Το Αρχέγονο και άλλοι καιροί, της Όλγκα Τοκάρτσουκ

24.10.2017

Η ‘Ολγκα Τοκάρτσουκ θεωρείται από τις σπουδαιότερες  λογοτεχνικές φωνές της Πολωνίας και όχι άδικα μιας και μέσα από το, πρόσφατα μεταφρασμένο στα ελληνικά, μυθιστόρημά της με τίτλο “Το Αρχέγονο και άλλοι καιροί”, κατάφερε σε μόλις 272 σελίδες να δημιουργήσει μια αλληγορία για το οδυνηρό χρονικό της χώρας της από το 1914 έως τις αρχές της δεκαετίας του ’80.  “Αρχέγονο” είναι το όνομα ενός χωριού της Πολωνίας και κατ’ επέκταση μια μικρογραφία της Κεντρικής Ευρώπης. Βασικοί ήρωες του βιβλίου, τα μέλη δυο οικογενειών, των Νιεμπίσκι και των Μπόσκι.
Ο χρόνος που τρέχει σαν ποτάμι χωρίς επιστροφή. Ο πόλεμος, η απώλεια, η μοναξιά, τα όνειρα τα ανεκπλήρωτα, οι “καιροί”, οι εποχές, ο έρωτας κι ο θάνατος, ο Θεός, τα ζώα και τα περιβόλια, η υγρασία και η σκοτεινιά σε ψυχές και τοπία, όλα μιλούν, όλα έχουν φωνή! Με επιρροές από τον μαγικό ρεαλισμό του Μπόρχες και του Μάρκες, η Όλγκα Τοκάρτσουκ έγραψε ένα βαθιά ποιητικό μυθιστόρημα που μένει ανεξίτηλο στη μνήμη του αναγνώστη…

 

_

γράφει ο Γιάννης Δρούγος

 

Ακολουθήστε μας

Διαβάζοντας το νέο βιβλίο της Ειρήνης Δερμιτζάκη, “Γεννημένος Λούζερ”

Διαβάζοντας το νέο βιβλίο της Ειρήνης Δερμιτζάκη, “Γεννημένος Λούζερ”

Βρισκόμαστε στο Σκορποχώρι ένα φανταστικό χωριό της Κρήτης, γενέτειρα της συγγραφέως Ειρήνης Δερμιτζάκη που από την αρχή του βιβλίου μας διαβεβαιώνει πως οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις είναι συμπτωματική. Στο Σκορποχώρι μεγαλώνει ένας… λούζερ, ο...

Τα «κινητά» χρονογραφήματα της Αρχοντούλας Διαβάτη

Τα «κινητά» χρονογραφήματα της Αρχοντούλας Διαβάτη

Το χρονογράφημα αποτελεί ένα ιδιαίτερο είδος κειμένου. Μεταξύ λογοτεχνίας και δημοσιογραφίας με επικέντρωση στο επίκαιρο συμβάν προσπαθεί να αναγάγει το εφήμερο ή την είδηση σε διαχρονικό, να γεννήσει στοχασμούς μέσα από μία γλώσσα απλή, αφήνοντας τον...

«σε τούτη τη χώρα» του Πασχάλη Χριστοδουλίδη

«σε τούτη τη χώρα» του Πασχάλη Χριστοδουλίδη

Η νέα ποιητική συλλογή του Πασχάλη Χριστοδουλίδη, «σε τούτη τη χώρα» (σμίλη, 2018), διακρίνεται για την πειραματική χρήση της γλώσσας. Άλλοτε με έναν λόγο αντιποιητικό και άλλοτε γεμάτο ιδιωματισμούς (ο Αχιλλέας προς τη Θέτιδα) ή παρηχήσεις (τι τρων οι...

Η αισιόδοξη οπτική του Άγγελου Μητσόπουλου

Η αισιόδοξη οπτική του Άγγελου Μητσόπουλου

Είναι η ποίηση απαισιόδοξη ή οι ποιητές; Στερεοτυπικά σχεδόν όλοι μας τείνουμε να διαπιστώσουμε το μελαγχολικό κλίμα της σύγχρονης ποίησης. Κι όμως οι συλλογές δεν τα ποιήματα που ανακλούν μία αισιόδοξη οπτική δεν είναι λίγες. Καθώς η ποίηση ως τέχνη στόχο...

Η ποίηση της Φρεγγίδου ως αισθητικό γεγονός

Η ποίηση της Φρεγγίδου ως αισθητικό γεγονός

Οι Ρώσοι Φορμαλιστές αναζητώντας τη λογοτεχνικότητα εισήγαγαν την ανοικείωση ως τέχνασμα. Όσο μεγαλύτερος ο χρόνος πρόσληψης ενός έργου τόσο τούτο δικαιώνεται, κατά τον Shklovsky. Ο ίδιος, άλλωστε, έβλεπε την ποίηση ως οργανωμένη βία εναντίον της πρακτικής...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Η ποίηση της Φρεγγίδου ως αισθητικό γεγονός

Η ποίηση της Φρεγγίδου ως αισθητικό γεγονός

Οι Ρώσοι Φορμαλιστές αναζητώντας τη λογοτεχνικότητα εισήγαγαν την ανοικείωση ως τέχνασμα. Όσο μεγαλύτερος ο χρόνος πρόσληψης ενός έργου τόσο τούτο δικαιώνεται, κατά τον Shklovsky. Ο ίδιος, άλλωστε, έβλεπε την ποίηση ως οργανωμένη βία εναντίον της πρακτικής...

η συγκινησιακή χρήση της γλώσσας ως διακριτό στοιχείο της ποίησης

η συγκινησιακή χρήση της γλώσσας ως διακριτό στοιχείο της ποίησης

Ο I. A. Richards διέκρινε την παραδοσιακή αισθητική από τις καντιανές ιδεαλιστικές καταβολές της και της έδωσε μία επιστημονική διάσταση συνδέοντάς την με την πειραματική ψυχολογία. Στην πραγματικότητα ο μελετητής διέκρινε την αισθητική αξία ως διακριτό...

Εθελούσια γλωσσική αυστηρότητα σε χαϊκού

Εθελούσια γλωσσική αυστηρότητα σε χαϊκού

Από καιρό έχει παρατηρηθεί μία σχετικά αυξητική τάση στα χαϊκού τα τελευταία χρόνια. Η αναγέννηση της δημιουργικής αυτής επιθυμίας πιθανολογούμε πως συνδέεται με μία διάθεση πειραματισμού που έλκει πολλούς ποιητές. Ταυτόχρονα για κάποιους φαντάζει ως μία...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου