Ποιητική συλλογή με τίτλο “Θήτα” της Αναστασίας Ασλανίδη

17.01.2020

γράφει ο Δημήτριος Σούρλας

Αφύπνιση Αισθήσεων

Αν θα έπρεπε ο αναγνώστης να περιγράψει με δυο λέξεις το περιεχόμενο της ποιητικής συλλογής “Θήτα” της Αναστασίας Ασλανίδη, αυτές θα ήταν: Αφύπνιση αισθήσεων.

Η επιλογή του τίτλου με τη λέξη “Θήτα” αφήνει τον αναγνώστη ελεύθερο να ερμηνεύσει και να στοχαστεί εκείνα που ο ίδιος επιθυμεί.

Το “Θήτα” απο την πρώτη κιόλας ματιά δίνει την αίσθηση της διαχρονικής κομψότητας. Δεν είναι μόνο μια ωδή συναισθημάτων, αλλά και μια αληθινή δεξαμενή, περίτεχνα τοποθετημένων λέξεων-σκέψεων και καλείται ο αναγνώστης να ξεκλειδώσει το νόημά τους, συμμετέχοντας έτσι σε μια διαδικασία βίωσης του λογοτεχνικού εργου.

Στο πρώτο επίπεδο ανάγνωσης των ποιητικών κειμένων ξεπροβάλλει η νοσταλγία, η προσμονή και το φώς. Αιγαιοπελαγίτικες εικόνες, απομεσήμερα και γεύσεις καλοκαιριού, μυρωδιές μούστου και έρωτα, αφυπνίζουν τις αισθήσεις και προσκαλούν τον αναγνώστη σε ένα ταξίδι συναισθημάτων.

Μέρα άχρονη

ψιθυροι αέρα δηλώνουν παρουσία,

[…]

Με ηλιοτρόπια στολίζουν το κεφάλι οι νέες

και σέρνουν χορό στα αμπέλια.

Μύρισε μούστος και έρωτας βαθύς, του ήλιου πράμα.

Στο παρακάτω κείμενο είναι φανερό πως οι λέξεις προηγούνται και δεν υπακούουν των όποιων προθέσεων αυτολογοκρισίας της ποιήτριας.

Στο σκοτάδι ψηλάφιζαν τα δάκτυλα

το σώμα αναρίγησε προδομένο απο πόθο

[…]

Έφυγα με την αμαρτία στο μέτωπο καρφωμένη

να φαίνεται η ζωή.

Από τη διαδικασία ανάγνωσης, με μια προσεκτική ματιά και σκαλίζοντας τα κείμενα, ο αναγνώστης θα διακρίνει ένα παιχνίδι της ποιήτριας με τις λέξεις. Αυτό το ιδιότυπο παιχνίδι έχει να κάνει με τον λογοτεχνικό γρίφο “Θήτα” του τίτλου της συλλογής, με ο,τι αυτός υπονοεί, ως αρχικό γράμμα λέξεων-εννοιών. Διάσπαρτος εντός των κειμένων απεικονίζεται είτε με τη μορφή ευθείας λεκτικής διατύπωσης: Θάλασσα θάνατος, θύμησες, θέρος, θυμάρι, θρήνος, θυμικό, θαύμα, θέρμη είτε εμμέσως, ο οποίος και καταγράφεται ως το έτερο γλωσσικό σημείο του αντιθετικού διπόλου-ζεύγους εννοιών των παραπάνω λέξεων, όπως:  Λησμονιά, ζωή, χαρά, ζέστη, κλπ.

Κάθισα σε πέτρες αιώνων

το χλωμό να θαυμάσω φως της νύχτας

συμπληγάδες του χρόνου ακλόνητες

ακόμα φυτρώνουν λουλούδια στις σχισμές

[…]

Φώλιασε το χέρι στη στιβαρή παλάμη

τα χείλη μισάνοιχτα σε αναμονή.

Εδώ η Αναστασία Ασλανίδη συμπυκνώνει τον ποιητικό της λόγο σε λίγες μόνο γραμμές. Δημιουργεί απτές εικόνες για τον πολιτισμό, το χρόνο, το φως, τον έρωτα, τη γη, τη φύση και κάνει πράξη τα λόγια του Παλαμά, ο οποίος στο ερώτημα σχετικά με τον ορισμό για το τι είναι ποίηση, είχε απαντήσει ότι, ποίηση δεν είναι τίποτα άλλο παρά συμπύκνωση.

 

Συνοψίζοντας είναι εμφανές πως η ποιητική συλλογή “Θήτα” δεν θέτει ερωτήματα ούτε αποσιωπά τις όποιες αλήθειες. Πρόκειται για μια σύνθεση, έναν λογοτεχνικό καμβά από λέξεις – ψηφίδες και μέσα από τη σωστή τοποθέτησή τους, δίνει τροφή για σκέψη και μας καθιστά ως αναγνώστες κοινωνούς του λογοτεχνικού αυτού έργου, που επιδέχεται τόσες ερμηνείες και τόσα νοήματα όσοι είναι και οι αναγνώστες του.

Ρήματα

επίθετα

ουσιαστικά,

άναρχα στους τοίχους αιωρούνται

ζητουν σε σειρά να μπουν.

[…]

κάποιος μίλησε για λευκό χαρτί

[…]

Ξεκινώ της γραφής το καθήκον.

 

Κλείνοντας, στις παραπάνω γραμμές από τη σελίδα 19 της συλλογής,  κατά την προσωπική μου άποψη ορίζεται και αποτυπώνεται με σαφήνεια το ποιητικό «εγώ» της Αναστασίας Ασλανίδη.

Αναστασία σε ευχαριστούμε για το ταξίδι.

Ακολουθήστε μας

Η κουρελού, του Τάκη Γεράρδη

Η κουρελού, του Τάκη Γεράρδη

Τριάντα οχτώ  μικρές και μεγάλες ιστορίες, κατά κύριο λόγο αυτοβιογραφικές, μας χαρίζει στο νέο του βιβλίο ο Τάκης Γεράρδης. Διηγήματα τα χαρακτηρίζει εκείνος, ψηφίδες ζωής θα τα αποκαλέσω εγώ, μιας και πρόκειται για αναμνήσεις, βιώματα, ακούσματα από την πολυκύμαντη...

O κόσμος μας

O κόσμος μας

Πόσο μικρή στα αλήθεια, μοιάζει η ζωή; Πόσο ασύστολα, παλεύει με τον χρόνο; σαν συμπυκνώνεται, σε μια μόνο στιγμή σε ένα παιχνίδι, που σε βρίσκει πάντα μόνο.   Πόσο μικρός μοιάζει ο κόσμος μας, αλήθεια;  σε ένα σύμπαν που ατέλειωτο φαντάζει όταν το συναίσθημα,...

Άνταμ Τολέντο: Καρδιά μου θυμήσου να γυρίσεις σπίτι νωρίς

Άνταμ Τολέντο: Καρδιά μου θυμήσου να γυρίσεις σπίτι νωρίς

Μπορείς να με λες Αδάμ ή ό, τι σου αρέσει Λέω στον φίλο μου Ρούμπιν στο όνειρό μου   Ξέρεις τι εννοώ Ρούμπιν Δώσε μου την εντολή σου Δώσε μου τις παραγγελίες σου   Είμαστε και τα δύο παιχνιδιάρικα παιδιά που συμπεριφέρονται σαν ενήλικες που θέλουν να γίνουν διάσημοι...

Ο θάνατος του 007, του Anthony Horowitz

Ο θάνατος του 007, του Anthony Horowitz

Ακόμα κι αν κάποιος δεν είναι φανατικός αναγνώστης του Ian Fleming και οπαδός του πιο διάσημου μυστικού πράκτορα στον κόσμο, ένα βιβλίο με τίτλο Ο θάνατος του 007 αποκλείεται να μην του τραβήξει το ενδιαφέρον. Ο συγγραφέας Anthony Horowitz αποδέχεται την...

Αμείωτη ταλάντωση

Αμείωτη ταλάντωση

Και σιγανά είπε: «Είμαι λυπημένη Έχω κατάθλιψη Χρειάζομαι βοήθεια  την χρειάζομαι τώρα Γιατί είμαι εδώ πνιγμένη  Σε μία θάλασσα από ατυχή συμβάντα  και λάθος υποθέσεις Τη θεραπεύεις; Αυτή την έλλειψη γνώσεων που κυλά στα δικά μου  τα γονίδια Τη μαγεύεις; Την μάζωξη...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Αμείωτη ταλάντωση

Αμείωτη ταλάντωση

Και σιγανά είπε: «Είμαι λυπημένη Έχω κατάθλιψη Χρειάζομαι βοήθεια  την χρειάζομαι τώρα Γιατί είμαι εδώ πνιγμένη  Σε μία θάλασσα από ατυχή συμβάντα  και λάθος υποθέσεις Τη θεραπεύεις; Αυτή την έλλειψη γνώσεων που κυλά στα δικά μου  τα γονίδια Τη μαγεύεις; Την μάζωξη...

Ταξιδεύοντας, της Εύης Ρούτουλα

Ταξιδεύοντας, της Εύης Ρούτουλα

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Πρόκειται για ένα οδοιπορικό σε οχτώ διαφορετικούς προορισμούς, ο καθένας με τον δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα, αλλά όλοι μαζί ταυτόχρονα αποτελούν ένα μεγάλο εξωτικό ταξίδι για τον αναγνώστη. Ουσιαστικά, περιγράφεται με απλή γλώσσα και...

Εν συντομία

Εν συντομία

Σκηνοθετούσε τη ζωή αρνιόταν την ανατομία του χρόνου ερωτοτροπούσε με τα προσωποποιημένα όνειρα βάδιζε πάνω σε θραύσματα νεκρών τρεφόταν με άγριο ρεαλισμό αγαπούσε τις πληγές των εβένινων πλασμάτων μετρούσε τις γραμμές του πεπρωμένου πάντα κατέληγαν σε θηλιές άγγιζε...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου