Ήταν η Κατερίνα

3.10.2017

«Φτιάξε έναν ήλιο απ’ αυτούς που μόνο εσύ έχεις
στο νου σου.»

Ήταν η Κατερίνα. Η ποιήτρια των Εξαρχείων. Η επαναστάτρια. Η ελεύθερη. Η περιθωριακή. Η σκοτεινή. Η αυτοκαταστροφική. Ήταν σαν σήμερα, 3 Οκτωβρίου του 1993, όταν άφησε την τελευταία της πνοή, λόγω της υπερβολικής κατανάλωσης χαπιών και αλκοόλ.
Ήταν η Κατερίνα.

«Η ελευθερία μου είναι στις σόλες
των αλήτικων παπουτσιών μου.
Φέρνω τον κόσμο άνω κάτω.
Μπορώ να σεργιανίσω
ό,τι ώρα μου γουστάρει.»

Η Κατερίνα Γώγου έγινε αρχικά γνωστή στο ευρύ κοινό ως ηθοποιός, από τους χαριτωμένους κοριτσίστικους ρόλους που ενσάρκωνε στις ταινίες του Φίνου. Μα η πραγματικότητά της ήταν εντελώς διαφορετική. Η Κατερίνα ήταν ένας άνθρωπος ασυμβίβαστος. Επαναστάτρια, αναρχική, ευαίσθητη αλλά και σκληρή. Και με τον εαυτό της και με την κοινωνία. Στράφηκε στην ποίηση. Από το σύνολο του έργου της, η συλλογή Τρία κλικ αριστερά είναι αυτή που ξεχωρίζει και αυτή που την καταξίωσε στον χώρο.

«Τα 4 σημεία του ορίζοντα.
Πάνω. Κάτω. Δεξιά. Αριστερά.
Πάνω, ο ουρανός κι αυτά που σκοπεύαμε.
-Τη νύχτα έρχονται και μας βγάζουν
τη γλώσσα στα όνειρά μας.
Κάτω, η γη κι αυτά που μας σκοπεύουν.
-μας ρίχνουν φτυαριές πριν ακόμα τελειώσουμε.»

Τα ποιήματα της Γώγου είναι βαθιά πολιτικοποιημένα και ιδεολογικά και αντικατοπτρίζουν τις κοινωνικές της ανησυχίες. Η γλώσσα της σκληρή. Η οργή της μεγάλη. Οι στίχοι της σκοτεινοί. Γεμάτοι αγανάκτηση. Γεμάτοι ένταση. Με μια δόση ευαισθησίας. Και πολύ πόνο. Απρόβλεπτοι. Αποκαλυπτικοί. Μας προειδοποιούν. Στο μυαλό είναι ο στόχος. Η Κατερίνα με τα ποιήματά της αγωνίζεται. Ο Μαγιακόφσκι της Πλατείας Εξαρχείων, όπως χαρακτηρίστηκε.

«Ένα πρωί
θ’ ανοίξω την πόρτα
και θα χαθώ
με τ’ όνειρο της επανάστασης
μες την απέραντη μοναξιά
των δρόμων που θα καίγονται,
μες την απέραντη μοναξιά
των χάρτινων οδοφραγμάτων
με τον χαρακτηρισμό -μην τους πιστέψεις!-
Προβοκάτορας.»

Η Κατερίνα νιώθει στο μέγιστο. Στον υπερθετικό, όπως λένε. Ζει. Πονάει. Καταρρέει. Σηκώνεται. Αγανακτεί. Μάχεται. Συγκρούεται. Ελπίζει. Κάνει όνειρα. Το ελεύθερο πνεύμα της δεν αντέχει την πραγματικότητα, τη μπερδεύει με τη φαντασία. Γράφει με πάθος και αγωνία. Τα ποιήματά της φωνάζουν· ουρλιάζουν.

«Μια ζωή λιγούρια ταξιδεύουμε
την ίδια διαδρομή.
Ξεφτίλα-μοναξιά-απελπισία. Κι ανάποδα.
Εντάξει. Δεν κλαίμε. Μεγαλώσαμε.
Μονάχα όταν βρέχει
βυζαίνουμε κρυφά το δάχτυλό μας. Και καπνίζουμε.»

Ήταν η Κατερίνα. Η Κατερίνα που πόνεσε. Η Κατερίνα που μας πόνεσε. Η Κατερίνα που έφυγε γρήγορα. Η Κατερίνα που, κρυφά, ευχόμαστε να συναντήσουμε. Πάνω-κάτω στην Πατησίων.
Ήταν η Κατερίνα.

«Μη. Βρέχει. Δως μου τσιγάρο.»

Μην ξεχνάτε πως το σχόλιό σας είναι πολύτιμο!

Ακολουθήστε μας

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Σύμφωνα με το ενδιαφέρον άρθρο του Βαγγέλη Κανσίζογλου στο lavart.gr, "η απόλυτη χρονολόγηση συγκρότησης των ομηρικών επών είναι αδύνατη, εικάζεται ότι αυτά, στη μνημειώδη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, συντέθηκαν ήδη κατά τον 8o προχριστιανικό αιώνα, δηλαδή ακριβώς την...

Ερωτικό

Ερωτικό

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Ερωτικό oι πόλεις συντρίβονται λίγο πριν εκτοξευθούμε στο φως μη με κοιτάζεις έτσι μόνο δώσε μου ένα μενεξέ του απρίλη -μα είναι χειμώνας- μια σταγόνα της αυγής -μα εδώ είναι έρημος- κοίταξε από το παράθυρό σου βλέπεις ό,τι βλέπεις δεν...

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Είναι εξόχως αυθαίρετη η σκέψη πως η επιλογή και η ‘διαλογή’ μπορεί να λειτουργήσει θετικά μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θαλασσινοί θρήνοι

Θαλασσινοί θρήνοι

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η μοναξιά, το αναπόφευκτο του θανάτου και η πανίσχυρη Μοίρα είναι θέματα που απαντώνται συχνά στην λογοτεχνία και μάλιστα συχνά σε ειδυλλιακά φυσικά τοπία. Ίσως γιατί ο αφανισμός είναι κομμάτι της υπόστασής μας και κατ’ επέκταση της φύσης...

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

- γράφει η Άντια Αδαμίδου -   Ανάμεσα στις πολλές και διαφορετικές απόψεις που κυκλοφορούν περί τέχνης και έκφρασης στην εποχή μας, μπορεί κανείς να διακρίνει ορισμένες οπτικές, οι οποίες αποτελούν αναμφίβολα μαθήματα και φιλοσοφία ζωής. Ο Δημήτρης...

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Στα τελευταία μου άρθρα για τον Νεοφορμαλισμό και για τα προβλήματα που παρουσιάζει η σύγχρονη κυπριακή ποίηση, έχω υποστηρίξει πως ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει η ελληνική/κυπριακή ποίηση είναι ο δρόμος της weltliteratur, δηλαδή τον...

5 σχόλια

5 Σχόλια

  1. Μάχη Τζουγανάκη

    Ελένη… σε ευχαριστώ που έγραψες τόσο όμορφα για την Κατερίνα… Ήταν και είναι η Κατερίνα που έχω βάλει στην καρδιά μου.

    Απάντηση
    • Ελένη - Χριστίνα Γκαμπούρα

      Ευχαριστώ πολύ Μάχη!

      Απάντηση
  2. 'Αννα Ρουμελιώτη

    Ένας άνθρωπος που με τους στίχους της μπήκε στην καρδιά μου…. ένας δικός μου άνθρωπος. Σε ευχαριστώ Ελένη εξαιρετικό αφιέρωμα!!

    Απάντηση
    • Ελένη - Χριστίνα Γκαμπούρα

      Σας ευχαριστώ πολύ, χαίρομαι που σας άρεσε!

      Απάντηση
  3. ΛΕΝΑ ΜΑΥΡΟΥΔΗ ΜΟΥΛΙΟΥ

    Aπορία μου.
    Γιατί μία μερίδα ποιητών και μάλιστα αξιόλογων. έχουν αυτοκτονικές τάσεις και υμνούνται μετά θάνατον;
    Όσο ήταν στη ζωή, τα ποιήματά τους ήταν βέβαια πάντα θλιμμένα μιλώντας για το θάνατο και την απελπισία , Φαίνεται λοιπόν ότι το θέμα τούς έγινε τόσο πια οικείο που είπαν να το δοκιμάσουν και οι ίδιοι. Σίγουρα , αν έίχαν την δυνατότητα να επανέλθουν ούτε το θάνατο θα υμνούσαν ούτε θλιμμένα ποιήματα θα έγραφαν, γιατί και το ωραιότερο ΤΕΛΟΣ είναι χειρότερο και από την πιο μίζερη ζωή.
    Γνώμη μου

    Απάντηση

Υποβολή σχολίου