Τα ποιητικά “αντίποινα” της Λαμπριάνας Οικονόμου

31.05.2016

Λαμπριάνα Οικονόμου
Θράκα
ISBN: 978-618-5155-05-6

Ένα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό που παρατηρείται την τελευταία δεκαετία είναι η στροφή πολλών νέων στην ποίηση. Αν και από μόνο του αυτό το στοιχείο δεν αποτελεί κάποια πανάκεια, ωστόσο συνθέτει μία αναγκαία συνθήκη για μία καλλιτεχνική ανάταση. Και είναι εξαιρετικά πολύ σημαντικό ότι αναζητούν μία διέξοδο στην ποίηση -και την τέχνη γενικότερα- προκειμένου να εκφράσουν τις αγωνίες τους.

Το δικό της ποιητικό ταξίδι ξεκίνησε πρόσφατα και η Λαμπριάνα Οικονόμου με τα «αντίποινα» (Θράκα, 2016). Η συλλογή μοιάζει με ένα ταξίδι της δημιουργού από τη γενέτειρά της προς τον κόσμο, παρατηρώντας την κοινωνία γύρω της με μία υπαρξιακή διάσταση (ως τον πυθμένα, σχήμα λόγου, πριν κοιμηθείς, χωρίς αρθρώσεις, ξύπνησα, ελλείψει συμβατότητας, στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού, με μάτια εκστατικά) ή εκθέτοντας μία πολιτική απογοήτευση (διαβολικά παζάρια, Αττική, σημείο αιχμής) ανάλογη του κλίματος της εποχής. Μιλά για την ποίηση (ψυχρόαιμα) και την τέχνη (συνεστίαση).

Οι συνθέσεις είναι πλούσιες σε κοινωνικές παραστάσεις. Το υπαρξιακό συνδέεται με το κοινωνικό. Βιώματα και αποτυπώσεις της στιγμής αναπαρίστανται μέσα σε μία "φωτογραφική" ποίηση που εδράζεται στη συνειρμική σύνδεση των εικόνων τούτων με μία στροφή προς το εσωτερικό.

Μία αίσθηση αργής -σχεδόν νωχελικής- κίνησης διακρίνεται και στις φωτεινές εικόνες της από τις οποίες πηγάζει και η πλούσια εικαστική της. Ένα ψηφιδωτό αποσπασματικών παραστάσεων συνταιριάζουν μέσα από στο σουρεαλιστικό δάπεδο της ποιητικής της. Εμβόλιμες εικόνες με συνειρμική αταξία ενισχύουν την έκφραση αγωνίας της για τη μεταβλητότητα του κόσμου (σχήμα λόγου).

 

Αυτό στο οποίο όμως ξεχωρίζει η ποιητική της Οικονόμου είναι η εκφραστική της με το υπερρεαλιστικό ηχόχρωμα που τη διακρίνει. Τίποτα δεν είναι τυχαίο στη στιχουργική της Οικονόμου. Οι τίτλοι διατηρούν μία οργανική σύνδεση με τις συνθέσεις, καθώς ξετυλίγουν τις αναγκαίες πτυχές για την κατανόησή τους.

Στίχοι απότομα κομμένοι (συνεστίαση, στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού, ως τον πυθμένα, διαβολικά παζάρια) ή εντελώς ξεκομμένοι δίνουν ένα αίσθημα μετεωρισμού (με μάτια εκστατικά, σε φόντο θλιβερό, ελλείψει συμβατότητας)· αισθητοποιούν ένα συναίσθημα αβεβαιότητας και φόβου· μέσα από τη σύγχυση ανακλάται ένα αίσθημα ασάφειας στην κοινωνία που την περιβάλλει και ενισχύουν την αγωνία της για τη μεταβλητότητα του κόσμου.

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Η λιτότητα στην έκφρασή της έρχεται σε απόλυτη σύμπνοια με τις ελλειπτικές προτάσεις που θεμελιώνουν της προφορικότητα της γραφής της. Η ελλειπτική εκφραστική εντείνει τη ρευστότητα και προσδίδει μία αγωνιώδη κίνηση στη στιχουργική της.

Συχνά τελείες κόβουν στη μέση στίχους με ελλειπτικό περιεχόμενο (προς αποφυγή κηλίδων, ψυχρόαιμα, Αττική, βαθμός ελέγχου) ή σύντομα δίστιχα (terrace, συνεστίαση, ξύπνησα, ελλείψει συμβατότητας, ασύμβατο κύκλωμα). Έτσι όμως εντείνεται το συναίσθημα της απουσίας ενός σχεδιασμού και η αίσθηση του απότομου, του ξαφνικού.

Ένα συναίσθημα ήπιας μελαγχολίας εμποτίζει την ποίηση της Οικονόμου. Μία ελαφριά απογοήτευση που ισορροπεί με την επιθετική σουρεαλιστική γραφή της. Μεταχειρίζεται τον υπερρεαλισμό ως ένα υπερόπλο συναισθημάτων· ένα εφόδιο που αφυπνίζει τις αισθήσεις του ακροατή/αναγνώστη.

Ακολουθήστε μας

Ένα τάμπλετ μια φορά…, της Γλυκερίας Γκρέκου

Ένα τάμπλετ μια φορά…, της Γλυκερίας Γκρέκου

Τι είναι το τάμπλετ και πώς πρέπει να χρησιμοποιείται από τα παιδιά; Τι αλλαγές θα επιφέρει στη ζωή τους και πώς οφείλουν να το χειρίζονται; Πώς πρέπει να το αντιμετωπίσουν οι γονείς και τι κανόνες να θεσπίσουν; Είναι καλό ή κακό να έχει κανείς μια τέτοια συσκευή στα...

Ζήτημα χρόνου, του Ross Stewart

Ζήτημα χρόνου, του Ross Stewart

ΤΙΤΛΟΣ: Ζήτημα χρόνου ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Stewart Ross ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Η αγάπη για τους συνανθρώπους μας/Οι φιλικοί δεσμοί/Η αγάπη ΑΛΛΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΙΔΟΣ: Μυθιστόρημα ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Έρωτας, Κόσοβο, Πόλεμος ΔΙΑΦΟΡΑ: ΣΕΛΙΔΕΣ: 121 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ: Μπορεί κανείς να τη...

Του πεπρωμένου σκάλες

Του πεπρωμένου σκάλες

Ανηφοριές, κατηφοριές έχει η ζωή μεγάλες κύκλους διαγράφουν οι στιγμές όμορφες, γκρίζες κι άλλες του πεπρωμένου σκάλες . Όταν η λύπη σου χτυπά απρόσκλητη την πόρτα δοκιμασία που ζητά υπομονής την νότα . Πολλών σου στόχων το βουνό απότομο κι οδυνηρό θα το ανεβείς...

Λεωφόρος Αλεξάνδρας 173, του Βαγγέλη Γιαννίση

Λεωφόρος Αλεξάνδρας 173, του Βαγγέλη Γιαννίση

Ο Βαγγέλης Γιαννίσης είναι ο πρώτος Έλληνας συγγραφέας που καταφέρνει να… εισβάλλει στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών της ΓΑΔΑ, να συνεργαστεί με τους αξιωματικούς του και να καταγράψει πέντε υποθέσεις που κλήθηκαν να εξιχνιάσουν στη σταδιοδρομία τους, αλλά και τις συνθήκες...

Το ποτάμι, του Αιμίλιου Σολωμού

Το ποτάμι, του Αιμίλιου Σολωμού

Ο Χάρης ζει δίπλα στο ποτάμι και ξεχνιέται ψαρεύοντας πέστροφες όσο περιμένει την επιστροφή του πατέρα του από τον πόλεμο. Μια μέρα αρχίζουν να κατεβαίνουν διάφορα παιχνίδια μέσα σε ξύλινα κιβώτια. Ποιος τα έχασε; Τι κρύβεται λίγα μόλις μέτρα πιο πάνω και πώς θα...

Διαβάστε κι αυτά

Το ποτάμι, του Αιμίλιου Σολωμού

Το ποτάμι, του Αιμίλιου Σολωμού

Ο Χάρης ζει δίπλα στο ποτάμι και ξεχνιέται ψαρεύοντας πέστροφες όσο περιμένει την επιστροφή του πατέρα του από τον πόλεμο. Μια μέρα αρχίζουν να κατεβαίνουν διάφορα παιχνίδια μέσα σε ξύλινα κιβώτια. Ποιος τα έχασε; Τι κρύβεται λίγα μόλις μέτρα πιο πάνω και πώς θα...

Βερούκης

Βερούκης

ΒΕΡΟΥΚΗΣ Ο μάστορας Βερούκης, συνεργείο ονομαστό,  μόνος ήρθε απ’ το χωριό, 17 στα 18, έφτυσε αίμα, να το ανοίξει, δούλευε σαν το σκυλί, μα η ζωή καλή μαζί του, έγινε κάποιος και αυτός, έχει πια 6 υπαλλήλους, χρειάζεται και έβδομο, του προτείνανε παιδί, πατριώτη, απ’...

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Η Πινακοθήκη της πόλης διοργανώνει διαγωνισμό ζωγραφικής για παιδιά δημοτικού σχολείου με θέμα τους δράκους. Ο Γιάννης διαπιστώνει πως δύο συμμαθητές του τα καταφέρνουν καλύτερα από κείνον, γιατί, μεταξύ άλλων, δέχτηκαν βοήθεια από γονείς κι αδέλφια. Έτσι, ο Γιάννης...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου