Επιλέξτε Page

Χιούμορ και παράλογο χωρίς “φόβο κανένα”

8.01.2016

Γιάννης Φαρσάρης
Γαβριηλίδης
ISBN: 978-618-81465-1-8

Μετά από 5 χρόνια συλλογικών κινήσεων και πρωτοστατώντας στην ελεύθερης διακίνησης λογοτεχνία, ο Γιάννης Φαρσάρης επιστρέφει στη μονογραφία. Είχαν προηγηθεί το μυθιστόρημα «Johnnie Society» (Openbook, 2008) και η συλλογή διηγημάτων «Εβδόμη εσπερινή» (Openbook, 2010). Βέβαια, πιστός στην ελεύθερη διακίνηση βιβλίων ο Φαρσάρης από τότε έως σήμερα συμμετείχε σε περισσότερες από δέκα συλλογικές λογοτεχνικές εκδοτικές δράσεις.

Με το «φόβος κανένας» (openbook, 2015) επιστρέφει πιο ώριμος και καινοτόμος λογοτεχνικά. Πρόκειται για μία συλλογή από 29 σύντομα διηγήματα, και λίγα "αστραπιαία" (flash stories της μιας παραγράφου), που διακρίνονται παρά την περιορισμένη τους έκταση από μία έντονη πλοκή. Τα διηγήματα κινούνται μεταξύ μαύρης κωμωδίας και παραλόγου. Στην ουσία ο συγγραφέας μιλά μέσα από μία μακάβρια και χιουμοριστική διάθεση για τις σχέσεις των ανθρώπων.

Η πλοκή είναι γρήγορη· ο διηγηματογράφος αξιοποιεί τη δυναμική των συνειρμών του αναγνώστη και μέσα σε λίγες σειρές πλάθει ολόκληρες ιστορίες. Σε συνδυασμό με την απλή καθημερινή γλώσσα που χρησιμοποιεί και τους διαλόγους, αλλά κυρίως την πρωτοενική αφήγηση, η ροή ανάγνωσης επιταχύνεται και η διήγηση με την αφαιρετική πλοκή γίνεται εύληπτη.

Αξιοποιεί όλους τους αφηγηματικούς τρόπους με κυρίαρχη την εσωτερική εστίαση (ο αφηγητής ξέρει όσα και τα πρόσωπα) σε συνδυασμό με εσωτερική οπτική (ο ήρωας αφηγείται μόνο όσα υποπίπτουν στην αντίληψή του, όσα βιώνει και σκέφτεται μόνο από τη δική του οπτική χωρίς να γνωρίζει άλλα γεγονότα ή συναισθήματα και σκέψεις άλλων προσώπων της ιστορίας).

Συχνά οι ιστορίες ξεκινούν in media res (στη μέση της πλοκής)· μοιάζουν ως ένα σύντομο επεισόδιο μιας ευρύτερης ιστορίας. Έτσι όμως όχι μόνο μειώνεται το μέγεθος, αλλά και καθιστά τον αναγνώστη ενεργητικό δέκτη, αφού ασυνείδητα καλύπτει τα κενά μόνος του. Μέσα σε λίγες σειρές ο συγγραφέας δίνει όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για την προϊστορία· ωστόσο, τούτο γίνεται σταδιακά και σε τόσο προχωρημένο από την έναρξη σημείο ώστε πλέον να δίνουν ώθηση στην εξέλιξη της πλοκής.

Ο προσωπικός τόνος που προσδίνει το α΄ ενικό δημιουργεί ένα κλίμα αγωνίας για την εξέλιξη και επιτρέπει στον αναγνώστη να επικεντρωθεί στο χαρακτήρα του ήρωα. Ταυτόχρονα, όμως προσφέρει μία ψευδοδιαλογική αμεσότητα, μία αίσθηση θεατρικότητας όπου ο ήρωας εξιστορεί ένα επεισόδιο στον -αόρατο- σκηνικό κοινό.

Η ποιητική συλλογή του Δήμου Χλωπτσιούδη "κατάστιχα" στο cosmotebooks ή το myebooks.gr

Οι ήρωες πλάθονται μέσα από έναν συνδυασμό φαντασίας και παραλογισμού, μυθοπλασίας και πραγματικών κοινωνικών καταστάσεων. Οι χαρακτήρες είναι ρεαλιστικοί παρά την κυριαρχία του παραλόγου. Ο συγγραφέας μοιάζει σα να συνομιλεί με φαντάσματα ζητώντας την κρίση του αναγνώστη για τις σκέψεις και τις πράξεις τους. Ωστόσο, ο Φαρσάρης βαδίζοντας στο τεντωμένο σκοινί μεταξύ της μαύρης κωμωδίας και του κοινωνικού παραλόγου καταφέρνει να συγκινήσει και να αναδείξει παθογένειες και κοινωνικά προβλήματα.

Η απλότητα της γραφής του και η ευστοχία του κεντρικού του θέματος, οι ανθρώπινες σχέσεις, ιντριγκάρουν τον αναγνώστη. Άλλοτε με κυνισμό, ενίοτε με δηκτικότητα και συχνά με πηγαίο γέλιο ο Φαρσάρης ξυπνά συναισθήματα και συλλογισμούς στον αναγνώστη με τον πιο εύπεπτο τρόπο. Συνομιλεί με το παράλογο, με το θάνατο και το φανταστικό. Ανασυνθέτει χαρακτήρες και κοινωνικές καταστάσεις αποδομώντας τις βεβαιότητες του αναγνώστη μέσα από τη χιουμοριστική διάθεση.

Ακολουθήστε μας

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Η Πινακοθήκη της πόλης διοργανώνει διαγωνισμό ζωγραφικής για παιδιά δημοτικού σχολείου με θέμα τους δράκους. Ο Γιάννης διαπιστώνει πως δύο συμμαθητές του τα καταφέρνουν καλύτερα από κείνον, γιατί, μεταξύ άλλων, δέχτηκαν βοήθεια από γονείς κι αδέλφια. Έτσι, ο Γιάννης...

Τα χέρια της θεάς, του Διονύση Λεϊμονή

Τα χέρια της θεάς, του Διονύση Λεϊμονή

Τι συνέβη την ημέρα της αρπαγής της Αφροδίτης από τη Μήλο; Πού χάθηκαν τα χέρια της; Πώς ρίζωσε το άγαλμα στο Μουσείο του Λούβρου; Πώς θα καταφέρουν κάποια παιδιά να αγκαλιάσουν την ιστορία της και να δουλέψουν πάνω σε αυτήν, χρησιμοποιώντας όλα τα εκφραστικά μέσα των...

Ο Ιωάννης και τα γεώμηλα της Αίγινας (Μικρές Ιστορίες για Μεγάλα Γεγονότα #4), της Μαρίας Ανδρικοπούλου

Ο Ιωάννης και τα γεώμηλα της Αίγινας (Μικρές Ιστορίες για Μεγάλα Γεγονότα #4), της Μαρίας Ανδρικοπούλου

Ποιος ήταν ο Ιωάννης Καποδίστριας που κυβέρνησε το ελληνικό κράτος στα πρώτα του βήματα μετά την Επανάσταση του 1821; Ποια ήταν η σχέση του με την Ελβετία πριν έρθει στην Ελλάδα και γιατί μνημονεύεται ακόμη σε αυτήν τη χώρα; Πώς αντιμετώπισε και πώς οργάνωσε το χάος...

Ατελές κολλάζ, του Σταύρου Σταμπόγλη

Ατελές κολλάζ, του Σταύρου Σταμπόγλη

Ατελές κολλάζ Σταύρος Σταμπόγλης _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Η ποιητική συλλογή του Σταύρου Σταμπόγλη, που φέρει τον τίτλο 'Ατελές Κολλάζ,' κυκλοφόρησε το 2020, από τις εκδόσεις Κουκκίδα.[1] Αρχικά, δύναται να επισημάνουμε πως, όπως και ο τίτλος της συλλογής, δηλοί,...

Στο πάρκο με τις νεραντζιές, της Ιωάννας Αργυρού

Στο πάρκο με τις νεραντζιές, της Ιωάννας Αργυρού

Η Λίζα και ο Έκτορας είναι παιδιά χωρισμένων γονιών και βλέπουν τη ζωή τους ν’ ανατρέπεται όταν οι άνθρωποι που αγαπούν προχωράνε στη ζωή τους με νέους συντρόφους. Πώς θα αντιδράσουν; Πώς θα καταφέρουν να στηριχτούν στα δικά τους πόδια και ν’ ακολουθήσουν τα όνειρά...

Διαβάστε κι αυτά

Στο πάρκο με τις νεραντζιές, της Ιωάννας Αργυρού

Στο πάρκο με τις νεραντζιές, της Ιωάννας Αργυρού

Η Λίζα και ο Έκτορας είναι παιδιά χωρισμένων γονιών και βλέπουν τη ζωή τους ν’ ανατρέπεται όταν οι άνθρωποι που αγαπούν προχωράνε στη ζωή τους με νέους συντρόφους. Πώς θα αντιδράσουν; Πώς θα καταφέρουν να στηριχτούν στα δικά τους πόδια και ν’ ακολουθήσουν τα όνειρά...

Ο αγαπημένος μαθηματικός τύπος του καθηγητή, της Ogawa Yoko

Ο αγαπημένος μαθηματικός τύπος του καθηγητή, της Ogawa Yoko

  - γράφει η Μαρία Καζαντζή -   Δύο άνθρωποι από τελείως διαφορετικό υπόβαθρο και περιβάλλον αναπτύσσουν μεταξύ τους μια μοναδική φιλία, με συνδετικό τους κρίκο τα μαθηματικά. Ο ένας παράγοντας της εξίσωσης είναι ο εξηντάχρονος καθηγητής μαθηματικών, ο...

Το παιδί και οι άνεμοι της Αρμενίας (Μικρές Ιστορίες για Μεγάλα Γεγονότα #3), του Αρτούρο Αλεξανιάν

Το παιδί και οι άνεμοι της Αρμενίας (Μικρές Ιστορίες για Μεγάλα Γεγονότα #3), του Αρτούρο Αλεξανιάν

Ο Αρτούρο Αλεξανιάν γεννήθηκε στη Γαλλία από Αρμένιους γονείς, σπούδασε χημεία, ταξίδεψε σε πολλές χώρες της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής και κατέληξε στη Φλωρεντία για να ασχοληθεί με τα προβλήματα του περιβάλλοντος. Στη λογοτεχνία εμφανίστηκε κυρίως με ποιητικές...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου