Το μέλλον μέσα από την εσωτερική εστίαση ενός δολοφόνου

Παναγιώτης Ράμμης
κουκούτσι
ISBN: 978-618-5202-00-2

Μόλο που ο φουτουρισμός εμφανίζεται στις αρχές του Κ΄ αιώνα ως μία πρωτοπορία, ακόμα και σήμερα ασκεί ιδιαίτερη επίδραση στη σύγχρονη λογοτεχνία ως φανταστικό ή επιστημονική φαντασία. Μολονότι πλέον έχει πολλές και διαφορετικών τάσεων εκφάνσεις, αποτελεί μία συχνή επιλογή δημιουργών προκειμένου να μιλήσουν για το σήμερα.

Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι πλέον το φανταστικό δεν δίνει τόση έμφαση στην τεχνολογική ανάπτυξη όσο άλλοτε, αλλά η δράση τοποθετείται σε μία πιο ρεαλιστική κοινωνία, όχι μακριά τεχνολογικά από τη σύγχρονη του δημιουργού, καθιστώντας έτσι πιο εύληπτη την αλληγορία που επιδιώκει. Σε αυτό ακριβώς το κλίμα θα εντάξουμε και την τελευταία νουβέλα του Παναγιώτη Ράμμη «η εκδίκηση και η λήθη» (κουκούτσι, 2015).

Η γραφή του Ράμμη -κινούμενη μεταξύ ποιητικής και αστυνομικής αφήγησης- δημιουργεί ένα πολυδιάστατο εκφραστικό δάπεδο. Οι λεπτομερείς περιγραφές δεν κουράζουν, αφού ισορροπούν με την αφηγηματική ταχύτητα και την πρωτοπρόσωπη αφήγηση. Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση προσφέρει μία θεατρικότητα, που τείνει περισσότερο σε μονόλογο εκμυστήρευσης ή απομνημονευμάτων. Η ζωντάνια της δεν περιορίζεται ούτε όταν συμπλέκουν δύο πρωτοπρόσωποι αφηγητές.

Μάλιστα με την εσωτερική εστίαση (οπτική μόνο σε όσα γνωρίζουν ο ήρωας) ο συγγραφέας εντείνει την αγωνία του αναγνώστη για το ζωντανό χαρακτήρα. Η εσωτερική εστίαση διαμορφώνει και την αφηγηματική εξέλιξη του μύθου, που δεν ακολουθεί κάποια γραμμική πορεία, αλλά κινείται χρονικά μέσα από αναδρομές και εγκιβωτισμούς.

Σε μία μελλοντική απολύτως κομφορμιστική κοινωνία υποταγμένων εκουσίως ανθρώπων, το α΄ ενικό των δύο παράλληλων αφηγήσεων προκαλεί μία ιδιαίτερη αντίθεση. Ταυτόχρονα, επιτρέπει στον κεντρικό ήρωα να σχολιάζει και να κρίνει ως κεντρικός ήρωας τους "φιλήσυχους" πολίτες και την εφιαλτική αβουλία και υποτέλειά τους.

Ο αφηγηματικός χρόνος τρέχει με κινηματογραφική ταχύτητα. Εμβόλιμα "πλάνα" κοινωνικής αναφοράς και χώρων γεμάτων ανθρώπους εμπλουτίζουν κισλοφκικά την εξέλιξη του μύθου· τα ίδια τα πολιτικά πρωτοπρόσωπα σχόλια συνδέουν την μυθιστορηματική κοινωνία με το παρόν του αναγνώστη. Ωστόσο, η μεταπήδηση γίνεται με φυσικό τρόπο και σχεδόν συνειρμικά, ανεπαίσθητα, για τον αναγνώστη χωρίς να εμποδίζουν την εξέλιξη του μύθου. Αντίθετα, συμβάλλουν όχι μόνο στην προβολή του κοινωνικού περιβάλλοντος, αλλά και στην ενίσχυση της αγωνίας για την εξέλιξη της πλοκής.

Η νουβέλα όμως του Ράμμη διαφέρει ριζικά από το «1984» του Όργουελ όσο και από το «Fahrenheit 451» του Ρέι Μπράντμπερι ή το κόμικ των Άλαν Μουρ και Ντέιβιντ Λόιντ «V for Vendetta». Ο Ράμμης μένει επικεντρωμένος -με σχόλια ή αφήγηση- στον κοινωνικό και πολιτικό τομέα. Η κοινωνία διατηρεί τις ανισότητές της και τις ανταγωνιστικές αντιθέσεις, χωρίς κάποια αυταρχική αρχή, αλλά μέσα από μία ψευδεπίγραφη δημοκρατία· μία δημοκρατία επαγγελματιών πολιτικών, που γεννιούνται γι’ αυτό κληρονομικώ δικαίω, κι επιχειρηματιών. Με το πρόσχημα των τραγικών συνεπειών την υπερθέρμανσης του πλανήτη και χωρίς την επιβολή κάποιας εμφανούς δικτατορίας, οι πολίτες πείσθηκαν να υποταχθούν. Και τούτη η εξέλιξη, δεν απασχολεί το συγγραφέα· την προσπερνά πολύ γρήγορα χωρίς να επανέλθει, αφού θέλει να μείνει επικεντρωμένος στον κοινωνικό και πολιτικό τομέα.

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Επιχειρηματίες, μαφιόζοι και πολιτικοί συμπλέουν για την ενίσχυση της εξουσίας και των κερδών τους. Στην πραγματικότητα η «εκδίκηση και η λήθη» αναφέρεται σε μία εφιαλτική κοινωνία, που μέσα από τη μικροαστική νοοτροπία του φόβου για αλλαγή υποτάχθηκε εκουσίως. Μάλιστα η "πολιτισμένη" κοινωνία, που λίγο διαφέρει από τη δική μας τεχνολογικά, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το φυσιολατρικό πρωτογονισμό της τελευταίας σκηνής.

Ο συγγραφέας αξιοποιεί τη φουτουριστική κοινωνία ως ένα σύμβολο (όπως και σε ανάλογα έργα έγινε πολλές φορές στο παρελθόν). Το δικό «δόγμα του σοκ» για την μυθιστορηματική κοινωνία ήταν η υπερθέρμανση. Έτσι, αναδύεται μία -εύληπτη-αλληγορία προς το σύγχρονο κοινωνικό και πολιτικό βίο της διαπλοκής των δομών της εξουσίας και τις εσωτερικές τους συγκρούσεις ή το εμπόριο όπλων και το οργανωμένο έγκλημα. Είναι μία κραυγή αγωνίας του συγγραφέα για τους σύγχρονούς του "νοικοκυραίους" που δέχονται με βαρναλικό αυτοοικτιρμό  όσα συμβαίνουν σε βάρος τους, αδυνατώντας να προβάλλουν οποιαδήποτε οργανωμένη αντίσταση.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 25 – 26 Μαΐου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 25 – 26 Μαΐου 2024

Real News https://youtu.be/qfdFLiYwg8gΚαθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να...

Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί της Alice Feeney

Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί της Alice Feeney

Μια εκκλησία στη μέση του πουθενά, ένα παντρεμένο ζευγάρι που έχει αποξενωθεί, ένα τέλος που πλησιάζει γοργά. Τι κρύβεται πίσω από την πρόταση για ένα Σαββατοκύριακο στα Χάιλαντς; Τι μυστικά έχουν ο ένας από τον άλλον; Θα διορθωθεί ή θα διαλυθεί ο γάμος τους; Ποιος...

Δύο μοναξιές, των Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και Μάριο Βάργας Γιόσα

Δύο μοναξιές, των Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και Μάριο Βάργας Γιόσα

Τον Σεπτέμβριο του 1967 ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και ο Μάριο Βάργας Γιόσα συναντιούνται στο Εθνικό Πολυτεχνείο του Περού στη Λίμα για να συζητήσουν για το λατινοαμερικάνικο μυθιστόρημα. Οι δύο εξέχοντες εκπρόσωποι της ισπανόφωνης λογοτεχνίας τότε ήταν δύο νέοι...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Δύο μοναξιές, των Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και Μάριο Βάργας Γιόσα

Δύο μοναξιές, των Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και Μάριο Βάργας Γιόσα

Τον Σεπτέμβριο του 1967 ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες και ο Μάριο Βάργας Γιόσα συναντιούνται στο Εθνικό Πολυτεχνείο του Περού στη Λίμα για να συζητήσουν για το λατινοαμερικάνικο μυθιστόρημα. Οι δύο εξέχοντες εκπρόσωποι της ισπανόφωνης λογοτεχνίας τότε ήταν δύο νέοι...

Σε πέντε χρόνια – Rebecca Serle

Σε πέντε χρόνια – Rebecca Serle

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Ένα ζευγάρι Εβραίων, η Ντάνι και ο Ντέιβιντ, εργασιομανείς και οι δύο, συζούν εδώ και κάμποσο καιρό και στα μελλοντικά τους σχέδια έχουν τοποθετήσει τον γάμο τους. Ο Ντέιβιντ, είναι ψηλός και αδύνατος, γενναιόδωρος και ευγενικός και...

Γάμοι μεταξύ ανδρών: οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη, του Τζων Μπόσγουελ

Γάμοι μεταξύ ανδρών: οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη, του Τζων Μπόσγουελ

O John Boswell (1947-1994) ήταν διακεκριμένος Αμερικανός ιστορικός με ειδίκευση στην ομοφυλοφιλία συγκριτικά με τη θρησκεία και αυτό είναι το τέταρτο και τελευταίο βιβλίο που εξέδωσε πριν πεθάνει. Ήταν πολύγλωσσος και τα έργα του επέφεραν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου