Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

30.07.2021

σχόλια

Το Φάκελος Καταρίνα αποτελεί τη δωδέκατη -σύμφωνα με την πρωτότυπη χρονολογική σειρά- περιπέτεια του επιθεωρητή Βίλιαμ Βίστιν, αλλά και την πρώτη ενασχόλησή του με μια από τις αποκαλούμενες «ξεχασμένες υποθέσεις», δηλαδή παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις που παραμένουν στα αρχεία της αστυνομίας.

Είκοσι τέσσερα χρόνια πριν, η Καταρίνα Χάουγκεν εξαφανίστηκε. Η υπόθεση αυτή δεν εξιχνιάστηκε ποτέ: δεν βρέθηκε ούτε η ίδια ζωντανή ούτε το πτώμα της. Ο Βίστιν, που ποτέ δεν κατάφερε να ξεχάσει τη συγκεκριμένη υπόθεση, κάθε χρόνο στην «επέτειο» της εξαφάνισής της επισκέπτεται τον άντρα της και περνάει τη μέρα μαζί του. Νιώθει ότι είναι το ελάχιστο που μπορεί να κάνει για εκείνον, αφού δεν κατάφερε να του προσφέρει τη γαλήνη τού να γνωρίζει τι απέγινε η γυναίκα του. Επίσης, δεν σταματά να ξαναεξετάζει κάθε τόσο τους φακέλους με τα στοιχεία της υπόθεσης, ελπίζοντας να ανακαλύψει κάτι που του διέφυγε όλες τις προηγούμενες φορές – μάταια όμως.

Αυτή τη χρονιά, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Πρώτον, όταν επισκέπτεται τον σύζυγο της Καταρίνα, ανακαλύπτει ότι έχει εξαφανιστεί κι εκείνος. Ο Βίστιν δεν ξέρει αν αποφάσισε μόνος του να φύγει χωρίς να ειδοποιήσει κανέναν ή αν συνέβη κάτι άλλο. Και δεύτερον, ένας ερευνητής της Kripos έρχεται στο τμήμα και δηλώνει πως ερευνά την εξαφάνιση μιας άλλης γυναίκας, λίγο πριν από αυτήν της Καταρίνα, για την οποία ίσως ευθύνεται ο σύζυγος της δεύτερης. Είναι σίγουρος πως υπάρχει σχέση ανάμεσα στις δύο υποθέσεις και ζητά τη συνεργασία του Βίστιν. Εκείνος κλονίζεται. Είναι δυνατόν το περιβόητο ένστικτό του να τον «πρόδωσε» και να μην κατάλαβε ότι ο άνθρωπος που έβλεπε πλέον ως φίλο και είχε αναπτύξει ιδιαίτερη σχέση μαζί του ήταν ο υπαίτιος για τον φόνο της γυναίκας του – και ίσως όχι μόνο;

Με την αφοσίωση που επιδεικνύει σε κάθε υπόθεσή του και με την πολύχρονη εμπειρία του, ο Βίστιν είναι πιο αποφασισμένος από ποτέ να λύσει τον γρίφο της εξαφάνισης της Καταρίνα, που τον στοιχειώνει για παραπάνω από είκοσι χρόνια. Και ταυτόχρονα να ανακαλύψει τι απέγινε τελικά ο σύζυγός της, αλλά και τον πραγματικό ένοχο για την εξαφάνιση της άλλης γυναίκας. Έτσι, μελετά εκ νέου τον φάκελο της υπόθεσης, και ιδιαίτερα ένα χειρόγραφο σημείωμα που άφησε πίσω της η Καταρίνα και μοιάζει με κώδικα. Θα μπορέσει τελικά να τον αποκρυπτογραφήσει και θα είναι αυτός το στοιχείο που θα τον βοηθήσει να βρει τις απαντήσεις που ψάχνει;

Στην αστυνομική λογοτεχνία, οι παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις έχουν το δικό τους ενδιαφέρον. Κουβαλούν ένα άρωμα παρελθόντος, η έρευνα πραγματοποιήθηκε κάτω από διαφορετικές συνθήκες, κάποιοι από τους εμπλεκόμενους πιθανόν δεν βρίσκονται πια στη ζωή, οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές ήταν άλλοι άνθρωποι: πιο άπειροι, πιο αθώοι, πιο ανυποψίαστοι… Κι έτσι, κάθε φορά που ένας συγγραφέας «ανοίγει» ξανά μια τέτοια υπόθεση σε κάποιο βιβλίο του, καλείται και ο ίδιος να τη χειριστεί σε δύο επίπεδα, αλλά και ο αναγνώστης να τη διαβάσει έχοντας στο μυαλό του τις συνθήκες του τότε και του τώρα. Και όσο έρχονται στο φως νέα στοιχεία, που εξετάζονται πια κάτω από ένα διαφορετικό πρίσμα, τόσο αυξάνεται το ενδιαφέρον. Έτσι κι εδώ, όπου ο έμπειρος επιθεωρητής Βίστιν… ξεσκονίζει μια υπόθεση από το παρελθόν, αναγκάζεται εκ των πραγμάτων να δουλέψει με τρόπο διαφορετικό απ’ ό,τι αν αντιμετώπιζε μια «φρέσκια», σύγχρονη υπόθεση.

Η πλοκή διαθέτει δράση και τις απαιτούμενες ανατροπές που διατηρούν το αναγνωστικό ενδιαφέρον ζωντανό, όμως οι ρυθμοί δεν είναι τόσο έντονοι συγκριτικά με άλλα βιβλία του ίδιου ή άλλων συγγραφέων. Γιατί, όπως ήδη ειπώθηκε, αυτή η υπόθεση διαφέρει από τις άλλες. Η έρευνα οφείλει να είναι πιο ενδοσκοπική, πιο προσεκτική, με νέα όμως ματιά. Πρέπει να βρεθούν τα στοιχεία που συνδέουν τις υποθέσεις, που θα καταφέρουν να «δέσουν» τον ένοχο. Ουσιαστικά, το ζητούμενο εδώ δεν είναι η αποκάλυψη της ταυτότητας του δράστη -που μάλλον δεν προκαλεί έκπληξη σε κανέναν, τελικά- αλλά η διαδικασία που ακολουθήθηκε μέχρι να βρεθούν τα στοιχεία που αποδεικνύουν την ενοχή του.

Αν η αστυνομική έρευνα καλύπτει ένα μεγάλο κομμάτι του βιβλίου, ένα άλλο -εξίσου σημαντικό και αποκαλυπτικό- καλύπτουν τα ψυχογραφήματα των ηρώων και οι σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους. Η σχέση πατέρα-παιδιού ανάμεσα στον Βίστιν και τα παιδιά του, η σχέση αστυνομικού-θύματος ανάμεσα στον Βίστιν και τον σύζυγο της Καταρίνα, η σχέση έμπειρου επιθεωρητή-λιγότερου έμπειρου μα παθιασμένου ερευνητή ανάμεσα στον Βίστιν και τον απεσταλμένο της Kripos. Σχέσεις διαφορετικές μεταξύ τους, με άλλο υπόβαθρο και εξέλιξη η καθεμία, που όμως είναι όλες τους δομημένες με τρόπο που μαρτυρά το ταλέντο του συγγραφέα στο πλάσιμό τους. Πράγματι, η μεμονωμένη σκιαγράφηση της προσωπικότητας του καθενός από αυτούς έχει ως αποτέλεσμα χαρακτήρες ολοκληρωμένους, ανθρώπινους, ρεαλιστικούς, με ένα βάθος που φτάνει μέχρι το κέντρο της ψυχής τους, με ύπαρξη και συνείδηση, που καλούνται όχι μόνο να φέρουν εις πέρας τον ρόλο που έχει στον καθέναν ανατεθεί σε ό,τι αφορά την υπόθεση, αλλά και να ζουν την κάθε μέρα και τις προκλήσεις που η ζωή φέρνει στον δρόμο τους.

Η επίλυση των υποθέσεων δεν θα κλείσει απλώς τους αντίστοιχους φακέλους στα αρχεία της αστυνομίας, αλλά θα φέρει και στον καθέναν απ’ όσους εμπλέκονται σε αυτές την κάθαρση. Τη δικαίωση για τους αστυνομικούς που αφιέρωσαν χρόνο στην έρευνα, για τα θύματα, αλλά και για τους συγγενείς που έμειναν πίσω και που πάντα αποτελούν και οι ίδιοι θύματα, περισσότερο αφανή αλλά καταδικασμένα να υποφέρουν μέσα στην άγνοια για την τύχη του αγαπημένου τους προσώπου. Κάτι που είναι εξίσου τραγικό, τελικά, όσο και η ίδια η απεχθής πράξη του δολοφόνου.

Ακολουθήστε μας

«Ο Δράκος», της  Καίτης Δροσίνη

«Ο Δράκος», της Καίτης Δροσίνη

γράφει η Βάλια Καραμάνου - Ο Δράκος ζει σ’ ένα παραθαλάσσιο χωριό της Πελοποννήσου, όπου το Φως πλημμυρίζει τα σοκάκια με τις βουκαμβίλιες και τα μικρά γραφικά σπίτια  σκαρφαλώνουν το ένα πάνω στο άλλο. Ένα μέρος παραδεισένιο, όπου νομίζεις πως το Κακό δεν μπορεί να...

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - "Μερικές φορές αυτός που σε αφήνει να φύγεις σε αγαπάει περισσότερο από αυτόν που σε κρατάει κοντά του..." Αυτή είναι η φράση η οποία αντιπροσωπεύει εν ολίγοις το νόημα του βιβλίου "Το τρένο των παιδιών" της Ναπολιτάνας λογοτέχνιδας Βιόλα...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου Χρύσα Βασιλείου

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - "Μερικές φορές αυτός που σε αφήνει να φύγεις σε αγαπάει περισσότερο από αυτόν που σε κρατάει κοντά του..." Αυτή είναι η φράση η οποία αντιπροσωπεύει εν ολίγοις το νόημα του βιβλίου "Το τρένο των παιδιών" της Ναπολιτάνας λογοτέχνιδας Βιόλα...

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Συνήθως όταν διαλέγουμε παραμύθια ψάχνουμε αυτά που έχουν ένα κοινωνικό μήνυμα να περάσουν, αυτά που είναι διασκεδαστικά ή αυτά που κινητοποιούν τις δεξιότητες των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια η παιδική λογοτεχνία καταπιάνεται όλο και συχνότερα με πιο «δύσκολες»...

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Ο Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό είναι σε μια κρουαζιέρα στον Νείλο και απολαμβάνει τις ξεναγήσεις στους ναούς και στις παραποτάμιες πόλεις. Όλα κυλάνε υπέροχα όταν η πλούσια κληρονόμος Λινέτ Ρίτζγουεϊ βρίσκεται δολοφονημένη αφήνοντας απαρηγόρητο τον σύζυγό της, με...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου