Από πού κι ως πού όλοι οι αγώνες είναι δίκαιοι; Ο Σταύρος Τσακυράκης συνομιλεί με τον Απόστολο Δοξιάδη

9.03.2018

Ο Σταύρος Τσακυράκης είναι καθηγητής Συνταγµατικού Δικαίου στο Πανεπιστήµιο της Αθήνας, ο Απόστολος Δοξιάδης είναι συγγραφέας αλλά και άνθρωπος που εκφράζει την άποψή του πάντα με ισχυρά επιχειρήματα, καλεσμένοι και οι δύο της ελληνικής κοινότητας του Πανεπιστηµίου της Οξφόρδης συζητούν για ζητήματα αμιγώς πολιτικά αλλά και με έντονη κοινωνική χροιά, έχοντας ως φόντο τη Δημοκρατία στη Μεταπολίτευση. Όταν κάποιος σκεπτόμενος πολίτης έρθει σε επαφή με μια τέτοια πρόκληση ανάγνωσης είναι δυνατόν να την αφήσει να περάσει χωρίς να μπει στο βάθος των σκέψεων της συζήτησης; Στο σημείο αυτό δε θα πρέπει να παραλείψουμε να πούμε πως είναι προς τιμή των εκδόσεων ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ η δημιουργία βιβλίων όπως το συγκεκριμένο κι ευχή μας είναι να ακολουθήσουν πολλά αντίστοιχα ακόμα.

Στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για ένα έργο που οι κύριοι Τσακυράκης και Δοξιάδης έγραψαν αλλά για μια εξαιρετικώς επιμελημένη απομαγνητοφώνηση της συζήτησης που είχαν στην Οξφόρδη και η οποία ως κεντρικό άξονά της έχει ορισμένα ζητήματα ‘ταμπού’ για την ελληνική κοινωνία και για τα οποία κάθε σκέψη έξω από τα καθιερωμένα θεωρείται ίσως πως αγγίζει όρια απαγορευμένα! Πόσοι έκαναν αντίσταση κατά της χούντας; Σίγουρα όχι ο μισός(!) πληθυσμός της χώρας που την επόμενη της κατάρρευσης του καθεστώτος βαφτίστηκαν αντιστασιακοί! Το απωθημένο και μισητό καθεστώς όταν έφυγε από το προσκήνιο τι άφησε πίσω του και μέσα στον ψυχισμό των κατοίκων αυτής της χώρας, που τους βασανίζει ενδεχομένως ακόμα και μέχρι της μέρες μας; Γιατί κάποιοι καπηλεύτηκαν αυτόν τον αγώνα και γιατί υπήρξε αυτός ο μεγάλος μύθος γύρω του; Ποιος ήταν ο ρόλος του Εμφυλίου και τελικώς ποιος ήταν ο νικητής μετά το πέρας του σε ιδεολογικό επίπεδο; Ερωτήσεις πολύ σοβαρές που δε σταματούν όμως εδώ. Γιατί κάθε αγώνας να είναι αυτοδίκαια καλός και γιατί πρέπει να δικαιολογείται στα μάτια των πολιτών, ειδικά όταν δεν υπάρχει επαρκής αιτιολόγηση γι’ αυτόν; Γιατί στην Ελλάδα υπάρχει ακόμα και σήμερα κρατικοδίαιτος συνδικαλισμός ενώ στον ιδιωτικό τομέα είναι πρακτικά ανύπαρκτος; Τι είναι το κράτος; Γιατί να μην υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια; Συγκρούεται η αρχή της ισότητας µε την ελευθερία; Μέχρι πού πρέπει να φτάνουν τα όρια της Δικαιοσύνης;…

Το βιβλίο δεν είναι μεγάλο, είναι μόλις 120 σελίδες. Είναι όμως πυκνογραμμένες, όχι λόγω της γραμματοσειράς βεβαίως αλλά γιατί η πληθώρα των πληροφοριών, η δομή των σκεπτικών που αναλύονται και η επιχειρηματολογία είναι εξαιρετική και ‘βαριά’, ως εκ τούτου απαιτεί από τον αναγνώστη απόλυτη προσήλωση για να αφομοιώσει αλλά και να επεξεργαστεί όλο αυτό το απόσταγμα σκέψης. Δεν θα ήταν υπερβολή αν ισχυριστούμε πως είναι βέβαιο ότι μπορεί να υπάρξει ισχυρός αντίλογος στις θέσεις που αναπτύσσονται από τους δύο άντρες κατά τη συζήτησή τους, διότι πέρα από την κοινωνιολογική και τη φιλοσοφική διάσταση που δίνεται, υπάρχει και η αμιγώς πολιτική. Δυστυχώς, σε τούτη τη χώρα έχουμε κατ’ επανάληψη γίνει μάρτυρες μιας παράλογης αντίληψης των πραγμάτων κι αντί να προβληματιζόμαστε και να θέτουμε σε κίνηση το μηχανισμό της σκέψης μας όταν βρισκόμαστε μπροστά σε επιχειρήματα, αγκιστρωνόμαστε σε πολιτικές αγκυλώσεις και περιχαρακώνοντας το θυμικό μας πίσω από δόγματα αρνούμαστε να δούμε τα πράγματα από οπτική διαφορετική από τη δική μας. Τούτο το αμιγώς πολιτικό φαινόμενο λειτουργεί ως οπισθέλκουσα σκέψης κι εξέλιξης, δυστυχώς. Πέραν όμως από το γεγονός αυτό, τα επιχειρήματα που αναπτύσσονται στο βιβλίο «Από πού κι ως πού όλοι οι αγώνες είναι δίκαιοι;» αποτελούν για κάθε ορθά σκεπτόμενο πολίτη τροφή για προβληματισμό και σκέψη, είτε συμφωνεί είτε διαφωνεί με αυτά.

O Σταύρος Τσακυράκης και ο Απόστολος Δοξιάδης αναπτύσσουν τη συλλογιστική τους πολυεπίπεδα και θα ήταν άστοχο εκ μέρους μας να σταθούμε σε κάποιο ή κάποια από τα σημεία που ανέπτυξαν και να το αναλύσουμε περαιτέρω διότι θα χανόταν η ουσία της συζήτησης που ανέπτυξαν ως ολοκληρωμένη οντότητα. Εκεί που θα εστιάσουμε όμως την προσοχή μας είναι πως δε διστάζουν να θίξουν πολλά κακώς κείμενα, πολλά ‘ταμπού’ όπως προαναφέραμε, για τα οποία κάποια στιγμή καλό θα ήταν αφενός η ελληνική κοινωνία να κάνει ένα σοβαρό διάλογο και να τα ξεκαθαρίσει κι αφετέρου η ελληνική παιδεία να τα διαφωτίσει και να τα τοποθετήσει στη σωστή τους διάσταση. Αυτό που αναδεικνύεται ως έντονο άρωμα από το βιβλίο αυτό είναι ίσως το γεγονός πως έχει έρθει πια η ιστορική συγκυρία για να πενθήσουμε ό,τι από το παρελθόν μάς βαραίνει, για να περάσουμε όλα εκείνα τα στάδια της άρνησης, του θυμού και της κατάθλιψης από την απομυθοποίηση της στρέβλωσης της ιστορίας μας (κάτι για το οποίο εμείς οι Έλληνες κάνουμε πρωταθλητισμό!) κι απαλλαγμένοι από αυτό το ψυχικό βάρος να χαράξουμε μια σοβαρή πορεία για το μέλλον. Σε κάθε περίπτωση, κι αυτό είναι δική μας τοποθέτηση, θα πρέπει να τονίσουμε πως είναι αποκλειστικά και μόνο προσωπική μας ευθύνη να αποτάξουμε από πάνω μας τα στρεβλά δόγματα και να ασχοληθούμε με πράγματα σημαντικότερα από τις (σκόπιμες) αγκυλώσεις του χθες, από την μικροπολιτική, από τις παράγκες του ποδοσφαίρου και βεβαίως από τα τηλεοπτικά σκουπίδια!

Μια εξαιρετική έκδοση από το ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ την οποία θα συνιστούσαμε ανεπιφύλακτα και απολύτως χωρίς καμία δεύτερη σκέψη!

