Ες γην εναλίαν Κύπρον

5.06.2018

Γράφει στα 1962 ο Κώστας Μόντης

Ελάχιστοι μας διαβάζουν

Ελάχιστοι ξέρουν την γλώσσα μας

Μένουμε αδικαίωτοι και αχειροκρότητοι

Σ’ αυτή την μακρινή γωνιά,

Όμως αντισταθμίζει που γράφουμε Ελληνικά

Ποια είναι αυτή η μακρινή γωνιά; Και ποιοι είναι οι Έλληνες ποιητές που παραμένουν αχεροκρότητοι και αδικαίωτοι; Είναι η Κύπρος και οι Κύπριοι ποιητές που δεν αναγνωρίζονται στη μητροπολιτική Ελλάδα ή είναι η Ελλάδα και οι Έλληνες ποιητές γενικότερα που δεν αναγνωρίζονται στο παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα;

Μάλλον όμως πρόκειται για ψευτοδιλήμματα. Με τον τελευταίο στίχο ο ποιητής τα ανατρέπει όλα. Σημασία έχει που μιλάμε και γράφουμε ελληνικά. Που είμαστε κοινωνοί της ελληνικής παιδείας. Την γλώσσα μας έδωσαν ελληνική. Δεν είναι εθνικιστική η περηφάνια μας για τη γλώσσα μας. Αλλά και ούτε το παίρνουμε ελαφρά και απλά να πούμε πως έτυχε να γράφουμε ελληνικά.

Σε ότι αφορά πιο συγκεκριμένα την Κύπρο, οι συζητήσεις που γίνονται για την Κυπριακή λογοτεχνία είναι πιστεύω εκ των ων ουκ άνευ. Δεν είναι πια περιχαρακωμένοι οι κύπριοι λογοτέχνες σε συγκεκριμένα θέματα έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί αυτό ως δικαιολογία για τυχόν περιθωριοποίηση τους. Τους απασχολούν πια τα ίδια θέματα που απασχολούν τους υπόλοιπους λογοτέχνες στον ελλαδικό χώρο αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Γράφουμε ελληνικά γιατί αυτή είναι η γλώσσα μας. Και παραδίδουμε τον γραπτό μας λόγο στη κρίση του κοινού όπου και αν αυτό βρίσκεται. Εξάλλου οι κύπριοι λογοτέχνες μεταφράζονται πλέον σε όλες τις γλώσσες και φτάνουν σε όλες της γωνιές της γης.

Στόχος της παρούσας στήλης είναι να παρουσιάσει στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο τόσο το έργο Κύπριων λογοτεχνών, όσο και ειδήσεις και δράσεις για τα λογοτεχνικά δρώμενα στην Μεγαλόνησο, στην εναλία γη Κύπρον.

Ακολουθήστε μας

Οι πόλεμοι πάντα ξεκινούν για ένα μήλο!

Οι πόλεμοι πάντα ξεκινούν για ένα μήλο!

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Πόλεμος δεν είναι τίποτα άλλο παρά η προσπάθεια επιβολής τής ισχυρότερης ορμής. Ορμής που πηγάζει από κάποιο ομολογημένο ή μη πόθο και εδράζεται πάντοτε πάνω στην υπεροπτική σιγουριά τής ισχύος, στρατιωτικής συνήθως αλλά εσχάτως...

Ιστορίες λογοκρισίας: Οδυσσέας, του Τζαίημς Τζόυς

Ιστορίες λογοκρισίας: Οδυσσέας, του Τζαίημς Τζόυς

  γράφει η Γεωργία Βασιλειάδου   Τον "Οδυσσέα" του Τζαίημς Τζόυς (James Joyce) τον γνώρισα στην 8η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης όταν οι εκδόσεις Κέδρος παρουσίαζαν την επανέκδοση της μετάφρασης του Σωκράτη Καψάλη που πρωτοκυκλοφόρησε το 1990. Ένα έργο...

Τα παιδιά που δεν γεννήθηκαν παιδιά

Τα παιδιά που δεν γεννήθηκαν παιδιά

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Ο ‘δαίμων’ των αρχαίων Ελλήνων δεν είχε καμία απολύτως σχέση με αυτό που σήμερα αντιλαμβανόμαστε, ο διάβολος άλλωστε δεν είχε ακόμα εφευρεθεί! Ο ‘δαίμων εαυτού’ ήταν η θεότητα που ζούσε μέσα στον άνθρωπο για την ευημερία και την πρόοδό...

Αρχέτυπα, Στερεότυπα και Μοτίβα: Ο Δαβίδ ο Σασούνιος

Αρχέτυπα, Στερεότυπα και Μοτίβα: Ο Δαβίδ ο Σασούνιος

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Ο Δαβίδ ο Σασούνιος είναι ένα έπος το οποίο ανήκει στην λαϊκή παράδοση της Αρμενίας. Στα ελληνικά κυκλοφόρησε το 2019 από τις εκδόσεις Βακχικόν σε μετάφραση και σχολιασμό του Γιώργου Μολέσκη, ενώ την εικονογράφηση επιμελήθηκε η Μαριάμ...

Γιατί ο Γκιλγκαμές

Γιατί ο Γκιλγκαμές

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Πολλές φορές, όταν θέλουμε να μιλήσουμε για κάποιο λογοτεχνικό κείμενο ή για κάποιον συγγραφέα, το ερώτημα που μας απασχολεί είναι το ερώτημα περί της σημασίας τού για την σύγχρονη εποχή και τον σύγχρονο αναγνώστη. Αυτό το ερώτημα γίνεται...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Γιατί ο Γκιλγκαμές

Γιατί ο Γκιλγκαμές

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Πολλές φορές, όταν θέλουμε να μιλήσουμε για κάποιο λογοτεχνικό κείμενο ή για κάποιον συγγραφέα, το ερώτημα που μας απασχολεί είναι το ερώτημα περί της σημασίας τού για την σύγχρονη εποχή και τον σύγχρονο αναγνώστη. Αυτό το ερώτημα γίνεται...

Ιστορίες λογοκρισίας: Charles Baudelaire, «Τα Άνθη του Κακού»

Ιστορίες λογοκρισίας: Charles Baudelaire, «Τα Άνθη του Κακού»

- γράφει η Γεωργία Βασιλειάδου   Η συλλογή του Charles Baudelaire «Les fleurs du mal» (Τα Άνθη του Κακού), αποτελούμενο αρχικά από εκατό έμμετρα ποιήματα, θεωρείται σήμερα ένα κλασικό έργο, ένα αριστούργημα, κατά τους ειδικούς, της λογοτεχνίας του 19ου αιώνα, που...

Edith Sodergran

Edith Sodergran

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Edith Sodergran Η Σουηδική λογοτεχνία του 20ου αιώνα έχει αναδείξει μεγάλα ονόματα στον χώρο της ποίησης. Ιδιαίτερη θέση μέσα σε αυτόν κατέχει η Edith Södergran (1916-1923). Μια φιγούρα που η τραγικότητα της ασθενικότητάς της και – ως εκ...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου