Τι είδε η γυναίκα του Λωτ, της Ιωάννας Μπουραζοπούλου

11.11.2015

ti eide h gynaika toy lotΈνα εκπληκτικό, ανατρεπτικό και ριζικά διαφορετικό μυθιστόρημα που με κράτησε ως την τελευταία σελίδα και μου έδωσε ελπίδες ότι πράγματι, αν θες και μπορείς, είναι δυνατόν να γράψεις ένα καλό ελληνικό μυθιστόρημα. Στο βιβλίο έχουμε μια συναρπαστική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας με άφθονη αγωνία, δυνατές ανατροπές, ατμόσφαιρα ενός καλού αστυνομικού έργου και μια βαθιά διερεύνηση της ανθρώπινης ψυχολογίας.

Πώς θα σας φαινόταν αν το Παρίσι ήταν πλέον λιμάνι και οι Βρυξέλλες είχαν πάρει τη θέση του Βατικανού ως έδρα του Ποντίφικα; Πώς θα σας φαινόταν αν ταξιδεύοντας με πλοίο βλέπατε στα βάθη του ωκεανού βυθισμένη την Αγία Σοφία; Το μυθιστόρημα εκτυλίσσεται τον καιρό μετά την Υπερχείλιση, μετά την εποχή δηλαδή που η Ερυθρά Θάλασσα άρχισε να αυξάνει τη στάθμη της αναίτια και να πνίγει διαδοχικά τη λεκάνη της Μεσογείου φτάνοντας ως το γεωγραφικό ύψος του Παρισιού. Πλέον οι άγνωστοι, αφανείς Εβδομήντα Πέντε έχουν τον έλεγχο της Ευρώπης κι έχουν οργανώσει και στήσει αριστοτεχνικά μια αποικία στη Νεκρά Θάλασσα ώστε να εξορύττουν το πολύτιμο παραισθησιογόνο βιολετί αλάτι που πρωτοπήγασε μετά την Υπερχείλιση και τους βοηθάει να κρατούν τον κόσμο υποχείριο. Είναι οι νέοι δικτάτορες και οι υπήκοοι στην Αποικία υπάλληλοί τους.

Την Αποικία διοικεί ο Κυβερνήτης Βερά και οι Εβδομήντα Πέντε τον στελέχωσαν με έξι σημαντικές προσωπικότητες: τον Ιδιαίτερο Γραμματέα Σαρλ Σικουάν, τον ιερέα και επικεφαλής του ποιμνίου Μόντεγκιου Μοντενέγκρο, τον διοικητή της φρουράς Άντριου Ντρέικ, τον ανώτατο δικαστικό Μπερνάρ Μπατώ, τη σύζυγο του Κυβερνήτη, Ρεγγίνα Βερά και τον διευθυντή του Υγειονομείου Νικολό Φαμπρίτσιο. Έξι σημαντικές θέσεις, έξι προικισμένοι άνθρωποι, βλέπουν τη ζωή τους να ανατρέπεται από τη μια στιγμή στην άλλη όταν ο Κυβερνήτης Βερά πεθαίνει αιφνιδίως και δεν ξέρουν τι να κάνουν, γιατί οι Εβδομήντα Πέντε δεν έχουν προβλέψει οδηγίες για μια τέτοια περίπτωση! Με μοναδικό, πανέξυπνο τρόπο και ανεπανάληπτη αφήγηση, η συγγραφέας, με αφορμή αυτό το περιστατικό, σταδιακά, βασανιστικά, μαζοχιστικά απεκδύει σταδιακά τους πρωταγωνιστές από την αγιοποίηση που ίσως προκαλεί η πρωταγωνιστική θέση τους μες στην Αποικία και αρχίζει να χαράζει εκδορές ατέλειας στο σώμα τους.

Το κείμενο είναι εξαιρετικό, δεν μπορούσα να αφήσω το βιβλίο από τα χέρια μου. Το περιβάλλον και η ατμόσφαιρα μες στην οποία κινούνται οι χαρακτήρες, οι ανατροπές στα πιο κρίσιμα σημεία της εξέλιξης, οι αναφορές στο παρελθόν των ηρώων και κάποια γεγονότα στον κόσμο που περιγράφει η συγγραφέας συνιστούν ένα κείμενο που διαβάζεται απνευστί, κατανοείται αμέσως, δε βαρύνεται από αμπελοφιλοσοφίες και ενώ υπάρχουν χιλιάδες συμβολισμοί και μεταφορές που αντιστοιχούν γενικά σε μια ανθρώπινη κοινωνία είναι τόσο καίρια τοποθετημένα που δεν κουράζουν και δεν ενοχλούν τη ροή ανάγνωσης. Αυτές οι ιστορίες ξεδιπλώνονται σε μορφή επιστολών, τις οποίες καλείται να διαβάσει ο Φιλέας Μπουκ, ένας έξυπνος άντρας που έχει δημιουργήσει στο αναγνωστικό κοινό της εφημερίδας Times του Λονδίνου τη μανία να λύνουν το Επιστολόλεξό του, ό,τι πιο πρωτότυπο έχω διαβάσει σε πνευματική άσκηση. Το τέλος του βιβλίου (προσοχή, το τέλος της ιστορίας, όχι το κλείσιμο του βιβλίου) έρχεται αβίαστα, φυσικότατα, με την πιο έξυπνη ανατροπή που θα μπορούσε να βρει η συγγραφέας και ειλικρινά δεν ήθελα να το τελειώσω με τίποτα. Αυτό που με ξενέρωσε όμως ήταν οι τελευταίες σελίδες γιατί δε μου έδωσα την ολοκληρωμένη εικόνα φινάλε που περίμενα.

Αν ψάχνετε κάτι διαφορετικό, συναρπαστικά καλογραμμένο κι έχετε απαιτήσεις από κάθε νέο βιβλίο που ξεκινάτε, αναζητήστε αυτό. Θα μείνετε απόλυτα ικανοποιημένοι. Κατ’ εμέ, από τα καλύτερα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας και ανθρώπινης ψυχολογίας.

Ακολουθήστε μας

Από μακριά, της Αγγελικής Δαρλάση

Από μακριά, της Αγγελικής Δαρλάση

Η Άλη είναι ένα μικρό κορίτσι που εμφανίζεται σχεδόν μαζί με το λούνα παρκ της πόλης και τα παιδιά αρχικά την αντιμετωπίζουν με περιέργεια και μετά την κυνηγούν και τη βασανίζουν. Το κορίτσι όμως έχει ένα μυστικό που θα αποκαλυφθεί κατά λάθος και θα τα φέρει σε...

Μπεσνίκ Μουσταφάι, Αυτοπροσωπογραφία με τηλεσκόπιο

Μπεσνίκ Μουσταφάι, Αυτοπροσωπογραφία με τηλεσκόπιο

  Μπεσνίκ Μουσταφάι Αυτοπροσωπογραφία με τηλεσκόπιο Εκδόσεις Επίκεντρο - γράφει ο Αιμίλιος Σολωμού - Ο αναγνώστης του μυθιστορήματος του Μπεσνίκ Μουσταφάι ενδεχομένως να έχει την ψευδαίσθηση πως διαβάζει μιαν αυτοβιογραφία. Άλλωστε, πρωταγωνιστής-αφηγητής του...

Εβόρα, του Κώστα Κρομμύδα

Εβόρα, του Κώστα Κρομμύδα

Τι είναι η Εβόρα και πώς μπορεί να τη βρει κανείς; Πώς θα βοηθήσει τον άνθρωπο η επαφή του με τη φύση και με ποιον τρόπο θ’ αλλάξει η ζωή του αν σεβαστεί το οικοσύστημα του οποίου αποτελεί αναπόσπαστο μέρος; Πόσο δυνατός είναι ο έρωτας της Αριάδνης και του Αντώνη;...

Ολική έκλειψη καρδιάς, της Μαρίας Παναγοπούλου

Ολική έκλειψη καρδιάς, της Μαρίας Παναγοπούλου

Η Αρετή, μέλος μιας δεμένης παρέας παιδιών, γνωρίζει τον Αντρέα και ξεμυαλίζεται μαζί του. Ένα βράδυ του Ιουλίου, εν πλω για την Τήνο, ο Αντρέας εξαφανίζεται και τίποτα δε θα είναι ξανά το ίδιο για κείνη. Πέντε χρόνια μετά, η Αρετή έχει προχωρήσει στη ζωή της κι έχει...

Σχετικά με το Τίποτα, του Woody Allen

Σχετικά με το Τίποτα, του Woody Allen

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - Το λιγότερο ιδιαίτερη, όσο και ιδιόρρυθμη θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την αυτοβιογραφία του μεγάλου κωμικού ηθοποιού, σεναριογράφου και σκηνοθέτη Γούντι Άλεν, μια αυτοβιογραφία, η οποία έχει, όμως, το προνόμιο να είναι τόσο κωμική και...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Σχετικά με το Τίποτα, του Woody Allen

Σχετικά με το Τίποτα, του Woody Allen

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - Το λιγότερο ιδιαίτερη, όσο και ιδιόρρυθμη θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την αυτοβιογραφία του μεγάλου κωμικού ηθοποιού, σεναριογράφου και σκηνοθέτη Γούντι Άλεν, μια αυτοβιογραφία, η οποία έχει, όμως, το προνόμιο να είναι τόσο κωμική και...

Ο βιβλιοπώλης του Σελινούντα, του Roberto Vecchioni

Ο βιβλιοπώλης του Σελινούντα, του Roberto Vecchioni

Τι συμβαίνει στην πόλη του Σελινούντα; Γιατί οι άνθρωποι έπαψαν να μιλούν και να βρίσκουν ακριβή νοήματα στις λέξεις; Τι σχέση έχει με αυτό η άφιξη ενός απρόσιτου και περίεργου βιβλιοπώλη αρκετά χρόνια πριν; Τι το ξεχωριστό είχε αυτός ο άνθρωπος και γιατί τον είχαν...

Οι ντετέκτιβ της βεράντας, της Ιωάννας Μπαμπέτα

Οι ντετέκτιβ της βεράντας, της Ιωάννας Μπαμπέτα

Η Άννα και ο Δημήτρης επισκέπτονται τα Σαββατοκύριακα τον παππού και τη γιαγιά τους αντίστοιχα που μένουν στις απέναντι πολυκατοικίες κι έτσι γνωρίστηκαν. Μια μέρα διαπιστώνουν πως το σκυλί της γειτόνισσας της Άννας λείπει κι αρχίζουν τις έρευνες. Ποιος το πήρε και...

1 σχόλια

1 Σχόλιο

  1. Αλέξανδρος Γ. Τσαγκαρέλλης

    Ενώ συμφωνώ με το άρθρο σας γενικότερα -θαύμασα κι εγώ την γραφή της Μπουρατζοπούλου και την ικανότητά της ν’ αποδίδει εικόνες και συναισθήματα με υπέροχο τρόπο – ξενέρωνα συνεχώς απ’ την συνεχή αδιαφορία της σχετικά με τους φυσικούς νόμους. Πώς είναι δυνατόν, για παράδειγμα, να ανεβαίνει η στάθμη της θάλασσας και να πνίγεται όλη αυτή η περιοχή δίχως να ξεχύνονται τα νερά της Μεσογείου στον Ατλαντικό ανεβάζοντας παράλληλα της στάθμη και εκεί και να κατακλύζονται κι άλλα μέρη όπως αυτά που λέει ότι επιβίωσαν; Δεν θα επεκταθώ, δεν χρειάζεται να αναθερθώ και σ’ άλλα. Απλά, μοιάζει με κάποιο πολύ ωραίο κατά τα άλλα όλα φαγητό, το οποίο όμως στερείται ενός βασικού του συστατικού. Το μυθιστόρημα, σύμφωνα με τον ορισμό του όρου, είναι η αληθοφανής απόδοση μιας όχι αληθινής ιστορίας.

    Απάντηση

Υποβολή σχολίου