 

Ακολουθήστε μας

Ακούγοντας λογοτεχνία

Ακούγοντας λογοτεχνία

Σήμερα, όταν αναφερόμαστε στον όρο «λογοτεχνία» εννοούμε τα έντυπα βιβλία και ίσως να συμπεριλαμβάνουμε σε αυτά και τις ιστοσελίδες λογοτεχνικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, τα ιστολόγια (blogs) συγγραφέων και τις πύλες εκδοτών ή πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Έτσι, τα...

Γεράκια στο κλουβί, της Κωνσταντίνας Μόσχου

Γεράκια στο κλουβί, της Κωνσταντίνας Μόσχου

Μεσόγειος, 1829. 201 κατάδικοι, απατεώνες, εγκληματίες ποινικού δικαίου και διαβόητοι Έλληνες πειρατές (τα Γεράκια της Μεσογείου) οδηγούνται στο ιστιοφόρο Νόρφοκ που θα τους οδηγήσει στον τόπο της εξορίας, τη μακρινή Νότια Γη ή Terra Australis. Ανάμεσα τους βρίσκεται...

Έξυπνα ηλεκτρονικά VS Έξυπνα βιβλία, της Νικολέτας Καπίλλα

Έξυπνα ηλεκτρονικά VS Έξυπνα βιβλία, της Νικολέτας Καπίλλα

Τα βιβλία είναι παρατημένα κι εγκαταλειμμένα στα ράφια μιας σκονισμένης βιβλιοθήκης και παραπονιούνται έντονα, κάτι που θυμώνει τη σμαρτ τιβί που βρίσκεται μπροστά τους. Μιας και νιώθουν πως όλες οι έξυπνες συσκευές αποβλακώνουν και χειραγωγούν τους ανθρώπους και με...

Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’

Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’

Εκδόσεις Καστανιώτη _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’ «Πως νοσταλγείς ωραία καλοκαίρια που δεν έζησες. Μόνο να ονειρεύεσαι μπορείς αυτά που ίσως έλθουν» Βαγγέλης Χρόνης, ‘Νοσταλγία’   Από τις εκδόσεις Καστανιώτη, κυκλοφορούν, το...

Ιστορίες της θάλασσας, της Καρίνας Βέρδη (επιμ.)

Ιστορίες της θάλασσας, της Καρίνας Βέρδη (επιμ.)

Η Καρίνα Βέρδη, σε συνεργασία με τον Γιώργο Δάγλα, ετοίμασαν μια συλλογή διηγημάτων με το αγαπημένο θέμα πολλών, τη θάλασσα, συγκεντρώνοντας κείμενα σκληρά και διασκεδαστικά, πρωτότυπα και διαφορετικά, που όλα μυρίζουν αλάτι και ιώδιο. Φίλοι και γνωστοί που συνδέονται...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ιστορίες της θάλασσας, της Καρίνας Βέρδη (επιμ.)

Ιστορίες της θάλασσας, της Καρίνας Βέρδη (επιμ.)

Η Καρίνα Βέρδη, σε συνεργασία με τον Γιώργο Δάγλα, ετοίμασαν μια συλλογή διηγημάτων με το αγαπημένο θέμα πολλών, τη θάλασσα, συγκεντρώνοντας κείμενα σκληρά και διασκεδαστικά, πρωτότυπα και διαφορετικά, που όλα μυρίζουν αλάτι και ιώδιο. Φίλοι και γνωστοί που συνδέονται...

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Το Φάκελος Καταρίνα αποτελεί τη δωδέκατη -σύμφωνα με την πρωτότυπη χρονολογική σειρά- περιπέτεια του επιθεωρητή Βίλιαμ Βίστιν, αλλά και την πρώτη ενασχόλησή του με μια από τις αποκαλούμενες «ξεχασμένες υποθέσεις», δηλαδή παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις που παραμένουν...

Υπατία, του Δημήτρη Βαρβαρήγου

Υπατία, του Δημήτρη Βαρβαρήγου

ΥΠΑΤΙΑ Δημήτρης Βαρβαρήγος 24 γράμματα εκδόσεις - Γράφει ο Απόστολος Τριφύλλης καθηγητής φιλόλογος στο πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου - Στο έργο του με τίτλο «Υπατία» ο Δημήτρης Βαρβαρήγος τέθηκε ενώπιον της πρόκλησης να σκιαγραφήσει μια μεγάλη μορφή των ελληνικών...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου