Αναφορές σχετικές με το παραδοσιακό (ρομαντισμός) και το νεωτερικό ποιητικό σχήμα (σουρρεαλισμός)

Αναφορές σχετικές με το παραδοσιακό (ρομαντισμός) και το νεωτερικό ποιητικό σχήμα (σουρρεαλισμός)

[αποσπάσματα από το βιβλίο της Ελευθερίας Μπέλμπα, «Άσκηση πάνω στα  δοκίμια του Αλέκου Βασιλείου», δοκίμια, Αθήνα 2003]

Το κίνημα του ρομαντισμού στην Ευρώπη ήταν εύλογο να επηρεάσει την ελληνική λογοτεχνία της εποχής, η αφετηρία μάλιστα έγινε από την Κων/πολη («Φαναριώτικη ποίηση»). Ο γαλλικός ρομαντισμός είχε τον αντίκτυπό του στην ποίηση των Ι. Ρ. Νερουλού, Ι. Ρ. Ραγκαβή, Αλ. Ραγκαβή, Π. Σούτσου, Αλ. Σούτσου, Ηλ. Τανταλίδη. Στόχος του, υποστηρίζει ο Α. Βασιλείου, δεν είναι η αναζήτηση της προσφοράς της φαναριώτικης ποίησης στα γράμματα, αλλά η πιστοποίηση των επιρροών της, της σύγκλισης με τα παραδοσιακά σχήματα και της συνέχειάς της ως πρότυπο στην εποχή μας. Καταρχήν τα κείμενα αυτά είναι φορείς μιας ξένης τεχνοτροπίας, που απεικονίζεται ως τρόπος θέασης της πραγματικότητας και συνειδησιακής λειτουργίας, με λίγες εξαιρέσεις που επιδεικνύουν κάποια εθνικά ιδεώδη συνυφασμένα με την ιστορική συγκυρία (π.χ. τα ποιήματα του Αλ. Σούτσου). Η μεταφρασμένη  ευρωπαϊκή ποίηση από τους Φαναριώτες αποτυπώνει το κλίμα, τα πιστεύω, γενικά τις ευαισθησίες της στα δικά τους έργα σε γλώσσα αρχαιοπρεπή. Πάντως αφενός το δημοτικό τραγούδι υπήρξε ο στυλοβάτης της λαϊκής κουλτούρας, αφετέρου η φαναριώτικη ποίηση θεμελίωσε το λόγιο πολιτισμό, με τη χρήση της καθαρεύουσας. Συμπερασματικά κατανοούμε ότι οι Φαναριώτες θεωρούνται φορείς του ρομαντισμού στη χώρα μας (1830-1880), μα η λογοτεχνία τους ελάχιστη συνέχεια είχε στη σύγχρονη ποιητική παραγωγή. Μόνο με τα κριτήρια της εποχής τους λοιπόν μπορούμε να καθορίσουμε την αξία τους, δηλαδή υπήρξαν φορείς της δυτικής νοοτροπίας. Οι στίχοι τους συγκίνησαν ίσως, χωρίς να σχετίζονται άμεσα τουλάχιστο με την ιστορική στιγμή της Ελλάδας. Το έντονο προσωπικό στοιχείο ενδεχομένως να αναφαίνεται μετέπειτα κι αυτό ως αναγκαιότητα της σύγχρονης αντίληψης της αισθαντικότητας, όπως αποτυπώνεται στην ποίηση.

Στην ενότητα με τίτλο,  «Εγγονόπουλος- Εμπειρίκος και ο νεοελληνικός συρρεαλισμός», ο Α. Βασιλείου κάνει μια αναφορά στο λογοτεχνικό κίνημα του σουρρεαλισμού, με βασικούς εκπροσώπους τον Α. Εμπειρίκο και Ν. Εγγονόπουλο. Οι ποιητές αυτοί δέχτηκαν επιδράσεις από τους αντίστοιχους δημιουργούς στο εξωτερικό και υπήρξαν πρωτοπόροι αυτής της τεχνοτροπίας  στην Ελλάδα, την ώρα που κυριαρχούσε η γραφή των Παλαμά, Σικελιανού, Ξενόπουλου κ.λ.π. Η αντίδραση στη σουρρεαλιστική ποίηση ήταν αρνητική υποκινημένη εύλογα από τις συνθήκες και το αισθητικό κριτήριο της εποχής. Άλλωστε και στον καιρό του ακόμα και ο Καβάφης δεν έγινε αποδεκτός, παρά μόνο αργότερα. Ο Α. Μελαχρινός στο περιοδικό «Κύκλος» ωστόσο πρόβαλε την ποίηση του Ν. Εγγονόπουλου, ως μόνη εξαίρεση στο γενικότερο κλίμα, αν και την ίδια στιγμή στο εξωτερικό επικρατούσαν τα έργα των Απολυναίρ και Μπρετόν. Ο Ν. Εγγονόπουλος όμως, παράλληλα και ζωγράφος, προασπίστηκε την τεχνοτροπία του, «συνεκτικός και διαχρονικός έπαιρνε την ελληνική ιστορία στην κορυφογραμμή της μίξης της, εκεί που ενώνονται όλες οι εποχές και καταύγαζε γεμάτος φως τους στίχους του, άκρατος και πιστός», αναδείκνυε την ελληνικότητα και κατέκτησε με τα έργα του σημαντική θέση στα γράμματα. Ο Α. Εμπειρίκος συνάμα «πυκνότερος σε πολυστροφίες πολλαπλών μεγεθών, χειμαρρώδης και ανθεκτικός, διήκει μέσα από μια ποίηση πολυτάραχη και απύθμενη, που οι ανελίξεις της να φτάνουν όσα με εκεί που να μην παίρνει άλλο», με πρωτοτυπία, δυναμική στην έκφραση, «αφηνιασμό ποιητικό» αναγνωρίστηκε πια ως κλασικός της σύγχρονης γραφής. Οι δυο τους από τους πιο δεινούς σουρρεαλιστές παγκόσμια επηρέασαν τους συμπατριώτες τους δημιουργούς (δεν έχει σημασία λίγο ή πολύ), αποδεικνύοντας τη συνεκτικότητα με την ποιητική παράδοση πριν απ’ αυτούς.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 14 – 15 Σεπτεμβρίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 14 – 15 Σεπτεμβρίου 2024

Real News https://youtu.be/GkEtMOYg_5IΚαθημερινή https://youtu.be/kwGMsX_YNkM?si=BpZYVUE9dxacYDEi Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε...

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Η απόσταση είναι ίσως το πιο χρήσιμο εργαλείο κάθε μελετητή τής Ιστορίας διότι η διαφορά τού χρόνου από το παρελθόν ενεργεί πάντοτε αφαιρετικά, σαν φίλτρο που διηθεί τής μελετούμενης περιόδου τις μικροσυγκυρίες, τα μικροσυμφέροντα και...

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το καινούργιο μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Ελσίνκι». Ένα μυθιστόρημα που δε ξεπερνά της 230 σελίδες και που ο τίτλος και το εξώφυλλο δε προϊδεάζουν τον αναγνώστη. Ο κύριος...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το καινούργιο μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Ελσίνκι». Ένα μυθιστόρημα που δε ξεπερνά της 230 σελίδες και που ο τίτλος και το εξώφυλλο δε προϊδεάζουν τον αναγνώστη. Ο κύριος...

Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

_ γράφει η Τρισεύγενη Γκοτσίνου -    Ας υποθέσουμε πως βρισκόμαστε σε ένα σεμινάριο ενημέρωσης και στήριξης γονέων. Ο εμψυχωτής μας δείχνει σε ένα κομμάτι χαρτί τρεις απλές και σύντομες προτάσεις καλώντας μας να επιλέξουμε αυτή που χαρακτηρίζει καλύτερα τον τρόπο με...

Ήταν ο Καραγάτσης μισογύνης;

Ήταν ο Καραγάτσης μισογύνης;

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Για άλλη μια φορά οι Έλληνες βρήκαν λόγο για να διχαστούν και να λογομαχήσουν στα social media. Αυτή τη φορά αφορμή ήταν ο Καραγάτσης. Όλα ξεκίνησαν από ένα άρθρο, δεν αναφέρω το όνομα του/της συντάκτη/ριας καθώς δε θέλω να κάνω διαφήμιση....

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου