Το ευαγγέλιο των δολοφόνων, του Άνταμ Μπλέικ

25.11.2015

eyagelio dolofonwnΤι κοινό έχει η πτήση 124 που καταρρίφθηκε στην Αριζόνα των ΗΠΑ με τη σωρεία δολοφονιών επιστημόνων στην Αγγλία και τον πρώην μισθοφόρο Λίο Τίλμαν; Ποιοι κρύβονται πίσω από τις δολοφονίες; Σε τι θα βοηθήσει η φιλόδοξη αστυνομικός Χήδερ Κένεντι το μισθοφόρο Τίλμαν; Μήπως ένας επιβάτης της πτήσης ήταν ο στόχος; Ποιος όμως και κυρίως γιατί; Ανατροπές, εκπλήξεις, αγωνία, πυροβολισμοί, δολοφονίες κι όλα αυτά στο όνομα της Βίβλου.

Σε γενικές γραμμές και χωρίς spoilers η ουσία του βιβλίου είναι η εξής:

Η Παλαιά Διαθήκη είναι κείμενο που άλλαζε ανά τους αιώνες κι έτσι ό,τι θεωρούνταν κάθε φορά ως λόγος του Θεού μεταβαλλόταν από γενιά σε γενιά. Αντίθετα, στην Καινή Διαθήκη η ουσιαστική συγγραφή των γεγονότων ολοκληρώθηκε σχετικά γρήγορα. Τα γνωστά Ευαγγέλια είναι τέσσερα, όμως στην πραγματικότητα υπάρχουν κοντά στα εκατό διαφορετικά βιβλία που είχαν κατά καιρούς συμπεριληφθεί στη Βίβλο ή χρησιμοποιήθηκαν από διάφορες εκκλησίες και που τώρα δε συμπεριλαμβάνονται, χώρια τα λεγόμενα απόκρυφα – αποκαλυπτικά βιβλία.
Ας λάβουμε υπ’ όψιν ότι για την πρώιμη χριστιανική εκκλησία το τι προερχόταν από το Θεό και τι από τον άνθρωπο ήταν κυριολεκτικά ζήτημα ζωής και θανάτου. Σκότωναν ο ένας τον άλλον για να ξεκαθαριστεί ποιος είχε την καλύτερη άποψη της αλήθειας (εκτελέσεις, μαρτύρια, δολοφονίες). Κι ερχόμαστε στον Κώδικα της Μπόμπας, την αγγλική μετάφραση ολόκληρου του Κατά Ιωάννη Ευαγγελίου. Αυτό που τον κάνει συναρπαστικό είναι πως περιλαμβάνει στίχους ενός δεύτερου ευαγγελίου, ενός κειμένου που δεν έχει βρεθεί ποτέ. Οι άνθρωποι τότε δε γνώριζαν ακόμα το βιβλίο ως ενιαίο κείμενο ανάμεσα σε δυο εξώφυλλα, δεν υπήρχαν καν εξώφυλλα, μόνο σελίδες δεμένες μεταξύ τους. Επιπλέον, αν έφτανες στο τέλος του κειμένου χωρίς να έχει γεμίσει η σελίδα, τότε ξεκινούσες να γράφεις κάτι άλλο. Έτσι ο Κώδικας της Μπόμπας διασώζει τους στίχους κατά πάσαν πιθανότητα του Ευαγγελίου του Ιούδα, μιας και στο κείμενο προβάλλει εμβληματική η μορφή του.

Ο καθηγητής Μπάρλοου, το πρώτο πτώμα της ιστορίας, διατεινόταν ότι είχε βρει τον τρόπο να προσεγγίσει με διαφορετικό τρόπο τον Κώδικα. Πήγε κατευθείαν στους αρχαιότερους κώδικες, έψαξε σε χαμένα χειρόγραφα κι εφήρμοσε ένα κρυπτογραφικό κλειδί που είχε ήδη ανακαλύψει σε σπαράγματα των παπύρων της Νεκράς Θάλασσας. Μία συγκεκριμένη παραλλαγή του Κατά Ιωάννη Ευαγγελίου αποτέλεσε κρυπτογράφημα που ο καθηγητής είτε κατάλαβε πώς λειτουργούσε είτε του το υπέδειξαν. Κι αυτό με τη σειρά του του υπέδειξε ότι πίσω από το γνωστό αποσπασματικό Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο υπήρχε ένα κρυμμένο ευαγγέλιο. Με έναν τέτοιο κώδικα στη διάθεσή σου μπορούσες ταυτόχρονα να διαδώσεις και να κρύψεις το ευαγγέλιό σου, οπότε οι αναγνώστες σου μπορούσαν να μεταφέρουν το μήνυμα παντού χωρίς να φοβούνται.

Έτσι λοιπόν ο καθηγητής Μπάρλοου, χωρίς να το θέλει, μπήκε σε απαγορευμένα χωράφια. Οι Γνωστικοί (εκ της ελληνικής λέξης γνώση) είναι σέχτες που πιστεύουν πως υπάρχει μια κρυφή αλήθεια πίσω από τα πάντα, μια κρυφή γνώση. Αντιμετωπίζουν την πλάση ως ένα κολοσσιαίο κρυφό μήνυμα και υποστηρίζουν ότι ο Θεός και ο Λόγος Του εκφράζονται μέσα από όλα αυτά τα πράγματα. Ακόμη χειρότερα, γι? αυτούς τα ιερά κείμενα είναι αδέξιες προσεγγίσεις μιας γνώσης που η πλατιά μάζα των ανθρώπων γεννιέται χωρίς τη δυνατότητα να την κατανοήσει. Σε όλο αυτό το θρησκευτικό παραλήρημα, έχουμε τον Κώδικα Μπόμπα να αποτελεί μεγαλύτερο κίνδυνο από το Ευαγγέλιο του Ιούδα που ανακαλύφθηκε το 2006: η Μπόμπα είναι ένα άθικτο αντίγραφο του Ευαγγελίου του Ιούδα κι όχι αποσπασματική μετάφραση. Έτσι, μιας και στο μυαλό ενός φανατικού η άκαμπτη ερμηνεία του Λόγου του Θεού είναι ο βασικός πυρήνας του φονταμενταλισμού, αυτό προστατεύουν οι απόγονοι του Ιούδα.

Επομένως η Χήδερ και ο Λίτμαν έχουν να τους κυνηγάνε χλωμοί άντρες και γυναίκες, άριστα εκπαιδευμένοι, αποφασισμένοι, αδίστακτοι και χωρίς συναισθήματα, με αίμα να αναβλύζει συνέχεια από τα μάτια τους (ένδειξη αιμολακρίας). Αυτοί οι απόγονοι του Ιούδα, που αγωνίζονται να διαφυλάξουν τη γνώση του κόσμου κατά το δικό τους πιστεύω, φτάνουν στα άκρα και αρχίζουν να εξοντώνουν την επιστημονική ομάδα του Μπάρλοου. Η Ρεβέκα, η γυναίκα του Τίλμαν, γιατί εξαφανίστηκε με τα τρία της παιδιά; Τι ανακάλυψε ένας υπεύθυνος ηλεκτροδότησης βαθιά στην έρημο του Νέου Μεξικού που δεν έπρεπε να είναι εκεί;

Ωραία ερωτήματα, λίγο δύσκολο ιστορικό υπόβαθρο αλλά παρακολουθείται άνετα, ωραία διασύνδεση των επιμέρους ερωτηματικών και των υπόπτων, μια τραγική κατάληξη στο τέλος, συνθέτουν ένα κείμενο βαθιά μελετημένο, καθαρά αστυνομικό και συνωμοσιολογικό, που διαβάζεται ευχάριστα. Το μόνο που δεν κατάλαβα είναι σε τι χρησιμεύει η ομοφυλοφιλία της Χήδερ, μιας και δεν παίζει ενεργό ρόλο στην εξέλιξη της πλοκής η επιλογή της αυτή!

Ακολουθήστε μας

Ένα τάμπλετ μια φορά…, της Γλυκερίας Γκρέκου

Ένα τάμπλετ μια φορά…, της Γλυκερίας Γκρέκου

Τι είναι το τάμπλετ και πώς πρέπει να χρησιμοποιείται από τα παιδιά; Τι αλλαγές θα επιφέρει στη ζωή τους και πώς οφείλουν να το χειρίζονται; Πώς πρέπει να το αντιμετωπίσουν οι γονείς και τι κανόνες να θεσπίσουν; Είναι καλό ή κακό να έχει κανείς μια τέτοια συσκευή στα...

