφολογική νόρμα που θεμελίωσε μια συγκεκριμένη ευαίσθητη οπτική απέναντι στα πράγματα, την εύθραυστη ατομικότητα, τον εξομολογητικό τόνο που προωθούσε την αυτοαναίρεση[2]. Ο ποιητής αποδέσμευσε το στίχο από την επιταγή της ισοσυλλαβίας και προώθησε την ελεύθερο αριθμό στίχων[3].

Το 1927 εκδόθηκε το τρίτο ποιητικό του έργο, «Ελεγεία και Σάτιρες»[4], στο οποίο κεντρικό μοτίβο αποτελεί η εντρύφηση στο ανικανοποίητο της ζωής συνάμα με την αποθέωση του θανάτου. Σύμφωνα με την Έλλη Αλεξίου, η σατιρική πένα του απευθύνεται στους «δουλόφρονες, τις άμυαλες γυναίκες, τους ψευτοδιανοούμενους». Πράγματι, «οι διανοούμενοι της εποχής του δεν απολάβαιναν, πλην ελαχίστων, της εκτίμησής του που τους αποκαλούσε “αγοραίον πλήθος”»[5].

Το πολιτικό στίγμα, σπάνια βέβαια στην ποιητική του, παρουσιάζεται στο κείμενο, «στο άγαλμα της ελευθερίας που φωτίζει τον κόσμο»[6]. Η παραπομπή, καταφανής από τον τίτλο, στο εντυπωσιακό άγαλμα της ελευθερίας στο νησάκι Μπέντλοου στο λιμάνι της Νέας Υόρκης. Η εκμετάλλευση της ελευθερίας ως αξίας στο βωμό των οικονομικών συμφερόντων, η έλλειψη της ελευθερίας εν γένει γίνεται κίνητρο θεωρητικής πραγμάτευσης.

 

Λευτεριά, Λευτεριά, σχίζει, δαγκάνει

τοὺς οὐρανοὺς τὸ στέμμα σου. Τὸ φῶς σου

χωρὶς νὰ καίη, τυφλόνει τὸ λαό σου.

Πεταλοῦδες χρυσὲς οἱ Ἀμερικάνοι,

λογαριάζουν πόσα δολλάρια κάνει

σήμερα τὸ ὑπερούσιο μέταλλό σου.

 

Λευτεριά, Λευτεριά, θὰ σ’ ἀγοράσουν

ἔμποροι καὶ κονσόρτσια κ’ ἑβραῖοι.

Εἶναι πολλὰ τοῦ αἰῶνος μας τὰ χρέη,

πολλὲς οἱ ἁμαρτίες, ποὺ θὰ διαβάσουν

οἱ γενεές, ὅταν σὲ παρομοιάσουν

μὲ τὸ πορτραῖτο τοῦ Dorian Grey.

 

Λευτεριά, Λευτεριά, σὲ νοσταλγοῦνε,

μακρινὰ δάση, ρημαγμένοι κῆποι,

ὅσοι ἄνθρωποι προσδέχονται τὴ λύπη

σὰν ἔπαθλο τοῦ ἀγῶνος, καὶ μοχθοῦνε,

καὶ τὴ ζωή τους ἐξακολουθοῦνε,

νεκροὶ ποὺ ἡ καθιέρωσις τοὺς λείπει.

 

Η ειρωνεία, καταφανής στους ρηματικούς τύπους των τριών πρώτων στίχων, αφορά χαρακτηριστικά του αγάλματος. Η παραπομπή στο στέμμα («σχίζει», «δαγκάνει») με αιχμηρές απολήξεις γίνεται ίδιον της επιθετικότητας. Η φλόγα της δάδας δε θερμάνει το λαϊκό αίσθημα με αγωνιστικότητα («χωρίς να καίει»). Η εσωτερική τύφλωση των Αμερικανών αποκλείει κάθε δυνατότητα όρασης («τυφλώνει») όσον αφορά το πνευματικό, επιβεβλημένα αειθαλές, ιδανικό που υποκαθίσταται από το υλικό τίμημα.

Η μορφή του αγάλματος αντανακλά το παρελθόν, με την έννοια της αποτύπωσης των υψηλών ιδεωδών που τροφοδοτούν τη νόηση και την ψυχή του ανθρώπου που τείνει προς την αυτοθυσία. Ωστόσο η λήθη των ανθρωπιστικών κοινωνικών ιδεών αντικατοπτρίζεται στη στάση των Αμερικανών: πλέον αγνοούν την άυλη υπόσταση της ελευθερίας, θεοποιούν τις οικονομικές αξίες. Μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο εξάλλου η Αμερική υπερτερεί έναντι άλλων χωρών λόγω της ελεύθερης αγοράς. Παρουσιάζεται το άγαλμα της ελευθερίας υπό την οπτική των Αμερικανών ως οικονομική δύναμη με αλληγορικό τρόπο. Η προσήλωση των Αμερικανών στα υλικά αγαθά έχει ως συνέπεια να παραμερίζονται οι πνευματικές ηθικές αρχές («πεταλούδες χρυσές»)∙ ο Μέλλοντας υποδηλώνει τη βεβαιότητα της αγοράς του αγάλματος που ασφαλώς δεν αντανακλά την ηθική του βαρύτητα («θα σ’ αγοράσουν»).

Ο λαϊκός τύπος «Αμερικανοί» προσιδιάζει στις αγοραίες συμπράξεις προϋπόθεση των οποίων είναι η εμπορική αξία του προϊόντος συναλλαγής («λογαριάζουν πόσα δολάρια κάνει»). Καθημερινές συγκυρίες σε χρηματιστηριακές βάσεις αποτυπώνονται στον προσδιορισμό της υλικής αξίας του αγάλματος («το υπερούσιο μέταλλο»). Το μέταλλο, δεδομένο της απτής ύλης, κρίνεται και άυλο αντιφατικά. Οι ενδιαφερόμενοι για την αγορά του μετάλλου καταγράφονται με οικονομική ορολογία (“έμποροι και κονσόρτια”), άτομα και συνεταιρισμοί. Σε σαρκαστικό ύφος «Εβραίοι» πάλι θεωρούνται όσοι, υποδουλωμένοι στο χρήμα, αντιπροσωπεύουν τα οικονομικά συμφέροντα.

Σημαντική επισήμανση η εμπορευματοποίηση της ελευθερίας, η χρεοκοπία των διαχρονικών πιστεύω και η πτώση της νοητικής ισχύος μεταβιβάζονται αιτιολογικά στο δομικό σχήμα του κειμένου: η δηκτική κρίση στηλιτεύει το ελλειμματικό πνευματικό υπόβαθρο («εἶναι πολλὰ τοῦ αἰῶνος μας τὰ χρέη»). Οι ισχυροί του πλανήτη καπηλεύτηκαν τα ηθικά κληροδοτήματα, απεμπόλησαν κάθε ιδεώδες διαχρονικό, όπως η ελευθερία στο βωμό των υλικών ωφελειών. Οι επερχόμενες γενιές θα συνειδητοποιήσουν την έκπτωση των ανθρωπιστικών ιδεολογιών, των ψεύτικων συμβολισμών της αυτονομίας («πολλὲς οἱ ἁμαρτίες, ποὺ θὰ διαβάσουν/οἱ γενεές»). Θα αναγνωρίσουν την έκταση των εγκλημάτων, όπως συνέβαινε στην περίπτωση του Dorian Grey («ὅταν σὲ παρομοιάσουν/μὲ τὸ πορτραῖτο τοῦ Dorian Grey»). Στο κείμενο του Oscar Wilde τα εγκλήματα και η ηλικία του πρωταγωνιστή δεν αφήνουν σημάδια στη μορφή του, αλλά μόνο στην προσωπογραφία του.

Στην τελευταία στροφή η επισήμανση σχετικά με την ελευθερία διαφοροποιείται από τα προηγούμενα, διότι απολύεται ο γενικός χαρακτήρας της και πλέον εξατομικεύεται. Η ελευθερία μεμονωμένων προσώπων απολύεται σε δραματικό κλίμα, εφόσον γίνεται αντικείμενο νοσταλγίας με ενδεικτικό τον αυτοσαρκασμό («προσδέχονται τὴ λύπη/σὰν ἔπαθλο τοῦ ἀγῶνος», «τὴ ζωή τους ἐξακολουθοῦνε»). Η ερημιά της φύσης και οι εγκαταλελειμμένοι άνθρωποι επισφραγίζουν την απουσία της ανεξαρτησίας («μακρινὰ δάση, ρημαγμένοι κῆποι») συνάμα με μια εριστική διάθεση που συγκαταλέγει στα άψυχα τις ήδη απολιθωμένες συνειδήσεις («νεκροὶ ποὺ ἡ καθιέρωσις τοὺς λείπει»). Έτσι ο ποιητής απομακρύνεται από το πνεύμα της ελληνικότητας του καιρού του, εμμένοντας σε μια διεθνιστική καταγραφή της ιδέας της αυτοδιάθεσης του ατόμου[7].

Συγκεκριμένα ο συμφυρμός σημαινομένων προκύπτει, όταν οι προσδοκίες της ανάγνωσης ανατρέπονται στην αλληλοδιαδοχή των στίχων με ενδιάμεσες παύσεις στο μοντερνισμό. Έτσι ενώ το ποιητικό υποκείμενο εμφαντικά προσηλώνεται στην κατηγορία των ατόμων που αγωνίζονται, εν μέσω αντιξοοτήτων χωρίς ανταπόδοση, πράγμα που σημαίνει ότι η καταγεγραμμένη προσπάθεια, αν μη τι άλλο, είναι ευγενής («ὅσοι ἄνθρωποι…τοῦ ἀγῶνος»), ωστόσο η δήλωση μεταβάλλεται παρακάτω. Η ερμηνεία αφορά ανθρώπους που παθητικοποιούνται επιβιώνοντας εξακολουθητικά μέσα από μηχανισμούς ανατροπής της αυτοδιάθεσης, υπομένοντας με απονεκρωμένη συνείδηση («ἡ καθιέρωσις τοὺς λείπει»)[8].

Σε ιαμβικό ως επί το πλείστον ρυθμό με διασκελισμούς (στ.1-2, 3-7) αλλά και χωρίς τεχνική επεξεργασία, επιτήδευση ο Καρυωτάκης ελευθερώνει μια εσωτερικότητα που στηρίζει την ειρωνική διάσταση του λόγου, δείγμα νεωτερικής γραφής. Αποκλίνουσες παύσεις στην ποιητική του άλλωστε συνίστανται στο ότι η μετρική ανάπαυλα δε συμπορεύεται με τη νοηματική (στ.1-3,7-8). Η ισοσυλλαβία των στίχων εξυπηρετεί την ομοιοκαταληξία, αλλά αφήνει μετέωρο το νοηματικό σκέλος9].

Στο ποίημα «μικρή Ασυμφωνία εις Άλφα μείζον» πάλι από την τελευταία του συλλογή παρατηρούμε τη σατιρική πλευρά του ποιητή[10]. Η έκδηλη ειρωνεία διοχετεύεται στον πλασματικό διάλογο-διαφωνία του ποιητικού υποκειμένου με τον ομότεχνό του Μιλτιάδη Μαλακάση. Οι προσδοκίες του από τον Μαλακάση ενδεχομένως διαψεύσθηκαν, όταν ο Καρυ ωτάκης επιζητούσε κάποιο θεμέλιο, για να στηρίξει την ποιητική παρουσία του, μάταια. Εν τέλει ζήτησε συγνώμη και προφορικά (είχε προηγηθεί επιστολή) από τον Μαλακάση, όταν τον συνάντησε (το Μάιο του 1928) πριν φύγει για την Πρέβεζα[11]. «Το 1928 υπηρετώντας στην Πάτρα ήρθε σε ανοιχτή σύγκρουση με τον τότε υπουργό Μιχ. Κύρκο. Αμοιβή της αδέκαστης συνείδησής του ήσαν οι αλλεπάλληλες μεταθέσεις, με τελευταία τη μετάθεσή του στην Πρέβεζα»[12].

 

Α! κύριε, κύριε Μαλακάση,

ποιος θα βρεθή να μας δικάση,

μικρόν εμέ κ’ εσάς μεγάλο,

Ίδια τον ένα και τον άλλο;

Τους τρόπους, το παράστημα σας,

το θελκτικό μειδίαμά σας,

το monocle που σας βοηθάει

να βλέπετε μόνο στο πλάι,

και μόνο αυτούς να xαιρετάτε

όσοι μοιάζουν αριστοκράται,

την περιποιημένη φάτσα,

την υπεροπτική γκριμάτσα

από τη μια μεριά να βάλη

της ζυγαριάς’ κι’ από την άλλη

πλάστιγγα, να βροντήσω κάτου,

-μισητό σκήνωμα, θανάτου

άθυρμα, συντριμμένο βάζον-

εγώ, κύμβαλον αλαλάζον.

Α! κύριε, κύριε Μαλακάση,

ποιος τελευταίος θα γελάση;

 

Στα σατιρικά κείμενα κεντρικά μοτίβα θεωρούνται η πικρόχολη και η συγκεχυμένη ψυχική διάθεση, η αναζήτηση φυγής, η απώλεια πίστης στον εαυτό, η αμφιταλάντευση. Πρωτοστατεί η σκληρή αναμέτρηση ανάμεσα στον ποιητή και το Μιλτιάδη Μαλακάση. Ο αινιγματικός τίτλος παραπέμπει στη μουσική ορολογία (σαν παραποιημένος τίτλος μουσικής συμφωνίας). Το Α αναφέρεται στην ομοιόαρκτο (αφετηρία είναι το τονισμένο φωνήεν, «Ἂ»). Ερμηνεύοντας τον τίτλο αντιλαμβάνεται κανείς ότι η αφήγηση πραγματεύεται μια αναμέτρηση άνισων μεγεθών, δηλαδή τη μικρή ποίηση του Καρυωτάκη συγκριτικά με τη μείζονα του Μαλακάση, ωστόσο η υπεροχή αναφέρεται αδιαπραγμάτευτα στο μικρό ποιητή.

Η επίκληση άμεσα στο Μαλακάση με επιφώνηση, εισάγει τα πρόσωπα του ποιήματος σε ένα κλίμα θεατρικό. Η διπλή προσφώνηση («κύριε») λειτουργεί διαφωτιστικά αναφορικά με τη σάτιρα. Η ερωτηματική αντωνυμία («ποιος») παραπέμπει σε ένα αόριστο πρόσωπο, τον αμερόληπτο κριτικό. Ευθεία διμελής ερώτηση με ρητορικό χαρακτήρα αναδεικνύει τον καταξιωμένο ποιητή, ενώ ο πληθυντικός («εσάς») μια ψεύτικη επισημότητα. Η εικόνα της ζυγαριάς για την αναμέτρηση αλληγορικά προβάλλει την ανάγκη της αντικειμενικής αξιολόγησης των δύο ποιητών («μικρόν εμέ κ’ εσάς μεγάλο»).

Ο Μαλακάσης παριστάνεται ευφάνταστος, κοσμικός, γελοιοποιείται η τυποποιημένη, επιτηδευμένη εμφάνιση και η στιλιζαρισμένη συμπεριφορά του με τον πλασματικό σεβασμό του πληθυντικού αριθμού («τους τρόπους, το παράστημα σας,/το θελκτικό μειδίαμά σας»). Καυτηριάζεται η υπεροπτική στάση και οι επίπλαστοι τρόποι του στα πλαίσια της ειρωνείας («την περιποιημένη φάτσα,/την υπεροπτική γκριμάτσα»). Η επαναφορά δηλώνει τη μονοδιάστατη συμπεριφορά και οπτική της ζωής, την ανειλικρίνεια, τη ρηχότητα στις δοσοληψίες και την έλλειψη ευθύτητας («να βλέπετε μόνο στο πλάι»).

Βάσει της κρίσης της κοινής γνώμης, που είναι ρηχή συγκριτικά με την λογοτεχνική κρίση, παρουσιάζεται η εξιδανίκευση της εξωτερικής όψης του («όσοι μοιάζουν αριστοκράται»). Η ματαιοδοξία του Μαλακάση συνυφαίνεται με το γεγονός ότι η ποίηση απευθύνεται σε μια μειοψηφία. Ειρωνικά επισημαίνεται η έμφαση στους τύπους, όχι στην ουσία, η κοινωνική υπεροψία μέσω του ναρκισσισμού. Την αυτάρεσκη διάθεση, ενδεικτική και στην ποιητική γραφή, αποποιείται ο Καρυωτάκης Ακόμα και η ομοιοκαταληξία συνδέεται με τη σαρκαστική γελοιογράφηση του ποιητικού αντιπάλου. Στην πλάστιγγα της ζυγαριάς παριστάνεται και ο κριτικός αφαιρετικά (υποκείμενο στο «νά βάλει»).

Ακόμα και ο αυτοσαρκασμός, τοποθετημένος στο δεύτερο σκέλος της πλάστιγγας, διαφαίνεται στην νεωτερική αυτοαναφορικότητα. Ο ποιητής εμφανίζεται αντιδραστικός στις κοινωνικές συμβάσεις, ενώ η βαρύτητά του στη ζυγαριά προεξοφλεί και τη λογοτεχνική αξία του. Εστιάζει στα εσωτερικά χαρακτηριστικά του που αποδεικνύουν την πνευματική βαθύτητα, την πεισιθάνατη διάθεση, την αυτοκατάκριση («κύμβαλον αλαλάζον»). Με αρχαΐζουσα καυτηριάζει την εσωτερική του κενότητα, ανυπεράσπιστος φαντάζει μπροστά στην πρόκληση του θανάτου («μισητό σκήνωμα, θανάτου/άθυρμα»).

Τελικά η διατύπωση του ρητορικού ερωτήματος αφορά την πεποίθηση ότι ο χρόνος θα αποδείξει την αξία της ποίησης του Καρυωτάκη («ποιος τελευταίος θα γελάση;»). Οι στίχοι προφητικοί προωθούν (στο σχήμα του κύκλου) την πραγματικότητα που επέρχεται («κύριε, κύριε Μαλακάση»): η καρυωτακική ποίηση αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία της ελληνικής γραμματείας.

Νεωτερικά στοιχεία ανευρίσκονται σε λέξεις ή φράσεις σημαντικές ως προς το αποπνέον ύφος. Το ολοκληρωμένο νόημα του μεμονωμένου στίχου δεν αναιρεί την ενιαία σημασία των τμημάτων λόγου με διασκελισμούς. Έτσι η λέξη «σκήνωμα» σημασιολογικά προφανώς, αλλά και συντακτικά, συμπορεύεται με το ουσιαστικό «θανάτου», ενώ συνοδεύεται από το επίθετο «μισητό» που προσδίδει υποκειμενική εξήγηση στην αντίληψη του ποιητικού υποκειμένου για τον εαυτό του[13].

Προτιμάται το ξενικό monocle, αντί του ελληνικού μονύελου, η αναντιστοιχία ανάμεσα στην καθαρεύουσα («ἐμέ», «ἀριστοκράται») και την καθομιλουμένη («να βροντήσω κάτου») που υποδηλώνουν αφενός την ψευτοαξιοπρέπεια και αφετέρου την ειλικρινή κρίση (ρεαλισμός). Ο πεζολογικός τόνος («από τη μια μεριά να βάλη/της ζυγαριάς») εναλλάσσεται με μετρικά γυμνάσματα ιάμβων («να βλέπετε μόνο στο πλάι»).

 

 

[1] Φωκάς (1982),σ.210 και Βαρίκας (1938), σ. 76

[2] Παπαϊωάννου (1955), σ.88 και Βουρνάς (1955), σ.123

[3] Πολίτου-Μαρμαρινού (1986),σ.68

[4] στις “Σάτιρες” συγκαταλέγονται τα ποιήματα «στο άγαλμα της ελευθερίας που φωτίζει τον κόσμο» και «μικρή Ασυμφωνία εις Άλφα μείζον»

[5] Καρυωτάκης (1981), σ.10

[6] Καρυωτάκης ό.π.,σ.129

[7] Φωκάς ό.π.,σ.211

[8] Πολίτου-Μαρμαρινού ό.π.,σ.67

[9] Πολίτου-Μαρμαρινού ό.π.,σσ.65-68

[10] Καρυωτάκης ό.π.,σ.145

[11] Περάνθης (1954),σ.61

[12] Καρυωτάκης ό.π.,σ.10

[13] Πολίτου-Μαρμαρινού ό.π.,σ.67

 

 

Βιβλιογραφία

▪ Βαρίκας, Β.1938. Κ. Βάρναλης-Κ. Καρυωτάκης. Αθήνα: Πλέθρον

▪ Βουρνάς, Τ. 1955. «Φαινόμενα διαλεκτικού εκλεκτισμού». Επιθεώρηση Τέχνης. τ. Γ. αρ.8. 120-125

▪ Καρυωτάκης, Κ.Γ. 1981. Ποιήματα. Αθήνα: Οικονόμου

▪ Παπαϊωάννου, Μ.Μ. 1955. «Φαινόμενα ακμής και παρακμής στη νεοελληνική ποίηση». Επιθεώρηση Τέχνης. τ. Α. αρ.2. 83-92

▪ Περάνθης, Μ. 1954. Μεγάλη ελληνική ποιητική ανθολογία 1453-1954. Τ. Γ΄. Αθήνα: εκδοτικός οίκος Πέτρου Δημητράκου Α.Ε.

▪ Πολίτου-Μαρμαρινού, Ε. 1986. «Οι τολμηροί διασκελισμοί του Καρυωτάκη προς το μέλλον». Διαβάζω.  Τ.157. 62-69

▪ Φωκάς, Ν. 1982. Επιχειρήματα για τη Γλώσσα και τη Λογοτεχνία. Αθήνα: Εστία

 

Επιμέλεια κειμένου

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΠΕΛΜΠΑ

Η Ελευθερία Μπέλμπα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969. Σπούδασε ελληνική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός. Δοκίμια, μεταφράσεις, κριτικές λογοτεχνίας της ίδιας έχουν δημοσιευτεί στο λογοτεχνικό τύπο. Αποσπάσματα του έργου της περιλαμβάνονται σε ανθολογίες. Είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών και της Ε.Ε.Λ.Σ.Π.Η. [Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών και Συγγραφέων των Πέντε Ηπείρων].Εκδόσεις: ♦ «Φθινοπωρινές νότες», ποιήματα, Νέα Σύνορα, Αθήνα 1994 ♦ «Δίχτια», ποιήματα, Νέα Σύνορα, Αθήνα 1996 ♦ «Poesis modus», ποιήματα, Νέα Σύνορα, Αθήνα 1996 ♦ «Γλωσσική διδασκαλία για την Α΄ Λυκείου», (γραμματικά-συντακτικά φαινόμενα της αρχαίας ελληνικής), Γρηγόρη, 1997 ♦ «Αμόλεχος», ποίηση, Νέα Σύνορα, Αθήνα 1999 ♦ «Έαρος νυχτερινό κατευόδιο», ποιήματα, Νέα Σύνορα, Αθήνα 2000 ♦ «Η κυρία Άλρα», ποιήματα, Ανατολικός, Αθήνα 2002 ♦ «Άσκηση πάνω στα δοκίμια του Αλέκου Βασιλείου», δοκίμια, Αθήνα 2003 ♦ «Προς τους ολυμπιακούς αγώνας εν Αθήναις, 2004», ποίηση-περιλαμβάνεται στο «Ολυμπιακό αφιέρωμα 2004- Ανθολογία της Ε.Ε.Λ.Σ.Π.Η.», Γερμανία, 2004 ♦ «Πολιτική θεωρία», ποιήματα-περιλαμβάνονται στον «Φιλολογικό Κόσμο- Ανθολογία», Ατέρμονο, Αθήνα 2006 ♦ «Οδοιπορικό στη γραμμή του θέρους (επιστολή στον Ίωνα)», ποίηση-περιλαμβάνεται στην «4η Ανθολογία της Ε.Ε.Λ.Σ.Π.Η.», Ζήτη, Θεσσαλονίκη 2009

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Follows

Εγγραφείτε στο newsletter

Εκδηλώσεις

Παρουσίαση του βιβλίου «Λίγες και μία νύχτες»

Παρουσίαση του βιβλίου «Λίγες και μία νύχτες»

28.07.2017, 9:00μμ – 28.07.2017, 10:00μμ

Μύλος Ιερισσού

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ιερισσού «Κλειγένης» και οι Εκδόσεις Πατάκη σας προσκαλούν την Παρασκευή 28 Ιουλίου 2017 στις 21.00 στoν Μύλο Ιερισσού, στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του Ισίδωρου Ζουργού «Λίγες και μία νύχτες».

Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
Λένα Οφλίδη, φιλόλογος
Βαγγελιώ Μπαλτζή, φιλόλογος

Θα ακολουθήσει μουσική βραδιά.

Βρείτε το βιβλίο εδώ: bit.ly/2mVgKg9ΠερισσότεραΛιγότερα

Ο Δημήτρης Τσίοδρας στη Χαλκιδική

Ο Δημήτρης Τσίοδρας στη Χαλκιδική

28.07.2017, 9:00μμ – 28.07.2017, 9:00μμ

Άφυτος Χαλκιδικής Χάρτης

Οι εκδόσεις Μίνωας, η Κοινότητα Αφύτου και το βιβλιοπωλείο Οιωνός σάς προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου Ευρωπατριωτισμός ή Εθνοκεντρισμοί του συγγραφέα Δημήτρη Τσιόδρα. Σας περιμένουμε την Παρασκευή 28 Ιουλίου, στις 21:00, στην οικία του Κλεάνθη Βαλαρούτσου στην Άφυτο Χαλκιδικής.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Μαρία Σπυράκη και ο Κώστας Χρυσόγονος, ευρωβουλευτές, και ο συγγραφέας.
Την εκδήλωση θα συντονίσει η Μαρία Καραθανάση, δικηγόρος.
ΠερισσότεραΛιγότερα

3 ενδιαφέρθηκαν  ·  1 θα πάνε
Έρη Ρίτσου | Ο νεκρός δολοφονήθηκε (Σάμος)

Έρη Ρίτσου | Ο νεκρός δολοφονήθηκε (Σάμος)

2.08.2017, 8:00μμ – 2.08.2017, 9:00μμ

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Αιγαίου

Οι εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ και το βιβλιοπωλείο ΚΑΡΑΣΤΑΘΗ σας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου της Έρης Ρίτσου

Ο ΝΕΚΡΟΣ ΔΟΛΟΦΟΝΗΘΗΚΕ
www.kedros.gr/product_info.php?products_id=8633

στον αύλειο χώρο της Βιβλιοθήκης Πανεπιστημίου Αιγαίου, Χατζηγιάννειο Κτίριο, Βλιάμου 21, Νέο Καρλόβασι, Σάμος.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι συγγραφείς Έλσα Χίου και Έλενα Χουσνή.

Η Έρη Ρίτσου θα διαβάσει αποσπάσματα απ’ το βιβλίο.ΠερισσότεραΛιγότερα

6 ενδιαφέρθηκαν
Η Άννα Γαλανού στο Ληξούρι

Η Άννα Γαλανού στο Ληξούρι

2.08.2017, 9:00μμ – 2.08.2017, 10:00μμ

Lixouri, Kaluga Oblast, Russie
Paliki,   Χάρτης

Οι εκδόσεις Διόπτρα και το Βιβλιοπωλείο Happy House σας προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου βιβλίου της Άννας Γαλανού
στον προαύλιο χώρο του βιβλιοπωλείου.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν η δημοσιογράφος Ελευθερία Κουλουριώτη, η εκπαιδευτικός Καλλιόπη Κρητικού και η συγγραφέας.
Ανάγνωση κειμένων και συντονισμός της εκδήλωσης από τη συγγραφέα Μαίρη Μοσχοπούλου.
Happy House
26710 92411
ΠερισσότεραΛιγότερα

3 ενδιαφέρθηκαν  ·  2 θα πάνε
Ιωάννης Ιωαννίδης: Ο Επιστήμονας και Λογοτέχνης (Λευκωσία)

Ιωάννης Ιωαννίδης: Ο Επιστήμονας και Λογοτέχνης (Λευκωσία)

3.08.2017, 12:30μμ – 3.08.2017, 1:00μμ

University of Nicosia
46 Makedonitissas Ave., CY-2417
Nicosia,  Nicosia, Cyprus Χάρτης

Το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και οι Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ σας προσκαλούν στην παρουσίαση και συζήτηση

Ιωάννης Ιωαννίδης: Ο Επιστήμονας και Λογοτέχνης
www.kedros.gr/main.php?manufacturers_id=2023

Αμφιθέατρο UNESCO, Κτίριο Europa

12:30-12:35 Καλωσόρισμα
Αντώνης Πολεμίτης, Ανώτατος Εκτελεστικός Διευθυντής, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

12:35-12:45 «Ιωάννης Ιωαννίδης: ο Επιστήμονας»
Σπύρος Μακριδάκης, Διευθυντής Institute For the Future (IFF)
Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Ομότιμος Καθηγητής, INSEAD

12:45-12:55 «Ιωάννης Ιωαννίδης: ο Λογοτέχνης»
Στεφανία Παπαθεοδώρου, Λέκτορας Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου

12:55-13:25 Τοποθέτηση Συγγραφέα
Ιωάννης Π.Α. Ιωαννίδης, Τακτικός Καθηγητής Ιατρικής Stanford University

Ο συγγραφέας θα διαβάσει αποσπάσματα από το τελευταίο του βιβλίο,

Tractatus για την έκτη φήμη (www.kedros.gr/product_info.php?products_id=8561), συζητώντας θέματα στο μεταίχμιο τέχνης και επιστήμης.

13:25-13:45 Ανοιχτή συζήτηση με το κοινό.

13:45 – 14:00 ΔεξίωσηΠερισσότεραΛιγότερα

2 ενδιαφέρθηκαν
Τάκης Γεράρδης | Το καμίνι (Νεάπολη Λακωνίας)

Τάκης Γεράρδης | Το καμίνι (Νεάπολη Λακωνίας)

9.08.2017, 8:30μμ – 9.08.2017, 9:30μμ

Limira Mare Hotel
Akti Vion 186
Neápolis,  23053 Χάρτης

Οι εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ και ο Σύνδεσμος Αγιονικολαϊτών «Ο κάβο Μαλλιάς» σας προσκαλούν στην παρουσίαση του μυθιστορήματος του Τάκη Γεράρδη

ΤΟ ΚΑΜΙΝΙ
www.kedros.gr/product_info.php?products_id=8628

Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Μάρω Χαραμή, φιλόλογος και η Σοφία Δουμάνη, δικηγόρος.

Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον συγγραφέα και στο τέλος της εκδήλωσης θα υπογράψει αντίτυπα για τους αναγνώστες.ΠερισσότεραΛιγότερα

5 ενδιαφέρθηκαν
Βαγγέλης Ντελής | Ο καλλιτέχνης (Νάξος)

Βαγγέλης Ντελής | Ο καλλιτέχνης (Νάξος)

18.08.2017, 8:30μμ – 18.08.2017, 9:30μμ

Θεατρικό Μουσείο Ιάκωβος Καμπανέλλης

Οι εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ σας προσκαλούν στην παρουσίαση του μυθιστορήματος του Βαγγέλη Ντελή

Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ
www.kedros.gr/product_info.php?products_id=8528

Για το βιβλίο θα μιλήσει ο Νίκος Λεβογιάννης, φιλόλογος, πρώην Βουλευτής.

Αποσπάσματα θα διαβάσει η Κατερίνα Σιδερή, Μέλος του ΝΟΠΠΑΠΠΠΑ.

Ο συγγραφέας θα αναφερθεί με διαφάνειες στην προϊστορική Νάξο και τον Κυκλαδικό Πολιτισμό.

Τον συντονισμό της παρουσίασης θα κάνει ο δημοσιογράφος Νικόδημος Λιανός.ΠερισσότεραΛιγότερα

1 θα πάνε
Στην Φθιώτιδα η Δήμητρα Μουλαρά

Στην Φθιώτιδα η Δήμητρα Μουλαρά

19.08.2017, 7:00μμ – 19.08.2017, 7:00μμ

Δρυμαια Χάρτης

Οι εκδόσεις Μίνωας και ο Σύλλογος Απανταχού Δρυμαιωτών σάς προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου Το τσαντάκι της Αλφαβήτας της Δήμητρας Μουλαρά.
Σας περιμένουμε το Σάββατο 19 Αυγούστου, στις 19:00, στον χώρο του Δημοτικού Σχολείου στη Δρυμαία Φθιώτιδας.
ΠερισσότεραΛιγότερα

10 ενδιαφέρθηκαν  ·  5 θα πάνε
Βαγγέλης Ντελής | Ο καλλιτέχνης (Οικομουσείο Κoρώνου - Νάξος)

Βαγγέλης Ντελής | Ο καλλιτέχνης (Οικομουσείο Κoρώνου – Νάξος)

20.08.2017, 7:30μμ – 20.08.2017, 8:30μμ

Οικομουσείο Κoρώνου

Οι εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ σας προσκαλούν στην παρουσίαση του μυθιστορήματος του Βαγγέλη Ντελή

O ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ
www.kedros.gr/product_info.php?products_id=8528

Για το βιβλίο θα μιλήσει ο Νίκος Λεβογιάννης, φιλόλογος, πρώην Βουλευτής.

Αποσπάσματα θα διαβάσει η Κατερίνα Σιδερή, μέλος του ΝΟΠΠΑΠΠΠΑ.

Ο συγγραφέας θα αναφερθεί με διαφάνειες στην προϊστορική Νάξο και τον Κυκλαδικό Πολιτισμό.

Τον συντονισμό της παρουσίασης θα κάνει ο δημοσιογράφος Νικόδημος Λιανός.ΠερισσότεραΛιγότερα

Στην Ξάνθη η Δήμητρα Μουλαρά

Στην Ξάνθη η Δήμητρα Μουλαρά

8.09.2017, 7:00μμ – 8.09.2017, 7:00μμ

Palia Poli
Charsitzoglou
Xánthi,   Χάρτης

Οι εκδόσεις Μίνωας και το εκπαιδευτικό κέντρο Μεταγνώση, στο πλαίσιο του εορτασμού της Παλιάς Πόλης της Ξάνθης, σας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου Το τσαντάκι της Αλφαβήτας της Δήμητρας Μουλαρά.
Σας περιμένουμε την Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου, στις 19:00, στο Θεατράκι της Κεντρικής Πλατείας Ξάνθης.
ΠερισσότεραΛιγότερα

1 ενδιαφέρθηκαν
Η Έλενα Ακρίτα στη Θεσσαλονίκη

Η Έλενα Ακρίτα στη Θεσσαλονίκη

26.09.2017, 7:30μμ – 26.09.2017, 8:30μμ

Public
Tsimiski 24
Thessaloníki,  54624 Χάρτης

Ένας φόνος μεταξύ φίλων.
Η Έλενα Ακρίτα και o Άρης Δημοκίδης παρουσιάζουν το νέο της αστυνομικό μυθιστόρημα Το Mυστικό της Mπλε Πολυκατοικίας. Το τέλειο αυτό έγκλημα θα διαπραχθεί Πέμπτη 15 Ιουνίου 2017, στις 19:30 στα Public Τσιμισκή.

Public
Τσιμισκή 24
2310 227288ΠερισσότεραΛιγότερα

229 ενδιαφέρθηκαν  ·  101 θα πάνε

Φόρτωση περισσότερων

Διαγωνισμοί σε εξέλιξη

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος

Pin It on Pinterest

Αν σας άρεσε...

κοινοποιήστε το στους φίλους σας!