Ζήτημα χρόνου, του Ross Stewart

Ζήτημα χρόνου, του Ross Stewart

ΤΙΤΛΟΣ: Ζήτημα χρόνου ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Stewart Ross ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Η αγάπη για τους συνανθρώπους μας/Οι φιλικοί δεσμοί/Η αγάπη ΑΛΛΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΙΔΟΣ: Μυθιστόρημα ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Έρωτας, Κόσοβο, Πόλεμος ΔΙΑΦΟΡΑ: ΣΕΛΙΔΕΣ: 121 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ: Μπορεί κανείς να τη...

Λεωφόρος Αλεξάνδρας 173, του Βαγγέλη Γιαννίση

Λεωφόρος Αλεξάνδρας 173, του Βαγγέλη Γιαννίση

Ο Βαγγέλης Γιαννίσης είναι ο πρώτος Έλληνας συγγραφέας που καταφέρνει να… εισβάλλει στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών της ΓΑΔΑ, να συνεργαστεί με τους αξιωματικούς του και να καταγράψει πέντε υποθέσεις που κλήθηκαν να εξιχνιάσουν στη σταδιοδρομία τους, αλλά και τις συνθήκες...

Το ποτάμι, του Αιμίλιου Σολωμού

Το ποτάμι, του Αιμίλιου Σολωμού

Ο Χάρης ζει δίπλα στο ποτάμι και ξεχνιέται ψαρεύοντας πέστροφες όσο περιμένει την επιστροφή του πατέρα του από τον πόλεμο. Μια μέρα αρχίζουν να κατεβαίνουν διάφορα παιχνίδια μέσα σε ξύλινα κιβώτια. Ποιος τα έχασε; Τι κρύβεται λίγα μόλις μέτρα πιο πάνω και πώς θα...

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Η Πινακοθήκη της πόλης διοργανώνει διαγωνισμό ζωγραφικής για παιδιά δημοτικού σχολείου με θέμα τους δράκους. Ο Γιάννης διαπιστώνει πως δύο συμμαθητές του τα καταφέρνουν καλύτερα από κείνον, γιατί, μεταξύ άλλων, δέχτηκαν βοήθεια από γονείς κι αδέλφια. Έτσι, ο Γιάννης...

Διαβάστε κι αυτά

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Η Πινακοθήκη της πόλης διοργανώνει διαγωνισμό ζωγραφικής για παιδιά δημοτικού σχολείου με θέμα τους δράκους. Ο Γιάννης διαπιστώνει πως δύο συμμαθητές του τα καταφέρνουν καλύτερα από κείνον, γιατί, μεταξύ άλλων, δέχτηκαν βοήθεια από γονείς κι αδέλφια. Έτσι, ο Γιάννης...

Τα χέρια της θεάς, του Διονύση Λεϊμονή

Τα χέρια της θεάς, του Διονύση Λεϊμονή

Τι συνέβη την ημέρα της αρπαγής της Αφροδίτης από τη Μήλο; Πού χάθηκαν τα χέρια της; Πώς ρίζωσε το άγαλμα στο Μουσείο του Λούβρου; Πώς θα καταφέρουν κάποια παιδιά να αγκαλιάσουν την ιστορία της και να δουλέψουν πάνω σε αυτήν, χρησιμοποιώντας όλα τα εκφραστικά μέσα των...

Ο Ιωάννης και τα γεώμηλα της Αίγινας (Μικρές Ιστορίες για Μεγάλα Γεγονότα #4), της Μαρίας Ανδρικοπούλου

Ο Ιωάννης και τα γεώμηλα της Αίγινας (Μικρές Ιστορίες για Μεγάλα Γεγονότα #4), της Μαρίας Ανδρικοπούλου

Ποιος ήταν ο Ιωάννης Καποδίστριας που κυβέρνησε το ελληνικό κράτος στα πρώτα του βήματα μετά την Επανάσταση του 1821; Ποια ήταν η σχέση του με την Ελβετία πριν έρθει στην Ελλάδα και γιατί μνημονεύεται ακόμη σε αυτήν τη χώρα; Πώς αντιμετώπισε και πώς οργάνωσε το χάος...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου